Cytat: szkielet w Grudnia 26, 2014, 21:19:55 pmNormalnie, wg czasu lokalnego, albo urzędowego. Wszystkie obrzędy Wigilii Paschalnej odbywają się w nocy: nie wolno ich rozpocząć, zanim nie zapadnie noc, A co jeśli niemożliwe jest wyznaczenie dokładnie nocy bo przez pół roku trwa coś na kształt zmierzchu lub dnia?
Normalnie, wg czasu lokalnego, albo urzędowego.
Weźmy np. katolicką parafię w Hammerfest w Norwegii (70°40′). W przyszłym roku w Wielką Sobotę (4 IV 2015) słońce zachodzi o 19:46. Gdzie tu problem?http://www.sunrise-and-sunset.com/en/norway/hammerfest/2015/aprilAlbo trochę bardziej na północ: katolicka parafia w Barrow na Alasce (71°17′). Słońce zachodzi o 21:54.http://www.sunrise-and-sunset.com/en/united-states/barrow/2015/aprilDikson (Rosja) (73°30′) – zachód słońca o 21:13.http://www.sunrise-and-sunset.com/en/russia/dikson/2015/april
2) Czy mają oni razem z celebransem odmawiać Kyrie, Gloria itp.; a jeśli nie, czy pokłony mają stosować do słów odmawianych przez celebransa, czy śpiewanych przez scholę?3) We mszy uroczystej podczas śpiewania Ewangelii kapłan na imię Jezus zwraca się do krzyża, diakon natomiast w stronę księgi. W którym kierunku powinni zwracać się przebywający w stallach?
Cytat: Maswerk w Stycznia 15, 2015, 17:43:02 pm2) Czy mają oni razem z celebransem odmawiać Kyrie, Gloria itp.; a jeśli nie, czy pokłony mają stosować do słów odmawianych przez celebransa, czy śpiewanych przez scholę?3) We mszy uroczystej podczas śpiewania Ewangelii kapłan na imię Jezus zwraca się do krzyża, diakon natomiast w stronę księgi. W którym kierunku powinni zwracać się przebywający w stallach?CO do drugiego na pewno stosują się do śpiewu.
Chciałbym zapytać, czy księgi liturgiczne lub ceremoniały wypowiadają się w poniższych kwestiach:1) Czy kler w stallach ma odpowiadać we mszy ze śpiewem na recytowane wezwania celebransa, np. Suscipiat, Amen po błogosławieństwie itp. oraz odpowiadać na modlitwy u stopni ołtarza?2) Czy mają oni razem z celebransem odmawiać Kyrie, Gloria itp.; a jeśli nie, czy pokłony mają stosować do słów odmawianych przez celebransa, czy śpiewanych przez scholę?3) We mszy uroczystej podczas śpiewania Ewangelii kapłan na imię Jezus zwraca się do krzyża, diakon natomiast w stronę księgi. W którym kierunku powinni zwracać się przebywający w stallach?
Dokładnie odwrotnie, jako chór czysto ceremonialny. Chyba że sami stanowią scholę, na której oparty jest śpiew podczas liturgii (raczej rzadkie zjawisko).Według ceremoniału x. Adriana Fortescue (znanego rubrycysty) wszystko recytują z asystą. Po wyrecytowaniu Gloria i Credo podobnie jak celebrans siadają i stosują się do pokłonów śpiewanych (biret). Na Ewangelię stoją skierowani na księgę i skłaniają się przed siebie. Niemniej zagadnienie jest bardzo ciekawe i dosyć skomplikowane, gdyż mogły panować różne zwyczaje lokalne.
Cytat: dernapol w Stycznia 15, 2015, 23:10:00 pmDokładnie odwrotnie, jako chór czysto ceremonialny. Chyba że sami stanowią scholę, na której oparty jest śpiew podczas liturgii (raczej rzadkie zjawisko).Według ceremoniału x. Adriana Fortescue (znanego rubrycysty) wszystko recytują z asystą. Po wyrecytowaniu Gloria i Credo podobnie jak celebrans siadają i stosują się do pokłonów śpiewanych (biret). Na Ewangelię stoją skierowani na księgę i skłaniają się przed siebie. Niemniej zagadnienie jest bardzo ciekawe i dosyć skomplikowane, gdyż mogły panować różne zwyczaje lokalne.Fortescue był z rodziny pastorskiej, ma niską rangę jako konwertyta. Nikt nie uznał go na tyle ważnym by przetłumaczyć. To duchowni w stallach tworzą chór. Stąd nazwa tego miejsca. Po co komu chór który nie śpiewa?
@Andrzej75Recytację Kyrie, Gloria i Credo też przesłania śpiew, więc ten argument mnie nie przekonuje.
Cytat: dernapol w Stycznia 16, 2015, 17:53:00 pm@Andrzej75Recytację Kyrie, Gloria i Credo też przesłania śpiew, więc ten argument mnie nie przekonuje.Ale do czego Pana nie przekonuje? W przypadku odmawiania po cichu Kyrie, Gloria i Credo nie chodzi o symultaniczność, dokładną równoczesność odmawiania z celebransem, tylko o odmawianie "między sobą" "parami (bini)". Natomiast w przypadku modlitw u stopni ołtarza członkowie chóru w stallach musieliby pilnie nasłuchiwać, żeby dawać odpowiedzi w stosownym czasie.W ogóle dawanie odpowiedzi podczas modlitw u stopni ołtarza nieograniczone tylko do celebransa i asysty to jest praktyka XX-wiecznej Mszy recytowanej, wynikająca z przekonania, że aktywne uczestnictwo we Mszy polega na dawaniu wszelkich możliwych odpowiedzi i recytowaniu wszelkich możliwych tekstów. A tymczasem nie ma nic złego w tym, że pewne teksty odśpiewuje tylko schola, a pewne dialogi i teksty na początku Mszy stanowią we właściwym sensie przygotowanie tylko dla celebransa i usługujących.
Kiedy ktoś do nas mówi, zastanawiamy się z kim mamy do czynienia. Inną rangę ma zdanie wypowiedziane przez kogoś z wysoka, na przykład księcia, czy rektora, a inną przez wójta czy bakałarza. Xiądz Fortescue był z rodziny duchownych protestanckich. Odebrał anglikańską szkołę. Był konwertytą. Doprawdy, nie zna pan większych autorytetów w Kościele Rzymskim niż jakiś Anglik?
Rzecz w tym, że modlitwy u stopni też da się odmawiać parami.
Cytat: dernapol w Stycznia 17, 2015, 11:10:49 amRzecz w tym, że modlitwy u stopni też da się odmawiać parami.Rzeczywiście, ma Pan rację, x. Fortescue pisze: "While he and the ministers say the Confiteor the members of the choir also say it to each other, in pairs".
Wydaje mi się
obcojęzyczne wtręty