Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 20, 2024, 16:54:31 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231949 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Nazwy części zmiennych
« poprzedni następny »
Strony: [1] Drukuj
Autor Wątek: Nazwy części zmiennych  (Przeczytany 2219 razy)
viverhp
adept
*
Wiadomości: 6

« dnia: Kwietnia 02, 2013, 12:26:42 pm »

Witam,
chciałem się zapytać jak po soborze oficjalnie nazywają się części zmienne - po łacinie (w NOM). Czy jest to po prostu Introit(us), Offertorium, Communio, Postcommunio? Wszak Offertorium to ofiarowanie, a to nie jest równoważne z Przygotowaniem Darów. Podobnie z Postcommunio. A jak się nazywa pieśń na zakończenie?
Zapisane
ryszard1966
aktywista
*****
Wiadomości: 4698

« Odpowiedz #1 dnia: Kwietnia 02, 2013, 12:33:09 pm »

http://slesicki.w.interia.pl/ordomissae.html
Zapisane
viverhp
adept
*
Wiadomości: 6

« Odpowiedz #2 dnia: Kwietnia 02, 2013, 12:37:14 pm »

Na podanej stronie nie ma nazw poszczególnych śpiewów (części) zmiennych, tylko są nazwy części mszy. Nie o to było pytanie.
Zapisane
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #3 dnia: Kwietnia 02, 2013, 12:41:11 pm »

Witamy na Forum!

Przed soborem:
Antiphona ad Introitum, Antiphona ad Offertorium, Antiphona ad Communionem (wg "Graduale Romanum" z 1961 r.)

W nowym rycie:
Cantus ad introitum, cantus ad offertorium, cantus ad Communionem, psalmus aut aliud canticum laudis aut hymnus (wg "Missale Romanum" z 2002 r.; to ostatnie to śpiew na uwielbienie, nieobecny w starym rycie)
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
viverhp
adept
*
Wiadomości: 6

« Odpowiedz #4 dnia: Kwietnia 02, 2013, 12:49:11 pm »

Dziękuję za odpowiedź. Rozumiem, że śpiew na rozesłanie (zakończenie)... wynika tylko z tradycji? :)
Zapisane
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #5 dnia: Kwietnia 02, 2013, 12:51:59 pm »

Po prostu nazywa się: "Benedicamus Dmno" i tyle.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #6 dnia: Kwietnia 02, 2013, 12:52:17 pm »

Witam,
chciałem się zapytać jak po soborze oficjalnie nazywają się części zmienne - po łacinie (w NOM). Czy jest to po prostu Introit(us), Offertorium, Communio, Postcommunio? Wszak Offertorium to ofiarowanie, a to nie jest równoważne z Przygotowaniem Darów. Podobnie z Postcommunio. A jak się nazywa pieśń na zakończenie?
cantus ad introitum - śpiew na wejście, można zaśpiewać sive antiphona cum suo psalmo in Graduali Romano vel in Graduali simplici exstans, sive alius cantus, actioni sacrae, diei vel temporis indoli congruus, cuius textus a Conferentia Episcoporum sit approbatus; collecta - kolekta; psalmus responsorius - psalm responsoryjny, w NOMie można zamiast tego z lekcjonarza może odśpiewać responsorium graduale z graduału; acclamatio ante lectionem Evangelii - aklamacja przed Ewangelią, w Wielkim Poście można zaśpiewać alter psalmus seu tractus z Graduału; odpowiednika offertorium w NOMie nie mam, jest natomiast cantus ad offertorium - śpiew na ofiarowanie; sequentia - sekwencja; oratio super oblata - modlitwa nad darami; nie ma communio, jest za to cantus ad Communionem, w którego miejsce można zaśpiewać antiphona ex Graduali Romano sive cum psalmo sive sola, aut antiphona cum psalmo e Graduali simplici, aut alius cantus congruus a Conferentia Episcoporum approbatus; oratio post Communionem - modlitwa po komunii.
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 02, 2013, 12:56:16 pm wysłana przez Kalistrat » Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #7 dnia: Kwietnia 02, 2013, 13:05:30 pm »

Przed soborem:
Antiphona ad Introitum, Antiphona ad Offertorium, Antiphona ad Communionem (wg "Graduale Romanum" z 1961 r.)

Takie nazewnictwo wprowadził Kodeks Rubryk z 1960 r. oraz Instrukcja Świętej Kongregacji Obrzędów o rewizji kalendarzy partykularnych oraz Propriów Oficjów i Mszy z 1961 r.
Do 1960 r. było po prostu:
Introitus, Offertorium, Communio
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #8 dnia: Kwietnia 02, 2013, 13:09:29 pm »

O! kolejny dowód na planową rewolucje metodą małych kroczków.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #9 dnia: Kwietnia 02, 2013, 13:11:38 pm »

Dziękuję za odpowiedź. Rozumiem, że śpiew na rozesłanie (zakończenie)... wynika tylko z tradycji? :)

Tak. Nie ma o nim mowy w OWMR.
* * *
Łacińskie terminy dotyczące celebracji NOM można znaleźć w IGMR:
http://www.ewtn.com/library/CURIA/cdwlgrm.htm
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 02, 2013, 13:25:17 pm wysłana przez Andrzej75 » Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #10 dnia: Kwietnia 02, 2013, 13:20:29 pm »

O! kolejny dowód na planową rewolucje metodą małych kroczków.

Tak... Podobnie jak w 1964 r. zmieniono nazwę Secreta na Oratio super oblata. Obecnie ta część Mszy nie nosi już nazwy offertorium (ofiarowanie), tylko praeparatio donorum (przygotowanie darów), ale pozostała nazwa cantus ad offertorium.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
jwk
aktywista
*****
Wiadomości: 7313


« Odpowiedz #11 dnia: Kwietnia 02, 2013, 13:29:26 pm »

O! kolejny dowód na planową rewolucje metodą małych kroczków.
Właśnie studiuję dzieło Roberto de Mattei http://www.wieden1683.pl/news/sobor-watykanski-ii-nieopowiedziana-historia/ i aż włos mi się jeży. Było i jest dokładnie tak jak Pan to ujął.
Zapisane
Zamiast zajmować się całą rzeszą katolików, którzy nie chodzą w ogóle do kościoła,
Watykan uderza w tych, którzy są na Mszy świętej w każdą niedzielę.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #12 dnia: Kwietnia 02, 2013, 14:43:28 pm »

Niestety nie miałem okazji czytać tej ksiażki, ani Jota Unum, ani Ren wpada do Tybru. Zdanie wygłosiłem na podstawie urzędowych dokumentów w XXw. Lata `50 to już w zasadzie coroczna zmiana, lata `60 to zmiana wręcz cotygodniowa. W kontekście ciągłej zmiany trwającej w zasadzie od zakończenia wojny, lata `70 mszał Novus Ordo i pontyfikat rzeczywiście wydają się elementami stabilizacji. Problem niestety ma dawniejsze korzenie. Otóż proszę państwa zaczęło się za Piusa X. W kwestji nauki Chrystusowej był lwem i obrońcą, w kwestjach praktycznych był wodzony za nos nie mniej niż ostatni papieże. Za jego pontyfikatu doszło do kolejnych, po Leonie XIII "przełomów". Najważniejsze z nich to:
1. Likwidacja Ius Exclusivæ - czyli oddzielenie Kościoła od Monarchii, zniszczenie przymierza między namiestnikami Pana Boga
2. Zniszczenie muzyki kościelnej - póxniej opiszę o co chodzi
3. Reformacja brewiarza - zawsze było coraz więcej, od tamtej pory jest coraz mniej
4. Zmiany parafialne - najbardziej znana jest kwestja wczesnej komunji. Za Piusa X proboszczowie wyrażali niepochlebne zdania o ciagłej zmianie - cały czas nowe dokumenty, akta prawne, wskazania,, dotyczące wszystkiego, falbanek na komży, śpiewu w kościele, examinów na urzędy kościelne, wystroju wnętrza, zakazy, nakazy, definicje. Zarzucono duchowieństwo dokumentacją. Działało to jak dziś w Bruxeli.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #13 dnia: Kwietnia 02, 2013, 15:01:30 pm »

W kontekście ciągłej zmiany trwającej w zasadzie od zakończenia wojny, lata `70 mszał Novus Ordo i pontyfikat rzeczywiście wydają się elementami stabilizacji.

Ale tę względną stabilizację zawdzięczamy wyłącznie odwołaniu abp. Bugniniego. W l. 70. XX w. miał się według niego rozpocząć ostatni etap reformy posoborowej, czyli "Adaptacja lub 'inkarnacja' rzymskiej formy liturgii do zwyczajów i mentalności każdego Kościoła partykularnego". Wydanie typiczne Mszału rzymskiego stałoby się wówczas tylko punktem wyjścia do różnorodnych Mszałów narodowych...
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Strony: [1] Drukuj 
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Nazwy części zmiennych « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!