Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Marca 28, 2024, 14:02:46 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231859 wiadomości w 6626 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1242970 razy)
pauluss
aktywista
*****
Wiadomości: 1396


« Odpowiedz #180 dnia: Marca 08, 2009, 21:07:41 pm »

widzę, że trochę jest w liturgii gestów dawniej mających praktyczne znaczenie, a teraz - aby nadal mogły pozostać - dorabia się im symbolikę niejako na siłę. jest inny taki gest: lavabo. kiedyś kapłan przyjmował w ramach darów rzeczy, które brudziły mu ręce (np. ziemniaki) i z związku z tym musiał się jakoś opłukać. jak była reforma mszy, to liturgiści pytali Pawła VI, co dalej z lavabo. Paweł VI miał odpowiedzieć tylko: "niech zostanie" i dlatego zostało:)
Posluchali papieza - cos podobnego  ;)
Podobno osobista interwencja Pawla VI zapobiegla rowniez usunieciu z liturgii wezwania "Orate, fratres...", ktore zdaniem niektorych za bardzo podkresla, ze msza sw. jest ofiara. Ale i tak w Niemczech najczesciej sie tego nie uzywa - w niemieckim tlumaczeniu mszalu sa trzy mozliwosci rozpoczecia liturgii eucharystycznej po przygotowaniu darow...
Zapisane
Teresa
aktywista
*****
Wiadomości: 1408

« Odpowiedz #181 dnia: Marca 08, 2009, 22:57:57 pm »

jest inny taki gest: lavabo. kiedyś kapłan przyjmował w ramach darów rzeczy, które brudziły mu ręce (np. ziemniaki) i z związku z tym musiał się jakoś opłukać. jak była reforma mszy, to liturgiści pytali Pawła VI, co dalej z lavabo. Paweł VI miał odpowiedzieć tylko: "niech zostanie" i dlatego zostało:)
I Pan widzi w tym geście jedynie zbędną już pozostałość po dawnej konieczności?
Przecież kapłan za chwilę będzie trzymał w tych rękach Pana Jezusa!
Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #182 dnia: Marca 08, 2009, 23:55:16 pm »

Oczywiście, że lavabo ma dziś znaczenie tylko symboliczne, bo kapłan powinien umyć ręce dokładnie przed Mszą. Kapłan myje ręce na znak niewinności, oczyszczenia z grzechów itp. Mycie rąk zawsze było elementem liturgii w ogóle i zawsze miało znaczenie symboliczne - oczyszczenie, więc nie dorabia się symboliki "na siłę", bo ona po prostu "jest".
Zapisane
Caesar
aktywista
*****
Wiadomości: 822


cezarostopkowiec

« Odpowiedz #183 dnia: Marca 09, 2009, 01:14:38 am »

I z ornatem to tez nie na siłę: łaski spływające z nieba podczas podniesienia spadaja na ornat i zjeżdżają po nim jak po skoczni, by "wskoczyć" na ludzi ;)
Zapisane
Mospanie, rzekł bernardyn, babska rzecz narzekać,
a żydowska rzecz ręce założywszy czekać.
zatem
bywalec
**
Wiadomości: 54

« Odpowiedz #184 dnia: Marca 09, 2009, 09:00:00 am »

Oczywiście, że lavabo ma dziś znaczenie tylko symboliczne, bo kapłan powinien umyć ręce dokładnie przed Mszą. Kapłan myje ręce na znak niewinności, oczyszczenia z grzechów itp. Mycie rąk zawsze było elementem liturgii w ogóle i zawsze miało znaczenie symboliczne - oczyszczenie, więc nie dorabia się symboliki "na siłę", bo ona po prostu "jest".

po wielu wiekach można powiedzieć, że ta symbolika "po prostu jest", ale kto wie, jakie by były losy lavabo, gdyby wieki temu kapłan nie miał potrzeby umycia rąk w trakcie mszy.
Zapisane
zatem
bywalec
**
Wiadomości: 54

« Odpowiedz #185 dnia: Marca 09, 2009, 09:02:12 am »

I z ornatem to tez nie na siłę: łaski spływające z nieba podczas podniesienia spadaja na ornat i zjeżdżają po nim jak po skoczni, by "wskoczyć" na ludzi ;)

a jak ministranci krzywo trzymają ornat to te łaski spływają tylko na ludzi po prawej lub po lewej stronie ołtarza (w zależności od tego, który róg ornatu jest wyżej uniesiony)?  :-X
Zapisane
pauluss
aktywista
*****
Wiadomości: 1396


« Odpowiedz #186 dnia: Marca 09, 2009, 09:25:17 am »

po wielu wiekach można powiedzieć, że ta symbolika "po prostu jest", ale kto wie, jakie by były losy lavabo, gdyby wieki temu kapłan nie miał potrzeby umycia rąk w trakcie mszy.
Pewnie by go nie bylo.
I z ornatem to tez nie na siłę: łaski spływające z nieba podczas podniesienia spadaja na ornat i zjeżdżają po nim jak po skoczni, by "wskoczyć" na ludzi ;)
a jak ministranci krzywo trzymają ornat to te łaski spływają tylko na ludzi po prawej lub po lewej stronie ołtarza (w zależności od tego, który róg ornatu jest wyżej uniesiony)?  :-X
Jak jest wiekszy kosciol, to trzeba trzymac ornat pod innym katem, zeby laski dolecialy az do ostatnich lawek a nie rozbily sie o sufit  ;D
Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #187 dnia: Marca 09, 2009, 10:34:54 am »

po wielu wiekach można powiedzieć, że ta symbolika "po prostu jest", ale kto wie, jakie by były losy lavabo, gdyby wieki temu kapłan nie miał potrzeby umycia rąk w trakcie mszy.
Proszę Pana, gest obmycia rąk towarzyszy liturgii od zawsze. Proszę zauważyć, że kapłani przed odprawieniem NOMu nie myją rąk w zakrystii, więc lavabo jest jedynym momentem, kiedy kapłan liturgicznie myje ręce. O myciu rąk wspomina Cyryl Jerozolimski, jest też obecna w rytach wschodnich przed Boską Liturgią po ubraniu się w szaty a przed przystąpieniem do proskomidii. Oczywiście umiejscowienie tego gestu akurat w tym miejscu Mszy świętej faktycznie jest następstwem wielkich procesji z darami, jednak nie można mówić, że jest to gest z symboliką dodaną "na siłę". U prawosławnych w czasie mycia rąk też odmawia się psalm 25.
Zapisane
zatem
bywalec
**
Wiadomości: 54

« Odpowiedz #188 dnia: Marca 09, 2009, 14:20:13 pm »

A przed odprawianiem mszy trydenckiej myją? A jak myją, czy jest to gest liturgiczny? A jak jest to gest liturgiczny, to po co powtarzać go na mszy św.?

jest inny taki gest: lavabo. kiedyś kapłan przyjmował w ramach darów rzeczy, które brudziły mu ręce (np. ziemniaki) i z związku z tym musiał się jakoś opłukać. jak była reforma mszy, to liturgiści pytali Pawła VI, co dalej z lavabo. Paweł VI miał odpowiedzieć tylko: "niech zostanie" i dlatego zostało:)
I Pan widzi w tym geście jedynie zbędną już pozostałość po dawnej konieczności?
Przecież kapłan za chwilę będzie trzymał w tych rękach Pana Jezusa!

Mój proboszcz tuż przed wzięciem w ręce konsekrowanej dopiero co hostii wyciera końce palców w korporał.

Pytanie: w którym momencie następuje konsekracja? Kiedy dokładnie chleb staje się ciałem Pana Jezusa? Logiczne jest, że natychmiast po wypowiedzeniu przez kapłana słów konsekracji, ale ktoś kiedyś mówił, że tak naprawdę nie da się dokładnie uchwycić momentu konsekracji.
Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #189 dnia: Marca 09, 2009, 14:53:38 pm »

A przed odprawianiem mszy trydenckiej myją? A jak myją, czy jest to gest liturgiczny? A jak jest to gest liturgiczny, to po co powtarzać go na mszy św.?
Kapłan powinien przed Mszą trydencką umyć ręce odmawiając przy tym modlitwę: "Da, Domine, virtutem manibus meis ad abstergendam omnem maculam: ut sine pollutione mentis et corporis valeam tibi servire"

Wycieranie rąk w korporał to także gest z Mszy trydenckiej.

A co do momentu konsekracji zachęcam do użycia opcji "szukaj" o tym dyskutujemy w innym wątku http://krzyz.katolicy.net/index.php?topic=190.0
Zapisane
s.Małgorzata
uczestnik
***
Wiadomości: 127


pax et bonum

« Odpowiedz #190 dnia: Marca 09, 2009, 21:57:43 pm »

Mam pytanie. Od dłuższego czasu zauważyłam, że "materia" Komunii Św. (nie wszędzie) jest inna niż zwykle.
Sam opłatek jest kremowo-beżowy i bardzo gruby.
Nie wiem, czy to jest przyjęte?
Dawniej tego nie było. Teraz zrozumiałam zastrzeżenia co do ewtl. profanacji.
Zapisane
Jarek
rezydent
****
Wiadomości: 388


« Odpowiedz #191 dnia: Marca 09, 2009, 22:04:15 pm »

Sam opłatek jest kremowo-beżowy i bardzo gruby.
Nie wiem, czy to jest przyjęte?

Przyjęte. Właściwa materia jest zachowana, technologia wypieku jest inna, te brązowawe komunikanty są grubsze i bardziej wypieczone.
Komunikant/hostia nie ma być opłatkiem, tylko przypominać chleb.
Zapisane
Quid retribuam Domino pro omnibus, quae retribuit mihi? Calicem salutaris accipiam, et nomen Domini invocabo.
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #192 dnia: Marca 09, 2009, 22:28:34 pm »

Mam pytanie. Od dłuższego czasu zauważyłam, że "materia" Komunii Św. (nie wszędzie) jest inna niż zwykle.
Sam opłatek jest kremowo-beżowy i bardzo gruby.
Nie wiem, czy to jest przyjęte?
Dawniej tego nie było. Teraz zrozumiałam zastrzeżenia co do ewtl. profanacji.
Instrukcja Redemptoris Sacramentum mówi tylko o tym z czego musi być zrobiony opłatek, nie podaje jednak jego barwy. Jednak pojawia się tam określenie "czysto pszenny". Czy więc to określenie nie dyskwalifikuje czasem mąki pełnoziarnistej, która przecież nie jest oczyszczona?

Panie Jarku, czy mógłby Pan może przybliżyć w czym różni się technologia wypieku ciemniejszych opłatków? Czy może to jest kwestia użycia niezbyt oczyszczonej mąki?
« Ostatnia zmiana: Marca 09, 2009, 22:39:34 pm wysłana przez Kalistrat » Zapisane
s.Małgorzata
uczestnik
***
Wiadomości: 127


pax et bonum

« Odpowiedz #193 dnia: Marca 09, 2009, 22:40:55 pm »

Co do barwy, to rozumiem. Moje wątpliwości wzbudziła grubość. Znajomi z Kanady opowiadali o profanacji poprzez możliwość wyjścia z Komunią Św.
( podaną też do ust ) z kościoła i wyjęcie Jej.
Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #194 dnia: Marca 09, 2009, 23:01:54 pm »

Co do barwy, to rozumiem. Moje wątpliwości wzbudziła grubość. Znajomi z Kanady opowiadali o profanacji poprzez możliwość wyjścia z Komunią Św.
( podaną też do ust ) z kościoła i wyjęcie Jej.
Hmm... o tym nie myślałem akurat, ma siostra trochę racji. Choć szczerze mówiąc, żeby naprawdę zabezpieczyć Ciało Pańskie przed profanacją należałoby zrobić tak jak u prawosławnych - ksiądz decyduje, czy ktoś przystąpi do komunii czy nie.

Z drugiej strony cienkie opłatki łatwiej przyklejają się do ust i łamią
Zapisane
Strony: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!