Księża spontanicznie odmawiają ją najczęściej, rzadko wiedząc, że jest ona starsza od Kanonu Rzymskiego.
Umarłem:D:D:D:D:D: spontanicznie straszny spontan, przpepraszam, za porównanie ale , tak to spowszedniało, że to jakby mówić o spontanicznym jedzeniu obiadu codziennie...
Napewno ojciec Remigiusz nie wie też, że obecna "spontanicznie odmawiana " ME2 jest tylko PARAFRAZĄ nie zaś pierwotnym kanonem Hipolita...
Nie wiem z jakich podręczników uczył się o. Recław- prawdopodobnie z tych samych co ksiądz Nitka zatem gwoli ścicłości.
- Kościoł- widać to w działalności wielkich papiezy, i chociażby Karola wielkiego, dążył do liturgicznych form związanych bezpośrednio z praktyką rzymską celbracji mszy.
Błędem jest też twierdzenie jakoby to trydent wprowadził jednolity obrzęd, on go tylko skodyfikował, ten stan trwał lub wzrastał w popularności szczegolnie od XIII wieku za pośrednictwem chociażby msząłu kurii rzysmkiej rozpropagowanego przez synów św Franciszka. Nie wiem czy on rozróznia cały obrzed mszy od Kanonu, bo oczywscie tej - utopijnej jedności liturgicznej- nie było nigdy, rozsyłanie kodeksów liturgicznych czy przepisywanie ich, posyłanie wreszcie duchownych na dwory królewskie z rzymu było taki własnie ujednolicaniem formy i tresci obrzedów w Kosćiele rzymskim. Nawet dominikanie mimo tego, że ryt mieli inny posiadali tylko kanon. Mówienie o innych modlitwach eucharystycznych wydaje sie, mi przynajmniej nieporozumiem.
Zeby nie być gołosłownym to autora Kanonu nie zna już Grzegorz Wielki- piszac o nim Quidam scholasticus, analiza jezyka wsykazuje że jest to prawdopodobnie tekst pochodżacy z IV wieku, z racji powtarzanych czasowników chociazby. Pierwowozorem - tu watek ekumeniczny bliski sercu każdego jezuity dziś- pierwowzorem miałbyc kanon grecki lub aleksandryjski- co może nam dac dowód na to, że obie ME mogły powstać w tym samym czasie, a pierwowzór kanonu na wschodzie gdzie oczyiwscie życie liturgiczne kwitło bardzo dobrze.
Znamienne jest to, że wszsytkie Koscioły wschodnie, z pewnym umiarem stosują inne niż stała jedna, modlitwy eucharystyczne, co bezwzglednei świadczy o czci jaka dazy sie te prastare obrzedy.
I tak Kanon rzymski rodzi sie ok IV wieku- lub wczesniej, z racji barku źróeł pisanych ni emożemy być konretnie tego pewni- a ostatnia warstwa do niego dodawan jest jeszcze w VII wieku, zrab Kanonu powstał definitywnie za papieża Gelazego- koniec V wieku. Nigdzie żaden sakramentarz nie podaje- tyle mojej wiedzy, żeby istaniał w kościel rzysmkim, inna równiepowszechna lub przynajmniej w pewnym stopniu używana ME. Co ciekawe np z Kanonu Hipolita zaczerpnięta jest jedynie końcówka kanonu rzymskiego jest doksologia koncoawa kanonu Rzymskiego, co świadczyć może o wycofaniu Kanonu Hipolita i dobraniu z niej tylko pewnych fragmentów.