https://www.youtube.com/8f4b7a33-c21c-404a-a1f2-c9293b0d6afbgdyby ktoś nie wierzył, że istniał taki starożytny zwyczaj, i to w samej Mszy papieskiej. szukam na własną rękę teologicznych różnic między Komunią kapłana a wiernych,które wyżej wymieniono, niestety nie mogę znaleźć nic, poza tym, że znajduję dowody, że takich nie ma, modlitwy zmieniają liczbę z mnogiej na pojedynczą etc., ale znalazłem rzecz wartą uwagi, jest ona zabawa szczególnie, bo pozycja stojąca kapłana (i adoracja akolitów) miała wskazywać na inny charakter tej komunii. https://zapodaj.net/images/83c4e991c0e20.jpgNajzabawniejszy był dla mnie ten argument, ze Komunia kapłana ma inny charakter i każdy to powinien wiedzieć, bo diakon i subdiakon się wtedy kłaniają, albo to, że przecież mogę pójść na Mszę i tam widać, co się dzieje i już będę wiedział wszystko, np. że dopełnienie kapłana to inne dopełnienie etc., nie potrzeba podawać skąd się to wie ....
Najzabawniejsze i głupie to jest zestawianie ze sobą obrzędów z różnych odmian rytu albo z różnych momentów jego rozwoju. Aby na siłę wykazać swoją rację.
Aby na siłę wykazać swoją rację.
Komunia celebransa czy koncelebransa nie jest zwykłą Komunią - tak jak innego wiernego. Stanowi dopełnienie Ofiary. Dopełnieniem i dopełniającym jest Chrystus. Stąd taka postawa.
Quid retribuam... Cóż oddam Panu za wszystko, co mi wyświadczył? Kielich zbawienia podniosę i wezwę Imienia Pana. Wychwalając, zawołam do Pana i będę wybawiony od moich nieprzyjaciół”
Wydawało mi się, że samo spożycie na stojąco jest praktyczne (poprzedzone przyklęknięciem tak w ogóle) aby Najświętszy Sakrament był przyjęty nad ołtarzem a nie gdzieś "pod" tudzież obok. Jakkolwiek podali Panowie więcej względów teologicznych, poza tym rzeczywiście również powinno znaleźć się jakieś wytłumaczenie dlaczego konsekrowani biskupi przyjmują na stojąco kiedy mogliby uklęknąć (więc tutaj raczej rzeczywiście należałoby szukać względów teologicznych).Natomiast - wydaje mi się, że Pan SM próbuje w pewien sposób kazuistyczny doprowadzić do wniosku, że a zatem Komunia na stojąco jest OK.
Cieszę się, że czyta pan Dawidowskiego z sanctus.pl
Cytat: sm w Czerwca 05, 2018, 10:24:28 amCieszę się, że czyta pan Dawidowskiego z sanctus.plNie wypadałoby napomknąć księdza?
Zakładając, że pan sm szczérze poszukuje, podeślę inne źródło traktujące o podobnéj kwestyi; niech ktoś mu przekaże. W anglojęzycznéj Encyklopedyi Katholickiéj, w rozdziale "The nature of the Mass" jest podrozdział "The constituent parts of the Mass" streszczający (nie popiérający) opcję, że Komunja Kapłana należy, obok Konsekracji, do konstytutywnych części Mszy.
For the rest, the Communion of the priest is not the sacrifice, but only the completion of, and participation in, the sacrifice, it belongs therefore not to the essence, but to the integrity of the sacrifice.
Attamen, ut omnes norunt, ad eiusdem Sacrificii integritatem habendam requiritur solummodo ut Sacerdos caelesti pabulo reficiatur, non autem ut populus etiam — quod ceteroquin summopere optandum est — ad sacram synaxim accedat.
Za to udowadnia pan zacięcie, że Komunia kapłana jest jest istotnym elementem, jest konstytutywnym, ma inny charakter (w niektórych aspektach), z czym ja się zupełnie zgadzam.
szukam na własną rękę teologicznych różnic między Komunią kapłana a wiernych,które wyżej wymieniono, niestety nie mogę znaleźć nic, poza tym, że znajduję dowody, że takich nie ma, modlitwy zmieniają liczbę z mnogiej na pojedynczą etc., ale znalazłem rzecz wartą uwagi, jest ona zabawa szczególnie, bo pozycja stojąca kapłana (i adoracja akolitów) miała wskazywać na inny charakter tej komunii. https://zapodaj.net/images/83c4e991c0e20.jpgNajzabawniejszy był dla mnie ten argument, ze Komunia kapłana ma inny charakter i każdy to powinien wiedzieć, bo diakon i subdiakon się wtedy kłaniają, albo to, że przecież mogę pójść na Mszę i tam widać, co się dzieje i już będę wiedział wszystko, np. że dopełnienie kapłana to inne dopełnienie etc., nie potrzeba podawać skąd się to wie ....
pan nie ma problemów z pomijaniem tytułów nawet biskupów (w tym biskupów Rzymu)
W odpowiedzi do pana Pentuer — pan Woland dał z tydziéń temu odnośnik do takiéj strony: http://zakrystia.pl/o-nieistniejacej-oktawie-bozego-ciala/Jeśli coś trzeba będzie wyjaśnić prościéj albo coś nie zostało wyjaśnioné, to proszę powtórzyć konkretné pytanié, umma pomoże