Forum Krzyż

Disputatio => Poczekalnia => Wątek zaczęty przez: Pedro Veron w Listopada 26, 2010, 23:14:02 pm

Tytuł: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Pedro Veron w Listopada 26, 2010, 23:14:02 pm
Szanowni Państwo, witam!

Wg. mojego skromnego wyczucia i skonfrontowania go z tekstem konstytucji Dei Filius ogłaszającej dogmat o nieomylności papieża wydaje mi się, że taki cytat z Qanta Cura:

 "dobrze pamiętając o Naszym Apostolskim obowiązku i zatroskani o naszą najświętszą religię, a także o zdrową naukę i zbawienie dusz ludzkich nam powierzonych oraz o dobro samej społeczności ludzkiej, postanowiliśmy raz jeszcze głos zabrać w imieniu Stolicy Apostolskiej. A przeto wszystkie i każda z osobna przewrotną opinię i naukę oddzielnie wymieniając w tym Piśmie, Naszą powagą Apostolską je odrzucamy, piętnujemy i potępiamy, a chcemy oraz polecamy, by one przez wszystkich katolickiego Kościoła synów uznane były za odrzucone, napiętnowane i potępione", 

spełnia, że tak powiem, kryteria wypowiedzi ex cathedra i jest więc nieomylny. Sam ten cytat jeszcze niczego nie wyjaśnia tym, którzy tej encykliki nie przeczytali. Chodzi o to, że tezy, o których papież mówi, są teraz oficjalnie przez hierarchię głoszone... 
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: PTRF w Listopada 26, 2010, 23:42:35 pm
Polecam książkę "Przeciw herezjom" abp-a M. Lefebvre'a, wyd. Te Deum, 2002, a zwłaszcza rozdział IX "Quanta cura Piusa IX potępiająca naturalizm, indyferentyzm, komunizm i socjalizm" oraz rozdział X  "Syllabus errorum ogłoszony przez Piusa IX wraz z encykliką Quanta cura".
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Nullatenus w Listopada 27, 2010, 12:36:23 pm
A czy to co podaje Denzinger o święceniach subdiakonatu, też uważa pan za wypowiedzi nieomylne?
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Kamil w Listopada 27, 2010, 12:56:43 pm
@ Nullatenus
A Pan będzie to pytanie zadawał w każdym wątku? Jaki to ma związek z pytaniem pana Piotra?
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Fons Blaudi w Listopada 27, 2010, 13:23:08 pm
spełnia, że tak powiem, kryteria wypowiedzi ex cathedra i jest więc nieomylny.

Ze tak powiem, ex cathedra to jeszcze nie jest wystarczajacy warunek nieomylnosci. Musi byc jeszcze jasno okreslona intencja zobowiazania wszystkich do wierzenia oraz materia czyli sfera dogmatyczna lub moralna. Na temat nieomylnosci Syllabusa trwa dyskusja, w wiekszosci raczej przychylajaca sie do tezy o nieomylnosci.
Jednak nawet jesli Syllabus nie jest nieomylny jako akt, to zawarte w nim tezy sa w wiekszosci nieomylne jako czesc MOU.
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: jp7 w Listopada 27, 2010, 20:21:29 pm
A czy to co podaje Denzinger o święceniach subdiakonatu, też uważa pan za wypowiedzi nieomylne?
A o podaje?
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Nullatenus w Listopada 28, 2010, 12:01:53 pm
(http://images41.fotosik.pl/419/5a732b6adb401e13m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=5a732b6adb401e13)

zmieniona wielkość obrazka

- Moderacja
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: jp7 w Listopada 28, 2010, 12:21:22 pm
Wystarczył by numerek...
(denziger online jest tu:http://www.catho.org/9.php?d=g1 po łacinie i francusku)
Chodzi o ten punkt:
Cytuj
1765 958 Cum autem divina res sit tam sancti sacerdotii ministerium, consentaneum fuit, quo dignius et maiore cum veneratione exerceri posset,
ut in Ecclesiae ordinatissima dispositione plures et diversi essent ministrorum ordines (Mt 16, 19; Lc 22, 19; Jo 20, 22s), qui sacerdotio ex officio deservirent,
ita distributi, ut, qui iam clericali tonsura insigniti essent, per minores ad maiores ascenderent (can. 2). Nam non solum de sacerdotibus,
sed et de diaconis sacrae Litterae apertam mentionem faciunt (Act 6, 5; I Tim 3, 8 ss; Phil 1, 1) et, quae maxime in illorum ordinatione attendenda sunt,
gravissimis verbis docent; et ab ipso Ecclesiae initio sequentium ordinum nomina atque uniuscuiusque eorum propria ministeria, subdiaconi scilicet, acolythi,
exorcistae, lectoris et ostiarii in usu fuisse cognoscuntur, quamvis non pari gradu. Nam subdiaconatus ad maiores ordines a Patribus et sacris Conciliis refertur,
 in quibus et de aliis inferioribus frequentissime legimus.
???
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: jp7 w Listopada 28, 2010, 20:31:10 pm
(Pomijając literówki przy OCRowaniu) - dla mnie jest słowo w słowo to samo
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: szkielet w Listopada 28, 2010, 20:56:02 pm
Panie Nullatenus, proszę zmniejszyć rozmiar obrazka, albo podać do niego link. Inaczej go wykasuję.
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: LUK w Listopada 28, 2010, 22:52:36 pm
Szanowni Państwo, witam!
przeczytawszy ostatnio wymienioną w temacie encyklikę zacząłem być człowiekiem z problemami. Wg. mojego skromnego wyczucia i skonfrontowania go z tekstem konstytucji Dei Filius ogłaszającej dogmat o nieomylności papieża wydaje mi się, że taki cytat z Qanta Cura:

 "dobrze pamiętając o Naszym Apostolskim obowiązku i zatroskani o naszą najświętszą religię, a także o zdrową naukę i zbawienie dusz ludzkich nam powierzonych oraz o dobro samej społeczności ludzkiej, postanowiliśmy raz jeszcze głos zabrać w imieniu Stolicy Apostolskiej. A przeto wszystkie i każda z osobna przewrotną opinię i naukę oddzielnie wymieniając w tym Piśmie, Naszą powagą Apostolską je odrzucamy, piętnujemy i potępiamy, a chcemy oraz polecamy, by one przez wszystkich katolickiego Kościoła synów uznane były za odrzucone, napiętnowane i potępione", 

spełnia, że tak powiem, kryteria wypowiedzi ex cathedra i jest więc nieomylny. Sam ten cytat jeszcze niczego nie wyjaśnia tym, którzy tej encykliki nie przeczytali. Chodzi o to, że tezy, o których papież mówi, są teraz oficjalnie przez hierarchię głoszone...

Christus REX

POLECAM :
http://krzyz.katolicy.net/index.php/topic,1439.msg70673.html#msg70673
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Nullatenus w Listopada 29, 2010, 08:50:05 am
Jasne, najlepiej usunąć nauczanie Kościoła o święceniach subdiakonatu, bo może się okazać że nie wszyscy mają święcenia subdiakonatu.
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Fons Blaudi w Listopada 29, 2010, 09:14:40 am
Zadalem sobie trud porownania obu tekstow i tez jakos nie dostrzegam roznic. Rzucilem okiem na inne wydanie i tez jakos nie widze.

Mysle, ze pomylil pan Forum Krzyz ze strona z zagadkami i quizami. W normalnej dyskusji stawia sie teze, przedtsawia argumenty, zaprasza do dyskusji, a nie kaze zgadywac, co kto ma na mysli.

Z tego co udalo mi sie domyslic na podstawie pana enigmatycznych wpisow stawia pan teze, ze Denzinger zostal w tym punkcie sfalszowany. Zas teza ta ma byc przeslanka w sylogizmie, z ktrorego ma wynikac, ze ktos chce zafalszowac nauczanie Kosciola o subdiakonacie. Poprosze wiec o nieco rygoru intelektualnego i wyjasnienie po kolei : na czym polega "falszerstwo" ? jak sie ono ma do nauczania o subdiakonacie ? jakie z tego plyna wnioski ? Mam nadzieje, ze powie pan cos ciekawego i z eto nie bedzie strata czasu. Jesli chce pan zalamywac rece i ubolewac nad zniesieniem subdiakonatu, to nie trzeba bawic sie w Sherlocka czytajacego Denzingera. Wystarczy zacytowac Ministeria Quaedam.
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Nullatenus w Listopada 29, 2010, 09:27:35 am
Sobór trydencki definiuje zamknięty katalog święceń, jako konieczne stopnie do uzyskania wyższych stopni święceń, i  jasno jest sformułowane: "  initio sequentium ordinum nomina atque uniuscuiusque eorum propria ministeria, subdiaconi scilicet, acolythi,exorcistae, lectoris et ostiarii in usu fuisse cognoscuntur, quamvis non pari gradu.subdiaconatus ad maiores ordines a Patribus et sacris Conciliis refertur". Tak więc Jeśli ktoś twierdzi, iż prócz kapłaństwa nie ma w Kościele katolickim innych święceń, większych i mniejszych, przez które, jak przez różne stopnie, dąży się do kapłaństwa: niech będzie wyklęty (CT sesja XXIII, kan. 2).
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Fons Blaudi w Listopada 29, 2010, 09:40:27 am
No, ten kto tak twierdzi anathema sit bezapelacyjnie do samego konca.
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Hyacinthus Stanislaus w Listopada 29, 2010, 16:48:22 pm
@Nullatenus
Skoro już pośrednio wiemy, że jest Pan zwolennikiem teorii
pustostołkowych, to może jeszcze będzie Pan tak uprzejmy i zdradzi nam
swą „obserwancję”?  Konklawiści, sedeprywacjoniści, „regularni”
sedewakantyści czy insza inszość?
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Fons Blaudi w Listopada 29, 2010, 17:31:24 pm
Sobór trydencki definiuje zamknięty katalog święceń, jako konieczne stopnie do uzyskania wyższych stopni święceń

Z czego ten blyskotliwy wniosek pan wysnul, bo w tekscie go nie ma. Powszechna opinia teologow twierdzi, ze stopien nizszy zawiera sie w wyzszym i np. wyswiecenie swieckiego na diakona czy ostiariusza na kaplana jest niegodziwe, ale wazne.
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Nullatenus w Listopada 29, 2010, 18:21:46 pm
Siedem stopni święceń jest dogmatem, "a Patribus et sacris Conciliis refertur", kto odrzuca jakikolwiek dogmat jest heretykiem.
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Tato w Listopada 29, 2010, 19:56:21 pm
@Nullatenus
Skoro już pośrednio wiemy, że jest Pan zwolennikiem teorii
pustostołkowych, to może jeszcze będzie Pan tak uprzejmy i zdradzi nam
swą „obserwancję”?  Konklawiści, sedeprywacjoniści, „regularni”
sedewakantyści czy insza inszość?

chyba "pustotronowych"... wiem, że ołtarze zamienio na "stoły" ale czy także już "trony" zamieniono na "stołki" ...???
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Fons Blaudi w Listopada 29, 2010, 20:14:13 pm
Siedem stopni święceń jest dogmatem, "a Patribus et sacris Conciliis refertur", kto odrzuca jakikolwiek dogmat jest heretykiem.

To ze istnieje siedem stopni swiecen. Nie to, ze stopnie nizsze sa konieczne do uzyskania wyższych stopni święcen.
Kto neguje, ze istnieje siedem stopni swiecen ? Ow tajemniczy falsyfikator Denzingera ?
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Pedro Veron w Grudnia 01, 2010, 12:08:57 pm

  ex cathedra to jeszcze nie jest wystarczajacy warunek nieomylnosci. Musi byc jeszcze jasno okreslona intencja zobowiazania wszystkich do wierzenia oraz materia czyli sfera dogmatyczna lub moralna.

wypowiedź ex cathedra znaczy nieomylna. warunki, które Pan podaje odnoszą się do excathedralności.

zresztą syllabus je spełnia. 
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Fons Blaudi w Grudnia 01, 2010, 12:44:36 pm
Nieprawda. "Ex cathedra" to tylko jeden z pieciu warunkow nieomylnosci, a nie jedyny.

Syllabus to jest 80 potepionych zdan. Nie kazde z tych zdan nalezy do depozytu wiary chocby dlatego, ze nie kazde nalezy do dziedziny wiary i moralnosci.

Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Krusejder w Grudnia 01, 2010, 06:25:24 am
@Nullatenus
Skoro już pośrednio wiemy, że jest Pan zwolennikiem teorii
pustostołkowych, to może jeszcze będzie Pan tak uprzejmy i zdradzi nam
swą „obserwancję”?  Konklawiści, sedeprywacjoniści, „regularni”
sedewakantyści czy insza inszość?


Obstawiam początkową fazę regularnej sedecji. Nikt inny się tak pięknie nie kompromituje. A polskiego konklawisty nie widziałem od najmniej 9 lat
Tytuł: Odp: Quanta Cura i Syllabus Errorum
Wiadomość wysłana przez: Pedro Veron w Grudnia 01, 2010, 13:22:25 pm
Nieprawda. "Ex cathedra" to tylko jeden z pieciu warunkow nieomylnosci, a nie jedyny.

być może ma Pan rację. wg mnie jednak, przynajmniej z tego polskiego tłumaczenia tekstu konstytucji, na którym się oparłem, wynika inaczej:

"...definiujemy jako dogmat objawiony przez Boga, że gdy biskup Rzymu przemawia ex cathedra, to znaczy, gdy wykonując urząd pasterza i nauczyciela wszystkich chrześcijan, na mocy swego najwyższego apostolskiego autorytetu określa naukę dotyczącą wiary lub moralności obowiązującą cały Kościół, dzięki opiece Bożej obiecanej mu w [osobie] św. Piotra, wyróżnia się tą nieomylnością, w jaką boski Zbawiciel zechciał wyposażyć swój Kościół dla definiowania nauki wiary lub moralności. Dlatego takie definicje biskupa Rzymu - same z siebie, a nie na mocy zgody Kościoła - są niezmienialne".

gdy biskup Rzymu przemawia EX CATHEDRA, TO ZNACZY GDY... i wtedy wymienia się warunki między innymi wskazane przez Pana. słowa TO ZNACZY GDY ewidentnie wskazują na określenie excathedralności a nie dalsze wymienianie warunków stojących obok.