...Chcemy zaś, by te nasze przepisy i zarządzenia posiadały obecnie i w przyszłości swoje zatwierdzenie i skuteczność, bez względu, gdy to jest aktualne, na przeciwne Konstytucje i zarządzenia wydane przez naszych Poprzedników i wszelkie inne przepisy, chociażby były godne szczególnej wzmianki i odwołania...(Paweł VI, Missale Romanum, 3 kwietnia AD 1969)...Nowy Porządek [Mszy] został promulgowany aby zastąpić stary, po dojrzałych dyskusjach, jako efekt wykonania norm wypływających z Drugiego Soboru Watykańskiego...(Paweł VI, na Tajnym Konsystorzu, 24 maja AD 1976)
Kto i jak decyduje, czy dany dokument należy czytać "literalnie" czy też "nieliteralnie"?
Cytat: LUK w Sierpnia 03, 2012, 19:09:56 pm...Chcemy zaś, by te nasze przepisy i zarządzenia posiadały obecnie i w przyszłości swoje zatwierdzenie i skuteczność, bez względu, gdy to jest aktualne, na przeciwne Konstytucje i zarządzenia wydane przez naszych Poprzedników i wszelkie inne przepisy, chociażby były godne szczególnej wzmianki i odwołania...(Paweł VI, Missale Romanum, 3 kwietnia AD 1969)...Nowy Porządek [Mszy] został promulgowany aby zastąpić stary, po dojrzałych dyskusjach, jako efekt wykonania norm wypływających z Drugiego Soboru Watykańskiego...(Paweł VI, na Tajnym Konsystorzu, 24 maja AD 1976)Pierwszy cytat legalizuje NOM (bez takiego zastrzeżenia nowy Mszał byłby nieważny), ale nie zakazuje starego Mszału. Drugi co prawda wyraża wolę Ojca św., ale wypowiedź na tajnym konsystorzu nie jest źródłem prawa. Poza tym: gdyby Mszał św. Piusa miał być zakazany, to co broniło Pawłowi VI go zakazać w odpowiedniej formie prawnej?
Czy papież ma prawo zakazać coś w tym wypadku Mszał i wprowadzić zupełnie inny kontr Mszał ?
NOM i jego sprawowanie nie obowiązuję kapłanów zgodnie z bullą św. Piusa V:"Żaden biskup, administrator, kanonik, kapelan lub inny ksiądz diecezjalny, lub zakonnik jakiegokolwiek zgromadzenia, jakkolwiek nie byłby tytułowany, nie może być zobowiązany do odprawiania Mszy św. w inny sposób, niż przez Nas polecono".
Cytat: LUK w Sierpnia 03, 2012, 19:38:55 pmCzy papież ma prawo zakazać coś w tym wypadku Mszał i wprowadzić zupełnie inny kontr Mszał ?Jeśli Papież nie ma takiego prawa, to jak nazwać to, co zrobił Pius X z Brewiarzem 100 lat temu? "Wykroczeniem"? Była to wtedy rewolucyjna zmiana, bo po wprowadzeniu zupełnie nowego układu Psałterza nie dało się już korzystać ze starszych ksiąg liturgicznych. Jak nazwać korekty hymnów za Urbana VIII, kiedy to mówiono "accessit latinitas, recessit pietas"? Czy Urban VIII i Pius X mogli zmieniać (bo że zmieniali, chyba nie podlega wątpliwości), a Paweł VI już nie?Natomiast czym innym jest kwestia czy Papież ma do czegoś prawo, a czym innym (jak to wskazał P. Sayalius) czy powinien z tego prawa skorzystać.Czy może wprowadzać nowsze, niedoskonałe obrzędy zamiast doskonałych? Czy może ustanawiać nowy ryt, który gorzej wyraża prawdy wiary, skoro istnieje już ryt wyrażający je w pełni?
Cytat: LUK w Sierpnia 03, 2012, 19:38:55 pmNOM i jego sprawowanie nie obowiązuję kapłanów zgodnie z bullą św. Piusa V:"Żaden biskup, administrator, kanonik, kapelan lub inny ksiądz diecezjalny, lub zakonnik jakiegokolwiek zgromadzenia, jakkolwiek nie byłby tytułowany, nie może być zobowiązany do odprawiania Mszy św. w inny sposób, niż przez Nas polecono".Ale przecież ta sama władza (..."przez Nas", a nie "przeze Mnie", jak użycie pluralis maiestatis ciekawie tłumaczy Benedykt XVI w "Światłości Świata [o ile dobrze pamiętam]) promulgowała 400 lat później NOM. Moim zdaniem można zobowiązać do odprawiania NOM, ale nie wolno zabronić odprawiania Mszy Wszechczasów.
Andrzej75: "Czy może ustanawiać nowy ryt, który gorzej wyraża prawdy wiary, skoro istnieje już ryt wyrażający je w pełni"?
Co do pierwszego zastrzeżenia św. Piusa X i Urbana VIII wyjaśnia to abp. Nowowiejski szczególnie Urbana VIII a potem św. Piusa X.
Cytat: LUK w Sierpnia 03, 2012, 20:41:05 pmCo do pierwszego zastrzeżenia św. Piusa X i Urbana VIII wyjaśnia to abp. Nowowiejski szczególnie Urbana VIII a potem św. Piusa X.Gdzie bł. arcybiskup Nowowiejski komentuje zmiany wprowadzone w brewiarzu przez św. Piusa X? O ile mi wiadomo, "Wykład Liturgji" został wydany jeszcze przed tą reformą.
Co do zmian Urbana VIII to sam abp. wykazuje, że ten nie miał intencji niczego zmieniać.
Jakie były intencje zmiany brewiarza św. Piusa X a jakie intencje przyświecały Pawłowi VI i jego komisji liturgicznej wprowadzając NOM ?
Zakres nieomylności obejmuje przepisy karności kościelnej
Cytat: LUK w Sierpnia 03, 2012, 20:41:05 pmCo do zmian Urbana VIII to sam abp. wykazuje, że ten nie miał intencji niczego zmieniać.Niechże Pan sobie porówna hymny sprzed jego reformy i po niej (np. Angularis fundamentum / Alto ex Olympi vertice) i powie czy to są zmiany czy nie.Cytat: LUK w Sierpnia 03, 2012, 20:41:05 pmJakie były intencje zmiany brewiarza św. Piusa X a jakie intencje przyświecały Pawłowi VI i jego komisji liturgicznej wprowadzając NOM ? Też bym chciał wiedzieć, jakie to były intencje. Ale skoro nie mam intencjomierza, muszę się zadowolić efektami prac komisji powołanych przez różnych papieży. I tutaj chyba się zgadzamy: nie jest istotny tryb wprowadzenia reform, tylko ich treść. A to porównanie nie wypada na korzyść reform wprowadzanych po II SW.CytujZakres nieomylności obejmuje przepisy karności kościelnejPełna zgoda. Ta nieomylność nauczania Kościoła oznacza, że coś jest wolne od błędu (np. brewiarz, mszał), ale nie że jest niezmienne, jak dogmat. Gdyby tak nie było, trzeba by ujednolicić wszystkie obrządki. Tymczasem wszystkie katolickie ryty (wschodnie i zachodnie) nie zawierają wprawdzie błędu, ale różnią się między sobą oraz podlegają zmianom. Istotne jest tylko to, czy te zmiany nie są "banalnym produktem chwili".
Niechże Pan sobie porówna hymny sprzed jego reformy i po niej (np. Angularis fundamentum / Alto ex Olympi vertice) i powie czy to są zmiany czy nie.
Co do zdania powyżej i Urbana VIII :Polecam http://www.nowowiejski.cba.pl/viewer.php str. 84 i dalej TOM III.
Cytat: Fons Blaudi w Sierpnia 03, 2012, 11:41:12 amMateria moralno-dogmatyczna i dyscyplinarna to dwie rozne rzeczy. Wiec nie na temat. Jeden papiez nie moze zwiazac rak swoim nastepcom, bo oznaczalo by to, z ejego wladza jest pelniejsza od ich wladzy, co jest absurdem.Według Pana rozumiem Bulla "Quo primum tempore", to "materia dyscyplinarna"...?
Materia moralno-dogmatyczna i dyscyplinarna to dwie rozne rzeczy. Wiec nie na temat. Jeden papiez nie moze zwiazac rak swoim nastepcom, bo oznaczalo by to, z ejego wladza jest pelniejsza od ich wladzy, co jest absurdem.
Cytat: Tato w Sierpnia 03, 2012, 12:23:57 pmWedług Pana rozumiem Bulla "Quo primum tempore", to "materia dyscyplinarna"...?A jak rozumiem wedlug pana to dogmat wiary?A od Klemensa VIII nie ma juz papiezy? Najdluzszy wakans. Cztery stulecia.
Według Pana rozumiem Bulla "Quo primum tempore", to "materia dyscyplinarna"...?