Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Marca 29, 2024, 02:12:38 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231859 wiadomości w 6626 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Szybkie pytania szybkie odpowiedzi
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 19 Drukuj
Autor Wątek: Szybkie pytania szybkie odpowiedzi  (Przeczytany 65546 razy)
Mieszko
adept
*
Wiadomości: 34

« Odpowiedz #90 dnia: Grudnia 11, 2010, 12:28:54 pm »

Nie wiem czy ten wątek już był, pewnie tak ale zaryzykuje :) czy przed Mszą św. w rycie trydenckim obowiązuje nas post eucharystyczny 3- godzinny czy 1- godzinny (wg k.p.k. z 1983 r.)?
Zapisane
trivelt
uczestnik
***
Wiadomości: 124

« Odpowiedz #91 dnia: Grudnia 11, 2010, 12:34:44 pm »

Prawnie nakazany jest post 1-godzinny z najnowszego KPK.
Zapisane
jp7
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 5521


« Odpowiedz #92 dnia: Grudnia 11, 2010, 15:41:11 pm »

Nie wiem czy ten wątek już był, pewnie tak ale zaryzykuje :) czy przed Mszą św. w rycie trydenckim obowiązuje nas post eucharystyczny 3- godzinny czy 1- godzinny (wg k.p.k. z 1983 r.)?
Najlepiej - naturalny - od północy. Jeśłi ktoś nie może - 3h. W skrajnych przypadkach (minimalny obowiązujący) -1 h. Dla ciężko chorych - 15 minut. Ale oni na Msze raczej nie chodzą.
Zapisane
Kyrie Eleison!
Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?
Joker
uczestnik
***
Wiadomości: 216

« Odpowiedz #93 dnia: Grudnia 11, 2010, 21:38:26 pm »

Nie wiem czy ten wątek już był, pewnie tak ale zaryzykuje :) czy przed Mszą św. w rycie trydenckim obowiązuje nas post eucharystyczny 3- godzinny czy 1- godzinny (wg k.p.k. z 1983 r.)?

 Kościół nakazuje 1 godzinny,natomiast pochwala dobrowolny 3 godzinny. Tyczy to na równi wszystkich rytów. Nie ma szczególnych przepisów dla rytu klasycznego.
  Osobiście nawet w czasach gdy byłem "lefebrystą" nie uważałem 3 godzinnego za obowiązkowy. Wprawdzie kolega przekonywał mnie,że jest on najsłuszniejszy,ale nie dałem się przekonać. Jeśli zmianę z 3 godzinnego na godznny uważa się za złą,to konsekwentnie powinno się uważać za złe odejście przez bodaj Piusa XII od postu od północy (i uznawać obowiązek poszczenia od 24.00). Pomiędzy obydwoma reformami nie ma żadnej różnicy jakościowej,jedynie ilościowa (reforma Piusa XII jest BARDZIEJ radykalna).
Zapisane
Mieszko
adept
*
Wiadomości: 34

« Odpowiedz #94 dnia: Grudnia 11, 2010, 23:02:59 pm »

Dziękuje za odp. :) a swoją drogą to mam w tej kwestii pytanie do osób zaznajomionych z prawem kanonicznym: otóż jak interpretować kanon 919 § 1. ''Przystępujący do Najświętszej Eucharystii powinien przynajmniej na godzinę przed przyjęciem Komunii świętej powstrzymać się...'' Chodzi mi o to, że biorąc dosłownie ten przepis czas 1 godziny przed przystąpieniem do Komunii św. może być momentem rozpoczęcia Mszy św. Np. Msza rozpoczyna się o godz. 10.00, komunikowanie następuje ok. 11.00, teoretycznie osoba spożywająca posiłek o godz. 9.30 zachowuje post...Zapewne celem tego przepisu było ustanowienie godziny postu przed samym rozpoczęciem się Mszy. Być może się mylę i dzielę włos na cztery, ale tak mnie jakoś naszło... :)
« Ostatnia zmiana: Grudnia 11, 2010, 23:10:56 pm wysłana przez Mieszko » Zapisane
jp7
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 5521


« Odpowiedz #95 dnia: Grudnia 12, 2010, 09:07:29 am »

Np. Msza rozpoczyna się o godz. 10.00, komunikowanie następuje ok. 11.00, teoretycznie osoba spożywająca posiłek o godz. 9.30 zachowuje post...Zapewne celem tego przepisu było ustanowienie godziny postu przed samym rozpoczęciem się Mszy. Być może się mylę i dzielę włos na cztery, ale tak mnie jakoś naszło...
Myli się Pan. W CIC stoi "godzinę przed przyjęciem komunii. W rycie "trydenckim" w trakcie aspersji mógłby Pan zjeść śniadanie - a post i tak byłby spełniony.


  Osobiście nawet w czasach gdy byłem "lefebrystą" nie uważałem 3 godzinnego za obowiązkowy. Wprawdzie kolega przekonywał mnie,że jest on najsłuszniejszy,ale nie dałem się przekonać. Jeśli zmianę z 3 godzinnego na godznny uważa się za złą,to konsekwentnie powinno się uważać za złe odejście przez bodaj Piusa XII od postu od północy (i uznawać obowiązek poszczenia od 24.00). Pomiędzy obydwoma reformami nie ma żadnej różnicy jakościowej,jedynie ilościowa (reforma Piusa XII jest BARDZIEJ radykalna).
Reforma Piusa XII dotyczyła jedynie 2 przypadków - chorych i uczestniczących w wieczornej Mszy św.
Cytuj
Prawo, nakazujące zachowanie postu Eucharystycznego od północy, nadal obowiązuje wszystkich, którzy nie znajdują się w warunkach wyjątkowych, przedstawionych w Naszym obecnym Liście Apostolskim. Na przyszłość jednak dla wszystkich zasadą ogólną i powszechną tak dla kapłanów, jak i dla wiernych będzie to, że woda zwykła, naturalna, nie przerywa postu Eucharystycznego.
Cytuj
Udzielamy Ordynariuszom władzy zezwalania kapłanom na odprawianie Mszy świętej wieczornej, jeśli okoliczności tego wymagają z tym jednak, by Msze św. nie zaczynały się przed godzina czwartą po południu. Msze wieczorne mogą być odprawiane w święta nakazane, w święta nakazane zniesione, w pierwsze piątki miesiąca, także w uroczystości, gdy jest wielki napływ wiernych, oraz raz w tygodniu poza dniami już wymienionymi. Kapłan ma zachować post Eucharystyczny od pokarmów stałych i napojów alkoholowych na trzy godziny przed Mszą świętą, na jedną godzinę od spożycia innych napojów niealkoholowych. Podczas tych Mszy świętych wieczornych wierni, którzy chcą przyjąć Komunię św., mają zachować te same normy, co kapłan, ze zastrzeżeniami z kanonu 857 [nie wolno w tym samym dniu przyjmować drugi raz Komunii świętej, z wyjątkiem kan. 858 § 1 (niebezpieczeństwo-śmierci, konieczność uchronienia SS.mi od zniewagi - dod. tłum.)]. Tym, którzy głoszą Ewangelię na terytoriach misyjnych, zważywszy szczególniejsze tamtejsze trudności, gdyż kapłani muszą odwiedzać odległe od siebie placówki i rzadko w nich bywają, Ordynariusze mogą ulgi co do Mszy św. wieczornych przyznawać na wszystkie dni tygodnia.
Ergo post 3 godzinny - tylko wtedy, kiedy uczestniczy się we Mszy św. wieczornej.
Paweł VI - wprowadził 1 godzinny dla wszystkich bez wyjątku. Która norma jest bardziej drastyczna?
Zapisane
Kyrie Eleison!
Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?
cabbage
aktywista
*****
Wiadomości: 2637


« Odpowiedz #96 dnia: Grudnia 12, 2010, 12:44:32 pm »

Cytuj
Myli się Pan. W CIC stoi "godzinę przed przyjęciem komunii. W rycie "trydenckim" w trakcie aspersji mógłby Pan zjeść śniadanie - a post i tak byłby spełniony.
Zgadza się.
Zapisane
http://www.youtube.com/watch?v=r24hZXfl__o&feature=related
To jest Msza Dziękuję Ci!!!!! ;(

Św. Józef z Kupertynu potężny orędownik, zwłaszcza studentów!!

"Gdy strzelcy się kłócą, niedźwiedź jest bezpieczny!" przysłowie norweskie pod rozwagę tradsom ;)

Jestem papistką :] zbawić dusze :-)
Mieszko
adept
*
Wiadomości: 34

« Odpowiedz #97 dnia: Grudnia 12, 2010, 14:45:44 pm »

To tak na dobrą sprawę post 1- godzinny jest prawdę mówiąc żadnym postem...Szczególnie dla osób słuchających Mszy św. jedynie w niedziele, gdzie Msze trwają (myślę o NOM-ie) średnio od 45 min do 1 godziny... Co innego w tygodniu, gdy niektórzy kapłani i w 20 min umieją odprawić Mszę... Szczerze to nie rozumiem intencji twórców tak radykalnego posunięcia tj. skrócenia postu eucharystycznego, a na dobrą sprawę jego prawie że usunięcie... Pozdrawiam wszystkich serdecznie :)
Zapisane
Petros
Gość
« Odpowiedz #98 dnia: Grudnia 12, 2010, 15:16:32 pm »

W Cerkwii nadal obowiązuje post eucharystyczny od północy do Eucharystii.
Post przed komunią powinien trwać przynajmniej 6 godzin.

Zapisane
jp7
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 5521


« Odpowiedz #99 dnia: Grudnia 12, 2010, 16:24:04 pm »

To tak na dobrą sprawę post 1- godzinny jest prawdę mówiąc żadnym postem...
Zgadzam się z Panem  - teoretycznie Paweł VI zachęca do zachowania dotychczasowych postów, ale - zachęca tak "usilnie", że śladu po tym w dokumentach nie ma...

Szczerze to nie rozumiem intencji twórców tak radykalnego posunięcia tj. skrócenia postu eucharystycznego, a na dobrą sprawę jego prawie że usunięcie...
I odkrył Pan właśnie te intencje. Nie tylko "prawie że", ale usunięcie realne. Po co się bawić na katechezie jakimiś postami, których niemal nie da się nie przestrzegać?
Zapisane
Kyrie Eleison!
Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?
Joker
uczestnik
***
Wiadomości: 216

« Odpowiedz #100 dnia: Grudnia 12, 2010, 17:34:37 pm »

Panie JP7-
 Reformy Piusa XII związane z Mszami wieczornymi i skróceniem postu dla wiernych biorcących w nich udział były rewolucją. Myślę,że większą rewolucją niż skrócenie postu do 1 godziny przed Pawła VI.
 Pius XII zerwał bowiem z tradycją sięgającą pierwszych wieków chrześcijaństwa:
"Tych zasad trzymano się od wieków. Przygotowując się do napisania tego listu dotarłem do kilkudziesięciu dawnych tekstów mówiących o poście eucharystycznym. Kilka z nich zasługuje na szczególną uwagę.Na przykład napisany ok. roku 405 i w ciągu wieków przywoływany przez wielu autorów list świętego Augustyna do świeckiego chrześcijanina imieniem January. W tamtych czasach, i tak było w Kościele katolickim aż do roku 1953, mszę świętą odprawiano tylko przed południem. Jednak, w ówczesnej Afryce, z jednym znamiennym wyjątkiem. Raz w roku, w Wielki Czwartek, odprawiano dwie msze, rano i wieczorem, tę ostatnią dla uczczenia ostatniej wieczerzy."
 http://mateusz.pl/wdrodze/nr390/18-wdr.htm
Zapisane
Joker
uczestnik
***
Wiadomości: 216

« Odpowiedz #101 dnia: Grudnia 12, 2010, 17:51:42 pm »

Szczerze to nie rozumiem intencji twórców tak radykalnego posunięcia tj. skrócenia postu eucharystycznego, a na dobrą sprawę jego prawie że usunięcie

 Ściśle mówiąc nikt nie usunął dłuższego postu,a jedynie jego obowiązek. Jak Pan chce może Pan pościć od północy,nic nie stoi na przeszkodzie.
Nawet dalecy od tradycjonalizmu teologowie to pochwalą. Jakie były intencje wiedzą tylko sami autorzy,jednak miłość bliźniego każe w razie niepewności zakładać intencje dobre.
 Po pierwsze można zaryzykować twierdzenie,że współcześnym ludziom przyzwyczajonym do wyższego standardu życia trudniej by znosić przepisy dyscyplinarne niż ludziom w dawnych czasach,którzy doświadczali często głodu i wojny,a więc gorszych od postu niewygód.
  Po drugie i ważniejsze, im więcej osób i im częściej może korzystać z łask Sakramentów tym lepiej. Chrystus przyszedł do ludzi ułomnych,a w Sakramencie daje łaski do walki z grzechem. Trudne zasady dyscyplinarne ograniczyłyby częstotliwość przyjmowania Komunii i zwiększyły ryzyko popadnięcia sporej liczby wiernych w grzech śmiertelny.
 Dlatego też władze kościelne mogły złagodzić normy dyscyplinarne.
Zapisane
jp7
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 5521


« Odpowiedz #102 dnia: Grudnia 12, 2010, 18:23:07 pm »

Ściśle mówiąc nikt nie usunął dłuższego postu,a jedynie jego obowiązek. Jak Pan chce może Pan pościć od północy,nic nie stoi na przeszkodzie.
Ale pojęcie "postu eucharystycznego" poznałem na forum internetowym - po dwudziestu kilku latach bycia w miarę świadomym katolikiem. Kiedy zniknęła konieczność przestrzegania - zniknął też z nauczania.

Po pierwsze można zaryzykować twierdzenie,że współcześnym ludziom przyzwyczajonym do wyższego standardu życia trudniej by znosić przepisy dyscyplinarne niż ludziom w dawnych czasach,którzy doświadczali często głodu i wojny,a więc gorszych od postu niewygód.
Zgadzam się - ryzykowne stwierdzenie. Post jest elementem wyrażania szacunku dla Najświętszego Sakramentu - dlatego teza, że "ekspertowi liturgicznemu" Pawła VI (czyli naszemu ulubionemu nuncjuszowi w Teheranie) zależało na jego zniesieniu - jest dość prawdopodobna.

Po drugie i ważniejsze, im więcej osób i im częściej może korzystać z łask Sakramentów tym lepiej. Chrystus przyszedł do ludzi ułomnych,a w Sakramencie daje łaski do walki z grzechem. Trudne zasady dyscyplinarne ograniczyłyby częstotliwość przyjmowania Komunii i zwiększyły ryzyko popadnięcia sporej liczby wiernych w grzech śmiertelny.
 Dlatego też władze kościelne mogły złagodzić normy dyscyplinarne.
Panie Joker - ale to nie jest przepis trudny. Dyscyplina złagodzona przez Piusa XII była wystarczająca. Reforma Pawła VI to wypaczenie idei postu (lepsze było by całkowite zniesienie, bo to co zostało nie jest nawet symboliczne...). Albo jest prawo albo nie ma. Prawo którego prawie nikt nie przestrzega uczy pogardy dla prawa.
Zapisane
Kyrie Eleison!
Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?
Mieszko
adept
*
Wiadomości: 34

« Odpowiedz #103 dnia: Grudnia 12, 2010, 20:11:19 pm »

To co dużo kosztuje jest cenne... praktyczne usunięcie postu eucharystycznego, Komunia na rękę itp. to wszystko powoli prowadzi do zaniku wiary w realną rzeczywistość Pana Jezusa w hostii, albo jak obecnie się mówi w chlebie eucharystycznym...Mam nadzieję że się mylę...
« Ostatnia zmiana: Grudnia 12, 2010, 20:13:48 pm wysłana przez Mieszko » Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #104 dnia: Grudnia 12, 2010, 20:27:42 pm »

Chciałbym zauważyć, że dawniej także używano określenia "chleb eucharystyczny"
Zapisane
Strony: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 19 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Szybkie pytania szybkie odpowiedzi « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!