Ma moze ktoś obrzęd święcenia pul z przed Soboru.Jaka jest tradycja tego nabożeństwa?
1. czy kapłan może błogosławić szaty zgodnie ze starym Rituale Romanum?2. czy błogosławi się albę?3. w Rytuale mam podane trzy modlitwy: czy odmawia się wszystkie czy wybiera jedną?
ad 1 jak ma upoważnienie biskupa (jak mniemam)
Cytat: padre w Maja 04, 2013, 21:41:07 pm3. w Rytuale mam podane trzy modlitwy: czy odmawia się wszystkie czy wybiera jedną?ad 3 Mszał w Appendixie podaje tylko pierwszą: "Omnipotens sempiterne Deus, qui per Moysen", w rytuale są rzeczywiście 3 (przynajmniej tym w pdf)
3. w Rytuale mam podane trzy modlitwy: czy odmawia się wszystkie czy wybiera jedną?
Poświęcenie różnych przedmiotów kultuW każdym poszczególnym obrzędzie poświęcenia pozostawiono w zasadzie tylko jedną orację (przy poświęceniu naczyń i ozdób kościelnych oraz obrusów orację drugą, a przy poświęceniu korporału i szat kapłańskich w ogólności orację pierwszą). Każda oracja ma zawsze zakończenie krótkie. Nigdy nie używa się w niej słów: „sanctificare, consecrare, purificare”, lecz tylko „benedicere”.1) W formule poświęcenia szat liturgicznych w szczególności (której niestety nie ma w naszym dotychczasowym polskim Rytuale, ale która jest w dodatku do nowego wydania Mszału Desclée) oprócz wymienienia: humerału, alby, cingulum, manipularza, stuły, tuniceli, dalmatyki i ornatu wyszczególniono także: kapę i welon naramienny.
Ponieważ w 1962 r. dokonano reformy II części Pontyfikału Rzymskiego, poważnym zmianom uległy znajdujące się tam obrzędy poświęceń. Tak więc dla poświęcenia szat w ogólności należy używać dotychczasowej pierwszej modlitwy z Rytuału, ale bez słów: "purificare" oraz "et consecrare". Natomiast dla konkretnych rodzajów szat są podane odpowiednie formuły błogosławieństw.CytujPoświęcenie różnych przedmiotów kultuW każdym poszczególnym obrzędzie poświęcenia pozostawiono w zasadzie tylko jedną orację (przy poświęceniu naczyń i ozdób kościelnych oraz obrusów orację drugą, a przy poświęceniu korporału i szat kapłańskich w ogólności orację pierwszą). Każda oracja ma zawsze zakończenie krótkie. Nigdy nie używa się w niej słów: „sanctificare, consecrare, purificare”, lecz tylko „benedicere”.1) W formule poświęcenia szat liturgicznych w szczególności (której niestety nie ma w naszym dotychczasowym polskim Rytuale, ale która jest w dodatku do nowego wydania Mszału Desclée) oprócz wymienienia: humerału, alby, cingulum, manipularza, stuły, tuniceli, dalmatyki i ornatu wyszczególniono także: kapę i welon naramienny.
Odpowiedzi padła iż jest w Rytuale
W „Wykładzie liturgii” Abp Antoniego J.Nowowiejskiego(s.1134) czytamy że nie należy używać kwiatów w czasie pogrzebów i że jest to zwyczaj masoński jak wygląda ta kwestia?http://www.nowowiejski.cba.pl/viewer.php
Na świeckie dodatki do obrzędów pogrzebowych, gdy te nie sprzeciwiają się zasadom wiary, Kościół patrzy obojętnie. Do tych policzyć można następujące: a) mowy pochwalne i pożegnalne, miewane przez osoby świeckie [...]. b) żałoba w oznakach zewnętrznych [...]. c) wieńce z kwiatów, przewiązane wstęgami, na których napisy od kogo pochodzą, przez osoby wybrane ostentacyjnie noszone przed trumną, weszły do nas z Niemiec. Władza rządowa r. 1886 nosić ich wzbroniła, pozwalając tylko składać je na katafalkach lub trumnie w kościele. Ze względu na próżny wydatek wprzódy zganiły je pisma publiczne (cf. "Kaliszanin" r. 1892, n. 23; "Gaz. Warsz." r. 1893 nr 16 i inne).
Od niedawnego czasu (bo zaledwie od lat 6-8) przybyła do nas z zagranicy moda, którą nasze społeczeństwo skwapliwie przyjęło, aby, dla okazania hołdu schodzącym z tego świata osobom, składać na ich trumnach wieńce. Rzecz to niewinna i nawet sympatyczna, lecz wkrótce przybrała rażące rozmiary, tak, że dziś nie ma prawie porządniejszego pogrzebu, na którym trumna nieboszczyka nie byłaby pokryta wieńcami kosztownymi, których wartość dziesiątki a nierzadko setki rubli przedstawia; a które to wieńce, nikomu zgoła nie przynoszące korzyści, w kilka godzin stają się śmieciami.