Zostało opublikowane w czerwcu 2022r. na oficjalnym Facebooku NBP. Poniżej pełna treść posta z Facebooka NBP: „Implanty płatnicze, tak jak inne nowoczesne technologie, budzą kontrowersje. Należy jednak pamiętać, że implanty używane są m. in. w medycynie i są bezpieczne dla naszego organizmu. Do niewątpliwych zalet ich stosowania zaliczyć możemy fakt, że jest on zawsze z nami, nie musimy się już martwić np. zapomnianym portfelem i możemy używać go w miejscach takich jak basen, plaża albo koncerty czyli wszędzie tam, gdzie z różnych względów wolelibyśmy nie zabierać karty płatniczej. Prezentowany w gablocie implant jest bardzo małych rozmiarów, wyglądem przypomina agrafkę o wymiarach ok. 0,5 mm x 7 mm x 28 mm i waży niecały 1 gram. Wykonany został z biopolimeru używanego do produkcji wyrobów medycznych. Oznacza to, że nasz organizm nie zareaguje na niego jak na ciało obce, a nasze tkanki w naturalnym procesie taki biopolimer zabudowują. Implant wykorzystuje technologię NFC. Jest to bezdotykowa i bezprzewodowa technologia komunikacyjna bliskiego zasięgu (znana już m. in. z telefonów komórkowych), która wykorzystuje fale radiowe do udostępniania informacji oraz ich wysyłania na odległość kilku centymetrów. Implant nie emituje żadnych fal ani promieniowania i nie posiada własnego zasilania. Nie jest również urządzeniem typu GPS i służy wyłącznie do dokonywania płatności. W celu dokonania zapłaty należy przyłożyć implant do terminala płatniczego, wtedy informacje z czipa przekazywane są, dzięki antenie w nim umieszczonej, do terminala. Implanty płatnicze, jak każda przełomowa innowacja, wzbudzać mogą zarówno zachwyt jak i lęk. Czy warto jednak bać się wszystkiego co nowe? Zachęcamy do dyskusji a także zapraszamy do Centrum Pieniądza NBP!”
Informacja o wystawie pojawiła się na Facebooku Narodowego Banku Polskiego. Po fali komentarzy została zwyczajnie skasowana.
Ap 13,16-17* I sprawia, że wszyscy: mali i wielcy, bogaci i biedni, wolni i niewolnicy otrzymują znamię na prawą rękę lub na czoło i że nikt nie może kupić ni sprzedać, kto nie ma znamienia - imienia Bestii lub liczby jej imienia. Tu jest [potrzebna] mądrość. Kto ma rozum, niech liczbę Bestii przeliczy: liczba to bowiem człowieka. A liczba jego: sześćset sześćdziesiąt sześć*.
My Chrześcijanie wiemy doskonale co to oznacza. Przyjęcie podskórnego implantu płatniczego grozi utratą życia wiecznego.
W życiu bym nie próbował takiego czegoś sobie wszczepić, bo nie mam zamiaru żeby mieć jakąś drzazgę pod skórą, ale co to ma wspólnego ze znamieniem bestii?
Ktoś kto przyjął szczepionkę przeciw covid-19, to przyjmie też implant płatniczy.
Cytat: Baltazar w Listopada 26, 2022, 10:33:40 amKtoś kto przyjął szczepionkę przeciw covid-19, to przyjmie też implant płatniczy. nie. A tego pierwszego żałuję do dziś i pewnie do końca życia będę.
Cytat: miki w Grudnia 01, 2022, 16:11:01 pmCytat: Baltazar w Listopada 26, 2022, 10:33:40 amKtoś kto przyjął szczepionkę przeciw covid-19, to przyjmie też implant płatniczy. nie. A tego pierwszego żałuję do dziś i pewnie do końca życia będę.A to ciekawa refleksja. Rzadko spotykana. Jeśli Pan może rozwinąć to poproszę.
Udało się ustabilizować cząsteczki mRNA, podać do organizmu i wywołać odpowiedź immunologiczną" – mówiła Tońska.
Pieniądz elektroniczny a pieniądz bankowy:- środki te nie stanowią depozytu.- nie podlegają ochronie wynikającej z systemu gwarantowania depozytów- nie podlegają ochronie przed nieautoryzowaną transakcją płatniczą w przypadku utraty anonimowego instrumentu pieniądza elektronicznego- instytucja pieniądza elektronicznego nie oferuje oprocentowania środków.
A co z Polską? NBP przewiduje, że w tym roku może przejść do kolejnego etapu pracy nad cyfrowym złotym, co miałoby stanowić odpowiedź na zaawansowany projekt CBDC w strefie euro.Cyfrowe euro jest obecnie w fazie przygotowawczej, która rozpoczyna się 1 listopada 2023 roku i potrwa dwa lata. W tym czasie banki centralne ze strefy euro będą zbierać opinie i informacje od użytkowników i ustawodawców. Po zakończeniu tej fazy nastąpi etap testowy, który trwa do 2025 roku. W każdym razie cyfrowe euro będzie oferować nowy sposób płatności dla ludzi w strefie euro.
Prezydent USA Joe Biden podpisał rozporządzenie wykonawcze, które zobowiązuje amerykańskie agencje i instytucje rządowe do oszacowania ryzyka i korzyści związanych z cyfrowym dolarem. Ponadto dekret zachęca Rezerwę Federalną do kontynuowania prac badawczo-rozwojowych nad emisją waluty cyfrowej. Dekret został podpisany w marcu 2022 roku
Premier Justin Trudeau zapowiedział, że - by położyć kres blokadom i protestom - sięgnie po tzw. Emergencies Act, czyli przepisy o sytuacjach nadzwyczajnych. Zagroził, że protestujący mogą zostać odcięci od kont bankowych - informuje BBC. Kanadyjskie banki dostały polecenie przyjrzenia się rachunkom i korzystaniu z usług bankowych "wszystkich, którzy uczestniczyli w nielegalnych blokadach". Mają przekazywać informacje o wspieraniu blokad policji lub służbom wywiadu..
"Potencjalnego cyfrowego dolara kanadyjskiego" wynika, że 86 proc. Kanadyjczyków sprzeciwia się takiemu przedsięwzięciu. Ich obawy mogą nie być tak całkiem nieuzasadnione, bo w trakcie protestu kanadyjskich przewoźników drogowych przeciw ograniczeniom związanym z COVID-19 premier Trudeay wprowadził blokadę na ich konta bankowe na bazie ustawy o środkach nadzwyczajnych. Jedynym ratunkiem była wtedy gotówka. Tę lekcję wiele osób zapamiętało.
W przypadku walut cyfrowych, mających właściwości cyfrowej gotówki, własność jest ustalana na podstawie posiadania prywatnego klucza kryptograficznego. Autoryzacja płatności polega na udowodnieniu jego posiadania poprzez cyfrowy podpis. W tym przypadku utrata dostępu do klucza jest równoznaczna z utratą pieniędzy.
PayEye to polski fintech, który stworzył zaawansowany ekosystem płatniczy, oparty o pierwszą na świecie fuzję biometrii tęczówki oka i twarzy. Realizacja płatności jest bardzo prosta — wystarczy pobrać dedykowaną, darmową aplikację, założyć konto, zrobić selfie i podpiąć swoją kartę płatniczą. Dzięki temu robiąc zakupy, klienci nie będą musieli sięgać po portfel z gotówką czy kartami, ani nawet po telefon. Płatność zostanie zrealizowana jednym spojrzeniem, na specjalnym autorskim terminalu eyePOS. Cały proces płacenia spojrzeniem, chociaż przebiega błyskawicznie, wymaga precyzyjnej kalibracji, dzięki której nie istnieje żadne ryzyko, że klient przypadkiem spojrzy na terminal i tym samym zapłaci za zakupy.- Udział w Mastercard Biometric Checkout Program to ogromne wyróżnienie i zwieńczenie naszej ciężkiej pracy nad najlepszą technologią biometryczną na świecie. Wierzymy, że płatności spojrzeniem to rozwiązanie globalne, które niezależnie od szerokości geograficznej zapewnia konsumentom najwyższe bezpieczeństwo, komfort użytkowania oraz niesamowite doświadczenia. Współpraca z takimi markami jak Mastercard i Empik to dla nas niesamowita przygoda i cieszymy się, że wspólnie stworzyliśmy program, w którym kupujący mogą przetestować usługę PayEye na taką skalę — mówi Daniel Jarząb, CEO PayEye.Płatność biometryczna z wykorzystaniem fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy dostępna jest w salonach Empik od 12 czerwca. Spośród ponad 350 salonów sieci w całej Polsce do pilotażu zostało wytypowanych pięć różnorodnych lokalizacji: Warszawa Westfield Mokotów, Wrocław Bielany, Kraków Kazimierz, Poznań Posnania oraz Czeladź M1.- Empik to unikalna na rynku marka, łącząca innowacyjność z ponad 75-letnią historią. Byliśmy jednym z pionierów polskiego e-commerce i omnichannel, proponując klientom rozwiązania, które niejednokrotnie wyprzedzały rynek i wyznaczały nowy standard w usługach subskrypcyjnych, sposobach dostawy czy nowoczesnych formach płatności. Widzimy, że nasi klienci są otwarci na innowacje i chętnie korzystają z nowych technologii i udogodnień, bo widzą, że przekładają się one na jeszcze szybsze, wygodniejsze i, co równie istotne w dzisiejszym świecie, bezpieczne zakupy. Dlatego z tym większym entuzjazmem jako polski lider sprzedaży omnikanałowej dołączamy do pierwszego w Europie pilotażu płatności biometrycznych w ramach programu Mastercard Biometric Checkout. Jestem dumna, że to właśnie klienci Empiku jako pierwsi skorzystają z tego innowacyjnego rozwiązania. Wierzę, że bezpieczeństwo i wygoda zakupów, jaką zapewnia biometria, to już nie przyszłość, a teraźniejszość płatności w handlu – mówi Ewa Szmidt, Prezeska Grupy Empik.Grupa Empik jest liderem handlu detalicznego w Polsce. Oferuje produkty z ponad 20 kategorii, w unikatowym omnichannelowym modelu, łączącym ponad 350 salonów stacjonarnych z bogatą ofertą dostępną na Empik.com, w tym marketplace (EmpikPlace) i poprzez aplikację mobilną. Z oferty Empiku korzysta ponad 7 mln Polaków rocznie, dokonując zakupów o wartości ponad 3 mld zł.Bezpieczeństwo gwarantowaneProgram Mastercard Biometric Checkout został oparty na globalnie obowiązującym zestawie norm, opracowanych przez Mastercard, których przestrzegają banki, sprzedawcy i dostawcy technologii. Pozwala to zapewnić pełne bezpieczeństwo i prywatność podczas dokonywania płatności biometrycznych. Ponadto program podlega zasadom odpowiedzialności Mastercard za dane, zgodnie z którymi konsumenci mają prawo kontrolować sposób udostępniania swoich danych osobowych i czerpać korzyści z ich użytkowania. W ramach programu Biometric Checkout, Mastercard nie przetwarza żadnych danych biometrycznych, ale zapewnia, że tacy interesariusze jak Empik i PayEye, zachowują najwyższy poziom bezpieczeństwa i prywatności podczas realizacji płatności biometrycznych w sklepie.Mastercard ogłosił w ubiegłym roku rozszerzenie programu Biometric Checkout na region Azji i Pacyfiku, a na początku czerwca uruchomił drugi program pilotażowy w Ameryce Łacińskiej. W tym roku wdrożył także kilka pilotażowych programów płatności biometrycznych w wielu krajach na całym świecie.
JPMorgan Chase planuje wdrożenie własnych płatności biometrycznych u amerykańskich sprzedawców detalicznych. Ma to nastąpić już na początku przyszłego roku. Klienci bedą mogli dokonywać zakupów skanując dłoń lub twarz.JPMorgan będzie rozwijał biometrięTeraz dyrektor banku ds. rozwiązań biometrycznych i tożsamości, Prashant Sharma stwierdził, że w tym roku planowane są kolejne pilotaże przed szerszym wdrożeniem. Usługa ma być dostępna dla wszystkich, ale bank celuje przede wszystkim w takie branże jak fast foody, sklepy spożywcze, czy koncerty, mecze i innego rodzaju imprezy masowe.Jak ma działać to rozwiązanie? Konsumenci przechodzą wstępny proces rejestracji w banku, podczas którego robią sobie selfie i wprowadzają informacje o karcie płatniczej. Dane są przechowywane w banku. Podczas zakupów u sprzedawcy korzystającego z usługi JPMorgan klient może zdecydować się na dokonanie płatności przy użyciu swoich danych biometrycznych.Amerykański bank przeprowadził testy zarówno koncepcji autoryzacji płatności twarzą, jak i dłonią i zamierza rozwijać oba rozwiązania. Podczas pilotażu użytkownicy mieli zwracać uwagę przede wszystkim na kwestie związane z wiadomościami dla klientów, czy user experience – podczas rejestracji i realizacji transakcji.Ile może kosztować wdrożenie biometrii?Dyrektor JPMorgan stwierdza, że to ile technologia będzie kosztować sprzedawców, zarówno pod względem kosztów, jak i miejsca w sklepie, jest kolejnym kluczowym elementem przy wdrażaniu rozwiązań biometrycznych. W niektórych przypadkach wystarczy tablet z aparatem, który może zrobić zdjęcie twarzy kupującego.„Pomimo, że biometria to dość wrażliwy temat, to nie uważamy żeby było to przeszkoda w rozwoju naszego produktu” – twierdzi Sharma. Powodem ma być fakt coraz szerszego wykorzystania biometrii – w aplikacjach bankowych, czy na lotniskach. Konsumenci stopniowo oswajają się z tą technologią.Rozwiązania z zakresu płatności biometrycznych rozwijają także inni gracze na rynku – na przykład Mastercard czy Amazon. W połowie zeszłego roku pisaliśmy, że płatności dłonią od Amazona są już dostępne we wszystkich sklepach Whole Foods w USA.JPMorgan jest największym agentem rozliczeniowym w Stanach Zjednoczonych. Jednostka płatnicza banku w 2022 roku miała obsłużyć prawie 36 mld transakcji o wartości ponad 2 bln USD – wynika z raportu Nilson Report z marca 2023 roku.