Poniżej zebrane wyjątki z różnych artykułów, wiele kwestii powtarza się:
Msze żałobne. Jak dotąd formularz Mszy żałobnej 1., 2., 3. klasy za kapłana będzie brany z Dnia Zadusznego (pierwszy formularz) z odpowiednią modlitwą. Stąd przy Mszy rocznicowej rubryka dodaje – „qui non sunt sacerdotes”. Gdy odprawia się w ogólnej intencji za zmarłych, bierze się Mszę św.
cotidiana z modlitwą
Fidelium, dwie pozostałe modlitwy opuszcza się. Gdy po Mszy św. jest „absolucja” przy katafalku lub całunie, opuszcza się wtedy we Mszy św. ostatnią ewangelię.
Podczas pogrzebu śpiewa się na początku i na końcu całą antyfonę
Exsultabunt i
Ego sum.
W sobotę, gdy jest Oficjum o Matce Bożej
in sabbato, niedozwolona jest Msza żałobna
cotidiana (4. klasy), chociaż to jest dzień liturgiczny 4. klasy. Może ona bowiem być odprawiana tylko w ferie 4. klasy (n. 423), ale nie w innym dniu liturgicznym 4. klasy, jak ta właśnie sobota. Kodeks Rubryk rozróżnia Msze wotywne 4. klasy, które są dozwolone nie tylko w ferie, lecz i w dni liturgiczne 4. klasy (n. 387).
* * *
1) Msze żałobne są ściśle dostosowane do wymagań Kodeksu Rubryk. Tak więc
„Missa cotidiana” ma tylko orację
Fidelium, tj. obecnie trzecią, z poprzedzającą ją rubryką: „Si Missa applicetur pro certis defunctis, dicitur oratio conveniens, ut infra inter orationes diversas [pro defunctis]; si applicetur pro defunctis in genere, vel designatio ignoretur, dicitur sequens oratio”.
2) Pewne zmiany wprowadza nowy Mszał odnośnie do absolucji i egzekwii, ponieważ stare rubryki nastawione były na cmentarz przykościelny. Zmiany te nie wymagają jednak szczegółowego opisu, gdyż w naszej diecezji według prawa zwyczajowego już od dawna mają zastosowanie. Nowością dla nas jest tylko przepis, że odtąd należy zaśpiewać całą antyfonę
Ego sum przed
Benedictus oraz to, że po
Benedictus można inne psalmy z
Officium defunctorum zaśpiewać, jeżeli droga na cmentarz jest zbyt długa. Antyfonę
Ego sum powtarza się jednak dopiero przy grobie, po czym następuje ewentualne poświęcenie grobu. Drugą innowacją jest rubryka, że cały obrzęd czy to przy absolucji
„ad tumulum”, czy przy pogrzebie, kończy się wersykułem
Anima eius et animæ omnium fidelium defunctorum... (w Dniu Zadusznym natomiast opuszcza się i ten wersykuł). Odpada więc psalm
De profundis z antyfoną
Si iniquitates i następujące potem
preces z oracją, które dziś należy odmówić w drodze do zakrystii.
* * *
Gdy kapłan w czytanej żałobnej Mszy św. codziennej po modlitwie mszalnej
pro uno defuncto (nr 9) pragnie zmówić jeszcze drugą modlitwę, również za jednego, ale innego zmarłego, albo gdy po modlitwie
pro una defuncta (nr 10) pragnie zmówić jeszcze drugą modlitwę, również za jedną, ale inną zmarłą, wtedy w pierwszym przypadku używa jako drugiej modlitwy nr 10, zmieniając rodzaj żeński na męski, a w drugim przypadku używa modlitwy nr 9, zmieniając rodzaj męski na żeński.
W czasie pogrzebu antyfonę
Ego sum mówi się całą nie tylko po, lecz także przed
Benedictus (podobnie jak w modlitwach brewiarzowych).
* * *
Różne oracje za zmarłychW tym dziale zniesiono dotychczasową orację nr 5
Pro Diacono Cardinali, qui in ordine presbyteratus non fuerit constitutus z tej prostej przyczyny, że wg Kodeksu Prawa Kanonicznego diakon nie może być Kardynałem („Ephemerides Liturgicæ” (1961), s. 422), a nie dlatego, że modlitwa ta „jest identyczna z modlitwą nr 9
Pro uno defuncto.
Pogrzeb i tzw. absolucja żałobna1) Mszał Rzymski zawiera też te obrzędy żałobne, które następują po Mszy, zwłaszcza pogrzebowej. Znany już nowy przepis o śpiewaniu całej antyfony
Ego sum nie tylko po, lecz także przed
Benedictus, należy rozciągnąć – na mocy analogii – również na antyfonę
Si iniquitates i
Exsultabunt przed psalmem
De profundis i
Miserere.
2) W Mszach żałobnych ostatnią ewangelię opuszcza się także wtedy, gdy tzw. absolucja: a) odbywa się przy całunie; b) jest odprawiana (oczywiście zgodnie z przepisami) nie przez tego celebransa, który odprawiał Mszę św. (por. „Ephemerides Liturgicæ” (1961), s. 256).
https://docs.google.com/file/d/0B4_xHxezC4PzZXc3TlpwcjNiN2c/edit?pli=1