Cytat: Kubaturus w Listopada 21, 2010, 12:20:11 pmTylko, że wy chcieliście tego "rozwodu" i do niego parliście, aby w ostateczności żywota dokonać w ramionach państwa-kochanki!w zamian przed wojną, przy poparciu KRK niszczono i i zamykano cerkwie, a po wojnie państwo łamało i podporządkowywało sobie Cerkiew. To ma być ten flirt z władzą?
Tylko, że wy chcieliście tego "rozwodu" i do niego parliście, aby w ostateczności żywota dokonać w ramionach państwa-kochanki!
In vitro i aborcja są traktowane jako grzechy z VI przykazania "Nie zabijaj".
1. Myślałem, że z V.
Patrzę na RCP bardziej jako na Kościół tysięcy świętych męczenników, ofiar komunizmu. Wśród nich jest mój wuj, ksiądz, prawosławny Polak, zabity w podstępny sposób przez KGB w Brześciu, całkiem niedawno, 30 kilka lat temu.
Jeśli pan mi wybaczył-porozmawiajmy.To od którego dogmatu najpierw zaczynamy- pan wybiera?!
Muszę Państwa rozczarować, ale istniejący dialog katolicko-prawosławny jest prowadzony w zupełnie innym Duchu.Unionizm już dawno został odrzucony, jako droga pwrotu do jendości. Skoro unie okazały się być niewypałem i nie do prowadziły do jedności, to znaczy że nie miału Bożego błogosławieństwa.
Mnie, w ramach fałszywej troski o moje zbawienie, wyzywacie na każdym kroku, zupełnie mnie nie znając. Cóż, biorę to na klatę, zupełnie po chrześcijańsku
A po wojnie to państwo ogólnie było antyreligijne, więc to co wówczas robiło to żaden argument.Czy zaprzeczy Pan, że Patriarchat Moskiewski to de facto agentura państwa? (nie piszę tu o wszystkich autokefaliach itp., a tylko o MP)
Różnice doktrynalne nie są aż tak wielkie jak się wszystkim wydaje. Prawosławie nie przyjmuje tylko dwóch dogmatów katolickich: 1. Niepokalanego poczęcia Bogarodzicy, 2. nieomylności papieża rzymskiego, któy jako jedyny dogmat dotyczy człowieka, a nie kwestii wiary.
Chyba najsilniejszym z nich jest dodatek Filioque w Symbolu Wiary, ale KRK dopuszcza możliwość pomijania Filioque. Przywrócenie biblijnego brzmeinia X Przykazań.Problemem może być reforma kalendarza liturgicznego przez (KRK), po VII, i nie chodzi o stary czy nowy styl, tylko np. skasowanie tradycyjnych świąt(np. Obrzezanie Pańskie).Są też pewne różnice praktyczne, wynikające z różnej specyfiki kościołów, kultury, mentalności i w zasadzie są wzajemnie tolerowane.Np. rozumienie przemiany (gr. metabole) Św. Darów, służenie liturgii "Przodem do wiernych, tyłem do Chrystusa", udzielanie sakramentu małżeństwa.Rozwiązania będzie również wymagała kwestia kościołów unickich, prozelityzm itp.
Cytat: Kubaturus w Listopada 21, 2010, 18:40:58 pmJeśli pan mi wybaczył-porozmawiajmy.To od którego dogmatu najpierw zaczynamy- pan wybiera?!Różnice doktrynalne nie są aż tak wielkie jak się wszystkim wydaje. Prawosławie nie przyjmuje tylko dwóch dogmatów katolickich: 1. Niepokalanego poczęcia Bogarodzicy,
2. nieomylności papieża rzymskiego, któy jako jedyny dogmat dotyczy człowieka, a nie kwestii wiary.
Pozostałe różnice nie mają charakteru dogmatycznego, i zasadniczo nie są "kością niezgody", tylko innym spojrzeniem na dokładnie to samo zjawisko. Chyba najsilniejszym z nich jest dodatek Filioque w Symbolu Wiary, ale KRK dopuszcza możliwość pomijania Filioque.
Przywrócenie biblijnego brzmeinia X Przykazań.
Problemem może być reforma kalendarza liturgicznego przez (KRK), po VII, i nie chodzi o stary czy nowy styl, tylko np. skasowanie tradycyjnych świąt(np. Obrzezanie Pańskie).
Są też pewne różnice praktyczne, wynikające z różnej specyfiki kościołów, kultury, mentalności i w zasadzie są wzajemnie tolerowane.Np. rozumienie przemiany (gr. metabole) Św. Darów, służenie liturgii "Przodem do wiernych, tyłem do Chrystusa",
udzielanie sakramentu małżeństwa.
Rozwiązania będzie również wymagała kwestia kościołów unickich, prozelityzm itp.
"Przodem do wiernych" to akurat w nomie. Też mi się nie podoba, ale katolicka Msza w rycie rzymskim (tradycyjnym) nie jest tak celebrowana. Katolickie ryty wschodnie też nie (choć nie wiem, czy by się jakiś nie znalazł, trochę ich jest).