Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Marca 28, 2024, 14:19:12 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231859 wiadomości w 6626 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: BREVIARIUM ROMANUM
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 37 38 [39] 40 Drukuj
Autor Wątek: BREVIARIUM ROMANUM  (Przeczytany 227207 razy)
abenadar
rezydent
****
Wiadomości: 424

« Odpowiedz #570 dnia: Września 02, 2020, 19:57:52 pm »

+
Dlaczego w Brewiarzu Divinu afflatu jest teraz I Niedziela września w Matutinum, a w Brewiarzu 1962 jest V niedziela sierpnia?
Skąd wynika różnica?
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2324


« Odpowiedz #571 dnia: Września 02, 2020, 21:48:47 pm »

Do 1960 r. I tygodniem sierpnia, września, października i listopada był ten tydzień, którego większa część znajdowała w danym miesiącu. Od Kodeksu Rubryk z 1960 r. pierwszym tygodniem jest ten, który pierwszy w całości znajduje się w danym miesiącu.
Do 1960 r. I niedziela powyższych miesięcy przypadała na ich kalendy (czyli pierwszy dzień) albo najbliższy dzień (zarówno przed, jak i po kalendach). Od Kodeksu Rubryk I niedziela przypada na kalendy albo najbliższy dzień po nich.
Stąd jest różnica w Suchych Dniach Wrześniowych, bo kiedy indziej przypada III tydzień września według reguł do 1960 r., a kiedy indziej według zasad z 1960 r.

Rubryki ogólne Brewiarza (do 1960 r.), IV, 7:
„Ilekroć zaś w Proprium de Tempore mówi się, że jakaś niedziela jest pierwszą miesiąca (kiedy to bierze się po raz pierwszy początek księgi Pisma świętego ze swoją historią, to znaczy z responsoriami), należy mieć na uwadze, że pierwszą niedzielą miesiąca nazywa się tę, która przypada na kalendy tegoż miesiąca albo jest najbliższa kalendom, i to w następujący sposób: jeśli kalendy przypadną w poniedziałek, wtorek lub środę, wówczas pierwszą niedzielą miesiąca będzie ta, która poprzedza kalendy, mimo że przypadnie w poprzednim miesiącu; jeśli zaś kalendy przypadną we czwartek, piątek lub sobotę, wówczas pierwszą niedzielą będzie ta, która następuje bezpośrednio po kalendach. Jednak pierwszą niedzielą Adwentu nie jest ta, która przypada najbliżej kalend grudniowych, lecz święta św. Andrzeja, albo też przypada w samo to święto”.

Kodeks Rubryk z 1960 r., nr 19–20:
„Za pierwszą niedzielę miesiąca uważa się tę, która pierwsza przypada w miesiącu, to znaczy od pierwszego do siódmego dnia miesiąca; za niedzielę ostatnią uważa się tę, która jest najbliższa pierwszego dnia następnego miesiąca.
Również dla ustalenia pierwszej niedzieli miesięcy sierpnia, września, października i listopada, odnośnie do czytania Pisma świętego, za pierwszą niedzielę miesiąca uważa się tę, która przypada od pierwszego do siódmego dnia miesiąca.
Pierwszą niedzielą Adwentu jest ta, która przypada 30 listopada lub jest mu najbliższa”.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3922


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #572 dnia: Września 04, 2020, 00:22:26 am »

Czemu oficjum nie idzie porządkiem mszalnym - kolejnymi niedzielami po zesłaniu?
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
ahmed
aktywista
*****
Wiadomości: 575


wychowany z babcią

« Odpowiedz #573 dnia: Października 12, 2020, 16:50:38 pm »

Czemu oficjum nie idzie porządkiem mszalnym - kolejnymi niedzielami po zesłaniu?

Przed mszałami były sakramentarze i jeszcze raz zwracam uwagę na dostępné w Sieci wydanié Sakramentarza Gelazjańskiégo — w nim formularz zbliżony do ostatniéj (XIX post Pentecosten) niedzieli jest podpisany po prostu jako "inna Msza" niedzielna: ściśle rzecz biorąc, "XV. ITEM ALIA MISSA." scilicet dominicalis.



Zastanawia mię, czy zawsze istniał obowiązek indywidualnégo odmówienia przez duchownégo całégo brewjarza. W Internecie znalazłem wydanié Kodexu Prawa Kanonicznégo (1917) z przypisami, których jednakże nie rozumiém. Chodzi o kanon 135. Czy ktoś może w jakiś sposób pomóc?

Poza kodexem prawa kanonicznégo znalazłem pewien ślad w dokumentach Soboru Laterańskiégo IV (17. De comessationibus prælatorum et negligentia eorum super divinis officiis).
« Ostatnia zmiana: Października 12, 2020, 17:01:24 pm wysłana przez ahmed » Zapisane
Wojna jeszcze nie jest aż tak daleko.
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3922


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #574 dnia: Października 22, 2020, 15:51:58 pm »

Starsza praktyka to ta że oficjum jest przywiązane do chramu, nie do świętnika.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
ahmed
aktywista
*****
Wiadomości: 575


wychowany z babcią

« Odpowiedz #575 dnia: Października 26, 2020, 17:41:09 pm »

Starsza praktyka to ta że oficjum jest przywiązane do chramu, nie do świętnika.

No mnie téż by się tak wydawało, ale chcę odnośników.

Co do języka: "chram" to słowo istotnie słowiańskié, ale nie rdzennie polskié, tylko cérkiewnosłowiańskié, czyli południowosłowiańskié. Istnieją ruskié formy z pełnogłosem, na przykład u Kupały:
Cytat: Янка Купала напісаў:
Князь у хораме жыў, слаўны свету ўсяму,
Недаступны і грозны, як хорам;
Tak więc ewentualné rdzennie polskié słowo by brzmiało "chrom" (cokolwiek by znaczyło: czy pałac, czy świątynię); ale czegoś takiégo nié ma, za to jest "świątynia". Skąd bierzesz "świętnika", to nie wiém, ale domyślam się, że skądś kalkujesz; z tym, że greckié ιερευς to kapłan, a nie ogólnie duchowny.
« Ostatnia zmiana: Października 26, 2020, 17:44:27 pm wysłana przez ahmed » Zapisane
Wojna jeszcze nie jest aż tak daleko.
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.
xMisza
adept
*
Wiadomości: 11


« Odpowiedz #576 dnia: Listopada 03, 2020, 19:12:01 pm »

Po raz kolejny zamieszczam opracowane przeze mnie Ordo Divini Officii dla diecezji polskich na następny rok:
https://drive.google.com/file/d/1UBb1hpv9bW9FP7eQIhNnrLE5ZIzxvVzH/view?usp=sharing


Czy będzie ODO na 2021 ??

Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2324


« Odpowiedz #577 dnia: Listopada 04, 2020, 00:08:02 am »

Czy będzie ODO na 2021 ??
Jak Bóg pozwoli, to pewnie tak.
Ale nawet jakby się coś opóźniło, to do 23 stycznia 2021 r. jest tak samo jak w 2016 r.
---
Ordo Divini Officii dla diecezji polskich na 2021 r.:
https://drive.google.com/file/d/1yK7kQdzPWRZWz-dV04zEvDAfZQFQO0rI/view?usp=sharing
« Ostatnia zmiana: Grudnia 04, 2020, 04:45:34 am wysłana przez Andrzej75 » Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
xMisza
adept
*
Wiadomości: 11


« Odpowiedz #578 dnia: Grudnia 15, 2020, 19:10:48 pm »

Czy będzie ODO na 2021 ??
Jak Bóg pozwoli, to pewnie tak.
Ale nawet jakby się coś opóźniło, to do 23 stycznia 2021 r. jest tak samo jak w 2016 r.
---
Ordo Divini Officii dla diecezji polskich na 2021 r.:
https://drive.google.com/file/d/1yK7kQdzPWRZWz-dV04zEvDAfZQFQO0rI/view?usp=sharing

Dziękuję bardzo!
Zapisane
ahmed
aktywista
*****
Wiadomości: 575


wychowany z babcią

« Odpowiedz #579 dnia: Grudnia 30, 2020, 18:28:57 pm »

Czemu oficjum nie idzie porządkiem mszalnym - kolejnymi niedzielami po zesłaniu?

Przed mszałami były sakramentarze i jeszcze raz zwracam uwagę na dostępné w Sieci wydanié Sakramentarza Gelazjańskiégo — w nim formularz zbliżony do ostatniéj (XIX post Pentecosten) niedzieli jest podpisany po prostu jako "inna Msza" niedzielna: ściśle rzecz biorąc, "XV. ITEM ALIA MISSA." scilicet dominicalis.

Podzielę się jeszcze niedawnym sieciowym znaleziskiem: wspomniany formularz to jest czwarta niedziela po świętych Aniołach w sakramentarzu tynieckim (wiki; nagłówek "domc IIII" jest obok piérwszych słów kolekty, nie nad). W pobieżnym przeglądaniu całości pomoże spostrzeżenié, że strona pliku jest zapisana w adresie strony internetowej między ukośnikami (podałem odnośnik do strony 399).
« Ostatnia zmiana: Grudnia 30, 2020, 18:33:36 pm wysłana przez ahmed » Zapisane
Wojna jeszcze nie jest aż tak daleko.
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #580 dnia: Maja 01, 2021, 16:54:38 pm »

Redaktorzy bloga "Benedicamus Domino" opracowują (tydzień po tygodniu) rubrycelę pre-55 dla diecezyj polskich:
https://www.facebook.com/benedicamus.domino.blog

Pożyteczna m.in. ze względu na błędy w opcji "Divino Afflatu" w serwisie www.divinumofficium.com
« Ostatnia zmiana: Maja 01, 2021, 17:14:16 pm wysłana przez Bartek » Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2324


« Odpowiedz #581 dnia: Grudnia 08, 2021, 19:09:16 pm »

Jak zwykle zamieszczam Ordo Divini Officii dla diecezji polskich na rok 2022:
https://drive.google.com/file/d/1JBIAzZB4ztp0l0CoiccX0RWVE6JXb47p/view?usp=sharing
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
ahmed
aktywista
*****
Wiadomości: 575


wychowany z babcią

« Odpowiedz #582 dnia: Czerwca 15, 2022, 17:17:19 pm »

W niedzielę Trójcy świętéj (formularz: raz, dwa) jako czytanié na sextę jest przewidziana końcówka Drugiégo Listu do Korynthjan (2 Kor XIII 13) — w porządku. Problem mam z piérwszą antyphoną drugiégo nokturnu: "Caritas Pater est, gratia Filius, communicatio Spiritus, o beata Trinitas". Antyphona niewątpliwie nawiązuje do wcześniéj wspomnianégo wersetu, ale wydaje się — i tu mam problem — jego przekręceniém. Być może natchnieniém był jakiś motyw z Augustynowégo de Trinitate albo innégo dzieła theologicznégo.
W związku z tym mam pytania do szanownych konforarzy:
1. Czy ta antyphona tak brzmi "od zawsze"?
2. Od kiedy w ogóle istnieje to officjum? Gdzieś czytałem, że formularz mszalny o Trójcy Świętéj był piérwotnie niedzielną wotywą — czy w takim razie antyphony do nokturnów są późniejszé?
« Ostatnia zmiana: Czerwca 15, 2022, 17:24:33 pm wysłana przez ahmed » Zapisane
Wojna jeszcze nie jest aż tak daleko.
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #583 dnia: Czerwca 16, 2022, 18:15:29 pm »

W średniowieczu ułożono kilka oficjów o Świętej Trójcy:
https://www.newadvent.org/cathen/13027a.htm
http://hlub.dyndns.org/projekten/webplek/CANTUS/cgi-bin/LMLO/index.cgi?zoek=Trinitas&type=XN&resultaten=true

Obecnie stosowane oficjum ("Gloria tibi Trinitas aequalis") przypisuje się Stefanowi biskupowi Liège (zm. 920), najstarszy zapis muzyczny występuje w Antyfonarzu Hartkera (Biblioteka Sankt-Gallen, około 1000 roku):
https://gregorien.info/chant/id/1196/0/de

Msza o Św. Trójcy z introitem "Benedicta sit" jest starsza, notowana w Graduale z Senlis (ok. 877-882 r.):
https://gregorien.info/chant/id/1055/0/de

Prefacja - już w Gelasianum Vetus:
https://liturgia.wiara.pl/doc/419617.Leon-Wielki-Alkuin-i-prefacja-o-Trojcy-Swietej
« Ostatnia zmiana: Czerwca 16, 2022, 18:24:57 pm wysłana przez Bartek » Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
ahmed
aktywista
*****
Wiadomości: 575


wychowany z babcią

« Odpowiedz #584 dnia: Lipca 05, 2022, 19:09:08 pm »

Dziękuję Panu bardzo! Wychodzi na to, że jednak ta antyphona pamięta głębokié średniowieczé.
Trochę zaskakujące jest położenié w tym antyphonarzu "historyi o Trójcy Świętéj" (od strony 101): po niedzielach po Theophanii (strony 81-82) i częściach zmiennych na dni tygodnia zwykłégo, a przed świętami stycznia-marca (od 105). Spodziéwać by się można gdzieś po Zesłaniu Ducha Świętégo, a ta xięga obejmuje tylko okrés od Adwentu do Wielkiégo Czwartku.
« Ostatnia zmiana: Lipca 05, 2022, 19:52:30 pm wysłana przez ahmed » Zapisane
Wojna jeszcze nie jest aż tak daleko.
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.
Strony: 1 ... 37 38 [39] 40 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: BREVIARIUM ROMANUM « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!