Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Marca 28, 2024, 22:03:37 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231859 wiadomości w 6626 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Tonsura
« poprzedni następny »
Strony: 1 2 [3] 4 Drukuj
Autor Wątek: Tonsura  (Przeczytany 11710 razy)
Bogosłow
*NOWICJUSZ*
aktywista
*****
Wiadomości: 834

« Odpowiedz #30 dnia: Stycznia 04, 2013, 00:57:20 am »

aby posługi, o których wyżej, nie były nadal nazywane święceniami niższymi, aby ich powierzanie nie nazywało się "święceniem" lecz "ustanowieniem"

Pawel VI napisal to jasno i precyzyjnie

BIskupi stosuja sie do bulli, nie swieca, udzielają posług, "robią" obłóczyny a nie stosują rytu tonsury, któy jest powyżej.
Zapisane
Wieruju wo Jedinu Swiatuju, Sobornuju i Apostolskuju Cerkow.
Fons Blaudi
aktywista
*****
Wiadomości: 4275

« Odpowiedz #31 dnia: Stycznia 04, 2013, 01:17:05 am »

I co teraz? Mam wkleic panu zdjecia kilkudziesieciu biskupow, arcybiskupow i kardynalow, w tym piastujacych najwyzsze stanowiska w Kurii udzielajacych swiecen? I co? Sa oni poza KRK? W stanie schizmy?

Pawel VI jasno i precyzyjnie napisal, ze chodzi o zmiane nie tylko semantyczna, ale istotowa. Za tym poszla zmiana rytualu. Powrot do Pontyfikalu z 1962 roku pociaga za soba w sposob oczywisty legalizacje (gdyby byla potrzebna).

Nie mowie juz o tym, ze przepisy liturgiczne Pawla VI odnosza sie tylko do rytu zreformowanego zwanego forma zwyczajna.
Zapisane
Dio ci guardi dalla tentazione dei pasticci ibridi
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2324


« Odpowiedz #32 dnia: Stycznia 04, 2013, 15:29:57 pm »

Kwestie prawno-kanoniczne tonsury były już omawiane w wątku:
http://krzyz.nazwa.pl/forum/index.php/topic,1454.msg49879.html
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
x. Dominik
rezydent
****
Wiadomości: 271

Patron Saints of Scouts
« Odpowiedz #33 dnia: Stycznia 06, 2013, 21:26:58 pm »

Pytanie tylko czy swiecenia diakonskie, bez nizszych swiecen sa wazne?
A kiedykolwiek były wymaganie DO WAŻNOŚCI? Bo jednak przystępując do święceń diakonatu - do ważności - to trzeba być ochrzczonym mężczyznom, a czy o święceniach niższych kiedykolwiek Kościół się wypowiadał, ze są wymagane do ważności?
Zapisane
14. czerwca A.D. 2014 - święcenia prezbiteratu
jp7
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 5521


« Odpowiedz #34 dnia: Stycznia 07, 2013, 10:51:21 am »

W czasach apostolskich - były ważne, więc nie wiem, dlaczego miało by się to zmienić.
Zapisane
Kyrie Eleison!
Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?
Bogosłow
*NOWICJUSZ*
aktywista
*****
Wiadomości: 834

« Odpowiedz #35 dnia: Stycznia 07, 2013, 13:27:56 pm »

Lektor ma swoje stałe miejsce w liturgii. Jego posługa jest wyraźnie określona przepisami Kościoła. Nie należy ona do nowych czynności w Zgromadzeniu Ludu Bożego, gdyż znana była już w Starym Testamencie. W czasie szabatowej służby Bożej w synagodze czytano z ksiąg Mojżeszowych i Proroków. Czytać mógł każdy posiadający tę umiejętność. Wymagano jednak od niego nie tylko sztuki czytania, ale również wiary i moralności odpowiadającej wymaganiom Thory, czyli obowiązującego Prawa. W Nowym Testamencie również występują osoby podejmujące czytanie Pisma św. Czytał Jezus i Paweł. Oni nie tylko czytali, ale również komentowali podawane ludowi teksty. Jezus przyszedł też do Nazaretu, gdzie się wychował. Według swego zwyczaju wstąpił w szabat do synagogi i zgłosił się do czytania. Podano mu księgę proroka Izajasza. Rozwinął więc zwój i napotkał miejsce, gdzie napisano: Duch Pański spoczął na mnie... Potem zwinął i podał go słudze (Mt 4,23; Łk 4,16n; Dz 13,5).
 
W pierwszych gminach chrześcijańskich czytano również z Pisma św. Poznawano księgi Starego i Nowego Testamentu. Szczególnie zajmowano się Listami św. Pawła Apostoła, który adresował je do konkretnych grup chrześcijan. Zaklinam was na Pana - pisał - aby list ten został odczytany wszystkim braciom (1 Tes 5,27). Gdy ten list zostanie u was przeczytany, postarajcie się o to, aby go odczytano także w gminie laodycejskiej; w zamian za to każcie sobie dać do przeczytania list z Laodycei (Kol 4,16).
 
Św. Justyn (+165) wspomina o czytaniu pism prorockich i apostolskich w niedzielnym zebraniu eucharystycznym. Natomiast od czasów Tertuliana (+220) i św. Cypriana (+258) posługa lektora była wyeksponowana w Zgromadzeniu liturgicznym. Podczas pontyfikatu papieża Korneliusza (251-253) w Rzymie było ok. 52 lektorów oraz innych osób biorących udział w posługiwaniu we Mszy św. Lektorami byli dorośli mężczyźni, młodzież męska i wyjątkowo chłopcy w młodszym wieku, mający około 14 lat. Od wszystkich wymagano wielkiej gorliwości, zdyscyplinowania, niezachwianej wiary i moralności. Przykładem dla współczesnych lektorów może być Aureliusz, lektor tamtych czasów.
Zapisane
Wieruju wo Jedinu Swiatuju, Sobornuju i Apostolskuju Cerkow.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2324


« Odpowiedz #36 dnia: Stycznia 07, 2013, 14:10:16 pm »

Św. Tomasz pisze w Summa theologiae (In suppl. 3 q. 37 ad 2):
W pierwotnym Kościele wobec małej ilości sług ołtarza wszystkie niższe funkcje powierzone były diakonom, jak to wynika z pism Dionizego: „Z usługujących jedni stoją u zamkniętych drzwi świątyni; inni spełniają inne posługi sobie powierzone; inni wreszcie przynoszą kapłanom na ołtarz chleb poświęcony i kielich błogosławieństwa"12. Wszystkie inne władze wymienione istniały, ale były implicite zawarte we władzy diakona. Z czasem kult Boży rozwinął się, i to, co Kościół posiadał w jednym stopniu święceń implicite, rozdzielił pomiędzy kilka. W tym znaczeniu Mistrz Sentencji13 mógł powiedzieć, że Kościół ustanowił inne stopnie.
12 Dionizy, 5 Eccl. Hier. I, c. 3, p. 111 § 3: PG 3, 425.
13 Magister, IV Sent., dist. 24, c. 12.

W objaśnieniach tłumacza do twego zagadnienia:
Sobór Trydencki uczy, że Chrystus ustanowił kapłaństwo (Denz. 957). Uczy nadto tenże Sobór, że istnieją różne stopnie święceń kapłańskich. „Ponieważ boską jest rzeczą urząd tak święty, przystało więc, aby dla godniejszego i tym większą czcią otoczonego jego sprawowania było kilka różnych stopni dla sług ołtarza (Mt 16, 19; Łk 22, 19; J 20, 22n), którzy mogliby z urzędu być pomocni w czynnościach kapłańskich. Są więc podzieleni w ten sposób, że po otrzymaniu tonsury kleryckiej, wstępują poprzez niższe stopnie na wyższe (kan. 2). Bo nie tylko o kapłanach, lecz i o diakonach czynią wyraźną wzmiankę Księgi święte (Dz Ap 6, 5; 1 Tym 3, 8; Fil 1, 1) i pełnymi powagi słowy uczą tego, na co trzeba najbardziej uważać przy ich święceniu. Dowiadujemy się, że od samego początku Kościoła były w użyciu nazwy następujących stopni, mianowicie: subdiakoni, akolici, egzorcyści, lektorzy i ostiariusze. Każdemu z nich odpowiada właściwa służba, lecz nie równy stopień. Bo subdiakonat odnoszą ojcowie i święte sobory do wyższych święceń, choć i o niższych bardzo u nich czytamy" (Denz. 958). Ten podział na różne stopnie nie pochodzi bezpośrednio od samego Chrystusa, ale Chrystus dał władzę Kościołowi dokonywania podziału tego sakramentu. Kościół może ten podział zmienić. Faktycznie w ostatnich latach dokonał zmiany, bo oto papież Paweł VI (listem pasterskim motu proprio 15.8.1972) zniósł święcenia niższe i subdiakonat. Została zniesiona tonsura, jako wprowadzenie do stanu duchownego. Tenże papież wprowadził urząd lektora i akolity. Lektor ma za zadanie czytanie Pisma św. (lecz nie Ewangelii), przygotowanie wiernych do sakramentów. Akolita ma pomagać kapłanom przy Mszy św.

http://katedra.uksw.edu.pl/suma/suma_indeks.htm
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Fons Blaudi
aktywista
*****
Wiadomości: 4275

« Odpowiedz #37 dnia: Stycznia 07, 2013, 14:16:26 pm »

Swiety Tomasz, Summa, Trydent? Jeszcze pan Bogoslaw dostanie palpitacji.
Zapisane
Dio ci guardi dalla tentazione dei pasticci ibridi
Bogosłow
*NOWICJUSZ*
aktywista
*****
Wiadomości: 834

« Odpowiedz #38 dnia: Stycznia 07, 2013, 15:33:32 pm »

Św. Tomasz potwierdza to co ja piszę, że służba kapłańska składa się z dwoch stopni, niższego i wyższego.

Po prostu nie rozumiem dlaczego Paweł VI, jak sadze, znając pisma Sw. Ojcow i sw. Tomasza znosi święcenia niższe, wprowadzajac posługi, które sieją zamieszanie i nieporzadek.

Mowienie ze tonsura istnieje jest pewnym truizmem. Gdyby zbadac sprawe w Polsce, to pewnie znalazłoby się wiecej miejsc gdzie sluzy sie msze trydencka, niz przypadkow tonsurowania w starym rycie, który został tutaj wklejony.


Po prostu gdybym byl katolickim tradsem, sfrustrowanym i neiszczesliwym, to piałby tutaj chór przytakujących kolegów rzucajac gromy na modernistow w Kosciele.

A jakoze mam to szczescie ze nie jestem to czaruje sie rzeczywistość, przedstawiając ją taką jaką ona nie jest.


Z teologicznego punktu widzenia udzielanie święceń diakonowi bez tonsury wywołuje określone pytania i wątpliwości.
Zapisane
Wieruju wo Jedinu Swiatuju, Sobornuju i Apostolskuju Cerkow.
Fons Blaudi
aktywista
*****
Wiadomości: 4275

« Odpowiedz #39 dnia: Stycznia 07, 2013, 15:45:25 pm »

nie rozumiem dlaczego Paweł VI, jak sadze, znając pisma Sw. Ojcow i sw. Tomasza znosi święcenia niższe, wprowadzajac posługi, które sieją zamieszanie i nieporzadek.

Nie jest to jedyna reforma Pawla VI, ktora sieje zamieszanie i nieporzadek.

Mowienie ze tonsura istnieje jest pewnym truizmem.

Musi sie pan zdecydowac. Ostatnio pisal, ze wrecz przeciwnie : ze praktycznie nie istnieje.

Z teologicznego punktu widzenia udzielanie święceń diakonowi bez tonsury wywołuje określone pytania i wątpliwości.

Nie odnosnie waznosci.
Zapisane
Dio ci guardi dalla tentazione dei pasticci ibridi
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2324


« Odpowiedz #40 dnia: Stycznia 07, 2013, 16:20:15 pm »

Na przykładzie tonsury widać różnicę w podejściu do liturgii katolików i prawosławnych. Katolicy starają się wskazać, które części liturgii są istotne dla ważności, a które nie; które są z wyraźnego ustanowienia Bożego, a które z ustanowienia Kościoła. Myślę, że prawosławni mogą uznać takie rozumowanie, ale wnioski wypływające z tego są inne u jednych, a inne u drugich. Prawosławni na ogół starają się zachowywać liturgię bez zmiany (symbolika znaku), natomiast katolicy mają tendencję do jej redukowania do rzeczy istotnych (ważność sakramentu). Tak jest w przypadku chrztu (przez zanurzenie w wodzie / przez polanie wodą), Komunii (pod dwiema Postaciami / pod jedną Postacią). Myślę jednak, że w rewolucji posoborowej za bardzo oglądano się na prawdziwe czy wydumane "potrzeby duszpasterskie" (kwestia skali). W efekcie wyeliminowano i przekształcono olbrzymią liczbę rzeczy, które co prawda nie były istotne do ważności sakramentów, ale można je było bez szkody zostawić. Poza tym wszystkie zmiany uzasadniano rzekomo względami ekumenicznymi, a jak widać stały się one przeszkodą w zbliżeniu z prawosławiem.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
jp7
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 5521


« Odpowiedz #41 dnia: Stycznia 07, 2013, 16:35:38 pm »

Po prostu nie rozumiem dlaczego Paweł VI, jak sadze, znając pisma Sw. Ojcow i sw. Tomasza znosi święcenia niższe, wprowadzajac posługi, które sieją zamieszanie i nieporzadek.
Bo Luter zrobił to wcześniej, więc chciał się zbliżyć do lutrów

Po prostu gdybym byl katolickim tradsem, sfrustrowanym i neiszczesliwym, to piałby tutaj chór przytakujących kolegów rzucajac gromy na modernistow w Kosciele.
Jest pan tradsem. Tyle, że w schizmie.  Czego bym nie oddał, żebyśmy byli na powrót jednym Kościołem...

Z teologicznego punktu widzenia udzielanie święceń diakonowi bez tonsury wywołuje określone pytania i wątpliwości.
Św Szczepan miał tonsurę?
Zapisane
Kyrie Eleison!
Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?
jp7
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 5521


« Odpowiedz #42 dnia: Stycznia 07, 2013, 16:37:19 pm »

W efekcie wyeliminowano i przekształcono olbrzymią liczbę rzeczy, które co prawda nie były istotne do ważności sakramentów, ale można je było bez szkody zostawić.
...a nie dało się ich bez szkody usunąć...

Poza tym wszystkie zmiany uzasadniano rzekomo względami ekumenicznymi, a jak widać stały się one przeszkodą w zbliżeniu z prawosławiem.
Z luteranami w sumie też. Do bardziej protestanckich protestantów - tak.
Zapisane
Kyrie Eleison!
Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?
ryszard1966
aktywista
*****
Wiadomości: 4698

« Odpowiedz #43 dnia: Stycznia 07, 2013, 16:48:14 pm »

Paweł VI bardziej chciał się zbliżyć do kalwinów niż do luteran. Do dzisiaj liturgia luterańska w większości jest sprawowana ,,versus Dei", a ,,komunia" jest na klęcząco. I zachowano ołtarze (np. piękny ołtarz w zborze Św. Trójcy w Warszawie, 6 świec. Nawet w kalendarzu mają wspomnienia świąt maryjnych. Oczywiście też mają przedpoście, które Paweł VI wyrzucił do śmieci. Teraz to nawet Lutra by potępiali moderniści jako tradycjonalistę. Już nie mówiąc o jego stosunku do Żydów, a teraz o. Żmudziński (jezuita) namawia do chodzenia do synagog mesjanistycznych i studiowania judaizmu
Zapisane
Bogosłow
*NOWICJUSZ*
aktywista
*****
Wiadomości: 834

« Odpowiedz #44 dnia: Stycznia 07, 2013, 18:04:19 pm »

skad wiadomo co chcial Pawel VI?
Zapisane
Wieruju wo Jedinu Swiatuju, Sobornuju i Apostolskuju Cerkow.
Strony: 1 2 [3] 4 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Tonsura « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!