Off topic: Czy może ktoś potwierdzić informację, że święty Sergiusz z Radoneża jest świętym zarówno Katolickiego jak i prawosławnego kościoła ? Wydaje mi się to nieprawdopodobne...
Żywot św. Sergiusza z Radoneża
I jeszcze jedna ważna ekumeniczna wiadomość. Obrządek bizantyjsko-słowiański wersji synodalnej, którego trzymają się katolicy (np. w Kostomłotach) może oddawać kult Świętym Cerkwi rosyjskiej zaliczonym do katalogu świętych po 1054 roku. Ale tym, którzy jawnie w swoim nauczaniu i postępowaniu nie byli przeciwni Kościołowi katolickiemu. Jest to decyzja papieża Piusa XI. Podam o niej dokładne dane, gdy do nich dotrę. Przykładowo pewna ilość tych Świętych rosyjskich jest podana w katolickich wydaniach słowiańskich ksiąg liturgicznych. Na tej Liście są zaznaczeni kolorem fioletowym i umieszczeni zaraz po wersji rosyjskiej. Będę powoli systematycznie podawał ich Tropariony i Kontakiony.
A dlaczego, skoro umarli będąc w schizmie?
... schizma wschodnia to długi i bolesny dla wszystkich proces historyczny etc...
Unie lyońska i florencka były aktami politycznymi,którymi starano się przekonać zachód do wsparcia Bizancjum [pierwsza miała chronić je przed najazdem króla Sycylii Karola, druga przed Turkami]. Wschodnie duchowieństwo jednak zdecydowanie było im przeciwne.
Dopiero pod koniec XII w. pod wpływem duchownych przybywających z Konstantynopola, na Rusi zaczęła wzrastać świadomość podziału, jaki zaistniał już wcześniej między grekami i łacinnikami. Dzieła dokończył zbrojny atak Niemców na Ruś Nowogrodzką w latach siedemdziesiątych XII w. Ze strony Kościoła rzymskiego pierwszym znanym świadectwem mówiącym o braku jedności z Kościołem ruskim jest list apostolski papieża Innocentego III Licet hactenus (1207) skierowany do tegoż Kościoła, w którym papież informuje, że przyśle na Ruś swego legata, aby córkę przyprowadził z powrotem do Matki i członki do Głowy.
To o czym piszecie wyzej to są zupelnie wewnątrzłacińskie problemy.