P. Woland doskonale wyraził i moje ogólne (tzn. nie odnoszące się do konkretnego miejsca celebracji) przemyślenia nt. Liturgii. Gdy słyszę zarzuty z epitetami: estetyzm, talmudyzm, ekskluzywizm, czy pokpiwanie z dbałości o Liturgię w zgodzie z rubrykami (nie mylić z widzimisię świeckich aktywistów), to nie widzę szans na merytoryczną rozmowę. Dodam, że upatruję (oczywiście subiektywnie) dwie zasadnicze przyczyny szerzącego się, jak pożar stepu, pogaństwa, barbarzyństwa i dziczy nie tylko w świecie ale i w Kościele. Przyczyna pierwsza i fundamentalna:To upadek Liturgii, upadek Kultu Bożego. Msza Św. to źródło i szczyt (SW II). Jeżeli zatrujemy źródło, a jest zatruwane w sposób dramatyczny, to otrzymujemy zatruty owoc jakim są wszystkie, podkreślam wszystkie, biedy tego świata duchowe i materialne. Kult Boży wertykalny ku niebu, zmienił kierunek na horyzontalny na człowieka. Ale to tylko okres przejściowy, by przejść na "anty-wertykalny" skierowany ku otchłani, czyli kult szatana. Ten kult już jest wszechobecny, ale o tym za chwilę.Stąd dla mnie oczywistym jest, że kapłani i wierni winni kochać i bronić Świętej Liturgii jako najważniejszego "narzędzia" Bożego kultu i naszego zbawienia.Dygresja: dlaczego świeccy gorliwie o to zabiegają (czego przykładem jest nawet ta dyskusja), a kapłani w pierwszym rzędzie do tego powołani, są jakby obojętni, a nawet czasami "zmęczeni" gorliwością świeckich?
Dlaczego zabiegi świeckich o liturgię tak gorszą i męczą kapłanów?Bo nie ma w nich wiary. To bolesna konstatacja i w sposób naturalny wierni uciekają przed tą prawdą [...]
Czy ja wiem, czy uciekają? Ci, którzy się nad tym dobrze zastanowią, nie muszą uciekać - przyjmują to jak oczywisty fakt.
Dzięki wizycie Xiędza Kazimierza Kardynała Nycza ostatniej niedzieli były odprawione aż dwie msze. Ta śpiewana przedstawiała się następująco:Indult warszawski, kościół Klemensa, 17 VI 2018 godzina 19:45.Propria śpiewane z Graduale Juxta Missale Romanum drukowany w Dijon u Alexandra Duilliera, format in folio, spoczywał na pulpicie.I: Dominus illuminatio. Antyfona powolny Cantus Planus, wers kantorski, Gloria fauxbourdonowe, Antyfona powtórzona dużo szybciej.K: Orbis factor z LUGl: z mszy 11G: Propitius esto. Wers dwóch kantorów z bardonem F (modulacja w A)A: Deus qui sedes. Wers jeden kantor z bardonem G (modulacja w A)Cr: zwykłe w tonie VO: Illumina. Bądź pozdrowione serce mego pana.S: z mszy 11 - dwóch kantorów na chórE: O Salutaris trójgłosowe. Kompozycja Kamila Watkowskiego miała wówczas premierę.Ag: z mszy 11. Kantor, kantorzy, chór.C: Dominus firmamentum. Z psalmem w fauxbourdon.Ite/Deo: de angelis z bardonem FPod Twoją obronę. (bez powtórzeń)Tutaj nagranie z introitu: https://www.youtube.com/watch?v=brba9ozARYQ&feature=youtu.be
Nieważne, kto śpiewa, ważne - jak śpiewa. No i tu jest wszystko jak trzeba, bez prymitywnego beczenia analfabetów.
Nagranie Graduału z Allelujah ze mszy o Chrystusie Królu z 28X2018. https://www.facebook.com/1312327632232858/videos/298923267386985/Śpiewa Warszawska Szkoła Śpiewania Chorału prowadzona przez Roberta Izydora Pożarskiego.