Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Marca 28, 2024, 13:38:37 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231859 wiadomości w 6626 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Sprawy ogólne  |  Wątek: Biblioteczka w stylu ultra :-) może się komuś przyda
« poprzedni następny »
Strony: [1] Drukuj
Autor Wątek: Biblioteczka w stylu ultra :-) może się komuś przyda  (Przeczytany 2034 razy)
Adimad
aktywista
*****
Wiadomości: 1336

« dnia: Czerwca 27, 2013, 21:11:33 pm »

Dwa pakiety pełne rozmaitości legitymistycznych - kilkanaście książek, esejów, artykułów etc. Restauracja, karlizm, ultrasizm, legitymizm włoski, sanfedyzm, restauracja Burbonów, neofeudalizm francuski, C. L. von Haller, jakobityzm etc. Teksty w większości w języku angielskim, dodatkowo także materiały na powyższe tematy, pochodzące z polskiej prasy XIX-wiecznej.

Różne formaty: pdf, txt, doc(x)

http://www71.zippyshare.com/v/85224566/file.html

http://www51.zippyshare.com/v/82481365/file.html

W którymś z pakietów jest też plik ultras_vaincra.txt, a w nim zestaw linków do jeszcze większej liczby materiałów, niestety - w większości niepełnych (Google Books). Zresztą, mogę go wkleić i tu:

WIELKA MYŚL ULTRASÓW:

***

http://books.google.pl/books?id=AxM9AAAAIAAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false - Ultra-royalism and the French Restoration

http://books.google.pl/books?id=u1_cfXLtQBcC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q=verde&f=false - The White Terror and the Political Reaction after the Waterloo

http://books.google.pl/books?id=lKqBiPVWrYQC&printsec=frontcover&dq=italian+brigants&hl=pl&sa=X&ei=CHh3UZCAI4fg4QSvooDIBg&ved=0CD4Q6AEwAg#v=onepage&q=italian%20brigants&f=false - Brigand Life in Italy - A History of Bourbon Reaction

http://books.google.pl/books?id=ja89AAAAIAAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false The Counter-Revolution Doctrine and Action 1789 - 1804

http://books.google.pl/books?id=cuaCSMuOlF8C&pg=PA176&lpg=PA176&dq=von+haller+bureaucratization&source=bl&ots=P8sCzaovKf&sig=i1BEIceuo2lbr5fvU2Rc8BkbvBY&hl=pl&sa=X&ei=ncduUeilCsaEOOj9gfAO&ved=0CDIQ6AEwAQ#v=onepage&q=von%20haller%20bureaucratization&f=false - The Bureaucratization of the World

http://books.google.pl/books?id=bfCCegKbox8C&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false - La voix du pays reel, col. Chateau-Jobert dit Conan

http://books.google.pl/books?id=f6rSQLo584MC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false - Royalist Political Thought During French Revolution

http://books.google.pl/books?id=JqdSJ5CFDd4C&printsec=frontcover&dq=jacobitism&hl=pl&sa=X&ei=dH5_UcbrMcWI4gSc5YG4AQ&ved=0CDQQ6AEwAA#v=onepage&q=jacobitism&f=false - Jacobitism and English People

http://books.google.pl/books?id=JqdSJ5CFDd4C&printsec=frontcover&dq=jacobitism&hl=pl&sa=X&ei=dH5_UcbrMcWI4gSc5YG4AQ&ved=0CDQQ6AEwAA#v=onepage&q=jacobitism&f=false - Brigand Life in Italy, tom pierwszy (wcześniej linkowałem drugi) - ACHTUNG, książka ta jest pisana z lewicowego, liberalnego punktu widzenia - Burbonów przedstawia jako tyranów rządzących zacofanym krajem, a partyzantkę anty-piemoncką jako zwykłych bandziorów manipulowanych przez złowrogi kler

http://books.google.pl/books?id=0VJhVUqPkJIC&printsec=frontcover&dq=socialism+catholicism&hl=pl&sa=X&ei=aASAUfqjCcquPN2MgOAF&ved=0CC4Q6AEwAA - Socjalizm i Katolicyzm, Edward Soderini

http://books.google.pl/books?id=F-xYv1Ds3x8C&pg=PA53&lpg=PA53&dq=the+jacobite+weekly&source=bl&ots=WEY6yfS4cd&sig=b6h95wUUbNIKvk_VlaAH8a4Pb9Y&hl=pl&sa=X&ei=MfONUa-mN8XJswav5oGoDA&ved=0CFoQ6AEwBw#v=onepage&q=the%20jacobite%20weekly&f=false - From Jacobite to Conservative, Reaction and Orthodoxy in Britain 1760 - 1832

http://books.google.pl/books?id=WEsOAAAAQAAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false - Balzac i Rewolucja Francuska

http://books.google.pl/books?id=TdhZLFRh8_IC&pg=PA144&lpg=PA144&dq=carl+ludwig+von+haller+restauration&source=bl&ots=6OB1EFEox6&sig=c2MEYqi9LWd7OiE5EUMoMtkg7v8&hl=pl&sa=X&ei=JZiPUfHCDsGitAaswIGwDA&ved=0CDoQ6AEwAjge#v=onepage&q=carl%20ludwig%20von%20haller%20restauration&f=false - o von Hallerze, "A Laboratory of Liberty, Transformation of Political Culture in Republican Switzerland"

http://books.google.pl/books?id=8JF4SdqIRJsC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false - Decadence and Catholicism, Ellis Hanson

http://books.google.pl/books?id=AMOQZfrZq-EC&pg=PA33&lpg=PA33&dq=Cauchy+royalist+ultra&source=bl&ots=q5DvB9SsMi&sig=KT0S5RgLe60mb1kD2uVW0toe4to&hl=pl&sa=X&ei=JwHDUdHpA9DFtAb32oDQBA&ved=0CFcQ6AEwBg - Mathematics and Divine (z uwagi na postać ultrasa Cauchy'ego)

 
http://books.google.pl/books?id=ehQaU-CVnL4C&pg=PA128&lpg=PA128&dq=heroes+mathematicians+cauchy+galois&source=bl&ots=cu8Njw1qFQ&sig=WA5P3csEqjmcv8xdxqT4yymYQoM&hl=pl&sa=X&ei=9ALDUe27K4HdswaX44HQCQ&ved=0CDsQ6AEwAg#v=onepage&q=heroes%20mathematicians%20cauchy%20galois&f=false - Heroes of Mathematics (z uwagi na postać ultrasa Cauchy'ego)

http://books.google.pl/books?id=eUvXcOYg9zsC&pg=PA60&lpg=PA60&dq=ultra-royalism&source=bl&ots=Ha7iem2Z4B&sig=exi64XK_WuuxCxK0XcW4Z97eYOM&hl=pl&sa=X&ei=RYvMUabSL8rtO4mmgJAL&ved=0CF8Q6AEwCDgK#v=onepage&q=ultra-royalism&f=false - Catholic Royalism in the Departament of the Gard
Zapisane
tytanik404
aktywista
*****
Wiadomości: 604


« Odpowiedz #1 dnia: Czerwca 27, 2013, 21:37:11 pm »

Cytuj
WIELKA MYŚL ULTRASÓW:
The White Terror and the Political Reaction after the Waterloo
To jakiś żart?
Zapisane
Adimad
aktywista
*****
Wiadomości: 1336

« Odpowiedz #2 dnia: Marca 14, 2014, 18:38:39 pm »

Dlaczego żart?  ;D Po upadku Napoleona reakcjoniści trochę dali do pieca i zrobili małe prześladowania zwolennikom Napoleona lub Republiki, ogólnie: rewolucjonistom.
Zapisane
Aleksander
uczestnik
***
Wiadomości: 112


« Odpowiedz #3 dnia: Marca 14, 2014, 20:47:30 pm »

Czysta rozkosz. Czuję się jak krowa na żyznej, zielonej łące.
Zapisane
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3922


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4 dnia: Marca 15, 2014, 01:36:42 am »

Szkoda zapaskudzić.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
tytanik404
aktywista
*****
Wiadomości: 604


« Odpowiedz #5 dnia: Marca 15, 2014, 10:13:57 am »

Tak, wiem, czytałem Hrabię Monte Christo;) 15 lat później mieli następna rewolucję, więc albo za mało dokładali do pieca, albo byli za mało ultra.
Zapisane
Adimad
aktywista
*****
Wiadomości: 1336

« Odpowiedz #6 dnia: Marca 15, 2014, 10:32:00 am »

Ja nie czytałem. Wiem to wszystko skądinąd ;-)

Swoją drogą, kilka fragmentów z ciekawego tekstu Johna Magrawa "Babie lato francuskiej arystokracji" (tłum. moje własne, tekst jest fragmentem całej książki):


W zachodnim Sarthe, w zachodnich i wschodnich częściach Ille-et-Vilaine, a także w Wandei, drobni posiadacze pochodzenia chłopskiego okazywali stałą wierność katolickiemu rojalizmowi. Mitologia przypisywała to oddaniu prostych chłopów dla króla, księdza i pana na zamku (chatelain).

(................)

Ta lojalność miała jednak – w pewnej mierze – wymiar negatywny. Tam, gdzie po rewolucji nastał triumf miejskich prawników i kupców tekstylnych, którzy zmonopolizowali kupno gruntów kościelnych i kontrolę nad nowymi urzędami miejskimi, tam ostatecznym rezultatem było rozczarowanie chłopów i rozwianie ich snów o przejęciu gruntów oraz "kontrrewolucyjny" chłopski zryw przeciw podatkom, rekwizycjom i poborowi – wymaganym przez państwo jakobinów. Chłopi czuli, że zagrożone są tradycyjne praktyki religijne, a obce, biurokratyczne państwo rzuciło wyzwanie względnej autonomii osiemnastowiecznej wspólnoty wiejskiej. Podczas gdy niektórzy chłopi nastawieni na rynek (jak właściciele winnic z doliny Loire) przejmowali grunty kościelne i witali rewolucję, chłopi na terenach rolniczych gwarantujących jedynie wyżywienie (jak Mauges) postrzegali rewolucję jako katastrofę gospodarczą i kulturową. Stara szlachta i elity klerykalne, często niepopularne przed rokiem 1789 z powodu powinności senioralnych i dziesięciny, zdobyły sobie bezprecedensową popularność jako mniejsze zło.

(.................) 

Ten sojusz arystokratyczno-ludowy wykorzystał Restaurację roku 1815 do zemsty za dwie dekady upokorzeń, rozpętując "biały terror", w ramach którego dokonano m.in. sekciarskich mordów na kilkuset protestantach. Typową ofiarą był Antoine Teste z Bangols, powszechnie nienawidzony jako obrońca sądowy drapieżnych kupców, a także za to, że sprzedawał tanio kościelne dobra swoim przyjaciołom, zarazem zmuszając księży, by się ukrywali. Katolicka szlachta dyrygowała tymi mordami. Rojalistyczny deputowany Trinquelaque wyznaczył swego człowieka, Vidala, by ten powiadomił policję, po czym wystąpił jako paternalistyczny obrońca drobnych górników przed wielkim biznesem protestanckim w okolicach Uzes. Innym oddolnym organizatorem był Froment, pomniejszy katolicki notable, którego kariera jako poborcy dochodów kościelnych została zrujnowana przez rewolucję. Katolicki ultrarojalizm był zatem nie tylko narzędziem "reakcyjnej" szlachty, ale populistycznym ruchem anty-kapitalistycznym – chociaż sterowanym przez elity.

(..............)

Wellington był w Tuluzie witany w roku 1814 jako wybawiciel. Paramilitarne bandy znane jako verdets (werdeci), rekrutujące się z rzemieślników dóbr luksusowych, terroryzowały prowincję i sabotowały kompromis pomiędzy restaurowanymi Burbonami a liberalną burżuazją. Umiarkowany prefekt Remusat był bojkotowany, ambony rozbrzmiewały krwiożerczymi kazaniami, a Paryż przekonał się, że nie jest w stanie narzucić w Tuluzie władzy centralnej. Szlachta powróciła, by zmonopolizować sądy i lokalną administrację. Prefekci byli postrzegani jako narzędzia paryskiej centralizacji, albowiem arystokracja Tuluzy broniła decentralizacji, rozproszenia władzy w rękach "naturalnych" elit lokalnych (tj. samych siebie) w "organicznych" regionach. Chociaż pisarze rojalistyczni opiewali idyllę Niemiec z czasów małych księstw i średniowiecznych schloss, ultrarojaliści z Południa (Midi) nie byli po prostu politycznymi romantykami z obsesją na punkcie feudalnej Nibylandii, ale mieli określone lokalne cele.

(..............)

Główne bastiony rojalizmu mieściły się w peryferyjnych regionach takich jak Bretania czy Langwedocja, odznaczających się żywotną odrębnością kulturową i językową. Bretania była szczególnie mało opodatkowana i niezbyt administrowana w wieku osiemnastym – stąd też korzyści z rosnącej centralizacji biurokratycznej zdawały się tam wątpliwe, zaś jej ujemne cechy nader dotkliwe. Zmontowane w Paryżu prawa, biurokraci z Północy, poborcy podatków i sierżanci od poboru – to wszystko, a nawet sam język francuski, było postrzegane jako obce. Rojalizm usilnie kultywował rodzaj prawicowego "anarchizmu". Arystokratyczni deputowani w roku 1816 nalegali na finansową i administracyjną niezależność lokalnych zgromadzeń i wyrażali retoryczny niesmak wobec agentów centralizującego się państwa, kładąc zamiast tego nacisk na cnoty "naturalnych" elit. W regionie Tuluzy niektórzy szlachcice igrali z koncepcją wykorzystania Conseil General jako broni decentralizacji wymierzonej przeciwko "paryskim" prefektom, postrzegając nieśmiałą akceptację Ludwika XVIII dla parlamentu i napoleońskiej struktury biurokratycznej jako zdradę.

(..............)

Prawo wyborcze powstałe wprowadzone po 1815, oparte na płaceniu 300 franków bezpośrednich podatków rocznie, wytworzyło wąski elektorat złożony z 90 tysięcy posiadaczy własności, przede wszystkim burżujów. Pewien ultrarojalistyczny deputowany postrzegał ten system jako zmuszający Francję do oddawania pokłonów "arystokracji pieniądza, najbardziej bezczelnej z wszystkich arystokracji". Sugerował on zniesienie kwalifikacji podatkowej, aby rozmyć liberalną burżuazję w masie lojalnie nastawionych wyborów chłopskich. Tym niemniej, w obliczu wyników liberałów z lat 1820-tych, ostateczną strategią stało się ostrożne zawężanie prawa wyborczego do największych podatników, co do których wyrażano nadzieję, że będą rojalistami. Podobnie arystokracja przejęła i obsadziła swoimi ludźmi bonapartystyczny korpus prefektów, który – według jej retoryki – powinien być w ogóle zniesiony. W połowie lat 1820-tych dziwaczny, ultrarojalistyczny atak na biurokrację był w parlamencie już tylko głosem wołającego na puszczy.

(..............)

Tym niemniej, równocześnie z zepchnięciem burżuazji do opozycji liberalnej, arystokracja poniosła porażkę przy próbach usatysfakcjonowania swej klienteli ludowej – ex-szuanów, którzy oczekiwali nagród od rządu Restauracji za swoją walkę kontrrewolucyjną (nagród w formie posad lub np. zwolnień podatkowych). Nawet w latach 1790-tych grupy kontrrewolucyjnie nastawionych chłopów, tzw. chouans, były trudne do opanowania, a wśród ich ofiar zdarzali się też arystokratycznie posiadacze ziemscy (co jest kłopotliwym faktem skrzętnie skrywanym przez rojalistyczną mitologię). Żądali oni autentycznej kontrrewolucji, zemsty na dzierżawcach "dóbr narodowych". Ich apokaliptyczne oczekiwania były wzmagane kazaniami części kleru. Postrzegali Kartę roku 1814, która akceptowała rewolucyjne nadania ziemi, jako zdradę. Elita arystokratyczna czciła tych dawnych powstańców, równocześnie jednak próbując nałożyć im kaganiec. Za ich starania dziękowano im paroma garściami jałmużny czy stanowiskami w miejscowej policji – rzucano im kilka kości. Zasadniczo jednak byli rozbrojeni, włączeni do Gwardii Narodowej, ich postawę uśmierzały benedyktyńskie kazania misyjne.
« Ostatnia zmiana: Marca 15, 2014, 10:48:55 am wysłana przez ATW » Zapisane
Strony: [1] Drukuj 
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Sprawy ogólne  |  Wątek: Biblioteczka w stylu ultra :-) może się komuś przyda « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!