Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 28, 2024, 17:55:39 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231965 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Instytut Chrystusa Króla (ICRSS) nie używa Mszału wz. 1955
« poprzedni następny »
Strony: 1 2 [3] 4 5 Drukuj
Autor Wątek: Instytut Chrystusa Króla (ICRSS) nie używa Mszału wz. 1955  (Przeczytany 18878 razy)
max
rezydent
****
Wiadomości: 392

« Odpowiedz #30 dnia: Lutego 17, 2010, 22:17:39 pm »

Potwierdzam, jako ex-organista bawarskiego apostolatu ICR ( czasem mi teskno, ze w zwiazku z kontynuacja studiow gdzie indziej musialem przestac tam grac), jeszcze kilka lat temu stosowano starszy mszal, ale juz od 2-3 lat przeszedl instytut na mszal JXXIII. O ile pamietam, stalo sie to nawet jeszcze przed motu proprio, ale glowy nie dam uciac.
Zapisane
mac
aktywista
*****
Wiadomości: 1227


sługa Boży Pius XII

« Odpowiedz #31 dnia: Lutego 18, 2010, 11:19:59 am »

Szkoda.
Zapisane
"Przyglądając się dzisiejszemu Kościołowi (kler-liturgia-teologia) tradycyjny katolik najpierw się oburza, potem trwoży a w końcu wybucha śmiechem."
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #32 dnia: Lutego 18, 2010, 16:40:08 pm »

Szkoda.

A dlaczego?
Zapisane
Krusejder
aktywista
*****
Wiadomości: 6651


to the power and the glory raise your glasses high

mój blog
« Odpowiedz #33 dnia: Lutego 18, 2010, 22:49:26 pm »

Szkoda.

A dlaczego?

bo jestesmy za pluralizmem liturgicznym
Zapisane
zapraszam na mój blog: http://przedsoborowy.blogspot.com/ ostatni wpis z dnia 20 IX 2022
ryszard1966
aktywista
*****
Wiadomości: 4698

« Odpowiedz #34 dnia: Lutego 19, 2010, 08:28:11 am »

Tak myślę, że pewien pluralizm liturgiczny powinień być w liturgii tradycyjnej. Myślę, że wielkiej szkody by nie było. Tym bardziej, że mszały Piusa XII i Jana XXIII nie różnią się wiele. Może to nie jest dobry przykład, ale np. cerkiew prawosławna na Pradze w Warszawie(jak podaje ich strona internetowa) w górnej cerkwii sprawuje liturgię wg. nowego stylu, a w dolnej według starego stylu. I np. święta Bożego Narodzenia obchodzono 25 grudnia i 7 stycznia. Podobnie było u grekokatolików na Miodowej. Mimo, że stosują kalendarz juliański i Boże Narodzenie wypada 7 stycznia to 25 grudnia była w cerkwi o 10 rano msza o Narodzeniu Pańskim. I jakoś takie drobne sprawy nie przeszkadzają i grekokatolikom i prawosławnym. Myślę, więć że nic wielkiego by się nie stało jakby np. np. liturgię wigilii Zesłania Ducha Świętego gdzieś celebrowano wg stanu przed reform Piusa XII. Zresztą w Bazylice Grobu Bożego w Jerozolimie Liturgię Wielkiej Soboty sprawuje się rano(są takie stare ustalenia z XIX w) i nic wielkiego się nie dzieje. Tylko szkoda, ze to NOM. A tak na marginesie może ktoś wie. Czy w Ziemii Świętej gdzieś jest celebrowany KRR?
Zapisane
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #35 dnia: Lutego 19, 2010, 08:58:45 am »

Tzn., co Pan rozumie przez pluralizm liturgiczny? Istnienie różnych rytów wewnątrz obrządku rzymskiego? Czy chodzi o pluralizm w takiej formie, w jakiej istniały różne tzw. ryty (choć nie jest to do końca poprawne określenie, bo sensu stricto rytem nazwać można liturgię rzymską, ambrozjańską i mozarabską) przed Soborem Watykańskim II (np. ryt dominikański, braga, etc.)? Czy może w ogóle chodzi o istnienie wszystkich rytów i, uogólniając, Wschodu i Zachodu?

Pluralizm, w pluralizmie, tzn. różne wersje KRR mógłby doprowadzić, do tego, że każdy chciałby sprawować Mszę świętą ze Mszału z jakiego by mu się podobało, ot jedni z '62 inni z '55, jeszcze inni z czasów Piusa X, a jeszcze inni powiedzieliby, że prawdziwa Msza trydencka, to może być sprawowana tylko z Mszału z 1570 roku. Taki pluralizm niesie z sobą ogromne niebezpieczeństwo podziału, co doprowadzić by mogło do zanegowania Summorum Pontificum i żądań o nowe indulty na ten i ten Mszał dla tej i tej grupy. Nie panowała by jedność, tylko chaos.

A kto ma uważne oko, dostrzeże pewne ciekawostki w liturgii u ICRSS.
Zapisane
ryszard1966
aktywista
*****
Wiadomości: 4698

« Odpowiedz #36 dnia: Lutego 19, 2010, 09:29:29 am »

To dlaczego w rytach wschodnich jakoś nie przeszkadza by w jednej świątyni celebrować nabożeństwa w starym i nowym stylu? Czy cerkiew przez to się rozpada? U nas jest to nie do wyobrażania by w jednym kościele celebrować święta Bożego Narodzenia w dwóch różnych terminach. Zresztą byłem świadkiem jak w Przeoracie w Radości jeden z księży celbrował koniec oktawy święta Młodzianków. Mszał z 1962 roku już tego nie przewiduje. Czy dokonał wielkiego nadużycia? Trudno musimy zaakceptować reformy piusowe, ale to nie znaczy by podejść do nich krytycznie i że nie można o tym rozmawiać na Forum. Co do SP to mija w tym roku trzy lata od jego wprowadzenia i wg jego postanowień powinna odbyć się w Watykanie dyskusja co należy w nim zmienić i poprawić. A tak na przyszłość to nie mamy żadnej pewności, że następca Benedykta XVI będzie kontynunuował postanowienia SP. Oby tak nie było.
Zapisane
Gaudens Gaudebo
uczestnik
***
Wiadomości: 247


Domus Mea Domus Orationis

« Odpowiedz #37 dnia: Lutego 19, 2010, 23:43:10 pm »

A tak na marginesie może ktoś wie. Czy w Ziemii Świętej gdzieś jest celebrowany KRR?

Portal Nowy Ruch Liturgiczny kiedyś poinformował , że odprawiono już pierwszą mszę św. w KRR w Bazylice Grobu Bożego w Jerozolimie.I od tamtej pory możliwość odprawienia tam KRR istnieje gdyż kustosze miejsca ojcowie Franciszkanie posiadają w swej zakrystii Mszał 1962, jednakże trzeba uprzednio wcześniej ich poinformować i się zapowiedzieć, gdyż w Bazylice panują rygorystyczne niezmienione od 300 lat przepisy mówiące kto gdzie i kiedy i w jakich porach może sprawować swoją liturgię w Bazylice (tzw. Status Quo).
Zapisane
Deigenitrix illibata, Dei dicata Maria,

Apud tuum filium es electa, Maria,

Lucreris, veniam et miserere

+ + +
Gaudens Gaudebo
uczestnik
***
Wiadomości: 247


Domus Mea Domus Orationis

« Odpowiedz #38 dnia: Lutego 28, 2010, 15:28:27 pm »

Na starym forum były jakieś zdjęcia z Liturgii Wielkiej Soboty w ICRSP, było tam pytanie o jakieś nietypowe elementy i wyjaśnienie, że to stąd się bierze, że odrawiają wg ksiąg sprzed 1955 roku, nie wiem jak się wchodzi do tych archiwalnych zasobów. Później też jeszcze o tym słyszałem ale może to owa mitologia.

Tak , tak dokładnie było , i te zdjęcia z Triddum Paschalnego w ICRSP zamieściłem ja  :), także teraz już tych zdjęć nie ma na stronie ICRSP.Owe nietypowe elementy na tychże fotografiach to było nic innego jak Planeta Plicata i Stola Latior, obie zniesione decyzją bł. Jana XXIII.
Zapisane
Deigenitrix illibata, Dei dicata Maria,

Apud tuum filium es electa, Maria,

Lucreris, veniam et miserere

+ + +
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #39 dnia: Lutego 28, 2010, 16:54:25 pm »

Planeta plicata jest w użyciu: http://icrsp.org/IMAGES-APOSTOLATS/IMAGES-2010/Gricigliano/Purification/Page%20-initiale.htm:



Nie znalazłem polskiej nazwy dla tego ornatu ("krótki ornat"?). Po angielsku nazywa się go "folded chasuble". Swego czasu na NLM o tym sporo pisali.

Jeśli chodzi o Instytut, to ma on prawo (najprawdopodobniej przepisane w swych konstytucjach) na zachowywanie pewnych dawniejszych zwyczajów liturgicznych, wynikające z początków istnienia ICRSS, kiedy to posługiwali się księgami liturgicznymi dawniejszymi niż te z 1962 roku.
Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #40 dnia: Lutego 28, 2010, 22:06:56 pm »

Panie Nathanaelu, skoro pisze Pan o tym że Instytut "ma prawo" to zapewne może Pan podać źródło tychże informacji, a nawet podać odpowiedni cytat ;)

BTW. Planeta plicata to ornat zwinięty.
Zapisane
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #41 dnia: Lutego 28, 2010, 22:35:50 pm »

Niestety, opieram się na różnych słownych informacjach - choć pytałem o tekst ich statutów, niestety nie otrzymałem ich. Natomiast na jedno z pytań zadanych ICK na ich koncie na FB:
Cytuj
I have an ignorant question: What do the titles Abbe and Canon signify?

Odpowiadają tak:
Cytuj
With the granting of the status of Pontifical Right the Holy See has approved the constitutions of the Institute and the lifestyle of its priestly members as secular canons. This means that they are to live in community and chant in common certain canonical Hours of the Divine Office (such as Laudes, Sext, and Vespers, for example). The term "... Zobacz więcejsecular" means that, unlike religious (such as Benedictines, Dominicans, etc.), members of the Institute do not take solemn vows. By receiving the sacred tonsure and the cassock, a man enters into the clerical state. Unlike such languages as French and Italian, English does not have a specific title for a cleric, such as a seminarian or oblate, who has not yet received the subdiaconate. The lay faithful felt that they should have a title of some sort… “Mister” just did not seem to fit someone in Roman collar and cassock! Thus it has become customary to adopt the French word “Abbe” for such clerics. Like seminarians, oblates receive the cassock and the various minor Orders (Porter, Lector, Exorcist, and Acolyte) and perhaps even the subdiaconate. However, they do not have a priestly vocation. Together with the priests, they chant certain Hours of the Divine Office in common (such as Lauds in the morning, Sext at midday, and Vespers in the evening). This is why the Institute has received a choir habit for chanting the Office. Since God has blessed our Institute with many vocations, more and more of these communities of priests and oblates are gradually being established in our existing apostolates.

Z kolei na ich amerykańskiej stronie możemy przeczytać:

Cytuj
Why do the Institute priests wear their own choir dress?

The Institute has its own strong identity due to its holy patrons and canonical life. In 1994, the Institute was placed under the patronage of the Immaculate Conception, and since its foundation, it has been inspired by St. Benedict, St. Thomas Aquinas, and especially St. Francis de Sales.

Traditionally, priests living in a community attached to a church and dedicated to the celebration of the solemn Latin liturgy but without religious vows have been called secular canons and were distinguished by their own choir dress.

In 2006, the Cardinal Archbishop of Florence, responsible for the overview of the Institute's life, bestowed upon our priests and oblates their specific choir dress. The choir dress consists of a rochet, a mozzetta, the cross of St. Francis de Sales on a blue and white ribbon, and a biretta with a blue pom-pom. The superiors have a blue mozetta, the priests have a black mozetta with blue piping, and the oblates wear the cross and ribbon on the surplice. The blue stands for our complete dedication to the Blessed Mother and is traditionally the color shown on St. Francis de Sales in most paintings of him. The choir dress expresses the strong unity, spiritually, and identity of the Institute and adds solemnity to the liturgy.
« Ostatnia zmiana: Lutego 28, 2010, 22:40:44 pm wysłana przez Nathanael » Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #42 dnia: Lutego 28, 2010, 23:04:05 pm »

Ale mi chodziło o źródło Pańskiego stwierdzenia na temat prawa członków Instytutu, do używania plicat...

@ryszard1966
W Polsce trudno znaleźć miejsce gdzie celebruje się całkowicie zgodnie z przepisami z 1962, więc przy takim stanie rzeczy kombinowanie ze starszymi mszałami byłoby zwykłym idiotyzmem. Uczmy się najpierw przepisów teraz obowiązujących!
Zapisane
Gaudens Gaudebo
uczestnik
***
Wiadomości: 247


Domus Mea Domus Orationis

« Odpowiedz #43 dnia: Marca 01, 2010, 01:00:38 am »

W Polsce trudno znaleźć miejsce gdzie celebruje się całkowicie zgodnie z przepisami z 1962, więc przy takim stanie rzeczy kombinowanie ze starszymi mszałami byłoby zwykłym idiotyzmem. Uczmy się najpierw przepisów teraz obowiązujących!

Nie tylko w Polsce, we Francji w wielu miejscach gdzie sprawuje się KRR nadal notorycznie odmawia się III Confiteor, którego jak wiadomo mszał Jana XXIII nie przewiduje.A w transmisjach mszy św. w KRR w tv EWTN (było ich łącznie już z 20) zawsze odmawiają też III Confiteor.
Zapisane
Deigenitrix illibata, Dei dicata Maria,

Apud tuum filium es electa, Maria,

Lucreris, veniam et miserere

+ + +
ryszard1966
aktywista
*****
Wiadomości: 4698

« Odpowiedz #44 dnia: Marca 01, 2010, 08:20:16 am »

Tak to prawda w mszach transmitowanych przez EWTN jest III confiteor, w kaplicach Bractwa też. Zresztą w Warszawie jak KRR celebrował x. Szymborski to też było. Świat się od tego nie zawalił, mimo że mszał z 1962 roku go nie przewiduje. Od takich drobnych różnic Tradycja się nie rozpadnie. Zresztą tak prawdę powiedziawszy to dla zwykłego wiernego przychodzącego na KRR jest nie do odróżniania wg jakich ksiąg kapłan celebruje( z przed 1955, czy 1962), jeśli w dodatku jest jest to msza cicha. Więc nie warto o to te sprawy kruszyć kopii.
« Ostatnia zmiana: Marca 01, 2010, 08:22:34 am wysłana przez ryszard1966 » Zapisane
Strony: 1 2 [3] 4 5 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Instytut Chrystusa Króla (ICRSS) nie używa Mszału wz. 1955 « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!