1. czy w prawoslawiu i u unitow sa okreslone kolory szat do uzycia na pogrzebie - nie liczac tygodnia wielkanocnego? bo widzialem juz i czerwone, i biale feloniony...
2. czy sa jakies zasady co do noszenia podryznika ?
Ad. 1. w liturgii wschodniej księgi liturgiczne przepisują tylko czy w czasie odprawiania danego obrzędu powinno się stosować jasne, czy ciemne szaty liturgiczne. Reszta zależy od lokalnych zwyczajów, danego księdza itd. stąd przy większych zjazdach duchowieństwa mamy do czynienia z ciekawą różnorodnością. Jeśli chodzi o pogrzeby to zwykle są w białych szatach, czasami można spotkać czarne w cerkwiach ruskiej tradycji, ale to jest sprawa wypływów łacińskich i obecnie odchodzi się od tego. Odnośnie tego czerwonego: pewnie tu chodzi Panu o słynny fragment pogrzebu bł. Jana Pawła II. Proszę zwrócić uwagę, że po pierwsze biskupi wywodzili się z Kościołów różnych tradycji liturgicznych, a po drugie - na pewno wpływ miał tutaj kolor szat łacińskich koncelebransów.
Ad. 2.
a) odnośnie unitów, to warto poczytać Ustawę tymczasową o formacji i posłudze diakonów i minorzystów w Archidiecezji Przemysko-Warszawskiej Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego. Przepraszam, że długi cytat, ale w sumie Pana interesuje wszystko, co w tym tekście zostało oznaczone jako sutanna.
" strój duchowny i zachowanie
44. Każdy, kto otrzymał chirotezję na lektora-kantora, której częścią jest obrzęd postrzyżyn do stanu duchownego, ma prawo noszenia stroju duchownego podczas pełnienia służby liturgicznej.
45. Na strój duchowny składają się: sutanna (ukr. pidriasnyk), riasa i skufia.
46. Kolorem stroju duchownego jest zasadniczo czarny; dozwala się jednakże używać sutanny koloru szarego, zwłaszcza latem.
47. Ceroferariusze nie używają stroju duchownego.
48. Diakoni są zobowiązani mieć, oprócz sutanny, także i riasę. Ubóstwo diakona zwalnia go od obowiązku posiadania riasy do czasu takiego polepszenia jego sytuacji finansowej, które pozwoli mu nabyć riasę.
49. Podczas wykonywania funkcji liturgicznych minorzysta i diakon wkładają pod sticharion sutannę. Riasę przyodziewają tylko w przypadkach, o których mowa w nr 32 d). Kto ma skufię, może (ale nie musi) używać jej w obu wspomnianych wyżej sytuacjach, zachowując przepisy liturgiczne w sprawie używania przez duchowieństwo nakryć głowy podczas nabożeństw.
50. Biorąc udział w innych imprezach kościelnych, nie mających ściśle liturgicznego charakteru, minorzyści i diakoni winni ubierać się przynajmniej w sutannę. To samo dotyczy katechizacji.
51. Wykonując inne zadania kościelne, zwłaszcza administracyjne, diakoni i minorzyści mogą nosić krótki strój z koloratką, a nawet strój czysto świecki, jeśli tylko rodzaj zajęcia temu sprzyja (np. praca fizyczna przy cerkwi).
52. W życiu codziennym minorzyści używają w zasadzie stroju świeckiego. Z okazji uroczystych wydarzeń społecznych czy rodzinnych mogą używać krótkiego stroju z koloratką. Minorzyści pracujący w katolickich szkołach, redakcjach, instytucjach administracyjnych itp. mogą na co dzień używać sutanny lub koloratki, w zależności od okoliczności.
53. Diakoni w kwestii stroju duchownego poza działalnością kościelną są zrównani z prezbiterami."
b) u prawosławnych jest bardzo podobnie. Bardziej kładzie się nacisk na to, że czarny kolor przynależy celibatariuszom, a szary kolor duchowieństwu białemu tj. świeckiemu.