Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 30, 2024, 08:09:05 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231965 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 239 240 [241] 242 243 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1255472 razy)
Innomine
rezydent
****
Wiadomości: 327


« Odpowiedz #3600 dnia: Stycznia 08, 2014, 23:22:14 pm »

Strona 281 i dalej: http://books.google.pl/books?id=G7pFAAAAcAAJ&pg=RA1-PA281&dq=graduale+romanum&hl=pl&sa=X&ei=7LPNUvCnO4nF7AbT1oHoDQ&ved=0CEUQ6AEwAzgK#v=onepage&q=graduale%20romanum&f=false

Msze wotywne o zniesienie schizmy, o nawrócenie heretyków i przeciw poganom. Podobne widziałem w Graduale Piotrkowczyka.
Czy dalej te msze są w mszałach? Dlaczego nie ma ich w Graduałach (i w Librach)?

Oczywiście, że są w mszale tylko zmieniono nazwy:

Cytuj
62. Msza wotywna „Contra paganos” otrzymuje tytuł „Missa pro Ecclesiæ defensione”; Msza zaś „Ad tollendum schisma” odtąd się nazywa „Missa pro unitate Ecclesiæ”.

Obie te Msze są także w Graduale Romanum 1961
Zapisane
"Poza tym trudno ci było opuścić oratorium, tak dobrze się tam czułeś. Czy widzisz, jak prowadzi do Boga, jak do Niego przybliża rygoryzm liturgiczny?"  św. Józef Maria Escrivá de Balaguer, Droga, N. 543
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #3601 dnia: Stycznia 08, 2014, 23:32:38 pm »

Dziękuję. Kto i kiedy zmienił?


edytka:

W Graduale z 1910 roku jest msza na niedzielę wśród oktawy Trzech Króli "In excelso Throno" zaś w Librze 1962 Dominica infra octavam epiphaniae Sanctae Familiae Jesu, Mariae, Joseph i msza "Exultet gaudio". Pytanie: Kiedy to zmieniono? Ile niedziel w roku jest zastępowanych innym officjum?
« Ostatnia zmiana: Stycznia 09, 2014, 00:38:27 am wysłana przez Kefasz » Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #3602 dnia: Stycznia 11, 2014, 12:47:57 pm »

W 1921 roku, wraz z rozszerzeniem na cały Kościół święta Świętej Rodziny.

Oprócz niego, kojarzę jeszcze trzy nowsze święta wyznaczone na stałe na niedzielę:
- Najświętszego Imienia Jezus (w niedzielę między oktawą Narodzenia Pańskiego i Objawienia, a w jej braku 2 stycznia),
- rocznica poświęcenia własnego kościoła (w ostatnią niedzielę września),
- Jezusa Chrystusa Króla (w ostatnią niedzielę października).

W porównaniu z kalendarzem rytu rzymskiego sprzed reform Piusa X to bardzo niewiele.

edit:
Wprowadzenie święta Świętej Rodziny nie skasowało formularza "In excelso Throno". Jest on stosowany w dni powszednie po tym święcie.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 11, 2014, 13:01:48 pm wysłana przez Bartek » Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #3603 dnia: Stycznia 22, 2014, 03:30:25 am »

Skąd reformatorzy wzięli słowa i melodie do nowych mszy przy zmianie porządku na niedziele po Objawieniu i po Zesłaniu na niedziele zwykłe? Czy w Graduałach posoborowych znajdę msze circumdederunt, exsurge i esto mihi?
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Teresa
aktywista
*****
Wiadomości: 1409

« Odpowiedz #3604 dnia: Stycznia 22, 2014, 08:39:08 am »

Skąd reformatorzy wzięli słowa i melodie do nowych mszy przy zmianie porządku na niedziele po Objawieniu i po Zesłaniu na niedziele zwykłe? Czy w Graduałach posoborowych znajdę msze circumdederunt, exsurge i esto mihi?
Msze z przedpościa są przeniesione na W.Post (jako nieniedzielne) - nie pamiętam, czy w całości, ale poszczególne propria na pewno można znaleźć.
Msze po Objawieniu i Zesłaniu przeniesiono różne niedziele zwykłe i generalnie wszystkie w Graduale pozostały (czasami mają np. inne communio).
Gorzej z niektórymi świętami - np. introitu Exsultet gaudio ze Św. Rodziny w ogóle nie ma.
Zapisane
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #3605 dnia: Stycznia 22, 2014, 09:31:21 am »

Ponieważ msze z Przedpościa i innych skasowanych obchodów (np. Suchych Dni) przeniesiono na Wielki Post, uzyskano w ten sposób kilka "wolnych" formularzy wielkopostnych i nimi obsadzono 4-6. oraz 29-32. niedziele Okresu Zwykłego. Szczegóły można sprawdzić pod podanym tu linkiem.

Graduał posoborowy generalnie zaczerpnął repertuar z Graduale Romanum. Rzadko stosuje kontrafakturę, centonizacji chyba w ogóle, z melodii innych obrządków (np. ambrozjańskiego) też nie korzysta.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3606 dnia: Stycznia 22, 2014, 10:05:31 am »

W Mszale Pawła VI ant. na Komunię Siedemdziesiątnicy wykorzystano w 4. niedzielę okresu zwykłego, a introit i ant. na Komunię Pięćdziesiątnicy w 6. niedzielę okresu zwykłego. Nie wykorzystano introitu i komunii Sześćdziesiątnicy oraz introitu Siedemdziesiątnicy
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Teresa
aktywista
*****
Wiadomości: 1409

« Odpowiedz #3607 dnia: Stycznia 22, 2014, 10:33:02 am »

Nie wykorzystano introitu i komunii Sześćdziesiątnicy oraz introitu Siedemdziesiątnicy
Nie mogę teraz sprawdzić, ale z tego, co pamiętam, te introity są w jakiś nieniedzielnych Mszach W.Postu.
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3608 dnia: Stycznia 22, 2014, 10:43:48 am »

Nie wykorzystano introitu i komunii Sześćdziesiątnicy oraz introitu Siedemdziesiątnicy
Nie mogę teraz sprawdzić, ale z tego, co pamiętam, te introity są w jakiś nieniedzielnych Mszach W.Postu.
A rzeczywiście, ma Pani rację: introit Siedemdziesiątnicy został użyty w sobotę 4. tygodnia Wielkiego Postu.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #3609 dnia: Stycznia 22, 2014, 10:59:47 am »

Z niedzieli Sześćdziesiątnicy, introit użyto we wtorek II tygodnia Wielkiego Postu, zaś komunia jest przepisana na ferie V tygodnia Okresu Zwykłego.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3610 dnia: Stycznia 22, 2014, 11:05:04 am »

Ale to chyba w Graduale, bo w Mszale są inne.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #3611 dnia: Stycznia 22, 2014, 13:37:14 pm »

Graduale (Triplex) sobie, a Mszał sobie. Ma Pan rację.

Nie wiem, czy redaktorzy Mszału Pawła VI liczyli na to, że opracowane przez nich "czytane" antyfony mszalne spoza repertuaru śpiewu gregoriańskiego otrzymają kiedyś melodie. W każdym razie nie słyszałem, by współcześnie w kręgach gregorianistów to rozważano.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3612 dnia: Stycznia 22, 2014, 13:47:20 pm »

Graduale (Triplex) sobie, a Mszał sobie. Ma Pan rację.

Nie wiem, czy redaktorzy Mszału Pawła VI liczyli na to, że opracowane przez nich "czytane" antyfony mszalne spoza repertuaru śpiewu gregoriańskiego otrzymają kiedyś melodie. W każdym razie nie słyszałem, by współcześnie w kręgach gregorianistów to rozważano.

Ja też nie...
Myślę, że Mszał posoborowy miał być w zamierzeniu przede wszystkim podstawą do przekładów na języki narodowe, i to w nich powinny powstawać melodie do poszczególnych antyfon (ale tak też się chyba nie stało, a przynajmniej w Polsce). Poza tym stosowanie zamiast antyfon innych pieśni skutecznie wyrugowało te pierwsze prawie ze szczętem.
Natomiast "tymczasowo" (czyli już 40 lat), tam gdzie nowe antyfony łacińskie nie mają melodii, stosuje się zamiast nich inne, z dawnego Graduału.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #3613 dnia: Stycznia 22, 2014, 14:58:49 pm »

Czytelnika Graduale Triplex wita radosne motto o niezobowiązującym charakterze podanych antyfon. Jeśli potrzeba, można wziąć dowolny inny śpiew, byleby z tego samego okresu liturgicznego.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #3614 dnia: Stycznia 24, 2014, 20:33:26 pm »

A to pięknie. Czyli jak w OWMR.
Za wyjaśnienia bardzo dziękuję.

Od kilku miesięcy używam strony gregor und taube zaznaczania neumowych szlaczków w Liber Usualis. GuT podaje tylko jedną notację, w sposób niekonsekwentny i niestety mocno przerabia melodie, w imię czystości oryginału rzecz jasna, ale nie znalazłem jeszcze wyjaśnienia jakiej metody autorzy semiologiczni używają przy odkrywaniu "oryginału'. Skąd w 3 toni oni wzięli fis?
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Strony: 1 ... 239 240 [241] 242 243 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!