Sakrament małżeństwa – w Cerkwi Prawosławnej:
1. Jakie są różnice w małżeństwie prawosławnym a katolickim.?
2. Jak wygląda( jak jest procedura) przycięcie rozwiedzionych w ponownych związkach do komunii św. w prawosławiu?
Warto przeczytać/obejrzec wykłady o. prof. Marka.
Ja od siebie dodam, że na Wschodzie małżeństwa nie rozumie się jako "formalno-prawnej umowy" jaką zawierają ze sobą małżonkowie na całe życie.
W Cerkwi sakramentów się udziela. Dokładniej mówiąc sam Bóg w Cerkwi udziela wszystkich sakramentów, w tym sakramentu małżeństwa. Stąd nie ma czegoś takiego jak "zawarcie sakramentu". Stąd nie ma możliwości unieważnienia małżeństwa, bo nie ma w Cerkwi nie ma sytuacji, w której jakikolwiek sakrament by nie zaistniał.
Stąd ryt sakramentu nie zawiera żadnej przysięgi. Sam Bóg, po odczytaniu specjalnych modlitw przez kapłana, łączy małżonków na wieczność.
Zgodnie z tysiącletnią tradycją Cesarstwa Wschodniorzymskiego i edyktem św. cesarza Konstantyna z 325 roku, od kiedy Św. Cerkiew była jedyną instytucją udzielającą małżeństwa chrześcijanom i poganom, oraz rejestrującą zdarzenia objęte aktami stanu cywilnego, uznawane są rozwody orzekane przez sądy powszechne.
Nie ma kanonicznych procesów sądowych o rozwiązanie małżeństwa, bo taki efekt niesie za sobą kościelne unieważnienie małżeństwa, jak to ma miejsce w KRK, bo tak jak napisałem małżeństwo udzielane jest na wieczność.
Niektórzy teolodzy prawosławni mają wątpliwości co do istnienia sakramentu małżeństwa w KRK. Porównując święte czynności na wschodzie i na zachodzie, katolicki obrzęd małżeński odpowiada prawosławnemu obrzędowi zaręczyn narzeczonych.
Żadna z lokalnych Cerkwi autokefalicznych nie uznaje małżeństw udzielanych poza Cerkwią. Katolikowi po rozwodzie, przyjmującemu prawosławie, udziela się sakramentu małżeństwa bez wymogu przechodzenia katolickiej procedury unieważnienia.
Być może KRK stosuje więc swoisty "sakrament ślubu", w którym ludzie chcą mieć dzieci i być ze sobą do śmierci. Taki kościelny związek partnerski.