Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 19, 2024, 01:38:51 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231947 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Intencja przy udzielaniu sakramentów
« poprzedni następny »
Strony: 1 2 3 [4] 5 Drukuj
Autor Wątek: Intencja przy udzielaniu sakramentów  (Przeczytany 10321 razy)
RaSz
aktywista
*****
Wiadomości: 550

Humilis

« Odpowiedz #45 dnia: Czerwca 07, 2014, 00:18:30 am »


[Problemem jest czy intencja może być w tym wypadku sprzeczna z działaniem.

Jeśli nie może być sprzeczna z działaniem, to po co wymóg intencji do ważności? Wystarczyłby sam kontekst działania i niezależnie od intencji sakrament by się dokonywał.
No, ale nawet w myśl obrońców tezy o kontrintencjach, gdy nie ma ani intencji ani kontrintencji zachodzi "Ecclesia supplet". Więc w tym przypadku sam kontekst, bez aktualnej intencji wystarcza :)
Sprawa jest nie taka prosta, a ja sam nie jest całkowicie przekonany do tego co piszę. Poprostu sobie głośno myślę :)
Zapisane
Sancte Raphael, ora pro nobis!
Tato
aktywista
*****
Wiadomości: 4746


« Odpowiedz #46 dnia: Czerwca 07, 2014, 12:54:12 pm »

Praktycznie rzecz biorąc, żeby nie było tylko o ś.p. Abp. Lefebvre i JE. Kard. Lienarcie, dodać należy, że praktycznie niemal cały polski episkopat I Rzeczpospolitej przynależał do masonerii, w zasadzie prawie oficjalnie rzecz można. Nie ma natomiast żadnych przesłanek, by twierdzić, że przynależność kogokolwiek do masonerii wpływała na wadę intencji podczas udzielanych sakramentów. Nie ma też żadnych przesłanek by twierdzić w związku z tym o nieważności którychkolwiek z nich.
Zapisane
"CRUX SACRA SIT MIHI LUX , NON DRACO SIT MIHI DUX"
          V R S N S M V - S M Q L I V B
RaSz
aktywista
*****
Wiadomości: 550

Humilis

« Odpowiedz #47 dnia: Czerwca 07, 2014, 15:04:26 pm »

Nie ma natomiast żadnych przesłanek, by twierdzić, że przynależność kogokolwiek do masonerii wpływała na wadę intencji podczas udzielanych sakramentów. Nie ma też żadnych przesłanek by twierdzić w związku z tym o nieważności którychkolwiek z nich.
Co z tego, że nie ma przesłanek? Jeśli uznamy, że wewnętrzna kontrintencja skutkuje nieważnością to niczego nie możemy być pewni, nawet własnego chrztu.
Zapisane
Sancte Raphael, ora pro nobis!
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #48 dnia: Czerwca 07, 2014, 15:49:11 pm »

Jeśli uznamy, że wewnętrzna kontrintencja skutkuje nieważnością

Czyli to jest tylko hipoteza?
To znaczy, że: a) nie da się wzbudzić kontrintencji; b) da się wzbudzić, ale nie skutkuje to nieważnością; c) da się wzbudzić, ale nie skutkuje to nieważnością, gdy kontrintencja jest wewnętrzna (tzn. – jak rozumiem – nie przejawia się niczym na zewnątrz).
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #49 dnia: Czerwca 07, 2014, 15:55:41 pm »

Trzeci raz piszę, że problem nie polega na tym, czy intencja jest konieczna, bo to wszyscy wiemy. Problemem jest czy intencja może być w tym wypadku sprzeczna z działaniem. W przypadku grzechu nie może, bo nie mogę sobie zasymulować, że zdradzam żonę z kochanką.

Papież Aleksander VIII potępił twierdzenie: "Ważny jest chrzest udzielony przez szafarza, który wykonuje wszystkie zewnętrzne obrzędy i zachowuje formę sakramentu, wewnątrz jednak w sercu swoim postanawia (dosł. resolvit): nie zamierzam [dokonać] tego, co czyni Kościół."
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #50 dnia: Czerwca 07, 2014, 16:11:21 pm »

I słusznie, bo to jest teza jansenistyczna, że wystarczy tylko spełnić zewnętrzne czynności, a Bóg niejako nagnie wolę celebrującego kapłana.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
RaSz
aktywista
*****
Wiadomości: 550

Humilis

« Odpowiedz #51 dnia: Czerwca 07, 2014, 17:30:54 pm »

Trzeci raz piszę, że problem nie polega na tym, czy intencja jest konieczna, bo to wszyscy wiemy. Problemem jest czy intencja może być w tym wypadku sprzeczna z działaniem. W przypadku grzechu nie może, bo nie mogę sobie zasymulować, że zdradzam żonę z kochanką.

Papież Aleksander VIII potępił twierdzenie: "Ważny jest chrzest udzielony przez szafarza, który wykonuje wszystkie zewnętrzne obrzędy i zachowuje formę sakramentu, wewnątrz jednak w sercu swoim postanawia (dosł. resolvit): nie zamierzam [dokonać] tego, co czyni Kościół."
O, to jest trop w naszych rozważaniach! Czyli jednak mogę nie mieć racji :) Czemu zatem Kościół tak "lekko" podchodzi do święceń udzielanych przez masonów? Ktoś wyżej napisał, że uznaje się je za ważne. Pytania się mnożą jak króliki. Za słaby na to jestem :)
Zapisane
Sancte Raphael, ora pro nobis!
jwk
aktywista
*****
Wiadomości: 7313


« Odpowiedz #52 dnia: Czerwca 07, 2014, 18:26:46 pm »

... że praktycznie niemal cały polski episkopat I Rzeczpospolitej przynależał do masonerii, w zasadzie prawie oficjalnie rzecz można. ...
Skłonny jestem przypuszczać, że "nie wiedzieli co czynią", poza pojedynczymi może osobami.
Zapisane
Zamiast zajmować się całą rzeszą katolików, którzy nie chodzą w ogóle do kościoła,
Watykan uderza w tych, którzy są na Mszy świętej w każdą niedzielę.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #53 dnia: Czerwca 07, 2014, 18:57:20 pm »

Czemu zatem Kościół tak "lekko" podchodzi do święceń udzielanych przez masonów? Ktoś wyżej napisał, że uznaje się je za ważne.

Bo żeby zarzucić, że ktoś miał kontrintencję, trzeba mieć uzasadnione podejrzenia.
Do podania w wątpliwość ważności sakramentów potrzebne jest jakieś uzewnętrznienie intencji szafarza, które by wskazywało, że nie chce on czynić tego, co czyni Kościół.
Co jednak nie znaczy, że jeśli taka kontrintencja się nie ujawni, sakrament będzie ważny.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Tato
aktywista
*****
Wiadomości: 4746


« Odpowiedz #54 dnia: Czerwca 08, 2014, 15:14:42 pm »

Po pierwsze Pan Bóg w ogóle nie jest "związany sakramentami". Jest całkowitym Suwerenem w udzielaniu łaski komu chce i jak Mu się to podoba. Po drugie sakramenty są tzw. "zwykłymi kanałami łaski" de facto "widzialnymi znakami niewidzialnej łaski". Nie oznacza to że nie może być "niezwykłych kanałów łaski". Po trzecie wreszcie nie ma żadnego powodu zakładać, ze mason musi mieć "kontrintencję". Wszędzie tam zaś, gdzie takie powody nie zachodzą i nie są wyrażone, domniemywa się ważność sakramentu. Inaczej byłaby to czysta schizofrenia, gdyby domniemywać nieważność.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 08, 2014, 15:19:47 pm wysłana przez Tato » Zapisane
"CRUX SACRA SIT MIHI LUX , NON DRACO SIT MIHI DUX"
          V R S N S M V - S M Q L I V B
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #55 dnia: Czerwca 08, 2014, 15:36:52 pm »

nie ma żadnego powodu zakładać, ze mason musi mieć "kontrintencję".

Święte słowa. Ktoś, kto mówi, że przez sam fakt bycia masonem musi się mieć kontrintencję, zakłada coś, co dopiero trzeba udowodnić.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #56 dnia: Czerwca 08, 2014, 17:40:57 pm »

Podobny wątek (o tym, że abp Lefebvre był wyświęcony przez masona, i o rzekomej nieważności takich święceń) był już 4 lata temu na forum:
http://krzyz.nazwa.pl/forum/index.php/topic,1439.msg78090.html#msg78090
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Fons Blaudi
aktywista
*****
Wiadomości: 4275

« Odpowiedz #57 dnia: Czerwca 08, 2014, 23:34:21 pm »

I słusznie, bo to jest teza jansenistyczna, że wystarczy tylko spełnić zewnętrzne czynności, a Bóg niejako nagnie wolę celebrującego kapłana.

Potepiona przez Kosciol katolicki teza synodu w Pistoi.

Intencja lub jej brak przejawiaja sie w akcie zewnetrznym, gdzie symulacja nie jest mozliwa. Np. jesli usiadlem przed komputerem, to zbedna jest dyskusja czy mialem intencje usiasc przed komputerem, bo sam fakt, ze siedze przed komputerem o tym swiadczy. Gdybym [wczesniej] nie mial intencji usiasc przed komuterem, to bym [teraz] przed nim nie siedzial. Natomiast w akcie wewnetrznym, gdzie uczynek jest czyms wiecej niz suma skladowych, intencji nie da sie stwierdzic na podstawie aktow zezwnetrznych. Wykonanie gestow zewnetrznych jest co najwyzej przeslanka do przypuszczenia, ze akt wewnetrzny zaistnial.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 09, 2014, 00:08:47 am wysłana przez Fons Blaudi » Zapisane
Dio ci guardi dalla tentazione dei pasticci ibridi
neotomista
uczestnik
***
Wiadomości: 109


« Odpowiedz #58 dnia: Czerwca 09, 2014, 21:36:15 pm »

A czy mógłby ktoś podać jakąś dobrą literaturę odnośnie sakramnetologii(najlepiej sprzed lat 60. XX w) bądź wymienić teologów, którzy optowali za tezą, iż święcenia biskupie uzupełniają pozostałe świecenia?
Zapisane
jp7
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 5521


« Odpowiedz #59 dnia: Czerwca 09, 2014, 23:05:14 pm »

Życiorys św. Ambrożego wielkiego z Mediolanu (doktora Kościoła). Sakrę biskupią otrzymał tuż (2 tygodnie)  po... chrzcie.
Zapisane
Kyrie Eleison!
Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?
Strony: 1 2 3 [4] 5 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Intencja przy udzielaniu sakramentów « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!