Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Marca 29, 2024, 10:03:49 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231859 wiadomości w 6626 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
« poprzedni następny »
Ankieta
Pytanie: Preferowane przez Ciebie formy udziału zewnętrznego we Mszy św. i adoracji Najświętszego Sakramentu:
Msza - recytacja, śpiew; Adoracja - recytacja, śpiew
Msza - recytacja, śpiew; Adoracja - milczenie, szept
Msza - milczenie, szept; Adoracja - recytacja, śpiew
Msza - milczenie, szept; Adoracja - milczenie, szept
Panie, daj Pan spokój z tymi ankietami!

Strony: [1] 2 Drukuj
Autor Wątek: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji  (Przeczytany 5301 razy)
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« dnia: Grudnia 31, 2011, 08:39:22 am »

Ankieta powstała z inspiracji wypowiedziami w wątku pt. bylem wczoraj w kosciele.

Przez recytację rozumiem np. głośne odmawianie Różańca, dialog normalnym głosem podczas Mszy.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Guldenmond
aktywista
*****
Wiadomości: 2136


« Odpowiedz #1 dnia: Grudnia 31, 2011, 08:53:21 am »

msza: milczenie - szeptane litanie etc. oraz spiew 30-zwrotkowcow ;-)
adoracja jesli w frmie nabozenstwa zorganizowanego to: spiew, recytacja
Zapisane
"coraz bardziej cię wciaga do tego trydenckiego ścieku"
ks. K.B.
thomas12345
aktywista
*****
Wiadomości: 1468


Ave crux, spes unica!

Wydawnictwo Te Deum
« Odpowiedz #2 dnia: Grudnia 31, 2011, 09:42:51 am »

A przepraszam różaniec na Mszy to kto doda? Ja?  :D
Zapisane
Credo [...] in unam, sanctam, catholicam at apostolicam Ecclesiam ...

Merci, Monseigneur

Protestantów  uważam za braci odłączonych, ale to nie znaczy że heretyk przestaje nim być, kiedy można go nazwać inaczej.
Michał W.
aktywista
*****
Wiadomości: 642


« Odpowiedz #3 dnia: Grudnia 31, 2011, 09:45:09 am »

Powinna być jeszcze opcja: w mojej parafii nie ma Adoracji NS... >:(
Zapisane
Ad Infinitam Dei Gloriam

Sancte Michael Archangele, ora pro nobis.

"Nie po to był Sobór aby żyć Trydentem". J.H.
thomas12345
aktywista
*****
Wiadomości: 1468


Ave crux, spes unica!

Wydawnictwo Te Deum
« Odpowiedz #4 dnia: Grudnia 31, 2011, 09:45:45 am »

WTF?
 :o :o :o >:(
Zapisane
Credo [...] in unam, sanctam, catholicam at apostolicam Ecclesiam ...

Merci, Monseigneur

Protestantów  uważam za braci odłączonych, ale to nie znaczy że heretyk przestaje nim być, kiedy można go nazwać inaczej.
RaSz
aktywista
*****
Wiadomości: 550

Humilis

« Odpowiedz #5 dnia: Grudnia 31, 2011, 09:50:03 am »

Zaznaczyłem ostatnią, bo każda z tych form jest jak dla mnie odpowiednia. Choć nawet przy śpiewanych Mszach czy głośnych, wspólnych adoracjach lubie się na chwilę "wyłaczyć" i jechac po swojemu.
Zapisane
Sancte Raphael, ora pro nobis!
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #6 dnia: Grudnia 31, 2011, 12:11:54 pm »

Powinna być jeszcze opcja: w mojej parafii nie ma Adoracji NS... >:(

A adoracja przy Grobie Pańskim?
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Michał W.
aktywista
*****
Wiadomości: 642


« Odpowiedz #7 dnia: Grudnia 31, 2011, 12:16:20 pm »

Powinna być jeszcze opcja: w mojej parafii nie ma Adoracji NS... >:(

A adoracja przy Grobie Pańskim?
Przepraszam, czy Panowie odróżniają adorację od wystawienia, czy tylko ja operuję takimi podziałami.?
Zapisane
Ad Infinitam Dei Gloriam

Sancte Michael Archangele, ora pro nobis.

"Nie po to był Sobór aby żyć Trydentem". J.H.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #8 dnia: Grudnia 31, 2011, 12:52:02 pm »

Ale adorować Pana Jezusa można również podczas wystawienia (zwanego potocznie adoracją). Natomiast w sensie ścisłym ma Pan rację: rozróżnia się adorację (urządzaną w dowolnym czasie) od wystawienie Najświętszego Sakramentu (ściśle związanego z liturgią).

Podobny konflikt językowy występuje, ilekroć mówimy o święceniu pojazdów czy innych przedmiotów codziennego użytku. Dlatego lubująca się w precyzji terminologicznej odnowa posoborowa musiała poprzerabiać średniowieczne modlitwy przy błogosławieństwach tak, by w żadnej nie pojawiło się słowo "consecrare".
« Ostatnia zmiana: Grudnia 31, 2011, 12:54:11 pm wysłana przez Bartek » Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
thomas12345
aktywista
*****
Wiadomości: 1468


Ave crux, spes unica!

Wydawnictwo Te Deum
« Odpowiedz #9 dnia: Grudnia 31, 2011, 12:55:24 pm »

A to słowo consecrare pasuje w takiej sytaucji. To nie posoborowie tym razem ma rację?
Zapisane
Credo [...] in unam, sanctam, catholicam at apostolicam Ecclesiam ...

Merci, Monseigneur

Protestantów  uważam za braci odłączonych, ale to nie znaczy że heretyk przestaje nim być, kiedy można go nazwać inaczej.
Highlander
bywalec
**
Wiadomości: 77


« Odpowiedz #10 dnia: Grudnia 31, 2011, 13:08:45 pm »

A jaka Msze ma Pan na mysli?
Zapisane
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #11 dnia: Grudnia 31, 2011, 13:15:29 pm »

A jaka Msze ma Pan na mysli?

Wszystkie, bez względu na formę i obrządek.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #12 dnia: Grudnia 31, 2011, 13:53:15 pm »

A to słowo consecrare pasuje w takiej sytaucji. To nie posoborowie tym razem ma rację?

Właściwie, powinienem był napisać: "odnowa okołosoborowa" (= ciąg zmian w liturgii od lat 50-tych ubiegłego stulecia), bo na przykład Mszał Rzymski z 1962 r. nie został przecież pomyślany jako dzieło skończone, lecz jako jeden z etapów reformy.

Weźmy obrzęd, zwany tradycyjnie poświęceniem wody święconej (posoborowy liturgista poprawiłby: "Nie ma wody święconej, tylko woda pobłogosławiona!"). W 1961 roku stąd i z modlitw pozostałych błogosławieństw zawartych w drugiej części Pontyfikału Rzymskiego usunięto słowa "sanctificare" i "consecrare", jako odnoszące się wyłącznie do obrzędów konsekracyjnych. Czy słusznie? Niech się wypowiedzą latyniści.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 31, 2011, 13:59:51 pm wysłana przez Bartek » Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Regiomontanus
aktywista
*****
Wiadomości: 3611


« Odpowiedz #13 dnia: Grudnia 31, 2011, 14:59:21 pm »

Czy słusznie? Niech się wypowiedzą latyniści.

Latynistą nie jestem, ale wydaje mi się, że z językowego punktu widzenia - niesłusznie.

Consecrare odnosiło się bowiem w łacinie klasycznej głównie do rzeczy, a benedicere (pisane jako bene dicere) do osób.

Np. u Cycerona można znaleźć  candelabrum consecrare Jovi Optimo Maximo, a u Cezara
locus consecratus. Skoro w stosunku do świecznika lub miejsca można użyć consecratus, to można i do wody.

Natomiast jestem pewien, że Cycero i Cezar byliby zdumieni słysząc, że ktoś aquam bene dicit.
Zapisane
Certe, adveniente die judicii, non quaeretur a nobis quid legerimus, sed quid fecerimus.
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #14 dnia: Stycznia 02, 2012, 21:13:49 pm »

Pół biedy z poświęceniami, gorzej z wytłumaczeniem słów "Haec commixtio et consecratio Corporis et Sanguinis...". Poza tym warto zwrócić uwagę, że zwykle o najważniejszym momencie Mszy świętej mówi się "konsekracja", to jednak nabożeństwo wielkopiątkowe nosiło nazwę "Missa Praesanctificatorum" (kalka z greki)
Zapisane
Strony: [1] 2 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!