Forum Krzyż

Disputatio => Poczekalnia => Wątek zaczęty przez: Bartek w Grudnia 31, 2011, 08:39:22 am

Tytuł: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Grudnia 31, 2011, 08:39:22 am
Ankieta powstała z inspiracji wypowiedziami w wątku pt. bylem wczoraj w kosciele. (http://krzyz.nazwa.pl/forum/index.php/topic,6634.0.html)

Przez recytację rozumiem np. głośne odmawianie Różańca, dialog normalnym głosem podczas Mszy.
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Guldenmond w Grudnia 31, 2011, 08:53:21 am
msza: milczenie - szeptane litanie etc. oraz spiew 30-zwrotkowcow ;-)
adoracja jesli w frmie nabozenstwa zorganizowanego to: spiew, recytacja
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: thomas12345 w Grudnia 31, 2011, 09:42:51 am
A przepraszam różaniec na Mszy to kto doda? Ja?  :D
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Michał W. w Grudnia 31, 2011, 09:45:09 am
Powinna być jeszcze opcja: w mojej parafii nie ma Adoracji NS... >:(
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: thomas12345 w Grudnia 31, 2011, 09:45:45 am
WTF?
 :o :o :o >:(
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: RaSz w Grudnia 31, 2011, 09:50:03 am
Zaznaczyłem ostatnią, bo każda z tych form jest jak dla mnie odpowiednia. Choć nawet przy śpiewanych Mszach czy głośnych, wspólnych adoracjach lubie się na chwilę "wyłaczyć" i jechac po swojemu.
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Grudnia 31, 2011, 12:11:54 pm
Powinna być jeszcze opcja: w mojej parafii nie ma Adoracji NS... >:(

A adoracja przy Grobie Pańskim?
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Michał W. w Grudnia 31, 2011, 12:16:20 pm
Powinna być jeszcze opcja: w mojej parafii nie ma Adoracji NS... >:(

A adoracja przy Grobie Pańskim?
Przepraszam, czy Panowie odróżniają adorację od wystawienia, czy tylko ja operuję takimi podziałami.?
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Grudnia 31, 2011, 12:52:02 pm
Ale adorować Pana Jezusa można również podczas wystawienia (zwanego potocznie adoracją). Natomiast w sensie ścisłym ma Pan rację: rozróżnia się adorację (urządzaną w dowolnym czasie) od wystawienie Najświętszego Sakramentu (ściśle związanego z liturgią).

Podobny konflikt językowy występuje, ilekroć mówimy o święceniu pojazdów czy innych przedmiotów codziennego użytku. Dlatego lubująca się w precyzji terminologicznej odnowa posoborowa musiała poprzerabiać średniowieczne modlitwy przy błogosławieństwach tak, by w żadnej nie pojawiło się słowo "consecrare".
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: thomas12345 w Grudnia 31, 2011, 12:55:24 pm
A to słowo consecrare pasuje w takiej sytaucji. To nie posoborowie tym razem ma rację?
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Highlander w Grudnia 31, 2011, 13:08:45 pm
A jaka Msze ma Pan na mysli?
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Grudnia 31, 2011, 13:15:29 pm
A jaka Msze ma Pan na mysli?

Wszystkie, bez względu na formę i obrządek.
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Grudnia 31, 2011, 13:53:15 pm
A to słowo consecrare pasuje w takiej sytaucji. To nie posoborowie tym razem ma rację?

Właściwie, powinienem był napisać: "odnowa okołosoborowa" (= ciąg zmian w liturgii od lat 50-tych ubiegłego stulecia), bo na przykład Mszał Rzymski z 1962 r. nie został przecież pomyślany jako dzieło skończone, lecz jako jeden z etapów reformy.

Weźmy obrzęd, zwany tradycyjnie poświęceniem wody święconej (posoborowy liturgista poprawiłby: "Nie ma wody święconej, tylko woda pobłogosławiona!"). W 1961 roku stąd i z modlitw pozostałych błogosławieństw zawartych w drugiej części Pontyfikału Rzymskiego usunięto słowa "sanctificare" i "consecrare", jako odnoszące się wyłącznie do obrzędów konsekracyjnych. Czy słusznie? Niech się wypowiedzą latyniści.
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Regiomontanus w Grudnia 31, 2011, 14:59:21 pm
Czy słusznie? Niech się wypowiedzą latyniści.

Latynistą nie jestem, ale wydaje mi się, że z językowego punktu widzenia - niesłusznie.

Consecrare odnosiło się bowiem w łacinie klasycznej głównie do rzeczy, a benedicere (pisane jako bene dicere) do osób.

Np. u Cycerona można znaleźć  candelabrum consecrare Jovi Optimo Maximo, a u Cezara
locus consecratus. Skoro w stosunku do świecznika lub miejsca można użyć consecratus, to można i do wody.

Natomiast jestem pewien, że Cycero i Cezar byliby zdumieni słysząc, że ktoś aquam bene dicit.
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Kalistrat w Stycznia 02, 2012, 21:13:49 pm
Pół biedy z poświęceniami, gorzej z wytłumaczeniem słów "Haec commixtio et consecratio Corporis et Sanguinis...". Poza tym warto zwrócić uwagę, że zwykle o najważniejszym momencie Mszy świętej mówi się "konsekracja", to jednak nabożeństwo wielkopiątkowe nosiło nazwę "Missa Praesanctificatorum" (kalka z greki)
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: kosma w Stycznia 05, 2012, 21:34:05 pm
Preferuję, co Kościół preferuje. Najbardziej lubię, gdy Bóg daje okazję: Msza - silentium, Adoracja - silentium. Bóg, niestety, zawsze musi krzyczeć.
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Guldenmond w Stycznia 05, 2012, 21:44:43 pm
Bóg, niestety, zawsze musi krzyczeć.
tzn?
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: kosma w Stycznia 05, 2012, 21:46:24 pm
do mnie, bo nawet cisza nie pomaga...
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Guldenmond w Stycznia 05, 2012, 21:48:18 pm
aaa, w tym sensie. i na marginesie: mniej samokrytyki  8)
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Regiomontanus w Stycznia 05, 2012, 22:26:00 pm
Pół biedy z poświęceniami, gorzej z wytłumaczeniem słów "Haec commixtio et consecratio Corporis et Sanguinis...".

To się chyba tak tłumaczy, że w tym przypadku consecratio ma nieco inne znaczenie, t.j.
consecratio corporis = veneratio corporis.

Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Stycznia 10, 2012, 12:33:38 pm
Podobna ankieta na blogu ks. Z.:
http://wdtprs.com/blog/2011/06/quaeritur-degrees-of-dialogue-during-the-extraordinary-form-wdtprs-poll/
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Kalistrat w Stycznia 10, 2012, 19:10:53 pm
Kiepska ta ankieta, bo nie zakłada śpiewania przez lud stałych części Mszy bez Pater noster.
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: thomas12345 w Stycznia 10, 2012, 20:08:57 pm
Problem polega na tym, że jak śpiewamy to śpiewamy wszyscy, a może ktoś nie chce. Po co to na siłę ludziom wciskać "aktywne uczestnictwo".
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Krzysztof Kałębasiak w Stycznia 27, 2012, 01:19:01 am
Mie pogniewam sie na parafie, w ktorej Msze i Adoracje sa spiewane.
Nie zgorszy mnie cicha Msza i cicha Adoracja.
Proponuje dodac do ankiety punkty ze zgorszeniem powodowanym np. przez halas w kosciele. Wyobrazmy sobie (to akurat fakt) kosciol w srodku lasu. Z kosciola, po wzmocnieniu, rozlewaja sie na cala okolice pienia organistki. Wszystkie istoty zyjace milkna i czekaja na poniedzialek.
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Michał Barcikowski w Stycznia 27, 2012, 09:43:49 am
Po co to na siłę ludziom wciskać "aktywne uczestnictwo".

Gdyż albowiem życzył sobie tego ogól światowego episkopatu (w tym również abp ML), bez żadnych kontrowersji czy sprzeciwów:

Cytat: Sacrosanctum Concilium
26. Czynności liturgiczne nie są czynnościami prywatnymi, lecz kultem Kościoła, będącego „sakramentem jedności”, a Kościół to lud święty, zjednoczony i zorganizowany pod zwierzchnictwem biskupów33.
Dlatego czynności liturgiczne należą do całego Ciała Kościoła, uwidoczniają je i na nie oddziałują. Poszczególnych natomiast jego członków dosięgają w różny sposób, zależnie od stopnia święceń, urzędów i czynnego udziału.
27. Ilekroć obrzędy, stosownie do ich własnej natury, wymagają odprawiania wspólnego z obecnością i czynnym uczestnictwem wiernych, należy podkreślać, że o ile to możliwe, ma ono pierwszeństwo przed odprawianiem indywidualnym i niejako prywatnym. Odnosi się to przede wszystkim do odprawiania Mszy świętej i udzielania sakramentów, chociaż każda Msza ma zawsze charakter publiczny i społeczny.
28. W odprawianiu liturgii każdy spełniający swą funkcję, czy to duchowny, czy świecki, powinien czynić tylko to i wszystko to, co należy do niego z natury rzeczy i na mocy przepisów liturgicznych.
29. Ministranci, lektorzy, komentatorzy i członkowie chóru również spełniają prawdziwą funkcję liturgiczną. Niech więc wykonują swój urząd z tak szczerą pobożnością i dokładnością, jak to przystoi wzniosłej posłudze i odpowiada słusznym wymaganiom Ludu Bożego.
Należy więc starannie wychować te osoby w duchu liturgii oraz przygotować do odpowiedniego i zgodnego z przepisami wykonywania przypadających każdemu czynności.
30. Celem wzmożenia czynnego uczestnictwa należy pobudzać wiernych do wykonywania aklamacji, odpowiedzi, psalmów, antyfon, pieśni, jak również czynności czy gestów oraz przybierania właściwej postawy ciała. W odpowiednim czasie należy zachować także pełne milczenie.
31. Podczas krytycznego przepatrywania ksiąg liturgicznych powinno się pilnie czuwać, aby rubryki przewidywały także rolę wiernych.
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: jp7 w Stycznia 27, 2012, 10:04:54 am
Po co to na siłę ludziom wciskać "aktywne uczestnictwo".
Gdyż albowiem życzył sobie tego ogól światowego episkopatu (w tym również abp ML), bez żadnych kontrowersji czy sprzeciwów:
A nie mogli przy okazji napisać co mięli na myśli?
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Michał Barcikowski w Stycznia 27, 2012, 10:19:49 am
Po co to na siłę ludziom wciskać "aktywne uczestnictwo".
Gdyż albowiem życzył sobie tego ogól światowego episkopatu (w tym również abp ML), bez żadnych kontrowersji czy sprzeciwów:
A nie mogli przy okazji napisać co mięli na myśli?

Noż akurat w zacytowanym fragmencie napisali, jak krowie na miedzy.
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Jarod w Stycznia 27, 2012, 22:19:26 pm
Jak to mozliwe, ze na Soborze jeszcze przed wymysleniem NOMu pisali o roli "komentatorow" ? Skad sie to wzielo ?
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Kalistrat w Stycznia 28, 2012, 00:15:05 am
Jak to mozliwe, ze na Soborze jeszcze przed wymysleniem NOMu pisali o roli "komentatorow" ? Skad sie to wzielo ?
Pius XII 1955, reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia i Wigilii Zesłania Ducha Świętego.
Tytuł: Odp: Udział zewnętrzny we Mszy i Adoracji
Wiadomość wysłana przez: Fons Blaudi w Stycznia 28, 2012, 04:50:38 am
1955 ? Oj, juz cztery wieki wczesniej, na Soborze Trydenckim, byl taki pomysl, by na mszy opowiadano co sie wlasciwie na mszy dzieje. Dzieki Bogu pomysl nigdy nie wszedl w zycie, ale znam ksiezy, ktorzy tak robia, w tym jedengo tuza z FSP.