Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Wrzesień 22, 2020, 13:43:22 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl
                   www.facebook.com/unacumpl
Centrum Informacyjne
Ruchu Summorum Pontificum
218937 wiadomości w 6318 wątkach, wysłana przez 1567 użytkowników
Najnowszy użytkownik: random1414
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Boże Ciało dawniej
« poprzedni następny »
Strony: [1] 2 Drukuj
Autor Wątek: Boże Ciało dawniej  (Przeczytany 2406 razy)
AureliusAugustinus23
*NOWICJUSZ*
adept
*
Wiadomości: 1

« dnia: Maj 28, 2018, 15:17:52 pm »

 Witam,
  Poszukuję informacji na temat odprawiania procesji Bożego Ciała przed reformami soboru watykańskiego II w Polsce - szczególnie interesują mnie teksty śpiewów i innych części własnych tego nabożeństwa oraz informacji o jego formie i przebiegu  (np.czy praktykowano urządzanie czterech ołtarzy). Z góry dziękuję  :)
Zapisane
Albertus
rezydent
****
Wiadomości: 267

« Odpowiedz #1 dnia: Maj 28, 2018, 20:22:54 pm »

Gdzieś czytałem, że dawniej były 4 ołtarze, ale przy każdym śpiewano kolejno początek jednej z 4 Ewangelii, a nie tak jak obecnie fragment odnoszący się jakoś do Eucharystii.
Zapisane
(se)cessio
*NOWICJUSZ*
rezydent
****
Wiadomości: 261

ochrzczony

« Odpowiedz #2 dnia: Maj 29, 2018, 14:06:22 pm »

Polecam DUNINA w temacie.
No i Maria-vitów z KSM rzecz jasna:-)
Zapisane
accessus XII.XII.XII
_Michał_
rezydent
****
Wiadomości: 275

« Odpowiedz #3 dnia: Maj 29, 2018, 14:06:43 pm »

I bł. Antoniego Nowowiejskiego.
Zapisane
Anna M
aktywista
*****
Wiadomości: 6995

« Odpowiedz #4 dnia: Maj 30, 2018, 11:12:06 am »

Do obejrzenia:

Boże ciało po wojnie rok 1945

http://www.youtube.com/watch?v=itmypaDb4fk



Zapisane
ahmed
rezydent
****
Wiadomości: 429


wychowany z babcią

« Odpowiedz #5 dnia: Maj 30, 2018, 16:16:06 pm »

Do obejrzenia:

Boże ciało po wojnie rok 1945

http://www.youtube.com/watch?v=itmypaDb4fk


~0:25 ministrant nawala dzwonkami :D Na to narzekali już przedsoborowi liturgiści.
0:31 i 1:35 — praktyka okadzania w trakcie procesji
Zapisane
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.

Ceterum commoneo Leopolim urbem Ruthenam esse
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3064


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #6 dnia: Maj 30, 2018, 17:54:44 pm »

Według Rituale Sacramentorum używanego w Polsce:

Indult na codzienne w oktawie te same godziny, nieszpory, msze i procesje.
W przededniu Nieszpory z wystawieniem: o salutaris, nawet jest wskazówka by użyć śpiewu figuralnego przy antyfonie. Potem Responsoriumm Homo quidam fecit. Procesja wewnątrz kościoła. i Bogosławieństwo i po nim Nieszpory. Po Completorium Officians przyjąwszy Sanctissimum zaczyna śpiew Tantum ergo. Na sit et benedictio pojedyńcze błogosławieństwo Ssmum.

W czasie sekwencji na słowa "Jesu nostri miserere" błogosławieństwo.

W miejscach gdzie sa mnogie kościoły, tam po odprawieniu mszy duchowieństwo się zbiera i tworzy wspólną processyję. Eucharystia użyta ma pochodzić z kościoła Metropolitalnego, Katedralnego bądź Kolegiackiego, bądź Fary danego miasta. Minorzyści w komżach, diakoni w dalmatykach, prezbyterzy w koszulach kosztownych, ze świecami w dłoniach. Przy nich Współbractwa świeckie i Cechy Rzemieślnicze z faszynami i świecami.
Potem następuje opis oznaczający że ma być pełny rozmach.
Śpiewa się Homo quidam, Pange lingua, Sacris solemniis, aeterna rex altissime. Śpiewa się hymny z Psałterza Rzymskiego.
Po dojściu do ołtarza następuje inicjum świętej Ewangielji według Mateusza: liber generationis.
respons: Immolabit haedum.
Drugi ołtarz: Marek Inicjum Evangelii Jesu Christi Filii Dei.
Rsp: Respexit Elias.
Trzeci ołtarz: Łukasz Fuit in diebus Herodis Regis Judee.
Rsp: Misit me.
Czwarty ołtarz: Jan In principio erat Verbum:
Rsp: Melchizedech. Na słowa "O Jesu!" przyklęk i błogosławieństwo.
Responsoria śpiewa się w procesjach przez całą oktawę.
Na ostatniej Stacji po Ewangielji klęcząc śpiew Antyfony O Sacrum convivium. Wracając przed kościołem Te Deum.
Wewnątrz tegoż kościoła na słowa "Salvum fac populum tuum Domine" Kapłan przyjmuje NS i odwraca się do wiernych. Wers trzykroć się powtarza i dodaje na końcu Et benedic hereditati tue. I w tym momencie następuje błogosławieństwo.
Potem się odkłada Sakrament do namioteczku ołtarza.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
ahmed
rezydent
****
Wiadomości: 429


wychowany z babcią

« Odpowiedz #7 dnia: Maj 30, 2018, 20:12:43 pm »

Potem się odkłada Sakrament do namioteczku ołtarza.

Nie wszyscy to zrozumieją.
Edycja: Jeśli już tłumaczyć, to:
Cytuj
Potem się odkłada Tajemnicę do namioteczku ołtarza.


prezbyterzy w koszulach kosztownych
1. Etymologja etymologją, ale "casula" to nie koszula.
2. "I greckié" ("y") w tradycyjnéj polskiéj wymowie się traktuje tak samo, jak łacińskie ("i").
« Ostatnia zmiana: Maj 30, 2018, 21:18:18 pm wysłana przez ahmed » Zapisane
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.

Ceterum commoneo Leopolim urbem Ruthenam esse
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3064


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #8 dnia: Maj 31, 2018, 09:59:28 am »

To było na szybko.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
(se)cessio
*NOWICJUSZ*
rezydent
****
Wiadomości: 261

ochrzczony

« Odpowiedz #9 dnia: Maj 31, 2018, 14:11:11 pm »

Według Rituale Sacramentorum używanego w Polsce:
...

Na ostatniej Stacji po Ewangielji klęcząc śpiew Antyfony O Sacrum convivium. Wracając przed kościołem Te Deum.
Wewnątrz tegoż kościoła na słowa "Salvum fac populum tuum Domine" ...



Za Duninem przytocze jeszcze, że drzewiej po procesji był "Hymn przy końcu Processyi" (jeszcze przed Te Deum i zrozumiałym Tantum przy schowaniu NS) REX CHRISTE PRIMOGENITE:

Królu Chryste pierworodny,
Baranku Boży mistyczny,
Mocy źródło i życie
Świata, ciało żywe;
Bóstwa Hostyo,
Przedwiecznego Ojca ofiaro,
Wszystkich Stworzycielu,
Świata Odnowicielu!
Twojem nas Ciałem zasilaj,
Świętą Krwią obmywaj
Brudy naszej wiary,
Jezu Chryste. Amen!

(wg. starszego tłumaczenia)
Zapisane
accessus XII.XII.XII
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3064


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #10 dnia: Czerwiec 01, 2018, 23:04:26 pm »


Nuty (za: Śpiewnik kościelny dla Diecezji Chełmińskiej, Jan Wiśniewski. Pelpin 1928)
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Bogosłow
*NOWICJUSZ*
aktywista
*****
Wiadomości: 745

« Odpowiedz #11 dnia: Czerwiec 02, 2018, 22:42:50 pm »

Święto Bożego Ciała- prawosławna perspektywa

https://orthodoxia.pl/swieto-bozego-ciala-prawoslawna-perspektywa/
Zapisane
Wieruju wo Jedinu Swiatuju, Sobornuju i Apostolskuju Cerkow.
woland
rezydent
****
Wiadomości: 363


« Odpowiedz #12 dnia: Czerwiec 03, 2018, 00:50:22 am »

Bardzo słaba jest ta prawosławna wypowiedź o naszej Uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa.

Krytyka katolickiej teologii, polegająca na wielokrotnym podkreślaniu, że czcimy Jezusa jako jedność, bez czczenia Jego poszczególnych cech czy "elementów" jest bardzo słaba. Bo ona raczej ujawnia słabość i niedorozwój prawosławnej teologii, która nie rozwinęła przez wieki żadnej szanującej się teologicznej metody, innej niż "bo tak było, to niech tak zostanie, a dlaczego, to już nie wnikajmy".
Otóż człowiek, który nie może ogarnąć Boga, próbuje go jednak poznać i adorować poprzez różne, bliższe człowiekowi i lepiej zrozumiałe aspekty - a to Chrystusa Boga i Człowieka (Uroczystość Narodzenia Pańskiego), a to Chrystusa zmartwychwstałego (Pascha), a to Chrystusa obecnego w Świętych Darach (Uroczystość Ciała i Krwi Chrystusa) czy w końcu Najświętsze Serce Jezusowe itp.

Gdyby poważnie potraktować ów niemądry argument, trzebaby skasować cały rok liturgiczny i wszystkie dni liturgiczne, bo niepotrzebnie rozbijają na oddzielne elementy konkretne fakty czy aspekty z zycia Chrystusa i świętych. I wszystko na raz zupełnie w jednym momencie czcić w Boskiej Ofierze Mszy. Co zresztą - i co jest dla każdego katolika zupełnie zrozumiałe - czyni się na każdej Mszy.

Kolejny argument, że nigdy nie wynosiło sie Świętych Postaci poza świątynię jest bzdurą. Obecny w pierwszych wiekach obrzęd fermentum, posyłanie Świętych postaci przez diakonów czy akolitów jednoznacznie przeczą prawdziwości tej tezy. W końcu Chrystus również sam po okresie modlitewnego ukrycia wyszedł i odbył mękę i śmierć publicznie; publicznie jego Ciało umęczono i zabito, a po zmartwychwstaniu również był widziany przez wiele osób.

W końcu nawet, jeśli prawosławny kapłan nie rozumie teologicznego uzasadnienia praktyki uroczystości "Bożego Ciała", to padające około 6 minuty słowa nigdy nie powinny paść:
Cytuj
Ryzykowne byłoby stwierdzenie, że potrzeba jest oddawania czci Darom Eucharystycznym poza ich naturalnym miejscem i naturalnym czasem, w którym one się pojawiają.
Istnieje bowiem potrzeba adoracji i czci Świętych Darów Eucharystycznych wszędzie, gdzie tylko się one znajdują. A adoracja eucharystyczna w kościele, który cechuje się dojrzałością, powinna trwać nieustannie. Bo liturgia ziemska ma być odbiciem liturgii niebiańskiej, jej przedsmakiem. A tamta liturgia to nieustanne trwanie przed obliczem Boga i adoracja.
Zapisane
(se)cessio
*NOWICJUSZ*
rezydent
****
Wiadomości: 261

ochrzczony

« Odpowiedz #13 dnia: Czerwiec 03, 2018, 13:49:58 pm »

...naszej Uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa.

Krytyka katolickiej teologii, polegająca na wielokrotnym podkreślaniu, że czcimy Jezusa jako jedność, bez czczenia Jego poszczególnych cech czy "elementów" jest bardzo słaba.
...
obecnego w Świętych Darach (Uroczystość Ciała i Krwi Chrystusa)
...
trzebaby skasować... bo niepotrzebnie rozbijają na oddzielne elementy konkretne fakty czy aspekty z zycia Chrystusa i świętych. I wszystko na raz zupełnie w jednym momencie czcić w Boskiej Ofierze Mszy.
...
Świętych Postaci
...
Świętych postaci
...
"Bożego Ciała"
...
Świętych Darów Eucharystycznych


"Smells like" ten... spirit NOM vs. PACP
Zapisane
accessus XII.XII.XII
Pentuer
aktywista
*****
Wiadomości: 647

« Odpowiedz #14 dnia: Czerwiec 03, 2018, 21:54:20 pm »

@Woland

Fakt, że raczej słaba ta wypowiedź. Pewien postęp jednak jest, nie usłyszeliśmy choćby zarzutu o uleganie herezji nestoriańskiej, o czym sam pisałem niedawno w wątku Katolicyzm a prawosławie - różnice. Trudno oczywiście wymagać od prawosławnego, żeby należycie zrozumiał całą specyfikę katolickiej duchowości i vice versa.

Nadal nurtuje mnie odpowiedź na pytanie, jakie zadałem w tamtym wpisie - czy można te różnice w eucharystycznej pobożności (i zresztą nie tylko w tym) przypisać apofatyzmowi, przyjętemu na Wschodzie i odrzuconemu na Zachodzie? Im więcej staram się drążyć ten temat, tym bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że jednak tak! Dobrze by było, gdyby p. Bogosłow jeszcze tu zajrzał i zechciał odpowiedzieć...

Zauważmy, że jakoś w prawosławiu nie pojawił się żaden Berengar z Tours, prawosławie nie miało swego Soboru Trydenckiego, gdyż tam prawda wiary o rzeczywistej Obecności nigdy nie była poważnie zagrożona, nie było zatem potrzeby ogłaszania formuł obronnych, tj. dogmatów w tej sprawie. Z prawosławnymi w bardzo wielu punktach wierzymy bardzo podobnie, ale jednak nie tak samo. Nawet Bożą Łaskę pojmujemy nieco inaczej, za co już z pewnością "odpowiedzialny" jest apofatyzm.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 03, 2018, 22:01:01 pm wysłana przez Pentuer » Zapisane
Ecclesia ibi est, ubi fides vera est - (S. Hieronymus, Ecclesiae Doctor)
Strony: [1] 2 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Boże Ciało dawniej « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.11 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!