Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Marca 28, 2024, 19:14:55 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231859 wiadomości w 6626 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Kwestie związane z prawosławiem
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 126 Drukuj
Autor Wątek: Kwestie związane z prawosławiem  (Przeczytany 416305 razy)
Kamil
aktywista
*****
Wiadomości: 1368


« Odpowiedz #135 dnia: Listopada 22, 2010, 20:34:54 pm »

A dokładnie ktorego, bo troche tych pytań się nazbierało:)
Tego ostatniego, o powtórne święcenia. W sumie tylko ono wprost dotyczyło Rosji (choć może nie tylko tego państwa). No i stwierdzenie o infiltracji cerkwi, ale to nie było pytanie.
Zapisane
Kubaturus
aktywista
*****
Wiadomości: 919


« Odpowiedz #136 dnia: Listopada 22, 2010, 20:35:34 pm »

Petros
Cytuj
bo są jednomyślne, strzegą Tradycji i prawd wiary jak wielkeigo skarbu

A, w którym momencie katolicy tego nie czynią? ??? :)

Proszę moi jeszcze wytłumaczyć prawosławną jednomyślność, bo jej nie rozumiem?!
« Ostatnia zmiana: Listopada 22, 2010, 20:37:22 pm wysłana przez Kubaturus » Zapisane
Dwa filary! Bosko! - Dwie korony! Maksymilian Maria!
Kamil
aktywista
*****
Wiadomości: 1368


« Odpowiedz #137 dnia: Listopada 22, 2010, 21:00:18 pm »

Kościoły prawosławne - wykaz wg. Encyklopedii chrześcijaństwa Wydaw. Jedność rok wyd. 2000.

To jest prawosławna jedność.

Kościołów Prawosławnych jest 15.

To dam może prostszy przykład, z Waszego podwórka.


Na Kościół Katolicki składają się 23 kościoły lokalne, są to: Kościół rzymsko katolicki i 22 Katolickie Kościoły Wschodnie.
W sumie kościoły lokalne (partykularne) to przede wszystkim diecezje - por. np kan. 368 cic. Kościoły wschodnie to coś więcej, tzw. kościoły sui iuris, często pokrywają się terytorialnie diecezje łacińskie i inne (np. w Polsce)

Wszystkie zachowują interkomunię i jedną doktrynę wiary. Jednakże cechy autokefalii posiada tylko Kościół rzymskokatolicki.
Kościoły katolickie różnią się jednak wykonywaniem czynności liturgicznych, sakramentalną i kanoniczną dyscypliną, terminologią, tradycyjnymi modlitwami a także praktykowaniem pobożności. Takich różnic w Kościele Prawosławnym nie ma. Więc w sensie duchowym, kościoły prawosławne są ze sobą o wiele ścislej związane (bo są jednomyślne, strzegą Tradycji i prawd wiary jak wielkeigo skarbu), niż kościoły katolickie.
Kościoły katolickie pozwalają na kultywowanie swoich zwyczajów, tradycji liturgicznych itp., co wspaniale ukazuje powszechność Kościoła- jest on dla każdego, i pozwala - dopóki nie jest to sprzeczne z doktryną- na zachowywanie pewnej swej odrębności i tożsamości. Ta różnorodność jest fascynująca- ale jednocześnie jest w niej jedność.
Ponadto cerkwie niekatolickie też różnią się "wykonywaniem czynności liturgicznych"- np. stworzeni dla odciągania zachodnich katolików od Kościoła takie coś:
http://www.youtube.com/watch?v=kPVuQIDcXK8
I to w ramach tylko jednej cerkwi! (bo o ile dobrze kojarzę, to jest to Patriarchat Moskiewski).
Po cóż ten prozelityzm? ;)
Pod kątem władzy kościelnej, kościoły prawosławne są autkefaliczne. Najwyższą władzą Kościoła Prawosławnego jako całości jest sobór.
No ok, ale jak powstaje nowa cerkiew, to dlaczego poszczególne patriarchaty uznają ją "po kolei"- czasem ze sporym przedziałem czasowym między jednym uznaniem a drugim? Nie mogliby się patriarchowie dogadać? (to takie pytanie z ciekawości- po przejrzeniu linków pani Mamy).
Przy okazji kolejne pytanie- jak to jest gdy ktoś zmienia miejsce zamieszkania? Np. gdyby wyjechał Pan do Grecji, to "zapisuje się" do greckiej autokefalii, czy dalej jest wiernym PAKP?
Zapisane
marcin
Gość
« Odpowiedz #138 dnia: Listopada 22, 2010, 21:26:57 pm »

ciekawe jak Finowie odkryli prawosławie? Pewnie dobrowolnie bez prozelityzmu? :)
Zapisane
Petros
Gość
« Odpowiedz #139 dnia: Listopada 22, 2010, 21:44:18 pm »

Cytat: Kamil link=topic=5327.msg110013#msg110013 date=1290456018[/quote
No ok, ale jak powstaje nowa cerkiew, to dlaczego poszczególne patriarchaty uznają ją "po kolei"- czasem ze sporym przedziałem czasowym między jednym uznaniem a drugim? Nie mogliby się patriarchowie dogadać? (to takie pytanie z ciekawości- po przejrzeniu linków pani Mamy).
Przy okazji kolejne pytanie- jak to jest gdy ktoś zmienia miejsce zamieszkania? Np. gdyby wyjechał Pan do Grecji, to "zapisuje się" do greckiej autokefalii, czy dalej jest wiernym PAKP?

Autokefalię nadaje Kościół Matka, z którego wyodrębnia się nowy kościół. Nam autokefalia została nadana przez patriarchę konstantynopolitańskiego w 1925 roku. Metropolita Dionizy odwiedzał wówczas wszystkie cerkwie lokalne z prośbą o uznanie autokefalii. Decyzję podejmują, zgodnie z zasadą soborowości, Sobory Lokalne. Patriarchowie nie mogą w niczym "się dogadac", bo nie stoją ponad swoimi soborami, a Kościół to nie jest "biznesik" biskupów. Każda autokefalia miała swoją specyfikę.

Gdy wyjadę do Grecji staję się automatycznie członkiem miejscowego Kościoła, to chyba logiczne. Przechodzę z jednej jurysdykcji do drugiej.

Zapisane
Kamil
aktywista
*****
Wiadomości: 1368


« Odpowiedz #140 dnia: Listopada 22, 2010, 23:33:07 pm »

Autokefalię nadaje Kościół Matka, z którego wyodrębnia się nowy kościół. Nam autokefalia została nadana przez patriarchę konstantynopolitańskiego w 1925 roku. Metropolita Dionizy odwiedzał wówczas wszystkie cerkwie lokalne z prośbą o uznanie autokefalii. Decyzję podejmują, zgodnie z zasadą soborowości, Sobory Lokalne.
To jaki jest status takiej cerkwi, która nie została uznana przez wszystkie inne? Dla, dajmy na to, cerkwi gruzińskiej, to ortodoksyjni chrześcijanie, a dla np. PAKP to schizmatycy?
Gdy wyjadę do Grecji staję się automatycznie członkiem miejscowego Kościoła, to chyba logiczne. Przechodzę z jednej jurysdykcji do drugiej.
Jeśli porównywać poszczególne cerkwie do kościołów sui iuris w Kościele katolickim, to nie jest to wcale takie oczywiste. Zmieniając miejsce zamieszkania cały czas pozostaję łacinnikiem. Choć w sumie nie wiem, czy są tereny, gdzie jest jakaś diecezja kościołów wschodnich, a nie ma łacińskiej. Ale np. taki maronita przyjeżdżając do Polski nie staje się raczej automatycznie łacinnikiem, choć może korzystać z posługi łacińskich parafii.
Zapisane
Tato
aktywista
*****
Wiadomości: 4746


« Odpowiedz #141 dnia: Listopada 22, 2010, 23:45:40 pm »

Drogi Panie Petros.
Jakaż to "jedność"...z całym szacunkiem. Wie Pan jak się rodizła polska autokefalia ? Metropolita został 'ubity" przez czerńca, który wrogiem był autokefalii i bronił "świętego moskiewskiego patriarchatu"... za co zresztą ów "czubaryk" miał przed wojną proces i dostał czapę zdaje mi się , a przynajmniej długo siedział na św.Krzyżu...

Jak przejrzeć daty kiedy "zostały uznane" poszcególne "kościoły autokefaliczne" przez Moskwę, to nasuwa się niestety to nieuchronne przypuszczenie, że decyzję nie podjął żaden "patriarcha" czy "sobór" tylko "Baćko Stalin" ( swoją drogą ciekawe czy postrzegany wówczas w oficjalnej Rosyjskiej Cerkwi jako "świecki biskup" na wzór Cara Mikołaszki ?).,.. stąd "kanoniczność" takiego uznania jest conajmniej wątpliwa...choć wiem, że w Prawosławiu nie bardzo przykładacie wagę do spraw jurydycznych.
Przynajmniej nie tak jak my na zachodzie.

Poza tym patrząc na liczne schizmy, wzajemne oskarżenia o herezję czy ekskomuniki ( ot ostatnio się robi w Serbii o Ukrainie nie wspomniawszy ) to z tą jednością nie bardzo pięlnie wygląda doprawdy. Pewnie, że ma Pan słuszność pisząc o obrazie Katolickiego Kościoła widzianego z zewnątrz przez Pana w taki właśnie sposób.
Jest to dla nas duże cierpienie, czego włąśnie to Forum jest wyrazem. Tak jednak nie było przez XX wieków aż do 1958 roku, a nawet dalej 1962-1965, od kiedy to mówimy tu na tym Forum przynajmniej o bezprecedensowym w dziejach Kościołą Kryzysie, Kryzysie właśnie leżącym w rozprzestrzenieniu się tendecji antykatolickich w łonie Kościoła, które zostały wielokrotnie potępione przez Papieży ostatnich wieków.

Jedność Kościoła Powszechnego zaś jet jednością widzialną w doktrynie, w dyscyplinie i w sakramentach. Przynajmniej zaś taką była i by taką pozostała właśnie walczymy. Jedna Owczarnia i Jeden Pasterz, w to właśnie także wierzyli mocno Ojcowie Wscodni, oraz wszysdcy Prawosławni do momentu nieszczęśliwego rozłamu.
Jak wiemy szatan dzieli i jątrzy i bez przerwy szarpie Kościoł Boży.

Powrót zaś do jedności jest powrotem do tego Jednego Świętgo Powszechnego i i Apostolskiego Kościoła poza którym nie ma zbawienia. "Ubi Petrus ibi Ecclesia" proszę o tym pamiętać, bez Piotra nie ma Kościoła.Kościoły zaś "sui iuris" to właśie dowód na miłość którą Kościoł otacza tych co doń powracają, nie narzucając niczego co nie jest konieczne do zbawienia i szanując apostolskie autonowmiczne zwyczaje, prawa i obrzędy, samemu będąc zarazem w każdym miejscu Świata widocznym znakiem pełnej w tym także litugicznej jedności.

« Ostatnia zmiana: Listopada 22, 2010, 23:49:32 pm wysłana przez Tato » Zapisane
"CRUX SACRA SIT MIHI LUX , NON DRACO SIT MIHI DUX"
          V R S N S M V - S M Q L I V B
Petros
Gość
« Odpowiedz #142 dnia: Listopada 23, 2010, 00:16:02 am »

To jaki jest status takiej cerkwi, która nie została uznana przez wszystkie inne? Dla, dajmy na to, cerkwi gruzińskiej, to ortodoksyjni chrześcijanie, a dla np. PAKP to schizmatycy?

Jeśli porównywać poszczególne cerkwie do kościołów sui iuris w Kościele katolickim, to nie jest to wcale takie oczywiste. Zmieniając miejsce zamieszkania cały czas pozostaję łacinnikiem. Choć w sumie nie wiem, czy są tereny, gdzie jest jakaś diecezja kościołów wschodnich, a nie ma łacińskiej. Ale np. taki maronita przyjeżdżając do Polski nie staje się raczej automatycznie łacinnikiem, choć może korzystać z posługi łacińskich parafii.

Panie Kamilu,

Gruzińska Cerkiew Prawosławna i Apostolska jest cerkwią kanoniczną i jest w pełnej jedności ze Świętym Powszechnym Apostolskim Kościołem. Jego Świątobliwość Eliasz II Arcybiskup Mcchety, metropolita Tbilisi, Katolikos i Patriarcha Gruzji jest wpisany do dyptychów.
Patriacha zasiada na stolicy apostolskiej założonej przez św. Apostoła Andrzeja.
 Na terytorium Gruzji nauczali także apostołowie Szymon oraz Maciej. Niektóre źródła chrześcijańskie wspominają także o działalności na tych ziemiach apostołów Bartłomieja oraz Judy Tadeusza.
Jest to jeden z najstarszych kościołów chrześcijańskich świata. Gruzja była jednym z pierwszych krajów świata, który przyjął chrześcijaństwo jako religię oficjalną.
Niedawno obchodziliśy 1000-lecie budowy katedry w Mcchcie.

Kościół gruziński i polski łączy wyjątkowa postać św. męczennika archimandryty Grzegorza Peradze, który oddał życie za współwięźnia w KL Auschwitz.  W okresie międzywojennym był profesorem patrologii w Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Warszawskiego. Był wybitnym uczonym, poliglotą, gorliwym kapłanem i pokornym mnchem. Jego święto będziemy obchodzić 6 grudnia.
Zapisane
Petros
Gość
« Odpowiedz #143 dnia: Listopada 23, 2010, 00:28:48 am »

Panie Kamilu

Jadąc do Grecji zmieniam tylko jurysdykcję, ale nie ryt, to są przecież kościoły prawosławne, które tworzą Święty Powszechny i Apostolski Kościół Prawosławny. Nasze cerkwie stosują ten sam Typikon i 4 podstawowe Liturgie.  Źródlem naszej cerkwi jest Grecja. Przecież to Grecy przynieśli nam chrześcijaństwo, śww. apostołowie Słowian Cyryl i Metody, oraz ich uczniowie. Dali nam alfabet oparty o grekę i przetłumaczyli Ewangelię i księgi liturgiczne, które stosujemy do dnia dzisiejszego. Dokonali tak wiernego tłumaczenia, że po nałożeniu stron w obu językach jedna na drugą, wersja słowiańska jest dosłownie kalką greckiego oryginału Ewangelii.  TO Grecy ochrzcili Ruś w 988 r. Nie bez powodu w I Rzeczpospolitej nazywano prawosłąwie wiarą grecką.

Specjalistą od rytów prawosławnych jest chyba Marcin :)
Zapisane
Kamil
aktywista
*****
Wiadomości: 1368


« Odpowiedz #144 dnia: Listopada 23, 2010, 00:53:48 am »

Drogi Panie Petros,
Chyba nie do końca mnie Pan zrozumiał. Nie chodziło mi o to, że cerkiew gruzińska jest niekanoniczna. Miałem po prostu pytanie jaki byłby status cerkwi uznanej przez jedną cerkiew kanoniczną, a nie uznanej przez inną. Podałem hipotetyczny przykład cerkwi uznanej przez cerkiew gruzińską a nie uznanej przez PAKP. Czy jest tak, że dla jednych to "ortodoksi" a dla drugich schizmatycy?
_______________________________________________________________________________________________________________________

A prawosławni rytu zachodniego to którą z tych czterech liturgii stosują? Bo na św. Jana Złotoustego mi nie wygląda ;)
Pan Marcin jest bardzo zafascynowany wschodem, ale jaką taką wiedzę o tych kwestiach ma wielu forumowiczów (a nawet całkiem sporą, np. pan Kalistrat czy chyba też pan Artur Rumpel)
Zapisane
Petros
Gość
« Odpowiedz #145 dnia: Listopada 23, 2010, 00:57:07 am »

Drogi Panie Petros.
Jakaż to "jedność"...z całym szacunkiem. Wie Pan jak się rodizła polska autokefalia ? Metropolita został 'ubity" przez czerńca, który wrogiem był autokefalii i bronił "świętego moskiewskiego patriarchatu"... za co zresztą ów "czubaryk" miał przed wojną proces i dostał czapę zdaje mi się , a przynajmniej długo siedział na św.Krzyżu...


Poza tym patrząc na liczne schizmy, wzajemne oskarżenia o herezję czy ekskomuniki ( ot ostatnio się robi w Serbii o Ukrainie nie wspomniawszy ) to z tą jednością nie bardzo pięlnie wygląda doprawdy.

Powrót zaś do jedności jest powrotem do tego Jednego Świętgo Powszechnego i i Apostolskiego Kościoła poza którym nie ma zbawienia. "Ubi Petrus ibi Ecclesia" proszę o tym pamiętać, bez Piotra nie ma Kościoła.Kościoły zaś "sui iuris" to właśie dowód na miłość którą Kościoł otacza tych co doń powracają, nie narzucając niczego co nie jest konieczne do zbawienia i szanując apostolskie autonowmiczne zwyczaje, prawa i obrzędy, samemu będąc zarazem w każdym miejscu Świata widocznym znakiem pełnej w tym także litugicznej jedności.

Każdy kto w miarę interesuje się historią PAKP wie że archimadryta Smaragd, po 2 godzinnej rozmowie, zastrzelił metropolitę Jerzego w jego domu. NIech Bóg ulituje się nad jego duszą. Jakie to ma znaczenie dla autokefalii? Czyż franciszkański mnich z nożem ukrytym pod habitem nie próbował zabić Jana Pawła II?

Wydarzyła się tragedia, która jednak nie powstrzymała ogłoszenia tomosu patriachy w 1925 r.
Dziś z perspektywy lat widzimy, że autokefalia bardzo nam służy.

"Schizma" w Serbii się dziś skończyła i dwa monastery wróciły do Cerkwi.

Tak jak pisałem nie jestem członkiem Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego i do jego władz proszę kierować pytania związane z jego funkcjonowaniem. Ale to że Stalin był ateistą jest informacją powszechnie znaną.

Nie jesteśmy autonomiczni, tylko autokefaliczni. W ramach 15 autokefalicznych kościołów, są również kościoły autonomiczne np. w ramach RCP funkcjonują kościoły japoński, białoruski, ukraiński.

My mamy wątpliwości czy w ogóle św. Piotr był rzeczywiście biskupem Rzymu, a coż dopiero podporządkowanie nas papieżowi.

Papiestwo jakie znamy dzisiaj ukształtowało się w XIII-XIV wieku.
Zapisane
Tato
aktywista
*****
Wiadomości: 4746


« Odpowiedz #146 dnia: Listopada 23, 2010, 01:11:38 am »

ECCLESIAE MAGISTERIUM
ENCYKLIKA OJCA ŚWIĘTEGO PIUSA XI
Mortalium animos
(z 6 stycznia 1928 roku)
O popieraniu prawdziwej jedności religii *) :
http://www.ultramontes.pl/Mortalium_animos.htm

Polecam gorąco celem lepszego wazajemnego zrozumienia Panu...
Zapisane
"CRUX SACRA SIT MIHI LUX , NON DRACO SIT MIHI DUX"
          V R S N S M V - S M Q L I V B
Petros
Gość
« Odpowiedz #147 dnia: Listopada 23, 2010, 01:22:43 am »

Drogi Panie Petros,
Chyba nie do końca mnie Pan zrozumiał. Nie chodziło mi o to, że cerkiew gruzińska jest niekanoniczna. Miałem po prostu pytanie jaki byłby status cerkwi uznanej przez jedną cerkiew kanoniczną, a nie uznanej przez inną. Podałem hipotetyczny przykład cerkwi uznanej przez cerkiew gruzińską a nie uznanej przez PAKP. Czy jest tak, że dla jednych to "ortodoksi" a dla drugich schizmatycy?
_______________________________________________________________________________________________________________________

A prawosławni rytu zachodniego to którą z tych czterech liturgii stosują? Bo na św. Jana Złotoustego mi nie wygląda ;)
Pan Marcin jest bardzo zafascynowany wschodem, ale jaką taką wiedzę o tych kwestiach ma wielu forumowiczów (a nawet całkiem sporą, np. pan Kalistrat czy chyba też pan Artur Rumpel)

Na dzień dzisiejszy nie ma takiej sytuacji, więc trudno mi stawiać jakieś hipotezy. Podstawowym warunkiem jest zgoda Kościoła-MAtki, bez niej żaden kościół prawosławny nie uzna autokefalii.

W dwudziestoleciu międzywojennym kilka parafii starokatolickich utworzyło w PAKP wikariat i pozwolono im zachować ryt łaciński. Czytałem o kilku parafiach w UK i USA, które stosują ryt łaciński. Nie mam pojęcia jaki mszał stosują.
Zapisane
Tato
aktywista
*****
Wiadomości: 4746


« Odpowiedz #148 dnia: Listopada 23, 2010, 01:23:02 am »


My mamy wątpliwości czy w ogóle św. Piotr był rzeczywiście biskupem Rzymu, a coż dopiero podporządkowanie nas papieżowi.
Papiestwo jakie znamy dzisiaj ukształtowało się w XIII-XIV wieku.

 A tego nie wiedziałem... może mi Pan to rozwinąć - przybliżyć bardziej ? To czemu aż do 1054 roku w zasadzie odwoływaliście ( oczywiście jako Wschód - choćby sprawa Focjusza i Ignacego ) do Papieża, co na temat Kościoła Rzymu i Papieża pisali Ojcowie Greccy? Czyżbyście zupełnie już "pogalopowali dalej" ??? Czy może poslcy prawosławni uznają już teorię "trzeciego Rzymu" w Moskwie...
Co zaś do Stalina to sprwa jasna, ale nie da się ukryć, że to on wówczas w Moskwie rządził cerkwią...
Zapisane
"CRUX SACRA SIT MIHI LUX , NON DRACO SIT MIHI DUX"
          V R S N S M V - S M Q L I V B
Petros
Gość
« Odpowiedz #149 dnia: Listopada 23, 2010, 01:35:18 am »

ECCLESIAE MAGISTERIUM
ENCYKLIKA OJCA ŚWIĘTEGO PIUSA XI
Mortalium animos
(z 6 stycznia 1928 roku)
O popieraniu prawdziwej jedności religii *) :
http://www.ultramontes.pl/Mortalium_animos.htm

Polecam gorąco celem lepszego wazajemnego zrozumienia Panu...

 "Korzeniem i Matką Kościoła Katolickiego" jest Patriachat Jerozolimski, miejsce śmierci i zmartwychwstania Chrystusa, gdzie odbył się pierwszy sobór, pod przewodnictwem pierwszego biskupa jerozolimskiego, św. Jakuba brata Pańskiego.
Zapisane
Strony: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 126 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Kwestie związane z prawosławiem « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!