Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Marca 28, 2024, 09:31:01 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231859 wiadomości w 6626 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Dziecięce poszukiwania odpowiedzi na pytania błahe i całkiem poważne.
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 157 158 [159] 160 161 ... 190 Drukuj
Autor Wątek: Dziecięce poszukiwania odpowiedzi na pytania błahe i całkiem poważne.  (Przeczytany 653301 razy)
Talerpimmut
uczestnik
***
Wiadomości: 132

« Odpowiedz #2370 dnia: Kwietnia 22, 2020, 21:06:04 pm »

   Gdzie mógłbym znaleźć nauczanie Kościoła katolickiego na temat działania Ducha Świętego np. u protestantów lub u prawosławnych? W moim odczuciu, jeżeli Duch Święty działa poza Kościołem, to tak, żeby ci spoza Kościoła wrócili do Niego. Jeżeli ktoś czyni cuda i mówi o Bogu, to te cuda legitymizują w ludzkich oczach głoszoną przez cudotwórcę naukę. Jeżeli są cuda u protestantów, to albo są nie od Boga, albo jakimś cudem mają zaprowadzić do Kościoła katolickiego, ale ten drugi przypadek jest bardzo podejrzany. Można przytoczyć fragmenty Pisma Świętego na temat fałszywych proroków, ale nie każdy połączy to np. z protestantami. Gdzie mógłbym znaleźć wprost napisaną naukę katolicką na temat uzdrowień i działania Ducha Świętego poza Kościołem?
Nie mówię tylko o protestantach i prawosławnych, ale o wszystkich, którzy są poza Kościołem.

Zwracam się do Państwa z prośbą o pomoc w odnalezieniu literatury z tym związanej.
Zapisane
Ulikkaluttuinnarpoq. Ullut 4o-t unnuallu 40-t siallersorujussuujuarpoq. Kiisa qaqqat portunerit allaat ulugussaapput. Inuit uumasullu umiarsuarmiinngitsut tamarmik ajunaarput, soorlu Guuti oqarsimasoq. umiarsuarmiittulli annapput.
Albertus
rezydent
****
Wiadomości: 326

« Odpowiedz #2371 dnia: Lipca 25, 2020, 01:42:52 am »

W starszych Mszałach (np. XVI wiecznych) zauważyłem, że w kalendarium niektóre święta tej samej rangi (np. duplex lub semiduplex) są oznaczone na czerwono, a inne na czarno. Czy to oznaczało coś konkretnego, np. czy dane święto było nakazane? Czy był jakiś inny powód takiego dodatkowego wyróżnienia poza samą rangą? Ponieważ w tych nowszych czerwonym kolorem pisane są po prostu nazwy wszystkich świąt pewnej rangi (np. począwszy od duplex majus w górę).
Zapisane
Pentuer
aktywista
*****
Wiadomości: 854

« Odpowiedz #2372 dnia: Sierpnia 14, 2020, 10:52:16 am »

W Chorzowie znajduje się kaplica FSSPX pw. św. Maksymiliana Marii Kolbego. Czy i kiedy ten ważny dla nas, polskich katolików, święty ma swoje wspomnienie? Posoborowie obchodzi je dzisiaj.
Zapisane
Ecclesia ibi est, ubi fides vera est - (S. Hieronymus, Ecclesiae Doctor)
Mazarin
uczestnik
***
Wiadomości: 149


« Odpowiedz #2373 dnia: Sierpnia 17, 2020, 02:04:32 am »

 Pytania błahe i trywialne:
Czy na NOM można śpiewać (czytać) lekcję i Ewangelię od ołtarza?
Czy do NOMu można używać tradycyjnego kalendarza liturgicznego?
Czy mszał aż do Ewangelii może się znajdować po stronie Epistoły?
Czy obrzędy wstępne ( aż do Kyrie) można odmawiać u stopni ołtarza i w taki sposób, by ludzie tego nie słyszeli (we mszy ze śpiewem oczywiście)?
Czy można odmawiać ME po cichu? A jeśli tak, to czy ,,przez wszystkie wieki wieków” w doxologii należy wypowiedzieć głośno?
Czy przy ,,Ojcze nasz” można tradycyjnie powiedzieć: ,,Wezwani zbawiennym nakazem i oświeceni pouczeniem Bożym...”? Nawiązuję tu do tego, iż xięża często stosują w tym miejscu zasadę radosnej twórczości.
Czy ministranci mogą służyć u stopni ołtarza, a nie pajtać się w ławkach i czekać ze zniecierpliwieniem na funkcje?

P.S Chodzi mi tu o maksymalne ,,utradycyjnienie” czy też ,,potrydentyzowanie” NOMu :)
Zapisane
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3922


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #2374 dnia: Sierpnia 17, 2020, 19:46:43 pm »


Czy mszał aż do Ewangelii może się znajdować po stronie Epistoły?

Tak mnie uczono ministrantury u mnie na parafji w roku 2000.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Mazarin
uczestnik
***
Wiadomości: 149


« Odpowiedz #2375 dnia: Sierpnia 22, 2020, 15:36:24 pm »


Czy mszał aż do Ewangelii może się znajdować po stronie Epistoły?

Tak mnie uczono ministrantury u mnie na parafji w roku 2000.
A czy w związku z tym czytania mszalne były czytane (śpiewane) od ołtarza?
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2324


« Odpowiedz #2376 dnia: Sierpnia 22, 2020, 21:04:03 pm »

Czy mszał aż do Ewangelii może się znajdować po stronie Epistoły?
Tak mnie uczono ministrantury u mnie na parafji w roku 2000.
A czy w związku z tym czytania mszalne były czytane (śpiewane) od ołtarza?
Mszał posoborowy może sobie leżeć po stronie Epistoły, ale przecież nie odczyta się z niego żadnych czytań.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Mazarin
uczestnik
***
Wiadomości: 149


« Odpowiedz #2377 dnia: Sierpnia 22, 2020, 21:23:37 pm »

Czy mszał aż do Ewangelii może się znajdować po stronie Epistoły?
Tak mnie uczono ministrantury u mnie na parafji w roku 2000.
A czy w związku z tym czytania mszalne były czytane (śpiewane) od ołtarza?
Mszał posoborowy może sobie leżeć po stronie Epistoły, ale przecież nie odczyta się z niego żadnych czytań.
Nie wiem, nigdy nie widziałem w całym swoim życiu mszału posoborowego od środka, ale klasyczny widuję dość często ;D Poza tym to dość niepraktyczne ???, że nie ma w nim czytań, ale ze względu na czytania w trybie wielorocznym to chyba jedyne rozwiązanie.
Zapisane
ahmed
aktywista
*****
Wiadomości: 575


wychowany z babcią

« Odpowiedz #2378 dnia: Sierpnia 27, 2020, 16:57:05 pm »

Wstępnie zaznaczam, że przepisami posoborowymi mniéj się ciekawię, więc prawdopodobieństwo mojéj pomyłki jest dużé.

Czy na NOM można śpiewać (czytać) lekcję i Ewangelię od ołtarza?

Nie bardzo. Źródło: Ogólne Wprowadzenié do Mszału Rzymskiégo (textus Latinus).
Cytuj
58. In celebratione Missæ cum populo, lectiones semper ex ambone proferuntur.

Czy do NOMu można używać tradycyjnego kalendarza liturgicznego?

Chodzi Panu zapewne o któryś historyczny, potrydencki kalendarz rzymski, już po tym, jak naściągano do niego różnych świętych lokalnych (sugeruję się kalendarzami z Divinum Officium). Moja prowokacyjna odpowiedź brzmi: nie, bo to głupié.

Czy mszał aż do Ewangelii może się znajdować po stronie Epistoły?

W ogóle nie powinien się znajdować na ołtarzu:
Cytuj

Præparatio donorum
73. (...) Imprimis altare, seu mensa dominica, quæ centrum est totius liturgiæ eucharisticæ, præparatur, cum corporale, purificatorium, missale et calix, nisi ad abacum paratur, in eo collocantur. (...)

Jeśli chodzi o umiejscowienié mszału, to wątpię, żeby gdzieś to było regulowané.

Czy obrzędy wstępne ( aż do Kyrie) można odmawiać u stopni ołtarza i w taki sposób, by ludzie tego nie słyszeli (we mszy ze śpiewem oczywiście)?

Nie; chyba, że jakimś cudem coś się wciśnie jako prywatną modlitwę po pokropieniu, ale to już dla czarodziei.

Czy można odmawiać ME po cichu? A jeśli tak, to czy ,,przez wszystkie wieki wieków” w doxologii należy wypowiedzieć głośno?

Nie, nie można po cichu. Możliwie skróconé uzasadnienié, ze szkodą dla textu:
Cytuj

30. (...) Prex eucharistica, (...) collecta, oratio super oblata et oratio post Communionem.(...) « orationes præsidentiales » nominantur.
(...)
32. Natura partium « præsidentialium » exigit ut clara et elata voce proferantur (...)

Czy przy ,,Ojcze nasz” można tradycyjnie powiedzieć: ,,Wezwani zbawiennym nakazem i oświeceni pouczeniem Bożym...”? Nawiązuję tu do tego, iż xięża często stosują w tym miejscu zasadę radosnej twórczości.

Tu ma Pan możliwości: odnośnik.

Czy ministranci mogą służyć u stopni ołtarza, a nie pajtać się w ławkach i czekać ze zniecierpliwieniem na funkcje?

Nie wiém, gdzie ich Pan chce postawić, ale z pewnością nie jest to zabronioné. Nie przejdzie ze względu na theatralizację liturgii posoborową. Składnia nieprzypadkowa: istnieje téż theatralizacja przedsoborowa, przed którą przestrzegali liturgiści (akapit "A remark...", bo Martinucciego nié mam).
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 27, 2020, 17:08:54 pm wysłana przez ahmed » Zapisane
Wojna jeszcze nie jest aż tak daleko.
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3922


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #2379 dnia: Sierpnia 27, 2020, 19:39:46 pm »

Jakie jest pochodzenie nowusowej oracji i aklamacji po ojcze nas? Bo 1 wariant to chyba po prostu tłumaczenie Libera nos.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
ahmed
aktywista
*****
Wiadomości: 575


wychowany z babcią

« Odpowiedz #2380 dnia: Sierpnia 29, 2020, 13:04:36 pm »

Jakie jest pochodzenie nowusowej oracji i aklamacji po ojcze nas? Bo 1 wariant to chyba po prostu tłumaczenie Libera nos.

Odnoszę wrażenié, że tak dawno nie byłeś na NOMie, że Ci się dwie modlitwie skleiły w jednę ;) W NOMie najpiérw jest skróconé Libera nos z odpowiedzią wiernych, którą znalazłem jako połowę ekphonezy (głośnégo zakończenia cichéj kapłańskiéj modlitwy) w liturgii antjocheńskiéj (32/38 strona tego pliku): "Οτι Σου εστιν η βασιλεια και η δυναμις και η δοξα του Πατρος και του Υιου και του Αγιου Πνευματος, νυν και αει και εις τους αιωνας των αιωνων." Lud odpowiada: "Αμην".
Dalej idzie Domine Jesu Christe, qui dixisti, któréj warjanty wstępu są, jak przypuszczam, posoborową radosną twórczością. Jest to we Mszy trydenckiéj jedna z modlitw cichych po Agnus Dei. Reformatorzy najwyraźniej uznali, że prośby o pokój powinny być w jednym miejscu.



to już dla czarodziei

Na wypadek, gdyby ktoś miał zrozumieć inaczéj, to się tłumaczę, że miałem na myśli, że to jest już "magja" w sensie bardzo zaawansowany poziom umiejętności (tutaj: w dziedzinie manipulacji liturgją).

Dodam jeszcze, że największé zasługi w pisaniu mojéj poprzedniéj odpowiedzi (z odnośnikami do dokumentów) mają klawisze "ctrl" oraz "F", żeby nikt nie miał złudzeń.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 29, 2020, 14:06:20 pm wysłana przez ahmed » Zapisane
Wojna jeszcze nie jest aż tak daleko.
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3922


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #2381 dnia: Sierpnia 29, 2020, 16:27:00 pm »

A w sumie czemu Libera nos jest ciche?
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
ahmed
aktywista
*****
Wiadomości: 575


wychowany z babcią

« Odpowiedz #2382 dnia: Sierpnia 29, 2020, 19:19:26 pm »

A w sumie czemu Libera nos jest ciche?

Pewnie dlatego, że odmawia się podczas chóralnégo "Sed libera nos a malo". Fortescue wiadomość o tém przenosi do przypisu z uzasadnieniém, że lewactwo z Ephemeryd Liturgicznych stwiérdziło brak podstaw rubrycystycznych. Jak spojrzysz na tę samą stronę z liturgją antjocheńską, co Ci dałem odnośnik wyżéj, to zobaczysz, że tamtejszy embolizm ("dodatek", powiedzmy) do Modlitwy Pańskiéj także jest cichą modlitwą, tylko że pod Πατερ ημων w całości śpiéwanym przez lud, więc jest więcéj czasu i pewnie nié ma téj przerwy, co na Zachodzie. Można spotkać uzasadnienié, że Modlitwa Pańska jest z Ewangelii i dlatego głośno (tak tutaj, caput XLVIII).

Na marginesie warto zauważyć różnicę pomiędzy liturgjami w interpretacji słów "απο του πονερου" / "a malo" w Modlitwie Pańskiéj: Antjochja "ode złégo" [i dzieł jego], Rzym "ode zła" [przeszłégo, teraźniejszégo i przyszłégo].

Жыве Беларусь!
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 29, 2020, 19:27:13 pm wysłana przez ahmed » Zapisane
Wojna jeszcze nie jest aż tak daleko.
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3922


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #2383 dnia: Sierpnia 29, 2020, 23:12:41 pm »

Szukam czegoś stosownego a więc pasującego znaczeniem i krótkiego by w tym czasie śpiewać, bądź po grecku bądź po łacinie. Czy jest Tobie czcigodny Ahmedzie znany stosowny utwór? Lub text.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
ahmed
aktywista
*****
Wiadomości: 575


wychowany z babcią

« Odpowiedz #2384 dnia: Sierpnia 31, 2020, 15:01:30 pm »

Szukam czegoś stosownego a więc pasującego znaczeniem i krótkiego by w tym czasie śpiewać, bądź po grecku bądź po łacinie. Czy jest Tobie czcigodny Ahmedzie znany stosowny utwór? Lub text.

Nie znam się na tym i niestety nie mogę pomóc.
Zapisane
Wojna jeszcze nie jest aż tak daleko.
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.
Strony: 1 ... 157 158 [159] 160 161 ... 190 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Dziecięce poszukiwania odpowiedzi na pytania błahe i całkiem poważne. « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!