Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Marca 29, 2024, 08:33:54 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231859 wiadomości w 6626 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Katolicki punkt widzenia  |  Wątek: Krzyż - symbolika kosmiczna
« poprzedni następny »
Strony: [1] Drukuj
Autor Wątek: Krzyż - symbolika kosmiczna  (Przeczytany 524 razy)
Adimad
aktywista
*****
Wiadomości: 1336

« dnia: Października 30, 2018, 16:03:32 pm »

Drzewo Krzyża determinuje wewnętrzną architekturę Najświętszej Ofiary, dla której świątynia tworzy architektoniczną formę. Harmonia między nimi jest doskonała, ponieważ msza święta, jak i świątynia oraz cały cykl liturgiczny, którego serce stanowi msza będąca powtórzeniem śmierci i zmartwychwstania Chrystusa, jest także tajemnicą kosmiczną: ofiara i powtórne połączenie się w Bogu, przez Boga-Człowieka, całego stworzenia, którego miarą jest Drzewo Krzyża.

*

Krzyż - tajemnica kosmiczna - określa tajemnicęmszy świętej.
Powróćmy do Listu św. Pawła do Efezjan (3, 18 - 19): "Bądźcie zakorzenieni i umocnieni w miłości, żebyście zdołali pojąć ze wszystkimi świętymi, jaka jest szerokość i długość, wysokość i głębokość, i mogli poznać miłość Chrystusową". Wszyscy Ojcowie Kościoła rozumieli i interpretowali ów fragment w odniesieniu do Krzyża, a dokładniej do rozpostarcia się Krzyża we wszechświecie. Przypominając słynny fragment z "Timajosa", w którym Platon powiada, że sklepienie niebieskie obraca się wokół wielkiego X, wyznaczonego przez płaszczyznę równika i płaszczyznę ekliptyki, stosowali go do Chrystusa, Stwórczego Logosu świata. Przybity do krzyża krzyżującego świat, obejmuje sobą kosmos i sprawia, że zależy on od tajemnicy tego krzyża. W ten sposób Krzyż "rekapituluje" całe kosmiczne stawanie się: "Ten, który przez posłuszeństwo Krzyżowi starł na drzewie dawne nieposłuszeństwo, jest Logosem Boga Wszechmocnego, który przenika nas wszystkich swą niewidzialną obecnością i dlatego obejmuje On cały świat, jego szerokość, długość, wysokość i głębokość. To przez Logos Boga wszystko idzie swym porządkiem i Syn Boży, będąc we wszystkim ukrzyżowany, odcisnął na wszystkim pieczęć w kształcie krzyża. Było więc słuszne i właściwe, że stając się Sam widzialnym, na wszystkim, co widzialne, wycisnął swą wspólnotę ze wszystkim w krzyżu. Jego działanie bowiem miało pokazać w rzeczach widzialnych i w formie widzialnej, że jest on Tym, który świeci na wysokości nieba, który sięga głębokości i fundamentów ziemi, który rozciąga powierzchnię od wschodu aż do zachodu i rozpościera odległości z północy na południe, a który zewsząd wzywa tych, którzy się rozproszyli, do poznania Swego Ojca".

Tekst powyższy, czyniący jaśniejszym nasz wywód, pochodzi od św. Ireneusza, który zresztą mówi dalej w tym samym duchu, używając mocnego sformułowania: "Chrystus został przybity do krzyża w taki sposób, żeby zebrać w sobie cały wszechświat". Wtóruje temu hymn na święto Uwielbienia Krzyża autorstwa św. Andrzeja z Krety: "Krzyżu, któryś jest pojednaniem kosmosu, granicą ziemskiej przestrzeni, wysokością nieba i głębokością ziemi, więzią stworzenia, długością wszystkiego, co widzialne, szerokością wszechświata'. Słowa "długość wszystkiego, co widzialne" są znaczące: Ukrzyżowanie Chrystua symbolizuje rozciągnięcie Odkupienia na cały kosmos.

Ta symbolika Krzyża zostaje uzupełniona symboliką drzewa: Krzyż z drzewa Życia, tego samego, co rosło pośrodku Raju, i u stóp którego biły źródła czterech rzek rajskich (Rdz 2, 9 - 10); odnajdujemy je również pośrodku Jeruzalem niebieskiej (Ez 47, 12; Ap 2, 7; 22, 2), a Pismo Święte utożsamia je z Mądrością Bożą, a zatem ze Słowem (Prz 3, 18). Krzyż, Drzewo Życia, zastępuje rajskie drzewo i jak ono umieszczony jest pośrodku świata. Na szczycie Golgoty drzewo wznosi się ku niebu i obejmuje świat w tym samym miejscu, gdzie, jak mówią, Adam został stworzony i pochowany. Strumienie wody i krwi spływające z Ukrzyżowanego, który stał się "Źródłem Życia", zraszają ciało pierwszego człowieka, aby go wzbudzić z martwych. [1]

Drzewo kosmiczne, rosnąc jednocześnie pionowo ku niebu i horyzontalnie rozciągając się na świat, symbolizuje zbawienie całego wszechświata. Cud ten pięknie opiewa Hipolit z Rzymu: "To drzewo wielkie aż do nieba, wzniosło się z ziemi do nieba. Jest ono mocnym wsparciem Wszystkiego, odpoczynkiem wszechrzeczy, podstawą świata, biegunem kosmicznym; zbiera Ono w sobie w jedno całą rozmaitość natury ludzkiej... Dotyka nieba najwyższego, a stopy swe opiera na ziemi i niezmierzoną atmosferę, która je dzieli, obejmuje swymi nieskończonymi ramionami".

Komentator grecki, Oekumenios z Trikki, wyjaśnia w następujący sposób słowa św. Pawła dotyczące czterech wymiarów krzyża: długość - powiada - oznacza, że tajemnica krzyża przewidziana była przed wiekami; szerokość oznacza, że wszyscy z tej tajemnicy skorzystali; głębokość oznacza, że rozciągnął swe dobrodziejstwa aż do Piekieł; wysokość - że On, który zstąpił na ziemię, jest również Tym, który wstąpił ponad wszystkie potęgi (Ef 4, 9 - 10). Mamy tu całą tajemnicę zbawienia i jej zastosowania w świecie, w czasie i przestrzeni.

Cztery wymiary krzyża mogą zostać ostatecznie sprowadzone do dwu osi: horyzontalnej i wertykalnej, bardzo przejrzyście określających jego znaczenie. Oś horyzontalna wskazuje na "rozległość" rozprzestrzenienia tej tajemnicy w świecie, w płaszczyźnie naszego człowieczeństwa, na obecność od zawsze i na wszystkich krańcach ziemi. Oś wertykalna wskazuje na "uwielbienie', wzniesienie się ku wyższemu stopniowi Bytu - na niebo. Takie jest znaczenie tej częsci osi, która znajduje się ponad horyzontem, natomiast jej częśc dolna przedstawia niższe stopnie Bytu, "piekło" w szerokim znaczeniu słowa inferi - stan niższy, oczywiście w porównaniu z kondycją ludzką.

[1] "Bóg rozwarł swe ręce na krzyżu, żeby objąć krańce ziemi i dlatego Golgota jest biegunem świata" (św. Cyryl z Jerozolimy)

źródło: Jean Hani, "Symbolika świątyni chrześcijańskiej", Znak 1994, str. 183 - 186.
Zapisane
rysio
aktywista
*****
Wiadomości: 4774

« Odpowiedz #1 dnia: Października 30, 2018, 16:11:20 pm »

Cytuj
Jean Hani, "Symbolika świątyni chrześcijańskiej", Znak 1994,

Polecam gorąco.
Zapisane
"I w mordobiciu musi być umiarkowanie"*
 * Dzielny wojak Szwejk.
Strony: [1] Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Katolicki punkt widzenia  |  Wątek: Krzyż - symbolika kosmiczna « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!