Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 30, 2024, 02:28:09 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231965 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 128 129 [130] 131 132 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1255230 razy)
Michał Barcikowski
*
aktywista
*
Wiadomości: 1875

« Odpowiedz #1935 dnia: Czerwca 09, 2010, 14:00:29 pm »

W Mszale Rzymskim jest taki formularz "Pro Imperatore". Czy to chodzi o cesarza? Jeżeli tak to można go było stosować tylko do cesarza rzymskiego, czy ogólnie każdego który nosił taki tytuł(Napoleon czy np. cesarz austriacki)?

Chodziło o cesarza rzymskiego, czyli od 1806 r. formularz był nieaktualny.
W takim razie czemu dalej figuruje w mszale?

Proszę mnie poprawić, ale Pius XII i Jan XXIII usunęli ten archaizm z mszału (Pius XII z obrzędów Wielkiego Tygodnia, Jan XXIII z formularzy mszalnych).

A że i tak istniał przez 150 lat? Cóż, Kościół działa powoli... 
Zapisane
Guldenmond
aktywista
*****
Wiadomości: 2136


« Odpowiedz #1936 dnia: Czerwca 09, 2010, 15:30:53 pm »

czy mozna polaczyc formularze mszalne:
De Sanctissimo Eucharistiae Sacramento z Contra Paganos lub Ad Tollendum Schisma?
i jakiego koloru szat użyc? białego?
« Ostatnia zmiana: Czerwca 09, 2010, 15:59:41 pm wysłana przez Guldenmond » Zapisane
"coraz bardziej cię wciaga do tego trydenckiego ścieku"
ks. K.B.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #1937 dnia: Czerwca 09, 2010, 16:29:10 pm »

Można - jako wotywę IV klasy. Kolor biały lub z dnia. Przy czym drugi i trzeci formularz nazywają się "trochę" inaczej niż Pan podał - w Mszale 1962 usunięto z tytułów tych formularzy wszystko, co mogłoby ranić uczucia braci odłączonych.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #1938 dnia: Czerwca 10, 2010, 01:38:03 am »

W Mszale Rzymskim jest taki formularz "Pro Imperatore". Czy to chodzi o cesarza? Jeżeli tak to można go było stosować tylko do cesarza rzymskiego, czy ogólnie każdego który nosił taki tytuł(Napoleon czy np. cesarz austriacki)?

Chodziło o cesarza rzymskiego, czyli od 1806 r. formularz był nieaktualny.
W takim razie czemu dalej figuruje w mszale?

Proszę mnie poprawić, ale Pius XII i Jan XXIII usunęli ten archaizm z mszału (Pius XII z obrzędów Wielkiego Tygodnia, Jan XXIII z formularzy mszalnych).

A że i tak istniał przez 150 lat? Cóż, Kościół działa powoli... 
Ależ oczywiście, że zajęto się tym wcześniej :)

Juxta opinionem quorumdam rubricistarum loco horum verborum Missalis: Pro christianissimo Imperatore nostro, dici debeat: Pro Romano Imperio, si imperium sit vacans quaeritur an hodiedum ita fieri oporteat, tam Feria VI in Parasceve, quam Sabbato Sancto, vel an monitio et oratio pro christianissimo Imperatore, et verba, quae ipsum concernunt, circa finem benedictionis cerei, sint penitus omittenda, prout in plurimis Ecclesiis a multis annis consuevit?

Resp. Esse penitus omittenda. Die 7. decembris 1844 in Mechlinien. 6m. (4839)

W mszale zaś mogliśmy znaleźć dawniej taki coś:
Sanctissimus Dominus Noster PIUS PAPA IX. ex Sacrorum Rituum Congregationis consilio summatim apponi et imprimi mandavit in principio Missalis hoc ab eadem S. Congregatione alias editum decretum, videlicet:
Orationes pro Romanorum Imperatore tam in Missa Praesanctificatorum Feria VI. in Parasceve, quam in fine Praeconii Paschalis Sabbato Sancto, ob sublatum Romanum imperium non amplius recitentur: excudantur tamen ut antea in novis Missalibus. Die 23. Septembris 1830. ad III. Die 14. Martii 1861.
C. Episcopus Portuensis et Sanctae Rufinae
Card. Patrizi S. R. C. Paef.
Loco + Sigilli
H. Capalti S. R. C. Secret.

Swoją drogą proszę nie zapominać, że Stolica Apostolska często udzielała pozwoleń na wspominanie władców w Kanonie. Pozwolenie dostał np. król Hiszpanii Filip II, czy cesarz Napoleon III.
Zapisane
Piotr
uczestnik
***
Wiadomości: 218

« Odpowiedz #1939 dnia: Czerwca 10, 2010, 08:32:11 am »

Czy można prosić o polskie tłumaczenie ww. tekstu?
Zapisane
Michał Barcikowski
*
aktywista
*
Wiadomości: 1875

« Odpowiedz #1940 dnia: Czerwca 10, 2010, 08:33:34 am »

W Mszale Rzymskim jest taki formularz "Pro Imperatore". Czy to chodzi o cesarza? Jeżeli tak to można go było stosować tylko do cesarza rzymskiego, czy ogólnie każdego który nosił taki tytuł(Napoleon czy np. cesarz austriacki)?

Chodziło o cesarza rzymskiego, czyli od 1806 r. formularz był nieaktualny.
W takim razie czemu dalej figuruje w mszale?

Proszę mnie poprawić, ale Pius XII i Jan XXIII usunęli ten archaizm z mszału (Pius XII z obrzędów Wielkiego Tygodnia, Jan XXIII z formularzy mszalnych).

A że i tak istniał przez 150 lat? Cóż, Kościół działa powoli... 
Ależ oczywiście, że zajęto się tym wcześniej :)

Juxta opinionem quorumdam rubricistarum loco horum verborum Missalis: Pro christianissimo Imperatore nostro, dici debeat: Pro Romano Imperio, si imperium sit vacans quaeritur an hodiedum ita fieri oporteat, tam Feria VI in Parasceve, quam Sabbato Sancto, vel an monitio et oratio pro christianissimo Imperatore, et verba, quae ipsum concernunt, circa finem benedictionis cerei, sint penitus omittenda, prout in plurimis Ecclesiis a multis annis consuevit?

Resp. Esse penitus omittenda. Die 7. decembris 1844 in Mechlinien. 6m. (4839)

W mszale zaś mogliśmy znaleźć dawniej taki coś:
Sanctissimus Dominus Noster PIUS PAPA IX. ex Sacrorum Rituum Congregationis consilio summatim apponi et imprimi mandavit in principio Missalis hoc ab eadem S. Congregatione alias editum decretum, videlicet:
Orationes pro Romanorum Imperatore tam in Missa Praesanctificatorum Feria VI. in Parasceve, quam in fine Praeconii Paschalis Sabbato Sancto, ob sublatum Romanum imperium non amplius recitentur: excudantur tamen ut antea in novis Missalibus. Die 23. Septembris 1830. ad III. Die 14. Martii 1861.
C. Episcopus Portuensis et Sanctae Rufinae
Card. Patrizi S. R. C. Paef.
Loco + Sigilli
H. Capalti S. R. C. Secret.

Swoją drogą proszę nie zapominać, że Stolica Apostolska często udzielała pozwoleń na wspominanie władców w Kanonie. Pozwolenie dostał np. król Hiszpanii Filip II, czy cesarz Napoleon III.

No ale nie oznaczało to ostatecznego usunięcia z mszału :)
Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #1941 dnia: Czerwca 10, 2010, 11:58:38 am »

Panie Michale, oczywiście że nie było to usunięcie z Mszału, bowiem po 1806 modlitwy tej używano w cesarstwie austriackim :)
Zapisane
Guldenmond
aktywista
*****
Wiadomości: 2136


« Odpowiedz #1942 dnia: Czerwca 11, 2010, 19:34:24 pm »

http://www.cerkiew.net.pl/index.php?glowna=kalendarcerkowny

http://www.saintjosaphat.org/kalendar/
« Ostatnia zmiana: Czerwca 11, 2010, 19:36:15 pm wysłana przez Guldenmond » Zapisane
"coraz bardziej cię wciaga do tego trydenckiego ścieku"
ks. K.B.
Piotr
uczestnik
***
Wiadomości: 218

« Odpowiedz #1943 dnia: Czerwca 11, 2010, 21:42:52 pm »

Panie Michale, oczywiście że nie było to usunięcie z Mszału, bowiem po 1806 modlitwy tej używano w cesarstwie austriackim :)

Więc czy gdyby cesarz Japonii byłby katolikiem, to by się na ten formularz załapał? Poważnie pytam.
Zapisane
Morro
aktywista
*****
Wiadomości: 625


« Odpowiedz #1944 dnia: Czerwca 12, 2010, 13:22:00 pm »

A w cesarstwie Brazylii używano tego formularza ? :)
Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #1945 dnia: Czerwca 12, 2010, 15:02:51 pm »

Panie Michale, oczywiście że nie było to usunięcie z Mszału, bowiem po 1806 modlitwy tej używano w cesarstwie austriackim :)

Więc czy gdyby cesarz Japonii byłby katolikiem, to by się na ten formularz załapał? Poważnie pytam.
Skoro Napoleon III musiał otrzymać tenże przywilej od papieża, to tym bardziej cesarz Japonii musiałby.
A w cesarstwie Brazylii używano tego formularza ? :)
Nie wiem, nigdy nie słyszałem o tym, nie mniej jednak musiał dostać na to jakiś papier.

Tu dla szanownych dyskutantów zamieszczam fragment dekretu Imperii Galliarium dotyczący przywilejów cesarza Napoleona III:

Memor autem, quae in Ecclesia fiunt, omnia ex Apostoli praecepto (I. Corinth. cap. xiv. , 40) honeste et secundum ordinem fieri oportere, praenotatas pro Supremo Principe preces ita in omnibus Galliarum Ecclesiis recitari voluit, ut una eademque sit ubivis usurpanda methodus, servatis ad unguem praescriptionibus quae sequuntur:

I. — In Missae Canone nomen Imperatoris adjiciatur, hac adhibita formula :

Et pro Imperatore nostro N.

Quae dicenda erit post mentionem factam Romani Pontificis et Episcopi dioecesani.

II. — In Missis solemnibus per annum, expleta Antiphona quae dicitur Communio, semel cantabitur versiculus:

Domine, salvum fac Imperatorem nostrum, et exaudi nos in die qua invocaverimus te.

Recitatis deinde Orationibus Postcommunionis, illarum postremae addetur sub unica conclusione sequens Collecta :

Quaesumus, omnipotens Deus, ut famulus tuus Imperator noster N., qui tua miseratione suscepit Regni gubernacula, virtutum etiam omnium suscipiat incrementa, quibus decenter ornatus vitiorum monstra devitare, hosles superare, et
ad te qui via, veritas, et vita es, gratiosus valeat pervenire. Per Dominum.


III. — In Missa Praesanctificatorum, Feria VI. in Parasceve, inter Orationem pro cunctis Ecclesiae ordinibus, et aliam pro Catechumenis, haec pro Imperatore dicatur:

Oremus et pro gloriosissimo Imperatore nostro N. ut Deus, et Dominus noster det illi sedium suarum assistricem sapientiam, qua populum sibi commissum gubernet in omni justitia et sanctitate ad divinam gloriam, et nostram perpetuam pacem.

Oremus. Flectamus genua.

Levate.

Omnipotens sempiterne Deus, qui regnis omnibus aeterna potestate dominaris,. respice ad Francorum benignus Imperium, ut et Imperator juste imperando, et populus fideliter obediendo ad gloriam tui nominis, et regni tranquillitalem unanimi pietate conspirent. Per Dominum.


IV. — Praeconium Paschale,
Sabbato Sancto, hac ratione concludatur:
Precamur ergo te, Domine: ut nos famulos tuos, omnemque clerum, et devotissimum populum: una cum beatissimo Papa nostro N. et Antistite nostro N. necnon gloriosissimo Imperatore nostro N. quiete temporum concessa in his Paschalibus gaudiis, assidua protectione regere, gubernare, et conservare digneris.

V. — In Litaniis Sanctorum, cum deventum fuerit ad Preces, inter Versiculum Ut inimicos Sanctae Ecclesiae humiliare, etc, et alium Ut Regibus et Principibus, etc, addatur

Ut Imperatorem nostrum custodire digneris.
Te rogamus, audi nos.


Item post Psalmum Deus, in adjutorium, etc, dicto Versiculo Oremus pro Ponlifice nostro N. Dominus conservet eum, etc, iilico subjungatur:

Oremus pro Imperatore nostro N.
Domine, salvum fac Imperatorem, et exaudi nos in die qua invocaverimus te.


Denique absolutis Precibus, immediate post Orationem pro Papa adjiciatur superius notata Collecta:

Quaesumus, omnipotens Deus ut famulus tuus Imperator noster N. , etc

Has itaque Preces, quas juxta formam modo descriptam approbare Sanctitas Sua dignata est, ita et non aliter in toto Galliarum Imperio recitandas esse decrevit.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 12, 2010, 15:06:00 pm wysłana przez Kalistrat » Zapisane
szija
uczestnik
***
Wiadomości: 107


« Odpowiedz #1946 dnia: Czerwca 13, 2010, 20:05:22 pm »

Podczepiając się pod temat ołtarzy bocznych - czy są jakieś regulacje dotyczące budowania nowych ołtarzy bocznych w świątyniach (ta konkretna akurat ołtarze boczne już ma)?
Zapisane
Iacobus
uczestnik
***
Wiadomości: 198


« Odpowiedz #1947 dnia: Czerwca 13, 2010, 20:22:22 pm »

303. W nowo budowanych kościołach winien być wzniesiony tylko jeden ołtarz, który w zgromadzeniu wiernych będzie oznaczał jednego Chrystusa i jedną Eucharystię Kościoła.
(  OWMR 2002 - przekład studyjny )
Zapisane
Spera in Deo, quoniam adhuc confitebor illi: salutare vultus mei, et Deus meus.
Guldenmond
aktywista
*****
Wiadomości: 2136


« Odpowiedz #1948 dnia: Czerwca 13, 2010, 21:35:50 pm »

będzie oznaczał jednego Chrystusa
zupełnie jak 27 koncelebransów...
Zapisane
"coraz bardziej cię wciaga do tego trydenckiego ścieku"
ks. K.B.
szija
uczestnik
***
Wiadomości: 107


« Odpowiedz #1949 dnia: Czerwca 13, 2010, 21:50:15 pm »

303. W nowo budowanych kościołach winien być wzniesiony tylko jeden ołtarz, który w zgromadzeniu wiernych będzie oznaczał jednego Chrystusa i jedną Eucharystię Kościoła.
(  OWMR 2002 - przekład studyjny )
Z tym się spotkałem, ale to jest właśnie stary kościół...
Zapisane
Strony: 1 ... 128 129 [130] 131 132 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!