Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 30, 2024, 05:48:05 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231965 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 231 232 [233] 234 235 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1255352 razy)
Innomine
rezydent
****
Wiadomości: 327


« Odpowiedz #3480 dnia: Czerwca 26, 2013, 12:48:02 pm »

Czy Gloria in excelsis Deo było w każdej Mszy św. cichej? I czy kapłan musiał sam dla siebie czytać Lectio i Evangelię?
Ale o który wiek Panu (albo Pani, nick jest mylący) chodzi?

Obecnie Gloria:

Cytat: Kodeks rubryk 1960
431. Hymn Gloria in excelsis odmawia się:
a)   w Mszach, które odpowiadają Oficjum dnia, ilekroć na Jutrzni odmówiono hymn Te Deum;
b)   w Mszach świątecznych, o których mowa w n. 302;
c)   w Mszach W. Czwartku Wieczerzy Pańskiej i we Mszy Wigilii Wielkanocnej;
d)   w Mszach wotywnych 1., 2. i 3. klasy, jeżeli nie używa się szat fioletowych;
e)   w Mszach wotywnych 4. klasy o Aniołach odprawianych w każdym dniu tygodnia i we Mszy o N. Maryi P. odprawianej w soboty.
432. Hymn Gloria in excelsis opuszcza się:
a)   w Mszach, które odpowiadają Oficjum dnia, ilekroć na Jutrzni opuszcza się hymn Te Deum;
b)   we wszystkich Mszach, w których używa się barwy fioletowej;
c)   w Mszach wotywnych 4. klasy z wyjątkiem tych, o których mowa w n. 431 e;
d)   w Mszach za zmarłych.

We Mszach czytanych kapłan zawsze sam odczytuje głośno lekcję i Ewangelię
« Ostatnia zmiana: Czerwca 26, 2013, 12:50:10 pm wysłana przez Innomine » Zapisane
"Poza tym trudno ci było opuścić oratorium, tak dobrze się tam czułeś. Czy widzisz, jak prowadzi do Boga, jak do Niego przybliża rygoryzm liturgiczny?"  św. Józef Maria Escrivá de Balaguer, Droga, N. 543
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #3481 dnia: Czerwca 26, 2013, 14:46:53 pm »

Wcale nie musi czytać głośno, to modernizm.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Innomine
rezydent
****
Wiadomości: 327


« Odpowiedz #3482 dnia: Czerwca 26, 2013, 15:01:02 pm »

Wcale nie musi czytać głośno, to modernizm.
Ja tylko piszę, co Kościół nakazuje.
Rubricae generales  n. 511 e)

Zapisane
"Poza tym trudno ci było opuścić oratorium, tak dobrze się tam czułeś. Czy widzisz, jak prowadzi do Boga, jak do Niego przybliża rygoryzm liturgiczny?"  św. Józef Maria Escrivá de Balaguer, Droga, N. 543
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3483 dnia: Czerwca 26, 2013, 16:16:13 pm »

Wcale nie musi czytać głośno, to modernizm.
Ja tylko piszę, co Kościół nakazuje.

I nakazywał:
Z rubryk ogólnych Mszału św. Piusa V (XVI, 2)
"Sacerdos autem maxime curare debet, ut ea quae clara voce dicenda sunt, distincte et apposite proferat (...) neque etiam voce nimis elata, ne perturbet alios, qui fortasse in eadem ecclesia tunc temporis celebrant; neque tam submissa, ut a circumstantibus audiri non possit; sed mediocri et gravi, quae devotionem moveat, et audientibus ita sit accomodata, ut quae leguntur, intelligant".

Musi być rozróżnienie między modlitwami odmawianymi głośniej i ciszej. To, że od czasów Oświecenia (zwłaszcza Synod w Pistoi) jest tendencja do wprowadzania głośnego odmawiania modlitw dotychczas wypowiadanych po cichu, nie oznacza, że trzeba postępować w sposób przeciwny, i te teksty, które należy odmawiać głośno, odmawiać ciszej.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
pomponiagrecyna
Gość
« Odpowiedz #3484 dnia: Czerwca 26, 2013, 21:14:59 pm »

Jestem mężczyzną. Dziękuję za satysfakcjonujące odpowiedzi.
Zapisane
daniel89
uczestnik
***
Wiadomości: 236

« Odpowiedz #3485 dnia: Lipca 12, 2013, 13:37:52 pm »

Czy modlitwy egzorcyzmu wody, oleju i soli z poniższego linka są prawidłowe?
http://chomikuj.pl/KAPLANI_EGZORCYSCI----TUTAJ_ZNAJDZIESZ_POMOC/EGZORCYZMOWANIE+DOM*c3*93W+NAWIEDZONYCH+PRZEZ+Z*c5*81E+DUCHY/2+-+EGZORCYZM+SOLI+WODY+I+OLEJU++-+przez+kap*c5*82ana

Czy ktoś z Państwa posiada te modlitwy wyciągnięte z Rytuału Rzymskiego?
Zapisane
"Franciszku, idź i napraw mój Kościół, który, jak widzisz, cały jest w ruinie"
Rufus
adept
*
Wiadomości: 23


« Odpowiedz #3486 dnia: Lipca 12, 2013, 22:04:37 pm »

za: COLLECTIO RITUUM continens excerpta e Rituali Romano Ecclesiis Poloniae adaptato, 1963 r. KATOWICE





Zapisane
Acriter et fideliter
daniel89
uczestnik
***
Wiadomości: 236

« Odpowiedz #3487 dnia: Lipca 14, 2013, 01:27:31 am »

Dziękuję serdecznie :)
Zapisane
"Franciszku, idź i napraw mój Kościół, który, jak widzisz, cały jest w ruinie"
dorka
uczestnik
***
Wiadomości: 125

« Odpowiedz #3488 dnia: Lipca 16, 2013, 12:22:19 pm »

W jakim dokumencie jest mowa o obowiązku umieszczania relikwii w ołtarzu? Chodzi oczywiście o stan sprzed lat 70-tych.
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3489 dnia: Lipca 16, 2013, 12:49:53 pm »

KPK 1917 kan. 1198 § 4.: "Tum in altari immobili tum in petra sacra sit, ad normam legum liturgicarum, sepulcrum continens reliquias Sanctorum, lapide clausum".
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
miki
aktywista
*****
Wiadomości: 683


« Odpowiedz #3490 dnia: Lipca 17, 2013, 21:19:45 pm »

Wiem, że dotyczy KRR. Ale trochę w temacie: czy hymnu Gloria można używać poza Mszą, np podczas adoracji, czuwania?
Zapisane
Taki sobie o...
Antiqus_ordo
bywalec
**
Wiadomości: 93

« Odpowiedz #3491 dnia: Lipca 18, 2013, 10:28:14 am »

Pewnie że tak, Zastępy Aniołów jakby nie patrzeć użyły go pierwszy raz podczas adoracji:)))
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3492 dnia: Lipca 20, 2013, 19:56:27 pm »

Pytanie rubrycystyczne.
Wiadomo, że do 1960 r. Nieszpory za zmarłych z Oficjum Dnia Zadusznego odmawiano zazwyczaj 1 XI po II Nieszporach święta Wszystkich Świętych. Jeśli jednak 2 XI przypadała niedziela, wówczas Dzień Zaduszny przenoszono na 3 XI, a Nieszpory za zmarłych odprawiano po II Nieszporach tej niedzieli.
W nr. 58 dołączonych do Kodeksu Rubryk Zmianach w Brewiarzu i Mszale czytamy:

Cytuj
Nieszpory za zmarłych z własną Kompletą wyznaczone dawniej na dzień 1 listopada przenosi się na Dzień Zaduszny... Jeżeli był taki zwyczaj, ze względu na pobożność wiernych można nadal odprawiać Nieszpory za zmarłych po II Nieszporach dnia 1 listopada, łącząc je z innymi tradycyjnymi obchodami jako specjalną formę nabożeństwa.

Jak więc należy postąpić w sytuacji, gdy 2 XI wypadnie niedziela (tak będzie w przyszłym roku): czy takie wotywne Nieszpory za zmarłych powinny się odbyć 1 XI (zgodnie z literalnym zapisem z 1960 r.) czy też 2 XI (zgodnie z praktyką sprzed 1960 r.)?

[Tutaj: http://www.missaleromanum.it/Summorum/Summorum05.pdf podano, że Nieszpory takie miałoby się odprawiać w niedzielę, 2 listopada]
« Ostatnia zmiana: Lipca 20, 2013, 19:59:44 pm wysłana przez Andrzej75 » Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Maswerk
aktywista
*****
Wiadomości: 664

Poznańskie Duszpasterstwo Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #3493 dnia: Sierpnia 22, 2013, 11:56:42 am »

Chciałbym zapytać, jak wygląda kwestia Komunii św. pod dwoma postaciami dla nowożeńców w czasie mszy ślubnej w KRR - jest (podobno) jakiś dekret KEPu, który zezwala na taką formę Komunii. Jednak bardziej rzecz w tym, że osoba, z którą rozmawiałem argumentowała, iż dekrety KEPu obowiązują w liturgii niezależnie od formy rytu.
Zapisane
Innomine
rezydent
****
Wiadomości: 327


« Odpowiedz #3494 dnia: Sierpnia 22, 2013, 12:05:39 pm »

Raczej nie obowiązują, gdyż jest to prawo lokalne, a rubryki starej Mszy nie zezwalają na takie "dostosowanie" na poziomie lokalnym.
Równie dobrze można by argumentować w ten sposób, że mogą być ministrantki, hand-komunia czy szafarze.



Zapisane
"Poza tym trudno ci było opuścić oratorium, tak dobrze się tam czułeś. Czy widzisz, jak prowadzi do Boga, jak do Niego przybliża rygoryzm liturgiczny?"  św. Józef Maria Escrivá de Balaguer, Droga, N. 543
Strony: 1 ... 231 232 [233] 234 235 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!