Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 27, 2024, 14:53:46 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231963 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Kwestie związane z prawosławiem
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 100 101 [102] 103 104 ... 126 Drukuj
Autor Wątek: Kwestie związane z prawosławiem  (Przeczytany 419896 razy)
Bogosłow
*NOWICJUSZ*
aktywista
*****
Wiadomości: 834

« Odpowiedz #1515 dnia: Sierpnia 18, 2016, 20:37:53 pm »

P. Bogosłowie, jak Pan się zapatruje na działalność w-wskiej Parafii pod wezw. Św. Męcz. Arch. Grzegorza Peradze? Boską Liturgię odprawiają w całości po polsku, do tego stosują nowy styl.

to nie jest parafia tylko kaplica w muzeum ikon
kaplica działa z błogosławieństwa biskupa, jest ok
Zapisane
Wieruju wo Jedinu Swiatuju, Sobornuju i Apostolskuju Cerkow.
Pentuer
aktywista
*****
Wiadomości: 854

« Odpowiedz #1516 dnia: Sierpnia 18, 2016, 21:27:32 pm »

Господи, помилуй! Tyle to ja sam wiem, byłem tam niedawno i nawet pogadałem na miejscu z ludźmi (b. życzliwi muszę przyznać). Wiadomo, że nie są to żadni dysydenci i z kanonicznego p-tu widzenia nie ma nic do zarzucenia. Podlegają pod katedrę przy Wileńskim. Chodzi mi o to, jak w PAKP (zapewne jest Pan wiernym tegoż?) hierarchia i wierni zapatrują się na wprowadzanie do liturgii języka narodowego w miejsce cs? Do tego ten nowy styl. O ile wiem nigdzie w W-wie tak nie jest – wszędzie cs łącznie z czytaniami i stary styl. Jak poza W-wą nie wiem, ale chyba generalnie podobnie. Przed wojną prawosławni w PL stosowali kalendarz gregoriański, ale teraz przeważają tendencje powrotu do juliańskiego. Czy język polski w liturgii to nowinka, kaplica przy Lelechowskiej to tylko taka sobie enklawa czy może początek jakiejś tendencji?
Zapisane
Ecclesia ibi est, ubi fides vera est - (S. Hieronymus, Ecclesiae Doctor)
Bogosłow
*NOWICJUSZ*
aktywista
*****
Wiadomości: 834

« Odpowiedz #1517 dnia: Sierpnia 18, 2016, 21:45:39 pm »

nie, przed wojną stosowano kalendarz juliański, kalendarz gregoriański wprowadzono formalnie pod naciskiem władz sanacyjnych, ale decyzja ta nigdy nie weszła w życie


J. polski stosowano, również na polecenie władz państwowych, (marginalnie) już przed wojną. Jednym z tłumaczy był właśnie św. archm. i męczennik prof. dr hab. Grzegrz (Peradze).

Władze panstwowe wycofały się z przymusowej językowej "polonizacji" Cerkwi na żądanie (sic!) biskupów katolickich, którzy wystraszyli się, że katolicy będą (ze względy na jezyk polski) gremialnie przechodzić na prawosławie.


« Ostatnia zmiana: Sierpnia 18, 2016, 21:48:09 pm wysłana przez Bogosłow » Zapisane
Wieruju wo Jedinu Swiatuju, Sobornuju i Apostolskuju Cerkow.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #1518 dnia: Sierpnia 19, 2016, 01:35:43 am »

Jak poza W-wą nie wiem, ale chyba generalnie podobnie.

Cytuj
W drugiej połowie lat 60-tych pojawiła się idea zorganizowania parafii, w której językiem liturgicznym miał być język polski.
Prekursorem utworzenia takiej parafii był ówczesny biskup wrocławsko-szczeciński Władyka Bazyli (Doroszkiewicz).
Idea ta, na pewno była w jakimś stopniu nawiązaniem do prób międzywojennych, ale zdecydowanie nie była inspiracją „poza kościelną” - a pastoralną potrzebą istnienia takiej placówki, wobec „asymilacji” wyznaniowej wielu prawosławnych, małżeństw mieszanych a także pokaźną grupą emigrantów-Greków, nie rozumiejących cerkiewno-słowiańskiego języka, co zawsze podkreślał Władyka - Metropolita Bazyli.

http://cerkiew.wroclaw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=101&Itemid=94
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
rysio
aktywista
*****
Wiadomości: 4774

« Odpowiedz #1519 dnia: Sierpnia 19, 2016, 10:36:18 am »

Cytuj
W drugiej połowie lat 60-tych pojawiła się idea zorganizowania parafii, w której językiem liturgicznym miał być język polski.
Prekursorem utworzenia takiej parafii był ówczesny biskup wrocławsko-szczeciński Władyka Bazyli (Doroszkiewicz).
   Idea ta, na pewno była w jakimś stopniu nawiązaniem do prób międzywojennych, ale zdecydowanie nie była inspiracją „poza kościelną”- a pastoralną potrzebą istnienia takiej placówki, wobec „asymilacji” wyznaniowej wielu prawosławnych, małżeństw mieszanych a także pokaźną grupą emigrantów-Greków, nie rozumiejących cerkiewno- słowiańskiego języka,

Tym razem zapewne duchowni prawosławni obawiali się przechodzenia wiernych na stronę katolicką z uwagi na "dobrą zmianę" soborową - mszę po polsku właśnie w drugiej połowie lat 60-tych.

Nie dziwi tendencja do unarodowienia języka liturgicznego. Wprowadzenie języka narodowego spełniło wszystkie pokładane nadzieje zwolenników laicyzacji społeczeństw na Zachodzie. Dlatego taką odmianę "kolorowej rewolucji" stara się Zachód podrzucić prawosławnym co widać także na Ukrainie, która pada obecnie ofiarą zadymy religijnej robionej przez "siły postępu".
Może język liturgiczny jest mniej "kolorową rewolucją" a raczej znaną katolikom "soborową bombą z opóźnionym zapłonem".
Zapisane
"I w mordobiciu musi być umiarkowanie"*
 * Dzielny wojak Szwejk.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #1520 dnia: Sierpnia 19, 2016, 13:07:21 pm »

Władze panstwowe wycofały się z przymusowej językowej "polonizacji" Cerkwi na żądanie (sic!) biskupów katolickich, którzy wystraszyli się, że katolicy będą (ze względy na jezyk polski) gremialnie przechodzić na prawosławie.
Kiedy władze się wycofały? Skąd wieści o żądaniu biskupów rzymskich i o napisanym przez pana powodzie?
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Bogosłow
*NOWICJUSZ*
aktywista
*****
Wiadomości: 834

« Odpowiedz #1521 dnia: Sierpnia 19, 2016, 13:28:44 pm »

Władze panstwowe wycofały się z przymusowej językowej "polonizacji" Cerkwi na żądanie (sic!) biskupów katolickich, którzy wystraszyli się, że katolicy będą (ze względy na jezyk polski) gremialnie przechodzić na prawosławie.
Kiedy władze się wycofały? Skąd wieści o żądaniu biskupów rzymskich i o napisanym przez pana powodzie?

Tak zapisano w kronikach cerkiewnych.
Zapisane
Wieruju wo Jedinu Swiatuju, Sobornuju i Apostolskuju Cerkow.
donbor
uczestnik
***
Wiadomości: 186


Domine, non sum dignus.

« Odpowiedz #1522 dnia: Sierpnia 21, 2016, 22:04:52 pm »

Szanowny ojcze Bogosłowie,

obejrzałem część transmisji ze święta Spasa ze Świętej Góry Grabarki i naszły mnie następujące refleksje.

W wygłoszonym przez metropolitę Sawę przywitaniu patriarchy antiocheńskiego wspomniano trudne czasy Unii Lubelskiej.  Czy dla prawosławnych stanowi ona aż taką zadrę, że wspominana jest przy powitaniach na tak wysokim szczeblu? Analogicznie, rzymscy katolicy mogliby wspominać rolę Cerkwi w rysyfikacji za czasów zaborów (słynna cerkiew na obecnym placu Piłsudskiego), prozelityzm stosowany przez Cerkiew w międzywojniu (rozwodnicy), a katolicy greccy zabór ich cerkwi na terenach wcielonych do ZSRR.

Wreszcie, czy często katolicy (rzymscy i greccy) pielgrzymują na Świętą Górę Grabarkę, a prawosławni do Częstochowy? Niedawno moi kuzyni odwiedzali Świętą Górę Grabarkę, głównym powodem były względy turystyczne, nie religijne, ale po powrocie pięknie stwierdzili, że "Matka Boska jest tylko jedna".
Zapisane
Bogosłow
*NOWICJUSZ*
aktywista
*****
Wiadomości: 834

« Odpowiedz #1523 dnia: Sierpnia 21, 2016, 23:31:16 pm »

Szanowny ojcze Bogosłowie,

obejrzałem część transmisji ze święta Spasa ze Świętej Góry Grabarki i naszły mnie następujące refleksje.

W wygłoszonym przez metropolitę Sawę przywitaniu patriarchy antiocheńskiego wspomniano trudne czasy Unii Lubelskiej.  Czy dla prawosławnych stanowi ona aż taką zadrę, że wspominana jest przy powitaniach na tak wysokim szczeblu? Analogicznie, rzymscy katolicy mogliby wspominać rolę Cerkwi w rysyfikacji za czasów zaborów (słynna cerkiew na obecnym placu Piłsudskiego), prozelityzm stosowany przez Cerkiew w międzywojniu (rozwodnicy), a katolicy greccy zabór ich cerkwi na terenach wcielonych do ZSRR.

Wreszcie, czy często katolicy (rzymscy i greccy) pielgrzymują na Świętą Górę Grabarkę, a prawosławni do Częstochowy? Niedawno moi kuzyni odwiedzali Świętą Górę Grabarkę, głównym powodem były względy turystyczne, nie religijne, ale po powrocie pięknie stwierdzili, że "Matka Boska jest tylko jedna".

postaram się odpowiedzieć zwięźle:

1. chodzi o unię brzeską a nie o unię lubelską. W latach 1596 - 1791 prawosławni obywatele Rzeczypospolitej, a przeciez nie byli oni Rosjanami, byli de facto wyjęci spod prawa. Mimo wszystko trwali oni przy wierze prawosławnej. 3.05.1791 to się zmienilo. W mojej cerkwi zachowały się księgi cerkiewne "unickie" wydane w j. słowiańskim za czasów króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Są one IDENTYCZNE z tymi, które wydawane są dzisiaj w Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej czy w PAKP. Wciąż z nich służone są nabożeństwa prawosławne. W ekteniach jest wymieniona osoba monarchy. Oznacza to, że unia miała charakter bardzo powierzchowny i wierni prawosławni nie czuli się "unitami" -  Ecclesia Ruthena unita. Proszę porównać dzisiejsze księgi obrzadku ukrainskiego z tymi z XVIII wieku. To są dwa różne wyznania.

2. czy stanowi "aż taką zadrę"? tak. Unię brzeską wprowadzano siłą, przez ponad 100 lat. Wielu świętych i pobożnych ludzi oddało życie w obronie prawosławia w Polsce, np. św. Atanazy Brzeski czy wysłannik patriarchy konstantynopolitańskiego zagłodzony na zamku w Malborku.

3. Nie niszczy się żadnych świątyń, szczególnie chrześcijańskich, w których jest przechowywana św. Eucharystia. Nie buduje się później z nich mostów, kościołów i kominków notabli. Warszawa, zgodnie z proroctwem św. Jana Kronsztadzkiego, zapłaciła za to straszliwą cenę.

4. "katolicy greccy". Grecy są prawosławnymi chrześcijanami, spadkobiercami Imperium Wschodniorzymskiego, nie są zaś wiernymi obrządku " Kościoła Katolickiego obrządku ukraińsko-bizantyjskiego".

5. Św. Góra Grabarka nie jest sanktuarium maryjnym.

6. W Sanktuarium Jasnogórskim znajduje się prawosławna Bełska (obecnie Częstochowska) Ikona Matki Bożej, Hodigitria, pod przymusem zabrana z cerkwi zamkowej w Bełzie (dziś Ukraina) http://lublin.cerkiew.pl/ikony.php?id=0&id_n=2. Dlatego prawosławni modlą się przed tą Ikoną. Nie słyszałem by jakieś prawosławne pielgrzymki organizowano na Jasną Górę. Pragnę przypomnieć, że imperatorzy, carowie Rosji, byli opiekunami i wielkimi dobroczyńcami Klasztoru Jasnogórskiego,w czasach gdy ten znajdował się w granicach Imperium.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 21, 2016, 23:54:45 pm wysłana przez Bogosłow » Zapisane
Wieruju wo Jedinu Swiatuju, Sobornuju i Apostolskuju Cerkow.
Lvsaticvs
bywalec
**
Wiadomości: 97


« Odpowiedz #1524 dnia: Sierpnia 21, 2016, 23:36:53 pm »


6. W Sanktuarium Jasnogórskim znajduje się prawosławna Bełska (obecnie Częstochowska) Ikona Matki Bożej, Hodigitria, pod przymusem zabrana z cerkwi zamkowej w Bełżcu (dziś Ukraina)

Drobne sprostowanie: w Bełzie, nieopodal dzisiejszej polskiej granicy, – nie w Bełżcu, który leży w Polsce, nieopodal w Tomaszowa Ordynackiego Lubelskiego ;)
(To skądinąd rodzinne strony moich dziadków.)
Zapisane
+ in patientia vestra possidebitis animas vestras +
Bogosłow
*NOWICJUSZ*
aktywista
*****
Wiadomości: 834

« Odpowiedz #1525 dnia: Sierpnia 21, 2016, 23:55:26 pm »

tak, w wymowie polskiej łatwo się pomylić
Zapisane
Wieruju wo Jedinu Swiatuju, Sobornuju i Apostolskuju Cerkow.
donbor
uczestnik
***
Wiadomości: 186


Domine, non sum dignus.

« Odpowiedz #1526 dnia: Sierpnia 22, 2016, 11:36:56 am »


4. "katolicy greccy". Grecy są prawosławnymi chrześcijanami, spadkobiercami Imperium Wschodniorzymskiego, nie są zaś wiernymi obrządku " Kościoła Katolickiego obrządku ukraińsko-bizantyjskiego".

Pragnę przypomnieć, że imperatorzy, carowie Rosji, byli opiekunami i wielkimi dobroczyńcami Klasztoru Jasnogórskiego,w czasach gdy ten znajdował się w granicach Imperium.

Szanowny ojcze Bogosłowie,

bardzo dziękuję za odpowiedź.

Pisząc w ostatnim akapicie o katolikach greckich miałem na myśli katolickie Kościoły Wschodnie tradycji bizantyjskiej, uznające zwierzchność Patriarchy Zachodu, nie tylko unitów.

Co do carów zaś, pozytywny stosunek prawosławia do nich budzi niestety duży niepokój, obawiam się że nie tylko u mnie.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 22, 2016, 14:05:43 pm wysłana przez donbor » Zapisane
casimirus
rezydent
****
Wiadomości: 396


« Odpowiedz #1527 dnia: Sierpnia 22, 2016, 18:47:35 pm »

Bogosłow:

6. W Sanktuarium Jasnogórskim znajduje się prawosławna Bełska (obecnie Częstochowska) Ikona Matki Bożej, Hodigitria, pod przymusem zabrana z cerkwi zamkowej w Bełzie (dziś Ukraina) http://lublin.cerkiew.pl/ikony.php?id=0&id_n=2. Dlatego prawosławni modlą się przed tą Ikoną. Nie słyszałem by jakieś prawosławne pielgrzymki organizowano na Jasną Górę. Pragnę przypomnieć, że imperatorzy, carowie Rosji, byli opiekunami i wielkimi dobroczyńcami Klasztoru Jasnogórskiego,w czasach gdy ten znajdował się w granicach Imperium.



1. Czy są jakieś źródła, które potwierdzałyby, że Ikona Matki Bożej została zabrana z Bełza "pod przymusem", lub które potwierdzałyby jej kult przed przeniesieniem na Jasną Górę?

2. Imperatorzy, carowie Rosji byli "opiekunami i wielkimi dobroczyńcami Klasztoru Jasnogórskiego" poprzez:

- wejście w obręb Klasztoru wojsk ks. Golicyna w r. 1772, odtąd zaczęły się grabieże dzieł sztuki;
- kontrolę policyjną i rządową i inwigilację życia klasztornego;
- ograniczenia pielgrzymek;
- wprowadzenie w roku 1813 schizmatyckiego święta ikony Matki Bożej Częstochowskiej jako dziękczynienie za zdobycie Jasnej Góry przez wojska rosyjskie;
- próby ustanowienia schizmatyckiej cerkwi w obrębie Jasnej Góry (w kaplicy Najświętszego Serca Pana Jezusa i w kaplicy św. Antoniego); 
- ograniczenie liczby zakonników do 24;
- zniesienie klauzury i modlitw chórowych;
- zamknięcie drukarni klasztornej;
- pozbawienie klasztoru bazy materialnej poprzez konfiskatę majątków;
- aresztowania zakonników;
- likwidację nowicjatu i studium filozoficzno-teologicznego;
- obłożenie klasztoru grzywnami;
- stacjonowanie w klasztorze rosyjskiej załogi wojskowej;
- budowę przed klasztorem nadnaturalnej wielkości posągu cara Aleksandra II z monumentalnymi schodami.

(na podst. Encyklopedia katolicka, t. 7. hasło "Jasna Góra"), Lublin 1997 oraz: http://www.jasnagora.com/wydarzenie-7046

Czy w źródłach prawosławnych są znane jeszcze jakieś inne przejawy szczególniejszej "opieki i dobroczynności" carów rosyjskich wobec Jasnej Góry?
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 22, 2016, 18:55:08 pm wysłana przez casimirus » Zapisane
Bogosłow
*NOWICJUSZ*
aktywista
*****
Wiadomości: 834

« Odpowiedz #1528 dnia: Sierpnia 22, 2016, 19:45:55 pm »

Górę? [/b]

Czy w źródłach prawosławnych są znane jeszcze jakieś inne przejawy szczególniejszej "opieki i dobroczynności" carów rosyjskich wobec Jasnej Góry?

Bardzo prosze:

W 1813 r. miasto i klasztor włączono do zaboru rosyjskiego.

Wiek XIX był dla Częstochowy okresem niebywałego rozkwitu. Podwaliny pod dynamiczny rozwój miasta dało połączenie Nowej i Starej Częstochowy w jeden organizm miejski. Formalne zatwierdzenie tego faktu nastąpiło postanowieniem Rady Administracyjnej Królestwa z 19 sierpnia 1826 roku, z równoczesnym nadaniem Częstochowie praw i przywilejów przysługujących miastom wojewódzkim. Na czele nowego samorządu miasta stanął pierwszy prezydent Częstochowy - Józef Gąsiorowski.

Osią kompozycyjną zespolonego organizmu miejskiego stała się, wytyczona z rozmachem, arteria komunikacyjna, stanowiąca najkrótsze połączenie Starego Miasta z klasztorem i Nową Częstochową i doprowadzająca masy pielgrzymów do celu ich wędrówki. Wysadzona drzewami Aleja Najświętszej Maryi Panny stała się z czasem najbardziej charakterystycznym elementem miasta.

Na osi Alei wytyczono trzy place: przy Starym Mieście przed kościołem św. Zygmunta – Nowy Rynek, w połowie drogi w kierunku Jasnej Góry – plac św. Jakuba, przed klasztorem – Rynek Jasnogórski. Zlikwidowano wały i okopy stanowiące fortyfikacje ziemne twierdzy jasnogórskiej a u stóp klasztoru założono parki miejskie.

Uruchomienie linii kolei warszawsko – wiedeńskiej w 1846 roku dało miastu nowy impuls rozwoju gospodarczego. Powstawały liczne manufaktury i fabryki. Rozwinął się przemysł włókienniczy, metalurgiczny, drzewny, chemiczny. Częstochowa stała się wówczas najszybciej rozwijającym się miastem Kraju Nadwislanskiego, będąc znanym ośrodkiem metalurgii (Huta Hantkego), włókiennictwa (francuskie, belgijskie i polskie zakłady włókiennicze), galanteryjnego (rozwojowi tej branży oraz zabawkarstwa Częstochowa zawdzięczała nazwę “polska Norymberga”). W początkach XX w. Częstochowa była czwartym pod względem wielkości ośrodkiem przemysłowym Kraju Nadwislanskiego.

Jakie jest znaczenie ekonomiczne Czestchowy w dzisiejszej Polsce? hmmm, niewielkie? Żadne?
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 22, 2016, 19:50:22 pm wysłana przez Bogosłow » Zapisane
Wieruju wo Jedinu Swiatuju, Sobornuju i Apostolskuju Cerkow.
Bogosłow
*NOWICJUSZ*
aktywista
*****
Wiadomości: 834

« Odpowiedz #1529 dnia: Sierpnia 25, 2016, 23:31:12 pm »

Wywiad z patriarchą antiocheńskim i całego Wschodu

https://www.youtube.com/watch?v=DfhoyxWWzh0
Zapisane
Wieruju wo Jedinu Swiatuju, Sobornuju i Apostolskuju Cerkow.
Strony: 1 ... 100 101 [102] 103 104 ... 126 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Kwestie związane z prawosławiem « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!