Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Maja 28, 2024, 15:29:02 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
232054 wiadomości w 6633 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Novus Ordo  |  Kościół posoborowy  |  Wątek: Zaskakujące stwierdzenia kardynała-arcybiskupa Wiednia
« poprzedni następny »
Strony: [1] Drukuj
Autor Wątek: Zaskakujące stwierdzenia kardynała-arcybiskupa Wiednia  (Przeczytany 2895 razy)
KAES
aktywista
*****
Wiadomości: 742

« dnia: Maja 20, 2010, 14:29:23 pm »

Czy Kościół powinien zmienić stanowisko w kwestii homoseksualizmu i rozwodu?
Zaskakujące stwierdzenia kardynała-arcybiskupa Wiednia

http://www.piotrskarga.pl/ps,5239,5,0,1,I,informacje.html

Ostatnie wypowiedzi na temat homoseksualizmu i rozwodu arcybiskupa Wiednia, Christopha Schönborna wywołały wielki odzew w USA, w szczególności w liberalnych mediach, w kręgach postępowych Kościoła oraz wśród aktywistów homoseksualnych. (1)

Kardynał jest cytowany z powodu żenujących i kompromitujących wypowiedzi nt. homoseksualizmu i rozwodu wygłoszonych 28 kwietnia br. na konferencji zorganizowanej dla grupy dziennikarzy austriackich. Z tego powodu został ostro skrytykowany przez byłego Sekretarza Stanu Jana Pawła II, a obecnego dziekana Kolegium Kardynalskiego kard. Angelo Sodano, któremu zarzucił „współudział w tuszowaniu afery seksualnej dot. swojego poprzednika, jednej z najważniejszych postaci w kościele austriackim.” (2) Pomimo nagłośnienia sprawy w mediach i upływu ponad dwóch tygodni od sławetnej konferencji prasowej, nie jestem pewien, czy kard. Schönborn już zaprzeczył wszystkim tym twierdzeniom, składając stosowne oświadczenie. (3).

Małżeństwo i partnerstwo homoseksualne nie mają ze sobą nic wspólnego

Twierdzenia wygłoszone przez kardynała-arcybiskupa Wiednia zostały opublikowane przez austriacką katolicką agencję informacyjną i upowszechnione przez inne media. (4)

Według gazety „The London Tablet: „zapytany o stanowisko Kościoła wobec homoseksualistów kardynał powiedział: »Należy z większą uwagą przyjrzeć się jakości związków homoseksualnych«, dodając, że »Stały związek jest na pewno lepszy niż, gdy ktoś zdecyduje się na rozwiązłość.«” (5)

„Jakość” w tej wypowiedzi jest słowem kluczem. Sugeruje ono, że istnieje różnica pomiędzy stosunkami homoseksualnymi, które odbywają się w ramach stałego związku a stosunkami, które mają miejsce poza nim. Stąd zasługują one na odmienną ocenę moralną, podobnie jak ma to miejsce w przypadku oceny stosunków heteroseksualnych, które odbywają się w ramach małżeństwa lub poza małżeństwem.

W rzeczywistości jednak stosunek seksualny pomiędzy mężczyzną a kobietą cechuje odmienna „jakość” i natura moralna, inna gdy odbywa się on w ramach małżeństwa, a inna kiedy ma miejsce poza nim. Gdy odbywa się on w naturalny sposób w ramach małżeństwa, to jego ostatecznym celem jest zrodzenie potomstwa i wychowanie dzieci. Z tego względu jest uzasadniony. Natomiast, gdy odbywa się poza małżeństwem (lub też w ramach małżeństwa, ale w nienaturalny sposób) jest on sprzeczny z ostatecznym celem, dlatego jest nieuzasadniony i grzeszny.

Ponieważ w wyniku aktu homoseksualnego nie można spłodzić potomstwa i związki homoseksualne są moralnie nie do zaakceptowania dla wychowania potomstwa, ich „jakość” oraz natura nigdy nie ulegnie zmianie. Będzie to zawsze nieprawy i grzeszny akt sprzeczny z naturą. (6)

Z powodu obecnego dążenia do zrównania stałych związków homoseksualnych z małżeństwem - już prawnie usankcjonowanym w wielu krajach – obrona takich stosunków jest równoznaczna z wspieraniem tego typu dążenia.

Kościół nie może zmienić swojego stanowiska w kwestii rozwodu

W rozmowie z dziennikarzami „Kardynał powiedział również, że Kościół powinien zmienić swój pogląd wobec rozwodników, którzy zawarli nowy związek, zważywszy na to, że wiele osób w ogóle się nie żeni. W pierwszej kolejności nie powinno się uważać tego za grzech, lecz brać pod uwagę to, czy dane osoby starają się żyć zgodnie z przykazaniami Bożymi. Zamiast moralności opartej na powinności, powinniśmy zmierzać do moralności opartej na szczęściu.” (7)

Co oznacza dla Kościoła „rozważenie stanowiska wobec osób, które wstąpiły w nowy związek po rozwodzie”. Poniższe zdanie przypisane kardynałowi Schonbornowi („W pierwszej kolejności nie powinno się uważać tego za grzech, lecz brać pod uwagę to, czy dane osoby starają się żyć zgodnie z przykazaniami Bożymi”) wydaje się wskazywać na to, że chodzi o zmianę stanowiska dot. zakazu przyjmowania Komunii św. przez osoby rozwiedzione, które ponownie wstąpiły w nowy związek.

  W rzeczywistości, zgodnie z tradycyjną moralnością małżeństwo jest nierozerwalne, a osoba która ponownie się ożeni po zerwaniu małżeństwa, nie jest tak naprawdę mężatką czy żonatym mężczyzną, lecz żyje w konkubinacie. Jest to obiektywnie grzeszna sytuacja, która wyklucza możliwość przyjmowania Komunii św. ( 8 )

Zezwolenie osobom znajdującym się w takiej sytuacji na przyjmowanie Komunii św. oznaczałoby, że zakłada się, iż nie są one w stanie grzechu ciężkiego. A taka postawa, przynajmniej jak można się domyślić, wydaje się zaprzeczać nierozerwalności związku małżeńskiego, gdyż osoby takie nie byłyby w stanie grzechu tylko wtedy, gdyby ich poprzednie małżeństwo przestało istnieć. Nierozerwalność małżeństwa jest zasadą wynikającą z prawa naturalnego (9) i dlatego Kościół nie może zignorować go, nawet pośrednio, traktując osoby żyjące w konkubinacie jakby były poślubione zgodne z prawem. Dlatego papież Paweł VI w encyklice „Humanae Vitae” przypomniał, że „Kościół jest strażnikiem i interpretatorem prawa naturalnego a nie jego twórcą. Z tego powodu nie może Go zmieniać.” (10)

Niszczenie obiektywnej moralności

Twierdzenia wiedeńskiego purpurata o tym, że: „W pierwszej kolejności nie powinno się tego uważać za grzech, lecz brać pod uwagę to, czy dane osoby starają się żyć zgodnie z przykazaniami Bożymi”, oznaczałoby przesunięcie punktu ciężkości z obiektywnej moralności - powinności wynikających z prawa Boskiego i naturalnego – w kierunku subiektywnym tzn. w kierunku oceny wysiłku podejmowanego przez daną osobę, nie biorąc pod uwagę tego, czy jest on udany czy nie.

  W ten sposób prawo moralne przestałoby być podstawowym, obiektywnym źródłem oceny uzasadnionych lub nieuzasadnionych działań ludzkich, ustępując miejsca subiektywnym kryteriom niemożliwym do określenia. W rzeczywistości, w jaki sposób można by było ocenić czyjś wewnętrzny wysiłek, by cos zrobić lub czegoś uniknąć?
Tak więc zmienia się obiektywną i uniwersalną moralność opartą na jasnych i racjonalnych zasadach, wprowadzając w to miejsce subiektywny relatywizm, który niszczy cały porządek etyczny. Co więcej, ta koncepcja jest naturalistyczna i zaprzecza zasadzie, iż Bóg pomaga poprzez łaski tym, którzy zmierzają do swego celu ostatecznego. (11)

Wreszcie zaproponowanie moralności, w której szczęcie konkuruje z powinnością jest zaprzeczeniem zasady, iż prawdziwe szczęście, jak to rozumieli nawet pogańscy filozofowie, bierze się z praktykowania cnoty. (12) W planie Boskim szczęście związane jest z celem ostatecznym człowieka – szczęściem wiecznym – które nie może zostać osiągnięte bez posłuszeństwa Bożym prawom.

Naturalnie nie będziemy zagłębiać się w subiektywne intencje kardynała-arcybiskupa Wiednia, które sam Bóg może ocenić. Jednak nie możemy nie ubolewać z powodu wypowiedzi mu przypisanych, którym wydaje się, że jeszcze nie zaprzeczył.

Luiz S. Solimeo

Źródło: Tfp.org, AS.

Przypisy:
 
 1. Cf. Cathy Lynn Grossman, “Cardinal's surprising new tune: ‘Don't worry, be happy,’” USA Today (Faith & Reason) May 8, 2010, http://content.usatoday.com/communities/Religion/post/2010/05/gay-marriage-divorce-catholic-church/1; Tim Rutten, “Zmiana w Kościele – Ostatnie oświadczenia pokazują, że jest poparcie dla reform wewnątrz Koscioła, ”Los Angeles Times, May 12, 2010, http://www.latimes.com/news/opinion/commentary/la-oe-0512-rutten-20100512,0,7587200.column ; James Martin, S.J., “Schonborn Attacks Sodano; Calls for New Look at Gays and Remarried Catholics,” America (In All Things), May 7, 2010, http://www.americamagazine.org/blog/entry.cfm?blog_id=2&entry_id=2858; Andrew Sullivan, “The Quote for the Day – II, Tips-Q, May 10, 2010,http://www.tips-q.com/news/msm/2100301-quote-day-ii ; Michael A. Jones, “A Catholic Bishop in Favor of Gay Relationships?” Gay Rights, May 7, 2010, http://gayrights.change.org/blog/view/a_catholic_bishop_in_favor_of_gay_relationships; Edge Boston, “Cardinal Schönborn: Church Should Respect Long-Term Gay Relationships,” GLAA Forum, May 11, 2010, http://www.glaaforum.org/glaa_forum/2010/05/cardinal-sch%C3%B6nborn-church-should-respect-longterm-gay-relationships.html; terence@queerchurch, “Cardinal Schonborn on Church Reform: No Refutation (Yet),” Queering the Church – Toward a Reality Based Theology, May 10, 2010, http://queering-the-church.com/blog/?p=7822#more-7822; gaycatholic, “Is the Catholic Church Rethinking Homosexuality, Divorce?” Street Prophets – A Daily Kos Community, May 11, 2010, http://www.streetprophets.com/storyonly/2010/5/11/12544/8763 . [back]
2. John L. Allen Jr., “‘The days of cover-up are over,’ Schönborn,”National Catholic Reporter, May 10, 2010,http://ncronline.org/news/accountability/days-cover-are-over-sch%C3%B6nborn; Cf. Philip Pullella, “Cardinal accuses Vatican official of abuse cover-up,” Reuters, May 9, 2010, http://www.reuters.com/article/idUSTRE6481D420100509. [back]
3. Interpretacja słów kardynała dokonana przez ks.. Joseph Fessio, S.J. wyraża jedynie poglądy Jezuity, a nie samego arcybiskupa Wiednia, który nie wyjaśnił ich jeszcze opinii publicznej w tej bardzo delikatnej kwestii . (Father Joseph Fessio, S. J., “Guestview: No Good Deed Goes Unpunished,” May 11, 2010, http://blogs.reuters.com/faithworld/2010/05/11/guestview-no-good-deed-goes-unpunished/). [back]
4. For Vaticanologist Andrea Tornielli, the fact that the cardinal’s words were published by the Austrian Catholic news agency Kathpress guarantees their fidelity (Cf. “Schoenborn attacca Sodano: ‘Non volle indagare su Groer,’”, Il Giornale, May 10, 2010, http://blog.ilgiornale.it/tornielli. [back]
5. ChristaPongratz-Lippitt, “Schönborn attacks Sodano and urges reform,” The Tablet (Church in the World), May 8, 2010, http://www.thetablet.co.uk/article/14678 (Our emphasis.) [back]
6. Cf. Saint Thomas Aquinas, “The Reason Why Simple Fornication Is A Sin According To Divine Law, And That Matrimony Is Natural,” Summa Contra Gentiles, Bk. 3, q. 122, at http://dhspriory.org/thomas/ContraGentiles3b.htm#122 ; Catechism of the Catholic Church, no. 2357. [back]
7. Pongratz-Lippitt, “Schönborn attacks Sodano and urges reform,” The Tablet, May 8, 2010, http://www.thetablet.co.uk/article/14678 [back]
8. “Can. 915: Do Komunii nie należy dopuścić osoby trwającej z uporem w grzechu ciężkim..” [back]
9. Cf. Victor Cathrein, S.J., Philosophia Moralis, (Barcelona, Editorial Herder, 1945), p. 365, n. 527; St. Thomas Aquinas, “That Matrimony Should Be Indivisible,” Summa Contra Gentiles, Bk. 3, q. 123, at http://dhspriory.org/thomas/ContraGentiles3b.htm#123. [back]
10. Paul VI, Enc. Humanae Vitae, nn. 4 and 18, at http://www.vatican.va/holy_father/paul_vi/encyclicals/documents/hf_p-vi_enc_25071968_humanae-vitae_en.html [back]
11. “Facienti quod in se est, Deus non denegat gratiam.” [‘God does not deny grace when one makes the due effort.”] J. Van der Meersch, s.v. “Grace,” Dictionnaire de Théologie Catholique, (Paris: Letouzey et Ané, 1947), Vol. VI, Part II, col. 1603. [back]
12. Cf. Aristotle, Nicomachean Ethics,at http://classics.mit.edu/Aristotle/nicomachaen.8.viii.html [back]
 
Zapisane
FidelisTraditioni
aktywista
*****
Wiadomości: 1059


Mój blog
« Odpowiedz #1 dnia: Maja 21, 2010, 10:23:09 am »

W ustach tego kardynała, to niestety nie jest zaskakujące...
Zapisane
"Nie może mieć Boga za Ojca ten, kto nie ma Kościoła za Matkę"
 
św. Cyprian
jp7
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 5521


« Odpowiedz #2 dnia: Maja 21, 2010, 15:03:42 pm »

No co Pan. A jakby powiedział "postanowiłem wstąpić do FSSPX/FSSP/IBP/IChR"? ;)
Zapisane
Kyrie Eleison!
Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?
FidelisTraditioni
aktywista
*****
Wiadomości: 1059


Mój blog
« Odpowiedz #3 dnia: Czerwca 05, 2010, 01:50:35 am »

To wtedy bym pomyślał, że za dużo wypiłem ;)
Zapisane
"Nie może mieć Boga za Ojca ten, kto nie ma Kościoła za Matkę"
 
św. Cyprian
Tato
aktywista
*****
Wiadomości: 4746


« Odpowiedz #4 dnia: Czerwca 05, 2010, 15:45:26 pm »

Taaa..."najwybitniejszy kardynał" , "przyjaciel i uczeń" Ratzingera etc... pięknie po prostu pięknie...
Zapisane
"CRUX SACRA SIT MIHI LUX , NON DRACO SIT MIHI DUX"
          V R S N S M V - S M Q L I V B
jwk
aktywista
*****
Wiadomości: 7313


« Odpowiedz #5 dnia: Czerwca 05, 2010, 16:11:03 pm »

Taaa..."najwybitniejszy kardynał" , "przyjaciel i uczeń" Ratzingera etc... pięknie po prostu pięknie...
Radio Erywań? O kard. Koeniga czasem Panu nie chodziło?
Zapisane
Zamiast zajmować się całą rzeszą katolików, którzy nie chodzą w ogóle do kościoła,
Watykan uderza w tych, którzy są na Mszy świętej w każdą niedzielę.
pablo
aktywista
*****
Wiadomości: 536

« Odpowiedz #6 dnia: Czerwca 06, 2010, 21:53:25 pm »

Zastanawiam się z jakiego podręcznika kardynał uczył się logiki.

„W pierwszej kolejności nie powinno się tego uważać za grzech, lecz brać pod uwagę to, czy dane osoby starają się żyć zgodnie z przykazaniami Bożymi”

Może ktoś mi wytłumaczy jak się starają skoro są w stałym związku. Co innego jak się komuś zdarzy pojedynczy błąd i za niego żałuje, a co innego jeżeli ktoś z pełną świadomością naraża się bez przerwy na niebezpieczeństwo tego grzechu. Wydaje mi się, iż kardynał nie uważa iż akty homoseksualne są grzechem. Co więcej grzech to tylko skrzywdzenie drugiego człowieka, w tym przypadku byłego partnera.
Zapisane
Tato
aktywista
*****
Wiadomości: 4746


« Odpowiedz #7 dnia: Czerwca 07, 2010, 11:43:08 am »

Taaa..."najwybitniejszy kardynał" , "przyjaciel i uczeń" Ratzingera etc... pięknie po prostu pięknie...
Radio Erywań? O kard. Koeniga czasem Panu nie chodziło?

tak o nim pisały ostatnimi czasy jewropejskie media ... pewnie "lansing" przed następnym konklawe...
Zapisane
"CRUX SACRA SIT MIHI LUX , NON DRACO SIT MIHI DUX"
          V R S N S M V - S M Q L I V B
Caivs
uczestnik
***
Wiadomości: 197

« Odpowiedz #8 dnia: Kwietnia 09, 2018, 17:45:25 pm »

PCh24 i Fronda piszą poważnie i powołują się na 1Peter5:

https://www.pch24.pl/bliski-doradca-papieza-mowi-o-mozliwosci-wyswiecania-kobiet-na-ksiezy-i-biskupow,59445,i.html

ale na Salzburger Nachrichten moją uwagę przykuła data ;)

https://www.sn.at/politik/innenpolitik/kardinal-schoenborn-im-oster-interview-ein-konzil-fuer-die-rolle-der-frau-26058967

Paradoks polega na tym, że nie wiadomo, czy to Prima Aprilis, czy duch V2.
Zapisane
Strony: [1] Drukuj 
Forum Krzyż  |  Novus Ordo  |  Kościół posoborowy  |  Wątek: Zaskakujące stwierdzenia kardynała-arcybiskupa Wiednia « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!