...
Czy ktoś z Państwa mógłby coś opowiedzieć lub odesłać do źródła informacji na temat Mszy świętej ormiańskokatolickiej i greckokatolickiej w Polsce? W jakim stopniu uległy przeróżnym nowinkom liturgicznym? Jakie kazania wygłaszają księża? Dlaczego tylko Tridentina jest atakowana, a inne ryty nie? A może jednak i inne ryty nie są mile widziane?
Cytat: michal260189 w Lipca 19, 2021, 20:32:24 pm...Można prosić o namiar, skąd Pan to przekopywał?P.S. Wydaje się, że wystarczyłaby czcionka 12 punktów, tak to daje za bardzo po oczach.
Cytat: Regiomontanus w Lipca 19, 2021, 18:49:04 pmFakt, to są inne ryty, ale bergoliowskie oskarżenie o sztywniactwo i poczucie wyższości można śmiało rzucić greko-katolikom czy maronitom. Tak mówiąc szczerze, grekokatolicy, których znam, uważają NOM za byt stojący tak dalece poniżej poziomu wschodniego obrządku liturgicznego, że nie ma nawet o czym mówić.Koleżanka ma kumpelę, prawosławną Rosjankę. Tamta się bardzo ucieszyła, że koleżanka już nie chodzi na NOM. Zbliżyła się jakby do ich liturgii.
Fakt, to są inne ryty, ale bergoliowskie oskarżenie o sztywniactwo i poczucie wyższości można śmiało rzucić greko-katolikom czy maronitom. Tak mówiąc szczerze, grekokatolicy, których znam, uważają NOM za byt stojący tak dalece poniżej poziomu wschodniego obrządku liturgicznego, że nie ma nawet o czym mówić.
W związku z otrzymanymi zapytaniami pragniemy poinformować, że zostały podjęte kroki mające na celu wprowadzenie w życie Motu Proprio Papieża Franciszka „Traditionis Custodes”. Dotyczy ono, jak wiadomo, używania form liturgicznych sprzed reformy dokonanej w duchu Soboru Watykańskiego II – czytamy w komunikacie Sandomierskiej Kurii Diecezjalnej.
Kazanie x. Konstantyna Najmowicza z ostatniej niedzieli. Podaję tylko link. Zachęcam do przeczytania.https://www.bibula.com/?p=126610
Moim znajomym prawosławnym podobało się na NOM to, że wszystko można zrozumieć, gdyż liturgia jest w języku narodowym.I że nie trwa tak długo
W diecezji elbląskiej istnieje duszpasterstwo tradycji łacińskiej. Zostało ono zorganizowane według wskazań papieża Benedykta XVI. Msze święte w języku łacińskim w dawnym rycie są odprawiane w Kwidzynie, Elblągu oraz Kadynach. Posługę tę wypełnia trzech aprobowanych przez biskupa księży. Normy, które wprowadza Ojciec Święty Franciszek w dokumencie „Traditionis custodes” (16 lipca 2021), spowodują modyfikację statutu duszpasterstwa tradycji łacińskiej diecezji elbląskiej. Zapewne w najbliższym czasie Konferencja Episkopatu Polski dokona wspólnotowej recepcji dokumentu papieskiego, podobnie jak się to stało w przypadku dokumentu Benedykta XVI „Summorum Pontificium” (7 lipca 2007), gdyż liturgia jest ważną sferą życia Kościoła.+Jacek Jezierski, biskup elbląskiElbląg, dn. 20 lipca 2021https://diecezja.elblag.pl
Portal Crux uzyskał kopię kwestionariusza Kongregacji Nauki Wiary, zatytułowanego „Konsultacje z biskupami na temat stosowania motu proprio Summorum Pontificum”.Kwestionariusz zawierał dziewięć pytań:1. Jaka jest sytuacja w diecezji Księdza Biskupa w odniesieniu do nadzwyczajnej formy Rytu Rzymskiego?2. Jeśli jest tam praktykowana forma nadzwyczajna, czy odpowiada ona na prawdziwą potrzebę duszpasterską, czy też jest promowana przez jednego kapłana?3. Czy, zdaniem Księdza Biskupa, istnieją pozytywne czy negatywne aspekty stosowania formy nadzwyczajnej?4. Czy respektowane są normy i warunki ustanowione przez „Summorum Pontificum”?5. Czy nie wydaje się Księdzu Biskupowi, że w diecezji Księdza Biskupa forma zwyczajna przyjęła elementy formy nadzwyczajnej?6. Czy do sprawowania Mszy św. używa Ksiądz Biskup Mszału promulgowanego przez papieża Jana XXIII w 1962 roku?7. Czy oprócz celebracji Mszy św. w formie nadzwyczajnej, istnieją inne celebracje (np. chrzest, bierzmowanie, małżeństwo, pokuta, namaszczenie chorych, święcenia, Boskie Oficjum, Triduum Paschalne, obrzędy pogrzebu) według ksiąg liturgicznych sprzed Soboru Watykańskiego II?8. Czy motu proprio „Summorum Pontificum” wywarło wpływ na życie seminariów duchownych (seminarium diecezji) i innych domów formacyjnych?9. Trzynaście lat po motu proprio „Summorum Pontificum”, jaka jest opinia Księdza Biskupa odnośnie do nadzwyczajnej formy Rytu Rzymskiego?Po konsultacji z około 20 biskupami z pięciu kontynentów, Crux ustalił, że każda konferencja biskupów otrzymała kwestionariusz i sama zdecydowała, w jaki sposób go wdrożyć. W niektórych krajach, takich jak Chile, otrzymali go arcybiskupi, a nie wszyscy biskupi. W sąsiedniej Argentynie każdy biskup otrzymał kwestionariusz, ale wielu nie odpowiedziało, ponieważ na ich terenie nie ma znaczącej liczby księży i wiernych, którzy opowiadają się za Mszą trydencką.W Stanach Zjednoczonych kwestionariusz został podobno wysłany do każdego biskupa, ale przynajmniej jeden „nie przypomina sobie”, aby go otrzymał, a jeśli otrzymał, to nań nie odpowiedział. W Australii otrzymała go każda diecezja, ale w Europie i Afryce dystrybucja wydaje się być bardziej nierównomierna.Do tej pory Watykan nie ujawnił dokładnie, ilu biskupów na całym świecie rzeczywiście otrzymało kwestionariusz i ilu z tej liczby zdecydowało się na nań odpowiedzieć.