Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 30, 2024, 05:43:03 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231965 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 254 255 [256] 257 258 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1255348 razy)
Jarod
aktywista
*****
Wiadomości: 2525


« Odpowiedz #3825 dnia: Grudnia 27, 2014, 16:46:07 pm »

Normalnie, wg czasu lokalnego, albo urzędowego.
Wszystkie obrzędy Wigilii Paschalnej odbywają się w nocy: nie wolno ich rozpocząć, zanim nie zapadnie noc, A co jeśli niemożliwe jest wyznaczenie dokładnie nocy bo przez pół roku trwa coś na kształt zmierzchu lub dnia?
Gdzie tak się dzieje, że jest całą dobę dzień w marcu/kwietniu? Za kołem podbiegunowym południowym? Podobno prawosławni już tam sprawowali liturgię, ale o katolikach nie słyszałem...
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3826 dnia: Grudnia 27, 2014, 19:20:11 pm »

Weźmy np. katolicką parafię w Hammerfest w Norwegii (70°40′). W przyszłym roku w Wielką Sobotę (4 IV 2015) słońce zachodzi o 19:46. Gdzie tu problem?
http://www.sunrise-and-sunset.com/en/norway/hammerfest/2015/april
Albo trochę bardziej na północ: katolicka parafia w Barrow na Alasce (71°17′). Słońce zachodzi o 21:54.
http://www.sunrise-and-sunset.com/en/united-states/barrow/2015/april
Dikson (Rosja) (73°30′) – zachód słońca o 21:13.
http://www.sunrise-and-sunset.com/en/russia/dikson/2015/april
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #3827 dnia: Grudnia 29, 2014, 11:30:56 am »

Weźmy np. katolicką parafię w Hammerfest w Norwegii (70°40′). W przyszłym roku w Wielką Sobotę (4 IV 2015) słońce zachodzi o 19:46. Gdzie tu problem?
http://www.sunrise-and-sunset.com/en/norway/hammerfest/2015/april
Albo trochę bardziej na północ: katolicka parafia w Barrow na Alasce (71°17′). Słońce zachodzi o 21:54.
http://www.sunrise-and-sunset.com/en/united-states/barrow/2015/april
Dikson (Rosja) (73°30′) – zachód słońca o 21:13.
http://www.sunrise-and-sunset.com/en/russia/dikson/2015/april
Chodzi tu o półkulę południową. W tym roku Wielkanoc jest wcześnie, ale gdyby była trochę później, to proszę zobaczyć jak by wyglądała po 25 kwietnia http://www.sunrise-and-sunset.com/en/antarctica/mcmurdo-station/2015/april Poza tym po zachodzie Słońca ma miejsce wieczór czy zmrok, kiedy więc zaczyna się noc? Zapewne w rubrykach chodzi o noc astronomiczną.
Zapisane
Maswerk
aktywista
*****
Wiadomości: 664

Poznańskie Duszpasterstwo Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #3828 dnia: Stycznia 15, 2015, 17:43:02 pm »

Chciałbym zapytać, czy księgi liturgiczne lub ceremoniały wypowiadają się w poniższych kwestiach:

1) Czy kler w stallach ma odpowiadać we mszy ze śpiewem na recytowane wezwania celebransa, np. Suscipiat, Amen po błogosławieństwie itp. oraz odpowiadać na modlitwy u stopni ołtarza?

2) Czy mają oni razem z celebransem odmawiać Kyrie, Gloria itp.; a jeśli nie, czy pokłony mają stosować do słów odmawianych przez celebransa, czy śpiewanych przez scholę?

3) We mszy uroczystej podczas śpiewania Ewangelii kapłan na imię Jezus zwraca się do krzyża, diakon natomiast w stronę księgi. W którym kierunku powinni zwracać się przebywający w stallach?
Zapisane
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #3829 dnia: Stycznia 15, 2015, 21:10:57 pm »

2) Czy mają oni razem z celebransem odmawiać Kyrie, Gloria itp.; a jeśli nie, czy pokłony mają stosować do słów odmawianych przez celebransa, czy śpiewanych przez scholę?

3) We mszy uroczystej podczas śpiewania Ewangelii kapłan na imię Jezus zwraca się do krzyża, diakon natomiast w stronę księgi. W którym kierunku powinni zwracać się przebywający w stallach?
CO do drugiego na pewno stosują się do śpiewu. Co do trzeciego widziałem skłon głowy, bo słuchający nabożeństwa są już skierowani do ewangeliarza. Pytanie brzmi czy w ogóle powinni się skłaniać?
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
dernapol
rezydent
****
Wiadomości: 449

GŚTK

Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #3830 dnia: Stycznia 15, 2015, 23:10:00 pm »

2) Czy mają oni razem z celebransem odmawiać Kyrie, Gloria itp.; a jeśli nie, czy pokłony mają stosować do słów odmawianych przez celebransa, czy śpiewanych przez scholę?

3) We mszy uroczystej podczas śpiewania Ewangelii kapłan na imię Jezus zwraca się do krzyża, diakon natomiast w stronę księgi. W którym kierunku powinni zwracać się przebywający w stallach?
CO do drugiego na pewno stosują się do śpiewu.

Dokładnie odwrotnie, jako chór czysto ceremonialny. Chyba że sami stanowią scholę, na której oparty jest śpiew podczas liturgii (raczej rzadkie zjawisko).

Chciałbym zapytać, czy księgi liturgiczne lub ceremoniały wypowiadają się w poniższych kwestiach:

1) Czy kler w stallach ma odpowiadać we mszy ze śpiewem na recytowane wezwania celebransa, np. Suscipiat, Amen po błogosławieństwie itp. oraz odpowiadać na modlitwy u stopni ołtarza?

2) Czy mają oni razem z celebransem odmawiać Kyrie, Gloria itp.; a jeśli nie, czy pokłony mają stosować do słów odmawianych przez celebransa, czy śpiewanych przez scholę?

3) We mszy uroczystej podczas śpiewania Ewangelii kapłan na imię Jezus zwraca się do krzyża, diakon natomiast w stronę księgi. W którym kierunku powinni zwracać się przebywający w stallach?

Według ceremoniału x. Adriana Fortescue (znanego rubrycysty) wszystko recytują z asystą. Po wyrecytowaniu Gloria i Credo podobnie jak celebrans siadają i stosują się do pokłonów śpiewanych (biret). Na Ewangelię stoją skierowani na księgę i skłaniają się przed siebie. Niemniej zagadnienie jest bardzo ciekawe i dosyć skomplikowane, gdyż mogły panować różne zwyczaje lokalne.
Zapisane
Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej: www.versusdeum.pl, www.facebook.com/versusdeum
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3831 dnia: Stycznia 16, 2015, 02:59:46 am »

Caeremoniale Episcoporum – Msza pontyfikalna (ks. II, rozdz. 8.):

Ad 1. Nic nie mówi się tutaj na temat odmawiania wraz z asystą modlitw u stopni ołtarza i jest to logiczne, bo "przesłania" je śpiew introitu.
Ad 2. "Deinde cum eisdem assistentibus dicit alternatim ter Kýrie eléison, ter Christe eléison, et ter Kýrie eléison. Diaconus, et Subdiaconus idem dicunt inter se apud altare, sicut et ceteri in choro"; Gloria: "Diaconus, et Subdiaconus, ac Prælati, et Canonici in suis locis idem bini simul faciunt"; Credo: "cum suis ministris submissa voce prosequitur; pariter, et Diaconus, et Subdiaconus apud altare, et Canonici illud inter se dicunt".

http://www.ecclesiacatholica.com/caeremoniale%20episcoporum/lib-II-cap-8.htm
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #3832 dnia: Stycznia 16, 2015, 16:46:39 pm »

Dokładnie odwrotnie, jako chór czysto ceremonialny. Chyba że sami stanowią scholę, na której oparty jest śpiew podczas liturgii (raczej rzadkie zjawisko).
Według ceremoniału x. Adriana Fortescue (znanego rubrycysty) wszystko recytują z asystą. Po wyrecytowaniu Gloria i Credo podobnie jak celebrans siadają i stosują się do pokłonów śpiewanych (biret). Na Ewangelię stoją skierowani na księgę i skłaniają się przed siebie. Niemniej zagadnienie jest bardzo ciekawe i dosyć skomplikowane, gdyż mogły panować różne zwyczaje lokalne.

Fortescue był z rodziny pastorskiej, ma niską rangę jako konwertyta. Nikt nie uznał go na tyle ważnym by przetłumaczyć.
To duchowni w stallach tworzą chór. Stąd nazwa tego miejsca. Po co komu chór który nie śpiewa?
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
dernapol
rezydent
****
Wiadomości: 449

GŚTK

Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #3833 dnia: Stycznia 16, 2015, 17:53:00 pm »

Dokładnie odwrotnie, jako chór czysto ceremonialny. Chyba że sami stanowią scholę, na której oparty jest śpiew podczas liturgii (raczej rzadkie zjawisko).
Według ceremoniału x. Adriana Fortescue (znanego rubrycysty) wszystko recytują z asystą. Po wyrecytowaniu Gloria i Credo podobnie jak celebrans siadają i stosują się do pokłonów śpiewanych (biret). Na Ewangelię stoją skierowani na księgę i skłaniają się przed siebie. Niemniej zagadnienie jest bardzo ciekawe i dosyć skomplikowane, gdyż mogły panować różne zwyczaje lokalne.

Fortescue był z rodziny pastorskiej, ma niską rangę jako konwertyta. Nikt nie uznał go na tyle ważnym by przetłumaczyć.
To duchowni w stallach tworzą chór. Stąd nazwa tego miejsca. Po co komu chór który nie śpiewa?


"Niską rangę jako konwertyta" - co za absurd. Pierwsze słyszę o takiej hierarchii w Kościele Chrystusowym.

Niech śpiewa. Tylko że w 95% przypadków nie śpiewa, bo nie umie śpiewać tak dobrze, żeby prowadzić śpiew. Mruczenie pod nosem to nie żaden śpiew. To co? Wygonić ich do ławek? Nie. Tradycja ma na to odpowiedź i jest to chór ceremonialny, który recytuje. Tak było po prostu i dlatego tak jest nadal. Można spierać się o modlitwy u stopni, ale nawet cytat Pana Andrzeja75 pokazuje, że co do części stałych nie ma wątpliwości.

@Andrzej75

Recytację Kyrie, Gloria i Credo też przesłania śpiew, więc ten argument mnie nie przekonuje. Niemniej sprawa trudna do rozstrzygnięcia.
Zapisane
Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej: www.versusdeum.pl, www.facebook.com/versusdeum
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #3834 dnia: Stycznia 16, 2015, 20:50:23 pm »

Kiedy ktoś do nas mówi, zastanawiamy się z kim mamy do czynienia. Inną rangę ma zdanie wypowiedziane przez kogoś z wysoka, na przykład księcia, czy rektora, a inną przez wójta czy bakałarza. Xiądz Fortescue był z rodziny duchownych protestanckich. Odebrał anglikańską szkołę. Był konwertytą. Doprawdy, nie zna pan większych autorytetów w Kościele Rzymskim niż jakiś Anglik?
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3835 dnia: Stycznia 16, 2015, 21:26:31 pm »

@Andrzej75
Recytację Kyrie, Gloria i Credo też przesłania śpiew, więc ten argument mnie nie przekonuje.

Ale do czego Pana nie przekonuje? W przypadku odmawiania po cichu Kyrie, Gloria i Credo nie chodzi o symultaniczność, dokładną równoczesność odmawiania z celebransem, tylko o odmawianie "między sobą" "parami (bini)". Natomiast w przypadku modlitw u stopni ołtarza członkowie chóru w stallach musieliby pilnie nasłuchiwać, żeby dawać odpowiedzi w stosownym czasie.
W ogóle dawanie odpowiedzi podczas modlitw u stopni ołtarza nieograniczone tylko do celebransa i asysty to jest praktyka XX-wiecznej Mszy recytowanej, wynikająca z przekonania, że aktywne uczestnictwo we Mszy polega na dawaniu wszelkich możliwych odpowiedzi i recytowaniu wszelkich możliwych tekstów. A tymczasem nie ma nic złego w tym, że pewne teksty odśpiewuje tylko schola, a pewne dialogi i teksty na początku Mszy stanowią we właściwym sensie przygotowanie tylko dla celebransa i usługujących.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 16, 2015, 21:32:21 pm wysłana przez Andrzej75 » Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
dernapol
rezydent
****
Wiadomości: 449

GŚTK

Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #3836 dnia: Stycznia 17, 2015, 11:10:49 am »

@Andrzej75
Recytację Kyrie, Gloria i Credo też przesłania śpiew, więc ten argument mnie nie przekonuje.

Ale do czego Pana nie przekonuje? W przypadku odmawiania po cichu Kyrie, Gloria i Credo nie chodzi o symultaniczność, dokładną równoczesność odmawiania z celebransem, tylko o odmawianie "między sobą" "parami (bini)". Natomiast w przypadku modlitw u stopni ołtarza członkowie chóru w stallach musieliby pilnie nasłuchiwać, żeby dawać odpowiedzi w stosownym czasie.
W ogóle dawanie odpowiedzi podczas modlitw u stopni ołtarza nieograniczone tylko do celebransa i asysty to jest praktyka XX-wiecznej Mszy recytowanej, wynikająca z przekonania, że aktywne uczestnictwo we Mszy polega na dawaniu wszelkich możliwych odpowiedzi i recytowaniu wszelkich możliwych tekstów. A tymczasem nie ma nic złego w tym, że pewne teksty odśpiewuje tylko schola, a pewne dialogi i teksty na początku Mszy stanowią we właściwym sensie przygotowanie tylko dla celebransa i usługujących.

Rzecz w tym, że modlitwy u stopni też da się odmawiać parami. Ale nawet jeśli nie parami, to argument, że ponieważ nie wspomniano o tym w CE, to nie należy tego robić, mnie również nie przekonuje. Jestem przekonany, że x. Fortescue nie zaleca niczego, co jest jawnie sprzeczne z przepisami, w wielu miejscach cytuje szczegółowe przepisy, w tym orzeczenia SRC. Oczywiście ciekaw jestem, co zalecają inni rubrycyści.

Co do Mszy recytowanej to oczywiście wszystko prawda, ale jaki to ma związek z chórem na Mszy uroczystej? Przecież nie mówię o wiernych w ławkach.

Kiedy ktoś do nas mówi, zastanawiamy się z kim mamy do czynienia. Inną rangę ma zdanie wypowiedziane przez kogoś z wysoka, na przykład księcia, czy rektora, a inną przez wójta czy bakałarza. Xiądz Fortescue był z rodziny duchownych protestanckich. Odebrał anglikańską szkołę. Był konwertytą. Doprawdy, nie zna pan większych autorytetów w Kościele Rzymskim niż jakiś Anglik?

Kolego (wszak znamy się osobiście) Kefaszu, oczywiście że inną rangę ma książę od wójta, podobnie jak biskup od księdza, czy prałat od kanonika. Ale w Kościele "nie ma Żyda ni Greka, niewolnika ni wolnego", tzn. że xiądz konwertyta i xiądz niekonwertyta ma ten sam status. Godność w Kościele nie zależy od pochodzenia.

Zgadzam się, że nie należy traktować jednego ceremoniału jako najwyższego autorytetu. Dlatego napisałem "według ceremoniału x. Fortescue". Zresztą Pan Maswerk o ceremoniały przecież pytał. Chciałbym, aby teraz ktoś napisał, co mówią inne ceremoniały, aby można było to skonfrontować. Ale nikt nic nie podaje. Chciałbym, aby Polak Nowowiejski coś zalecał, ale on chyba milczy na ten temat (może się mylę). Deprecjonowanie jednego źródła, kiedy nie podajemy nic w zamian, do niczego nie prowadzi.
Zapisane
Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej: www.versusdeum.pl, www.facebook.com/versusdeum
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3837 dnia: Stycznia 17, 2015, 12:11:03 pm »

Rzecz w tym, że modlitwy u stopni też da się odmawiać parami.

Rzeczywiście, ma Pan rację, x. Fortescue pisze: "While he and the ministers say the Confiteor the members of the choir also say it to each other, in pairs".
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
ratio
rezydent
****
Wiadomości: 488

« Odpowiedz #3838 dnia: Stycznia 17, 2015, 14:09:22 pm »

Rzecz w tym, że modlitwy u stopni też da się odmawiać parami.

Rzeczywiście, ma Pan rację, x. Fortescue pisze: "While he and the ministers say the Confiteor the members of the choir also say it to each other, in pairs".

Proszę administratora o włączenie "forum dla polskojęzycznych" - bo na takie się wpisać było moim zamiarem ;D
Wydaje mi się również, że te obcojęzyczne wtręty mają za zadanie poprawić "poziom wyższości" autora nad gamoniami, mówiącym tylko po-polskiemu  ::)
Dla mnie są takie wpisy jednoznaczne z tekstem: gó - gó - gó - gó gó ... a nie przyczyniają się do dyskusji.

Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3839 dnia: Stycznia 17, 2015, 14:47:46 pm »

Wydaje mi się

Całkowicie się zgadzam, że się Panu wydaje.

obcojęzyczne wtręty

Cytaty podaję w takim języku, w jakim zostały napisane, żeby bez problemu można je było znaleźć w internecie. To takie dziwne?
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Strony: 1 ... 254 255 [256] 257 258 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!