Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 30, 2024, 06:02:24 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231965 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 229 230 [231] 232 233 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1255364 razy)
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3450 dnia: Maja 03, 2013, 19:45:37 pm »

http://rebelya.pl/forum/watek/26223/
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
patryksługa
aktywista
*****
Wiadomości: 638


Wprowadzą wśród was zgubne herezje. 2 Piotra 2:1

In Christo
« Odpowiedz #3451 dnia: Maja 04, 2013, 21:34:05 pm »

Ma moze ktoś obrzęd święcenia pul z przed Soboru.
Jaka jest tradycja tego nabożeństwa?

pytanie dotyczy objazdu pól.
Kiedy i skąd wzięło początek to nabożeństwo?
Odpowiedzi padła iż jest w Rytuale, nie posiadam takiego więc proszę o skan.
 
Zapisane
O Maryjo bez grzechu poczęta, módl się za nami, którzy się do ciebie uciekamy i za tymi, którzy się do ciebie nie uciekają a zwłaszcza za masonami i poleconymi tobie. - modlitwa taka jaką podał Maksymilian Kolbe
padre
uczestnik
***
Wiadomości: 106

« Odpowiedz #3452 dnia: Maja 04, 2013, 21:41:07 pm »

1. czy kapłan może błogosławić szaty zgodnie ze starym Rituale Romanum?

2. czy błogosławi się albę?

3. w Rytuale mam podane trzy modlitwy: czy odmawia się wszystkie czy wybiera jedną?
Zapisane
W czwartym wieku Kościół obudził się ariański, w dwudziestym pierwszym budzi się protestancki...
Innomine
rezydent
****
Wiadomości: 327


« Odpowiedz #3453 dnia: Maja 05, 2013, 07:31:11 am »

1. czy kapłan może błogosławić szaty zgodnie ze starym Rituale Romanum?

2. czy błogosławi się albę?

3. w Rytuale mam podane trzy modlitwy: czy odmawia się wszystkie czy wybiera jedną?

ad 1 jak ma upoważnienie biskupa (jak mniemam)    ::)

EDIT:
Mogli także proboszczowie dla swoich kościołów oraz przełożeni zakonni.
ad 2 błogosławi się albę i wszystkie westymenta. Nie wymagają poświęcenia: kapa, bursa, welon kielichowy, welon naramienny (tuwalnia) i komża - aczkolwiek można je także błogosławić z innymi szatami.
ad 3 Mszał w Appendixie podaje tylko pierwszą: "Omnipotens sempiterne Deus, qui per Moysen", w rytuale są rzeczywiście 3 (przynajmniej tym w pdf)
« Ostatnia zmiana: Maja 23, 2013, 20:28:30 pm wysłana przez Innomine » Zapisane
"Poza tym trudno ci było opuścić oratorium, tak dobrze się tam czułeś. Czy widzisz, jak prowadzi do Boga, jak do Niego przybliża rygoryzm liturgiczny?"  św. Józef Maria Escrivá de Balaguer, Droga, N. 543
padre
uczestnik
***
Wiadomości: 106

« Odpowiedz #3454 dnia: Maja 05, 2013, 11:20:08 am »



ad 1 jak ma upoważnienie biskupa (jak mniemam)    ::)



ło matko, prościej się nie da?
Zapisane
W czwartym wieku Kościół obudził się ariański, w dwudziestym pierwszym budzi się protestancki...
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3455 dnia: Maja 05, 2013, 14:03:47 pm »

3. w Rytuale mam podane trzy modlitwy: czy odmawia się wszystkie czy wybiera jedną?
ad 3 Mszał w Appendixie podaje tylko pierwszą: "Omnipotens sempiterne Deus, qui per Moysen", w rytuale są rzeczywiście 3 (przynajmniej tym w pdf)

Ponieważ w 1962 r. dokonano reformy II części Pontyfikału Rzymskiego, poważnym zmianom uległy znajdujące się tam obrzędy poświęceń. Tak więc dla poświęcenia szat w ogólności należy używać dotychczasowej pierwszej modlitwy z Rytuału, ale bez słów: "purificare" oraz "et consecrare". Natomiast dla konkretnych rodzajów szat są podane odpowiednie formuły błogosławieństw.
Cytuj
Poświęcenie różnych przedmiotów kultu
W każdym poszczególnym obrzędzie poświęcenia pozostawiono w zasadzie tylko jedną orację (przy poświęceniu naczyń i ozdób kościelnych oraz obrusów orację drugą, a przy poświęceniu korporału i szat kapłańskich w ogólności orację pierwszą). Każda oracja ma zawsze zakończenie krótkie. Nigdy nie używa się w niej słów: „sanctificare, consecrare, purificare”, lecz tylko „benedicere”.
1) W formule poświęcenia szat liturgicznych w szczególności (której niestety nie ma w naszym dotychczasowym polskim Rytuale, ale która jest w dodatku do nowego wydania Mszału Desclée) oprócz wymienienia: humerału, alby, cingulum, manipularza, stuły, tuniceli, dalmatyki i ornatu wyszczególniono także: kapę i welon naramienny.

Co do tego zezwolenia biskupiego to trudno mi powiedzieć, czy dzisiaj jest ono potrzebne - dawniej te błogosławieństwa znajdowały się w dziale: "Benedictiones ab Episcopis vel aliis facultatem habentibus faciendae".
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Innomine
rezydent
****
Wiadomości: 327


« Odpowiedz #3456 dnia: Maja 05, 2013, 14:11:52 pm »



Ponieważ w 1962 r. dokonano reformy II części Pontyfikału Rzymskiego, poważnym zmianom uległy znajdujące się tam obrzędy poświęceń. Tak więc dla poświęcenia szat w ogólności należy używać dotychczasowej pierwszej modlitwy z Rytuału, ale bez słów: "purificare" oraz "et consecrare". Natomiast dla konkretnych rodzajów szat są podane odpowiednie formuły błogosławieństw.
Cytuj
Poświęcenie różnych przedmiotów kultu
W każdym poszczególnym obrzędzie poświęcenia pozostawiono w zasadzie tylko jedną orację (przy poświęceniu naczyń i ozdób kościelnych oraz obrusów orację drugą, a przy poświęceniu korporału i szat kapłańskich w ogólności orację pierwszą). Każda oracja ma zawsze zakończenie krótkie. Nigdy nie używa się w niej słów: „sanctificare, consecrare, purificare”, lecz tylko „benedicere”.
1) W formule poświęcenia szat liturgicznych w szczególności (której niestety nie ma w naszym dotychczasowym polskim Rytuale, ale która jest w dodatku do nowego wydania Mszału Desclée) oprócz wymienienia: humerału, alby, cingulum, manipularza, stuły, tuniceli, dalmatyki i ornatu wyszczególniono także: kapę i welon naramienny.
Ciekawe. Z czego ten cytat?
Zapisane
"Poza tym trudno ci było opuścić oratorium, tak dobrze się tam czułeś. Czy widzisz, jak prowadzi do Boga, jak do Niego przybliża rygoryzm liturgiczny?"  św. Józef Maria Escrivá de Balaguer, Droga, N. 543
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3457 dnia: Maja 05, 2013, 14:20:09 pm »

Ks. Roman Michałek, Reforma drugiego tomu Pontyfikału Rzymskiego, Miesięcznik Kościelny Archidiecezji Poznańskiej 14 (1963) nr 8, s. 190–196.
http://www.nowyruchliturgiczny.pl/2012/04/materiay-dla-celebrujacych-w-starym.html
(w 2 linku, od str. 62)
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Innomine
rezydent
****
Wiadomości: 327


« Odpowiedz #3458 dnia: Maja 05, 2013, 14:27:26 pm »

Dziękuję!
Zapisane
"Poza tym trudno ci było opuścić oratorium, tak dobrze się tam czułeś. Czy widzisz, jak prowadzi do Boga, jak do Niego przybliża rygoryzm liturgiczny?"  św. Józef Maria Escrivá de Balaguer, Droga, N. 543
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3459 dnia: Maja 06, 2013, 13:01:15 pm »

Odpowiedzi padła iż jest w Rytuale

W Rytuale dla Polski z 1927 r. (Appendix) są dwa poświęcenia pól:
40. Benedictio camporum vel alpium vel pascuorum (ss. 794-796);
41. Alia benedictio camporum (ss. 796-807).
* * *
Tego drugiego błogosławieństwa (z czterema stacjami) nie ma w Rytuale, do którego podał link Pan Najmłodszy Syn.
W Obrzędach błogosławieństw dostosowanych do zwyczajów diecezji polskich, t. 2, również jest obrzęd błogosławieństwa pól z czterema stacjami (ss. 261-277). We wprowadzeniu napisano tak: "Zgodnie z wielowiekową tradycją Kościół w Polsce zachowuje zwyczaj błogosławienia pól w okresie wzrostu i dojrzewania roślin, przynoszących potrzebne człowiekowi pożywienie. Obrzęd ten wyraża uwielbienie Boga, który stworzył ziemię i powierzył ludziom, aby czynili ją sobie poddaną ... Błogosławieństwo pól ma także charakter błagalny. Wszyscy członkowie społeczeństwa, nie tylko mieszkańcy wsi, proszą Boga o błogosławieństwo dla ojczystej ziemi, dla pracujących na roli, o obfite zbiory oraz o szacunek dla chleba i jego podział w duchu sprawiedliwości i miłości".
« Ostatnia zmiana: Maja 06, 2013, 13:57:03 pm wysłana przez Andrzej75 » Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Darek
rezydent
****
Wiadomości: 353


Deus caritas est

« Odpowiedz #3460 dnia: Maja 08, 2013, 18:58:27 pm »

W „Wykładzie liturgii” Abp Antoniego J.Nowowiejskiego(s.1134)  czytamy że nie należy używać kwiatów w czasie pogrzebów i że jest to zwyczaj masoński jak wygląda ta kwestia?
http://www.nowowiejski.cba.pl/viewer.php
« Ostatnia zmiana: Maja 08, 2013, 20:37:58 pm wysłana przez Darek » Zapisane
Pamiętajcie, nowa Polska nie może być Polską bez dzieci Bożych! Polską niepłodnych lub mordujących nowe życie matek! Polską pijaków! Polską ludzi niewiary, bez miłości Bożej!
Prymas Stafan Kard. Wyszyński
romeck
aktywista
*****
Wiadomości: 1710


« Odpowiedz #3461 dnia: Maja 10, 2013, 21:16:57 pm »

W „Wykładzie liturgii” Abp Antoniego J.Nowowiejskiego(s.1134)  czytamy że nie należy używać kwiatów w czasie pogrzebów i że jest to zwyczaj masoński jak wygląda ta kwestia?
http://www.nowowiejski.cba.pl/viewer.php
O, ciekawe.
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3462 dnia: Maja 13, 2013, 17:25:08 pm »

Encyklopedia kościelna, t. 20, s. 130 tak pisze pod hasłem "Pogrzeb":
http://www.pbi.edu.pl/book_reader.php?p=15618&s=1 (skan 138)
Cytuj
Na świeckie dodatki do obrzędów pogrzebowych, gdy te nie sprzeciwiają się zasadom wiary, Kościół patrzy obojętnie. Do tych policzyć można następujące: a) mowy pochwalne i pożegnalne, miewane przez osoby świeckie [...]. b) żałoba w oznakach zewnętrznych [...]. c) wieńce z kwiatów, przewiązane wstęgami, na których napisy od kogo pochodzą, przez osoby wybrane ostentacyjnie noszone przed trumną, weszły do nas z Niemiec. Władza rządowa r. 1886 nosić ich wzbroniła, pozwalając tylko składać je na katafalkach lub trumnie w kościele. Ze względu na próżny wydatek wprzódy zganiły je pisma publiczne (cf. "Kaliszanin" r. 1892, n. 23; "Gaz. Warsz." r. 1893 nr 16 i inne).

Trudno mi powiedzieć, czy redaktor tejże encyklopedii, bp M. Nowodworski, wyraźnie wspomina o wyłącznie masońskim pochodzeniu tego zwyczaju w swoim artykule pt. Kwiaty przy pogrzebach zamieszczonym w "Przeglądzie Katolickim" 31 (1893) nr 2, ss. 17-22. (Nie mam dostępu do tego rocznika, a właśnie do s. 21 odsyła abp Nowowiejski w 1. tomie swojego Wykładu liturgii).

W "Gazecie Rzemieślniczej" 12 (1895) nr 11, s. 90 znajduje się cytat z "Przeglądu Katolickiego", ale nie wiadomo, czy chodzi o ten sam artykuł:
http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/plain-content?id=57533 (skan 6)
Cytuj
Od niedawnego czasu (bo zaledwie od lat 6-8) przybyła do nas z zagranicy moda, którą nasze społeczeństwo skwapliwie przyjęło, aby, dla okazania hołdu schodzącym z tego świata osobom, składać na ich trumnach wieńce. Rzecz to niewinna i nawet sympatyczna, lecz wkrótce przybrała rażące rozmiary, tak, że dziś nie ma prawie porządniejszego pogrzebu, na którym trumna nieboszczyka nie byłaby pokryta wieńcami kosztownymi, których wartość dziesiątki a nierzadko setki rubli przedstawia; a które to wieńce, nikomu zgoła nie przynoszące korzyści, w kilka godzin stają się śmieciami.

Widać stąd, że na przełomie XIX i XX w. ganiono zwyczaj kwiatów na pogrzebach nie dla jego (masońskiego) pochodzenia, ale dla niepotrzebnego trwonienia pieniędzy.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Darek
rezydent
****
Wiadomości: 353


Deus caritas est

« Odpowiedz #3463 dnia: Maja 21, 2013, 19:23:09 pm »

LICH
Kiedyś Kapłan na NOM ie mówił że Pan Jezus jest równie realnie obecny podczas liturgii słowa jak w eucharystii jakie jest tradycyjne spojrzenie na tę sprawę?
« Ostatnia zmiana: Maja 22, 2013, 18:54:37 pm wysłana przez Darek » Zapisane
Pamiętajcie, nowa Polska nie może być Polską bez dzieci Bożych! Polską niepłodnych lub mordujących nowe życie matek! Polską pijaków! Polską ludzi niewiary, bez miłości Bożej!
Prymas Stafan Kard. Wyszyński
dxcv
aktywista
*****
Wiadomości: 679

« Odpowiedz #3464 dnia: Maja 21, 2013, 20:11:41 pm »

Anathema sit!
Zapisane
Strony: 1 ... 229 230 [231] 232 233 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!