A dokładnie ktorego, bo troche tych pytań się nazbierało:)
bo są jednomyślne, strzegą Tradycji i prawd wiary jak wielkeigo skarbu
Cytat: Mama w Listopada 22, 2010, 19:31:15 pmKościoły prawosławne - wykaz wg. Encyklopedii chrześcijaństwa Wydaw. Jedność rok wyd. 2000.To jest prawosławna jedność.Kościołów Prawosławnych jest 15.To dam może prostszy przykład, z Waszego podwórka.Na Kościół Katolicki składają się 23 kościoły lokalne, są to: Kościół rzymsko katolicki i 22 Katolickie Kościoły Wschodnie.
Kościoły prawosławne - wykaz wg. Encyklopedii chrześcijaństwa Wydaw. Jedność rok wyd. 2000.To jest prawosławna jedność.
Wszystkie zachowują interkomunię i jedną doktrynę wiary. Jednakże cechy autokefalii posiada tylko Kościół rzymskokatolicki.Kościoły katolickie różnią się jednak wykonywaniem czynności liturgicznych, sakramentalną i kanoniczną dyscypliną, terminologią, tradycyjnymi modlitwami a także praktykowaniem pobożności. Takich różnic w Kościele Prawosławnym nie ma. Więc w sensie duchowym, kościoły prawosławne są ze sobą o wiele ścislej związane (bo są jednomyślne, strzegą Tradycji i prawd wiary jak wielkeigo skarbu), niż kościoły katolickie.
Pod kątem władzy kościelnej, kościoły prawosławne są autkefaliczne. Najwyższą władzą Kościoła Prawosławnego jako całości jest sobór.
No ok, ale jak powstaje nowa cerkiew, to dlaczego poszczególne patriarchaty uznają ją "po kolei"- czasem ze sporym przedziałem czasowym między jednym uznaniem a drugim? Nie mogliby się patriarchowie dogadać? (to takie pytanie z ciekawości- po przejrzeniu linków pani Mamy).Przy okazji kolejne pytanie- jak to jest gdy ktoś zmienia miejsce zamieszkania? Np. gdyby wyjechał Pan do Grecji, to "zapisuje się" do greckiej autokefalii, czy dalej jest wiernym PAKP?
Autokefalię nadaje Kościół Matka, z którego wyodrębnia się nowy kościół. Nam autokefalia została nadana przez patriarchę konstantynopolitańskiego w 1925 roku. Metropolita Dionizy odwiedzał wówczas wszystkie cerkwie lokalne z prośbą o uznanie autokefalii. Decyzję podejmują, zgodnie z zasadą soborowości, Sobory Lokalne.
Gdy wyjadę do Grecji staję się automatycznie członkiem miejscowego Kościoła, to chyba logiczne. Przechodzę z jednej jurysdykcji do drugiej.
To jaki jest status takiej cerkwi, która nie została uznana przez wszystkie inne? Dla, dajmy na to, cerkwi gruzińskiej, to ortodoksyjni chrześcijanie, a dla np. PAKP to schizmatycy?Jeśli porównywać poszczególne cerkwie do kościołów sui iuris w Kościele katolickim, to nie jest to wcale takie oczywiste. Zmieniając miejsce zamieszkania cały czas pozostaję łacinnikiem. Choć w sumie nie wiem, czy są tereny, gdzie jest jakaś diecezja kościołów wschodnich, a nie ma łacińskiej. Ale np. taki maronita przyjeżdżając do Polski nie staje się raczej automatycznie łacinnikiem, choć może korzystać z posługi łacińskich parafii.
Drogi Panie Petros.Jakaż to "jedność"...z całym szacunkiem. Wie Pan jak się rodizła polska autokefalia ? Metropolita został 'ubity" przez czerńca, który wrogiem był autokefalii i bronił "świętego moskiewskiego patriarchatu"... za co zresztą ów "czubaryk" miał przed wojną proces i dostał czapę zdaje mi się , a przynajmniej długo siedział na św.Krzyżu...Poza tym patrząc na liczne schizmy, wzajemne oskarżenia o herezję czy ekskomuniki ( ot ostatnio się robi w Serbii o Ukrainie nie wspomniawszy ) to z tą jednością nie bardzo pięlnie wygląda doprawdy. Powrót zaś do jedności jest powrotem do tego Jednego Świętgo Powszechnego i i Apostolskiego Kościoła poza którym nie ma zbawienia. "Ubi Petrus ibi Ecclesia" proszę o tym pamiętać, bez Piotra nie ma Kościoła.Kościoły zaś "sui iuris" to właśie dowód na miłość którą Kościoł otacza tych co doń powracają, nie narzucając niczego co nie jest konieczne do zbawienia i szanując apostolskie autonowmiczne zwyczaje, prawa i obrzędy, samemu będąc zarazem w każdym miejscu Świata widocznym znakiem pełnej w tym także litugicznej jedności.
Drogi Panie Petros,Chyba nie do końca mnie Pan zrozumiał. Nie chodziło mi o to, że cerkiew gruzińska jest niekanoniczna. Miałem po prostu pytanie jaki byłby status cerkwi uznanej przez jedną cerkiew kanoniczną, a nie uznanej przez inną. Podałem hipotetyczny przykład cerkwi uznanej przez cerkiew gruzińską a nie uznanej przez PAKP. Czy jest tak, że dla jednych to "ortodoksi" a dla drugich schizmatycy?_______________________________________________________________________________________________________________________A prawosławni rytu zachodniego to którą z tych czterech liturgii stosują? Bo na św. Jana Złotoustego mi nie wygląda Pan Marcin jest bardzo zafascynowany wschodem, ale jaką taką wiedzę o tych kwestiach ma wielu forumowiczów (a nawet całkiem sporą, np. pan Kalistrat czy chyba też pan Artur Rumpel)
My mamy wątpliwości czy w ogóle św. Piotr był rzeczywiście biskupem Rzymu, a coż dopiero podporządkowanie nas papieżowi.Papiestwo jakie znamy dzisiaj ukształtowało się w XIII-XIV wieku.
ECCLESIAE MAGISTERIUM ENCYKLIKA OJCA ŚWIĘTEGO PIUSA XI Mortalium animos (z 6 stycznia 1928 roku) O popieraniu prawdziwej jedności religii *) :http://www.ultramontes.pl/Mortalium_animos.htmPolecam gorąco celem lepszego wazajemnego zrozumienia Panu...