Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 30, 2024, 04:07:44 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231965 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 255 256 [257] 258 259 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1255307 razy)
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #3840 dnia: Stycznia 17, 2015, 14:50:43 pm »

Kolego Dernapol, już pan Andrzej wykazał, że nie ma sensu współrecytowanie modlitw kapłańskich przez kolegów w chórze. Jest to nadaktywne uczestnictwo które narodziło się w epoce ruchu liturgicznego. X. Adrian Fortescue był dzieckiem swojej epoki, był dzieckiem ruchu liturgicznego. Nie wystarczy przeczytać roczników Kongregacji Rytów by wyrobić sobie ducha tradycji.  X. Fortescue dużo wiedział, ale brakuje mu polotu ortodoxji. Tam gdzie mu brakuje rubryk tam wsadza tendencje ruchu liturgicznego. A to jak wiemy dzięki profesorowi Pliniuszowi Correa de Oliveira pierwszy stopień rewolucji.

Zresztą - jak można pisać o liturgji po angielsku?!
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3841 dnia: Stycznia 17, 2015, 15:10:10 pm »

już pan Andrzej wykazał

Tak, wykazałem... ale potem się przyznałem do błędu co do modlitw u stopni ołtarza (bo Ceremoniał Biskupów nic nie mówił na ten temat). A co do reszty to i x. Fortescue, i Ceremoniał Biskupów mówią zgodnie: członkowie chóru mają recytować części stałe Mszy, a nie śpiewać. Jednak sam jestem ciekaw, jak wiele regulował w tych sprawach zwyczaj, kiedy nie chodziło o Mszę pontyfikalną, i dlatego mam nadzieję, że ktoś zna jakieś polskie opracowanie, które by rozwiało wątpliwości.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Maswerk
aktywista
*****
Wiadomości: 664

Poznańskie Duszpasterstwo Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #3842 dnia: Stycznia 17, 2015, 22:20:39 pm »

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Nie spodziewałem się, że moje pytania spowodują tak burzliwą dyskusję ;)

Zastanawia mnie jedynie, jak takie odmawianie parami odbywało się w praktyce. Trudno mi wyobrazić sobie poszczególne pary kanoników mówiące modlitwy tak, aby nie słyszeć tej pary obok siebie - a cóż dopiero z pokłonami, każda para we własnym zakresie :D.

Ponadto, cytat z Caeremoniale episcoporum zamieszczony przez pana Andrzeja jeszcze ciekawiej wygląda, gdy się go zestawi z rubryką z Codex rubricarum (p. 524) - "In choro non sedent, qui actu cantant (...)". Co takiego zatem mają śpiewać ci w chórze, skoro większość odmawiają za celebransem? :P Czyżby same propria?
Zapisane
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #3843 dnia: Stycznia 17, 2015, 22:27:24 pm »

Prawdziwa dyskusja to teraz trwa na FB  8)
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Maswerk
aktywista
*****
Wiadomości: 664

Poznańskie Duszpasterstwo Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #3844 dnia: Stycznia 17, 2015, 22:33:01 pm »

Poproszę o namiary! :)
Zapisane
dernapol
rezydent
****
Wiadomości: 449

GŚTK

Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #3845 dnia: Stycznia 18, 2015, 11:28:52 am »

Ponadto, cytat z Caeremoniale episcoporum zamieszczony przez pana Andrzeja jeszcze ciekawiej wygląda, gdy się go zestawi z rubryką z Codex rubricarum (p. 524) - "In choro non sedent, qui actu cantant (...)". Co takiego zatem mają śpiewać ci w chórze, skoro większość odmawiają za celebransem? :P Czyżby same propria?

Są dwie możliwości (nie można ich mieszać, albo całą Mszę dana grupa pełni taką albo taką funkcję):
1. Chór klerycki jest jednocześnie prawdziwym chórem, który śpiewa. Wtedy nic nie recytują, tylko śpiewają, stosują się skłonami, postawą ciała do tego, co śpiewają. Tego dotyczy rubryka 524. Przypadek ten jest rzadko spotykany.
2. Jest osobny chór odpowiednio przeszkolony do wykonywania śpiewu, a duchowieństwo pełni funkcję chóru ceremonialnego. I wtedy nic nie śpiewają, recytują odpowiednie rzeczy, siadają itd. I ten przypadek opisuje CE i x. Fortescue. W praktyce jest on dużo częstszy.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 18, 2015, 11:31:12 am wysłana przez dernapol » Zapisane
Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej: www.versusdeum.pl, www.facebook.com/versusdeum
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3846 dnia: Stycznia 18, 2015, 14:22:13 pm »

Wydaje mi się, że ten przepis Kodeksu rubryk może przede wszystkim dotyczyć wspólnot zakonnych.
A jeśli chodzi o kolegia kanonickie, to wspomniany paragraf mówi w taki sposób, jakby spośród chóru duchownych tylko część śpiewała: "W chórze nie siedzą ci, którzy aktualnie śpiewają, inni zaś mogą siedzieć [tu wyliczono poszczególne przypadki]".
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
dernapol
rezydent
****
Wiadomości: 449

GŚTK

Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #3847 dnia: Stycznia 19, 2015, 15:38:42 pm »

A jeśli chodzi o kolegia kanonickie, to wspomniany paragraf mówi w taki sposób, jakby spośród chóru duchownych tylko część śpiewała: "W chórze nie siedzą ci, którzy aktualnie śpiewają, inni zaś mogą siedzieć [tu wyliczono poszczególne przypadki]".

Zgoda. Mogą obie grupy występować, tzn. zarówno chór ceremonialny, jak i chór śpiewaków. Chór ceremonialny zasiada wtedy bliżej ołtarza. Ale nie można być przez część Mszy tu a część tu, tzn. np. najpierw recytuję Gloria, a potem dołączam się do śpiewu, albo modlitwy u stopni recytuję, a Gloria śpiewam.
Zapisane
Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej: www.versusdeum.pl, www.facebook.com/versusdeum
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3848 dnia: Stycznia 20, 2015, 19:01:42 pm »

Chciałbym, aby Polak Nowowiejski coś zalecał, ale on chyba milczy na ten temat (może się mylę).

A.J. Nowowiejski, Msza święta, Warszawa 2001, cz. 1

Modlitwy u stopni ołtarza (s. 478)
"Podczas modlitw u stóp ołtarza chór, tj. kanonicy i prałaci stoją, wszyscy inni klęczą, śpiewacy również stoją.
Chór, stojąc, po dwóch odmawia modlitwy, począwszy od znaku krzyża i psalmu Judica, tak iż jeden drugiemu odpowiada, jak we Mszy prywatnej. Więc w spowiedzi powszechnej: vobis fratres.., vos... fratres, a niższy odpowiada: tibi, pater..., te pater, misereatur tui...".

Psalm Judica me (s. 482)
"Wszyscy więc odmawiają psalm Judica me: ci, którzy są parati (diakon, subdiakon, archidiakon, diakoni honorowi, kanonicy w pluwiałach i ornatach), stojąc, a ci, którzy nie są parati, klęcząc, wszyscy na swoich miejscach. Diakoni honorowi sami go na przemiany odmawiają, kanonicy w chórze zaś po dwóch, a w ostatnim rzędzie, gdyby była potrzeba, po trzech".

Kyrie, eleison (s. 507)
"Martinucci-Menghini [...] pisze o chórze, że gdy celebrans odmówi z ministrantami Kyrie, eleison »on także odmawiać go będzie na przemiany, po dwóch«".

itd.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #3849 dnia: Stycznia 20, 2015, 19:25:46 pm »

Panowie jeszcze dodadzą, czy to jest przy celebracji katedralnej biskupiej.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
dernapol
rezydent
****
Wiadomości: 449

GŚTK

Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #3850 dnia: Stycznia 21, 2015, 00:25:40 am »

Chciałbym, aby Polak Nowowiejski coś zalecał, ale on chyba milczy na ten temat (może się mylę).

A.J. Nowowiejski, Msza święta, Warszawa 2001, cz. 1

Modlitwy u stopni ołtarza (s. 478)
"Podczas modlitw u stóp ołtarza chór, tj. kanonicy i prałaci stoją, wszyscy inni klęczą, śpiewacy również stoją.
Chór, stojąc, po dwóch odmawia modlitwy, począwszy od znaku krzyża i psalmu Judica, tak iż jeden drugiemu odpowiada, jak we Mszy prywatnej. Więc w spowiedzi powszechnej: vobis fratres.., vos... fratres, a niższy odpowiada: tibi, pater..., te pater, misereatur tui...".

Psalm Judica me (s. 482)
"Wszyscy więc odmawiają psalm Judica me: ci, którzy są parati (diakon, subdiakon, archidiakon, diakoni honorowi, kanonicy w pluwiałach i ornatach), stojąc, a ci, którzy nie są parati, klęcząc, wszyscy na swoich miejscach. Diakoni honorowi sami go na przemiany odmawiają, kanonicy w chórze zaś po dwóch, a w ostatnim rzędzie, gdyby była potrzeba, po trzech".

Kyrie, eleison (s. 507)
"Martinucci-Menghini [...] pisze o chórze, że gdy celebrans odmówi z ministrantami Kyrie, eleison »on także odmawiać go będzie na przemiany, po dwóch«".

itd.

Wspaniale, panie Andrzeju, że Pan to znalazł. A więc ta wykładnia jest dosyć spójna z wcześniej przytaczanymi, gdyż x. Fortescue też każe stać prałatom (różnica dotyczy jedynie kanoników, którym każe klęczeć z resztą duchowieństwa). Naturalnie nie wspomina się tu o zwykłym klerze, bo ten zapewne nie liczył się podczas Mszy biskupiej, jednak myślę, że podpada on pod "wszyscy inni klęczą".
« Ostatnia zmiana: Stycznia 21, 2015, 00:27:56 am wysłana przez dernapol » Zapisane
Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej: www.versusdeum.pl, www.facebook.com/versusdeum
Darek
rezydent
****
Wiadomości: 353


Deus caritas est

« Odpowiedz #3851 dnia: Lutego 10, 2015, 19:41:31 pm »

L.I.Ch.

Nie wiem czy tego typu pytania były już na forum jeśli tak to przepraszam
I. Czemu od środy popielcowej do wielkanocy jest 47 dni? Do kiedy trwa wielki post?
II.Czy post obowiązuje w niedziele i uroczystość Św. Józefa?
III.Czy można bawićsię w przedpoście?

« Ostatnia zmiana: Lutego 10, 2015, 21:00:46 pm wysłana przez Darek » Zapisane
Pamiętajcie, nowa Polska nie może być Polską bez dzieci Bożych! Polską niepłodnych lub mordujących nowe życie matek! Polską pijaków! Polską ludzi niewiary, bez miłości Bożej!
Prymas Stafan Kard. Wyszyński
Artur Rumpel
aktywista
*****
Wiadomości: 1183


Prawdziwe Boze Narodzenie
« Odpowiedz #3852 dnia: Lutego 10, 2015, 19:52:40 pm »

L.I.Ch.

Nie wiem czy tego typu pytania były już na forum jeśli tak to przepraszam
I. Czemu od środy popielcowej do wielkanocy jest 24 dni? Do kiedy trwa wielki post?
Bez niedziel jest 40 dni
II.Czy post obowiązuje w niedziele i uroczystość Św. Józefa?
W niedziele nie, w Św. Józefa tak
III.Czy można bawićsię w przedpoście?
Zalezy od przyjętej dyscypliny postnej, w aktualnie obowiązującej nie ma przedpościa,
Zapisane
Darek
rezydent
****
Wiadomości: 353


Deus caritas est

« Odpowiedz #3853 dnia: Lutego 10, 2015, 20:52:33 pm »


III.Czy można bawićsię w przedpoście?
Zalezy od przyjętej dyscypliny postnej, w aktualnie obowiązującej nie ma przedpościa,
A według tradycyjnej dyscypliny? Wiem że w przedpościu nie ma postu od czasu Innocentego IV zwyczajowo trwa też karnawał ale pewien nie jestem.
« Ostatnia zmiana: Lutego 10, 2015, 20:55:03 pm wysłana przez Darek » Zapisane
Pamiętajcie, nowa Polska nie może być Polską bez dzieci Bożych! Polską niepłodnych lub mordujących nowe życie matek! Polską pijaków! Polską ludzi niewiary, bez miłości Bożej!
Prymas Stafan Kard. Wyszyński
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3854 dnia: Lutego 10, 2015, 21:00:26 pm »

A według tradycyjnej dyscypliny? Wiem że w przedpościu nie ma postu od czasu Innocentego IV zwyczajowo trwa też karnawał ale pewien nie jestem.

Przedpoście nie jest czasem zakazanym, więc można było. Tak samo można było uroczyście błogosławić małżeństwa i urządzać zabawy weselne.
http://krzyz.nazwa.pl/forum/index.php/topic,7732.msg169261.html#msg169261
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Strony: 1 ... 255 256 [257] 258 259 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!