w tym kosciele sa nawet rozne ryty mszy...
Uzyskałem u źródeł informację, że ceremoniał ks. Wierzyckiego opierał się głównie na tym: https://books.google.pl/books?id=2IRKAAAAYAAJ&printsec=frontcover&hl=lv&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Co do biretu, to Koledzy wyżej słusznie zauważyli: birety w rycie '62 nie są wymagane, natomiast wydaje mi się (kwestia do zbadania) że zniesienie tego przepisu nastąpiło na skutek porzucenia używania biretu w katolicyzmie franko-germańskim ze wszelkimi przyległościami.
Panowie, spokojnie, nie jestem aż takim laikiem a moja odpowiedź na post pana akolity była sarkastyczna. Myślałem, że będzie to oczywiste, biorąc pod uwagę fakt, że mój post był odpowiedzią na post napisany w dość pogardliwym tonie:
Skoro dziwi sie pan, ze sluzy sie w rozny sposob (nb odprawia tez, i to KRK), chociaz Kosciol jest jeden, to nie wiem, jak pan przeszedl do codziennosci z roznymi rytami.
Cytat: akolitaa w Marca 23, 2021, 17:29:56 pmSkoro dziwi sie pan, ze sluzy sie w rozny sposob (nb odprawia tez, i to KRK), chociaz Kosciol jest jeden, to nie wiem, jak pan przeszedl do codziennosci z roznymi rytami. Uważam za nietrafne porównywanie różności w sposobie służenia z odmiennością rytów. Na samym początku napisałem, że sprawa dotyczy ceremoniału FSSPX, a bractwo sprawuje Msze Św. tylko w jednym rycie.Bardziej odpowiednim jest porównanie różnych sposobów służenia do Mszy Św. przez świeckich do sposobu jej celebracji przez kapłana bądź służby lewitów (a tutaj wiemy, że jest jeden schemat). Bo skoro kapłan, diakon i subdiakon w każdym kościele/kaplicy stosują się do jednego wzorca czynności podczas Mszy Św., to dlaczego nie jest podobnie z ministrantami? Stąd moje zdziwienie, szanowny panie.
.Tak ogólnie to zaczyna mnie intrygować sprawa służby liturgicznej. Szczególnie, gdy widzę różne sposoby jej sprawowania. A Kościół mamy przecież jeden.