Ludzie spokojnie. Kościół jasnogórski podświetlono w całości na niebiesko. To barwa maryjna. Mamy październik, to jest miesiąc maryjny.
Miejskie historyjki okazały się prawdą. Mieszkańcy gminy Trzbiel od lat przekazywali sobie opowieści, jakoby pod obecną zakrystią kościoła pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Świętego w Dębince miał znajdować się tajemniczy obiekt. Ostatnie badania georadarowe potwierdziły te przypuszczenia.Jak informuje "Gazeta Lubuska", z inicjatywy dr Anny Polak zdecydowano się na zweryfikowanie opowieści mieszkańców o tajemnicy ukrytej pod obecnej zakrystii dębineckiej świątyni. Przeprowadzono prace georadarowe, które przyniosły zaskakujące wyniki.Potwierdzono, że pod posadzką faktycznie istnieje tunel. Aby bliżej zbadać to, na co natrafiono i dokąd prowadzi ten otwór, konieczne będą dalsze badania. W związku z tym badacze mają zamiar wystąpić o zgodę do Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na zdjęcie posadzki. Prace będą nadzorowane przez zespół doświadczonych archeologów.W Hrubieszowie również podziemia kryją tajemnicePół roku temu podobnego odkrycia dokonano w Hrubieszowie w województwie lubelskim. W maju na ulicy Narutowicza w centrum miasta zapadł się fragment asfaltu. Dziura miała dwa i pół metra głębokości. Na szczęście nikt nie ucierpiał. Jak się okazało, pod miastem istnieje system tuneli.- Pod centrum miasta, czyli wzgórzem staromiejskim - które jest wyspą i do którego prowadzą mosty na rzece Huczwie - rozciąga się system tuneli. Mieszkańcy opowiadają sobie o nich z pokolenia na pokolenia. Choć niektórzy traktują to tylko jako legendy, to istnienie hrubieszowskich podziemi jest faktem – wyjaśniał w rozmowie z TVN24 regionalista Łukasz Krawczyk, wiceprezes Stowarzyszenia "Podziemny Hrubieszów".
JERUSALEM, April 22 (Reuters) - Israeli leaders said they will fight against sanctions being imposed on any Israeli military units for alleged human rights abuses after media reports said Washington was planning its first sanctions against the country's defence forces.The United States will impose the sanctions on Israel's Netzah Yehuda battalion over its treatment of Palestinians in the West Bank, Israeli media reported.Below is an explanation of what Netzah Yehuda soldiers have been accused of:The Netzah Yehuda battalion was set up in 1999 to accommodate the religious beliefs of ultra-Orthodox Jews and other religious nationalist recruits in the army.The government created the battalion as a pathway for these groups to serve in the military by allowing them to maintain their religious practices, such as giving them time for prayers and study and limiting their interactions with women soldiers.
For the first time, the United States is expected to impose sanctions on an Israeli military unit. The Netzah Yehuda Battalion, initially set up to accommodate Israel’s ultra-Orthodox Jews but which quickly expanded to become a popular unit for radical right-wing settlers, has over the years been accused of a series of human rights abuses against Palestinians in the West Bank.
Najstarszy znak drogowy w Polsce znaleźć można w Wielkopolsce. Jego historia sięga XII wieku. Co oznacza? I gdzie dokładnie można go znaleźć?Kodeks drogowy i pierwsze znaki. Najstarszy znak drogowy w Polsce stoi w Koninie, przy Kościele św. Bartłomieja. To kamienny słup z 1151 roku. Oznacza połowę drogi między Kaliszem a Kruszwicą. Łacińska inskrypcja, która na nim widnieje, to: „Roku Wcielenia Pańskiego 1151 do Kalisza z Kruszwicy tu prowadzi punkt, wskazuje to formuła drogi i sprawiedliwości, którą kazał uczynić komes palatyn Piotr i starannie tę drogę przepołowił, aby był go pamiętny, racz każdy podróżny modlitwą prosić łaskawego Boga”.Choć pierwszy samochód powstał pod koniec XIX wieku – był to Patentwagen Nr. 1 konstrukcji Carla Benza z 1885 roku – na drogach już wcześniej obowiązywały znaki drogowe. „W starożytnym Rzymie istniały słupy milowe (tysiąc podwójnych kroków = millarium, co stanowiło 1478,5 m) oraz pięciomilowe, tzw. kurierskie znaczące kolejne stadia przebytej drogi. W ten sposób oznakowano około 80 tys. km dróg kamiennych stanowiących główne trakty imperium. W okresach późniejszych również stawiano przy drogach znaki - w dzisiejszej nomenklaturze - znaki kierunku, mające formę słupów lub krzyży” – czytamy w portalu Auto-Świat.Po wynalezieniu samochodu potrzebny był kodeks drogowy. Za pierwszy tego typu dokument uznawana jest „Konwencja dotycząca ruchu samochodowego”, podpisana 11 października 1909 roku w Paryżu. Oto najważniejsze ustalenia:Budowa samochodu a w szczególności silnika i przewodów benzynowych, powinna być trwała, zabezpieczająca przed pożarem i wybuchem materiałów pędnych. Samochód nie powinien straszyć koni ani innych zwierząt nie powinien stanowić niebezpieczeństwa dla ruchu, ani też wydawać zbyt dużo pary lub dymu.Samochód powinien posiadać: ster, dający możność kierowania w obie strony, w prawo i w lewo; dwa hamulce, niezależnie od siebie z odpowiednią siłą działające; jeden z nich powinien działać pewnie na koła lub też złączone z nimi bezpośrednio tarcze lub obręcze; urządzenie, które by umożliwiało zatrzymanie samochodu na wielkich spadzistościach podczas toczenia się tegoż wstecz (wspornik lub zapadka), o ile jeden z hamulców nie czyni zadość tym wymaganiom. Samochód, który waży więcej niż 350 kg, powinien posiadać urządzenie umożliwiające kierowcy jazdę wstecz za pomocą przeniesienia działającego na silnik.Ster powinien być tak zbudowany, aby można było kierować samochodem, nie przestając obserwować drogi.Każdy samochód powinien posiadać w miejscu widocznym tablicę, zawierającą następujące dane: firmę wyrobu samochodu, nr podwozia, siłę motoru w KP, ilość, skok i wiercenie cylindrów oraz ciężar samochodu bez ładunku. Kierowca powinien posiadać biegłość w prowadzeniu samochodu gwarantującą dostatecznie bezpieczeństwo publiczne. Na prowadzenie samochodu potrzeba mieć pozwolenie wydane przez władzę lub upoważnione Towarzystwo, wydane po należytym stwierdzeniu zdolności kierowania i obsługi samochodu.Jako dowód, że samochód dany odpowiada powyżej wymienionym warunkom, oraz że kierujący nim posiada umiejętność kierowania samochodem w należytym stopniu, wydawane są: Międzynarodowe Świadectwa Drogowe.