"Nowe przymierze jest końcową interpretacją starego przymierza. - Nie jest zawieszeniem ani zniesieniem starego " To jest cytat z wykładu otwartego Wiceprzewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski w auli Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia wczorajszego
Kan. 194 -§ 1. Mocą samego prawa zostaje usunięty z urzędu kościelnego:1° kto utracił stan duchowny;2° kto publicznie odstąpił od wiary katolickiej lub wspólnoty z Kościołem;3° duchowny, który usiłował zawrzeć małżeństwo, choćby tylko cywilne.§ 2. Usunięcie, o którym w nn. 2 i 3, tylko wtedy. może być urgowane, jeżeli wiadomo, że stwierdziła to kompetentna władza.
Jest to fałsz: w kazaniu na górze Pan Jezus jako nowy Mojżesz ukazuje nowe Prawo - miłości. Sześciokrotnie przypomina Mojżesza, mówiąc: "Słyszeliście, że powiedziano" (Mt 5, 21. 27. 31. 33. 38. 43) i sześciokrotnie mówi od siebie: "A Ja powiadam wam" (Mt 5, 22. 28. 32. 34. 39. 44). Tym samym wskazuje, że Jego autorytet jest większy od Mojżeszowego. Nic więc dziwnego, że kiedy indziej żydzi dziwią się: "Jaką mocą to czynisz? I kto Ci dał taką władzę?" (Mt 21, 23).
To akurat - wyjaśnienie jak interpretować przykazania dekalogu. Fakt - Pan Jezus dał nowe przykazanie ("abyście się wzajemnie miłowali jak Ja was umiłowałem") .