Koscioly "prawoslawne" nie maja jednomyslnego zdania nawet w tak podstawowych kwestiach kanonicznych jak liczba kosciolow autokefalicznych. 14 czy 15? Co wiecej, koscioly prawoslawne nie maja jednego zdania w kwestiach doktrynalnych jak data obchodzenia wielkanocy.Dialog Kosciola katolickiego z kosciolami wschodnimi nie-unickimi tradycji greckiej jest de facto dialogiem prowadzonym z kazdym z kosciolow osobno, z racji racji stalego lub czasowego zrywania dialogu przez ktorys z lokalnych kosciolow prawoslawnych. Ustalenia komisji ds dialogu katolicko-prawoslawnego sa sygnowane (lub nie) osobno przez przedstawicieli poszczegolnych kosciolow prawoslawnych. Poza tym, prawoslawni uczestnicy tego dialogu bardzo czesto nie uznaja siebie nawzajem, vide Estonia <-> Moskwa.
pudło, wszystkie koscioly prawosławne obchodzą datę zgodnie z kanonami tego samego dnia, po pierwszej wiosennej pełni księżyca, po przesileniu wiosennym i po zydowskim swiecie Paschy.
Obecnie Cerkwi narodowych - kościołów lokalnych w powyższym rozumieniu - jest dziewiętnaście; piętnaście z nich jest autokefalicznych, a cztery - autonomiczne. Z cerkwi autokefalicznych dziewięć jest rządzonych przez patriarchów, trzy przez arcybiskupów, dwie przez metropolitów.
W początkach chrześcijaństwa istniało pięć kościołów lokalnych pod rządami pięciu patriarchów, tworzących tzw. pentarchię. Po wielkiej schizmie wschodniej i wykluczeniu z tej wspólnoty Rzymu uznawano istnienie czterech patriarchatów, potem jednak powoływano kolejne - aż do utworzenia patriarchatu moskiewskiego w 1589, który przywrócił ich kanoniczną liczbę.
Czy nie napawa pana pewnym dyskomfortem fakt, ze wiekszosc tak zwanych lokalnych kosciolow prawoslawnych pomiesciloby sie liczebnie w sredniej wielkosci rzymskokatolickiej diecezji w Polsce? A tzw. Patriarchat Ekumeniczny Konstantynopola (~4000 wiernych) nie dorasta do piet prowincjonalnej wiejskiej parafii? Co to w ogole za partner do dialogu??
możne jest ich mało, ale takie stawianie sprawy to przegięcie
Czyli coś w rodzaju wiecu, jak za wspólnoty pierwotnej. Dziękuję, nie skorzystam.
Bzdura. Autonomiczny Kosciol Finlandii obchodzi Wielkanoc wedlug gregorianskiej paschalii, podobnie jak wierni Kosciola rzymskokatolickiego i protestanci. Czesto przed albo w trakcie zydowskiej paschy.
Idea pentarchii nie jest uznawana ani przez Kosciol rzymskokatolicki, ani przez protestantow, ani przez starokatolikow, ani nawet przez starozytne koscioly Wschodu (monofizytow & nestorian).
Bzdura nr 2. Pietnascie kosciolow autokefalicznych uznaje jedynie Rosyjski Kosciol Prawoslawny i ich niektore satelity, w tym PAKP. Pozostale koscioly prawoslawne uznaja istnienie wylacznie czternastu kosciolow autokefalicznych. Czy nie napawa pana pewnym dyskomfortem fakt, ze wiekszosc tak zwanych lokalnych kosciolow prawoslawnych pomiesciloby sie liczebnie w sredniej wielkosci rzymskokatolickiej diecezji w Polsce? A tzw. Patriarchat Ekumeniczny Konstantynopola (~4000 wiernych) nie dorasta do piet prowincjonalnej wiejskiej parafii? Co to w ogole za partner do dialogu??
Cytat: Guldenmond w Kwietnia 10, 2011, 06:28:39 am możne jest ich mało, ale takie stawianie sprawy to przegięcie Żeby przegięcie wyprostować trzeba nieco przegiąć w przeciwną stronę .
Przegięciem są grupy schizmatyckie ...
Cytat: jwk w Kwietnia 08, 2011, 21:07:55 pm Czyli coś w rodzaju wiecu, jak za wspólnoty pierwotnej. Dziękuję, nie skorzystam.ten wiec nazwany jest Soborem, tak jak w Dziejach Apostolskich.