Przede wszystkim należy zadać sobie pytanie JAKI SENS ma korzystanie z Mszału '65 i '67...
Dla mnie nowy Mszał powinien być Mszałem 1962 z Wielkim Tygodniem 1955.
Osobiście z wielką radością przyjmuje wszystkie informacje o celebracjach Wielkiego Tygodnia wg Mszalu 1955. i trochę dziwi mnie że Franciszkowi urzędnicy tak otwarcie na nie pozwalają. Dla mnie nowy Mszał powinien być Mszałem 1962 z Wielkim Tygodniem 1955.
Cytat: Licht w Września 12, 2020, 20:21:45 pmDla mnie nowy Mszał powinien być Mszałem 1962 z Wielkim Tygodniem 1955.DLa mnie trochę na odwrót. Powinien być Mszałem z 1955 z kilkoma reformami z 1962 roku.
to nie jest tak że nowy Mszał kasuje starszy
Cytat: Licht w Września 12, 2020, 20:21:45 pmto nie jest tak że nowy Mszał kasuje starszyNie za bardzo rozumiem, co ma Pan na myśli, pisząc „nowy Mszał” i „kasuje”. Od 1570 do 1970 r. Mszał rzymski podlega zmianom zasadniczo w taki sposób, że: a) dopisywane są nowe święta albo usuwane stare; b) zmieniane są formularze mszalne; c) zmieniane rubryki. (Ordo Missae pozostaje nienaruszone, zmianą jest tutaj dopisanie imienia św. Józefa w Kanonie). Czyli cały czas można korzystać z wcześniejszych wydań Mszału, ale dostosowując je do późniejszych zmian.Natomiast między Mszałem Piusa V a Mszałem Pawła VI zachodzi nieciągłość: nowy Mszał jest to całkowicie nowy twór; nie da się tak przystosować starego Mszału, żeby odprawiać z niego nową Mszę (poprzez dopiski, skreślenia, stosowanie się do nowych rubryk).Ale to przecież nie oznacza, że jeśli np. ksiądz ma Mszał z XVI w., to odprawia zgodnie z rubrykami i kalendarzem XVI-wiecznym — tamte rubryki i tamten kalendarz, i niektóre formularze są skasowane przez późniejsze zmiany. I tak działo się zawsze: jeśli np. na początku XVII w. wprowadzono ryt zdwojony większy, to dotyczył on wszystkich celebracji, niezależnie od tego, z jakiego wydania Mszału korzystano: XVI czy XVII-wiecznego.A zatem: w l. 1570–1970 wielokrotnie wydawano nowe Mszały (w tym również nowe wydania typiczne), ale zmiany dokonywały się ewolucyjnie (nie tak jak w przypadku wprowadzenia NOM-u); za każdą nową edycją nie musiało iść w parze odłożenie starszego egzemplarza do lamusa, trzeba było tylko wprowadzić niezbędne poprawki. Tych poprawek jednak dokonywano; nie było tak, że w XX w. — w zależności od tego, jaki był Mszał w danym kościele — to i liturgia była różna: XVI, XVII, XVIII, XIX i XX-wieczna.
sprawa ze św. Benedyktem. Kalendarz w tym mszale jest tak skonstruowany, że on NIGDY nie wypada, itp. itd. Najlepiej by było jakby przyszły papież skodyfikował własną Editio Typica, w którejby te błędy poprawił, a zostawił to, co faktycznie wymagało odnowienia
Cytat: Pius XII w Września 12, 2020, 21:08:13 pmsprawa ze św. Benedyktem. Kalendarz w tym mszale jest tak skonstruowany, że on NIGDY nie wypada, itp. itd. Najlepiej by było jakby przyszły papież skodyfikował własną Editio Typica, w którejby te błędy poprawił, a zostawił to, co faktycznie wymagało odnowienia Zgodnie z tegorocznym dekretem Cum sanctissima można odprawiać Mszę o św. Benedykcie (i niektórych innych świętych) pomimo okresu Wielkiego Postu.http://krzyz.nazwa.pl/forum/index.php/topic,10158.0.html
czy sprawa ze św. Benedyktem. Kalendarz w tym mszale jest tak skonstruowany, że on NIGDY nie wypada, itp. itd. Najlepiej by było jakby przyszły papież skodyfikował własną Editio Typica, w którejby te błędy poprawił, a zostawił to, co faktycznie wymagało odnowienia
Halo! halo! tu Ziemia!Towarzysze Rzymscy Katolicy!1. Komitet Centralny naszej Partii promulgował w 69 r. nowuska jako obowiązujący powszechny ryt. Z późniejszymi zmianami obowiązuje on do dziś i możemy cieszyć się jego pastoralnymi i doktrynalnymi owocami. Na konsystorzu Paweł VI potwierdził uroczyście nieodwracalność zmian liturgicznych.2. Z przyczyn PR-owskich np. protestów świata kultury (patrz indult Agata Christie ) Paweł VI z Bugninim porozdawali idulciki by zatkać gęby krytykantom. Te indulciki opiewały na ostatnią hybrydę czyli ryt 67 (65+zmiany 67 - tak to formułowali w dokumentach). Gdy nastał Jan Paweł II skonfrontowany został z problemem abp Lefebvra. Wydał zatem Motu Proprio Ecclesia Dei i apgrejdował wszystkie dotychczasowe indulty P VI do poziomu Ryt'62. Zrobił tak głównie dlatego, że Lefebvre takiego z Bractwem używał w tym czasie - a idzie cały czas o to by zagubione tradsowskie owieczki zapędzić do Komsomołu. Przy tym ordynarnie oszukano owieczki, albowiem mamiono je "tradycyjnym biskupem" którego nie dostały do dziś.3. Zmiany w Naszej Liturgii to ulica jednokierunkowa, która zgodnie z programem prowadzi na manowce.Dajmy sobie spokój z fantazjowaniem: zamiany naszego protestanckiego nowuska na R 65 a dusztradłaci na pre'55. To se ne wrati.4. Można owszem porozmawiać o procesie zmian i różnicach w każdej hybrydzie, która upodabnia rzymską mszę do uroczystości baptystów czy Komsomołu. Tyle, że te tematy techniczne zostały już w ostatnich dwóch pięciolatkach przenicowane kilka razy na forum krzyż i to przez fachowców najlepszej próby. Wystarczy odszukać - o co proszę Moderację.
@ papa Paczelli"...zastąpić nom", "przyszły papież..."A bez metafor?" :https://youtu.be/ROLjl_gF7uQAnyway, młodość ma oczywiście swoje prawa.