Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 26, 2024, 12:31:56 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231961 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Novus Ordo  |  Kościół posoborowy  |  Wątek: Stary Kanon vs. Nowy Kanon
« poprzedni następny »
Strony: 1 [2] Drukuj
Autor Wątek: Stary Kanon vs. Nowy Kanon  (Przeczytany 8007 razy)
Guldenmond
aktywista
*****
Wiadomości: 2136


« Odpowiedz #15 dnia: Czerwca 20, 2010, 10:19:47 am »

czy gdyby teraz znaleziono tekst Kanonu z V wieku sprzed zmian Grzegorza Wielkiego to czy bylby Pan za powrotem to tamtego niezmiennego najswietszego tekstu i odrzuceniem nowinek Grzegorza Wielkiego?
nie wiem, byc może...

***
czy Kanon jest uważany - tak jak Biblia - za dzieło Ducha Św. i z tego względu jedynie-słuszne, we wszystkim poprawne i niezmienne?
« Ostatnia zmiana: Czerwca 20, 2010, 17:11:09 pm wysłana przez Guldenmond » Zapisane
"coraz bardziej cię wciaga do tego trydenckiego ścieku"
ks. K.B.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #16 dnia: Czerwca 20, 2010, 10:29:52 am »

Pisałem już w innym wątku, że w późnym średniowieczu traktowano Kanon dość swobodnie, m.in. włączając do Communicantes imiona założycieli zakonów czy patronów diecezji. Po drugie, Kanon rytu mediolańskiego (również ten potrydencki) ma dwukrotnie dłuższą listę świętych. Z tego, co pamiętam, głównie lub wyłącznie męczenników.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
manna
aktywista
*****
Wiadomości: 642


Kalendarze!
« Odpowiedz #17 dnia: Czerwca 20, 2010, 11:31:32 am »

ergo: fragment
Cytuj
Faktycznie, Kanon jest taką świętością, że od czasów Papieża, świętego Grzegorza Wielkiego w szóstym stuleciu nie dokonano w nim żadnych zmian, aż dopiero zmienił go Jan XXIII. Zmiany poczynione przez Papieża, świętego Grzegorza Wielkiego miały charakter drugorzędny.
możemy włożyć między baśnie i legendy?
Zapisane
Libenter igitur gloriabor in infirmitatibus meis, ut inhabitet in me virtus Christi.
http://kalendarz.staramsza.pl/
Jarod
aktywista
*****
Wiadomości: 2525


« Odpowiedz #18 dnia: Czerwca 20, 2010, 13:19:37 pm »

czy gdyby teraz znaleziono tekst Kanonu z V wieku sprzed zmian Grzegorza Wielkiego to czy bylby Pan za powrotem to tamtego niezmiennego najswietszego tekstu i odrzuceniem nowinek Grzegorza Wielkiego?
nie wiem, byc może...
Czy to nie podpada pod archeologizm potepiony przez ktoregos z papiezy przedsoborowych? Ktos sie na tym zna niech sie wypowie...
Zapisane
pablo
aktywista
*****
Wiadomości: 536

« Odpowiedz #19 dnia: Czerwca 20, 2010, 13:39:47 pm »

Moim zdaniem podpada bo tradycja podlega organicznemu rozwojowi. To jest właśnie dramat NOM, iż z tym organicznym rozwojem zrywa zatrzymując kościół w klimacie intelektualnym lat 60-tych XX wieku. Liturgia w którą wpisywał się mszał Piusa V była ponadczasowa, ale pewne zmiany w wymiarze czysto ludzkim są możliwe. Ludzie dopiero po pewnym czasie odkrywają niektóre prawdy, które już w tej liturgii są zawarte i dochodzą do wniosku, iż może warto by je mocniej zaakcentować .
Zapisane
Guldenmond
aktywista
*****
Wiadomości: 2136


« Odpowiedz #20 dnia: Czerwca 20, 2010, 14:45:21 pm »

ale prosze zauważyc, że pierwsze jest "nie wiem"


***
znalazłem dziś "Mszalik na niedziele i swięta" benedyktyni z Tynca/Znak 1969

"Nowoscią jest wprowadzenie (...) zmiennych Modlitw Eucharystycznych (tzw. Kanonow). Weszly one w użycie 15 sierpnia br. (1968)" co ciekawe w przeciwienstwie do reszty mszy nie sa one podane i po polsku, i po lacinie, lecz tylko po polsku.

jeszcze istnieje przedposcie, podwojny confiteor na poczatku mszy.
zniesiono ps. 42
wprowadzono "modlitwe wiernych"
Pater noster mowia wszyscy
"Ite missa est" po błogosławieństwie

ale najlepsze jest tlumaczenie slow konsekracji:
"HIC EST ENIM CALIX SANGUINIS MEI, NOVI ET AETERNI TESTAMENTI: MYSTERIUM FIDEI, QUI PRO VOBIS ET PRO MULTIS EFFUNDETUR IN REMISSIONEM PECCATORUM"
"TO JEST BOWIEM KIELICH KRWI MOJEJ, NOWEGO I WIECZNEGO PRZYMIERZA, KTORA ZA WAS I ZA WIELU BEDZIE WYLANA NA ODPUSZCZENIE GRZECHOW. "
« Ostatnia zmiana: Czerwca 21, 2010, 09:30:02 am wysłana przez Guldenmond » Zapisane
"coraz bardziej cię wciaga do tego trydenckiego ścieku"
ks. K.B.
jwk
aktywista
*****
Wiadomości: 7313


« Odpowiedz #21 dnia: Czerwca 20, 2010, 15:11:03 pm »

czy Kanon jest uważany - tak jak Biblia - za dzieło Ducha Św. i z tego względu jedynie-słuszne, we wszystkim poprawne i niezmienne?
Uważa się, że liturgia (ta klasyczna, starożytna) jest częścią Tradycji a więc równoważnym Pismu źródłem Objawienia.
Zapisane
Zamiast zajmować się całą rzeszą katolików, którzy nie chodzą w ogóle do kościoła,
Watykan uderza w tych, którzy są na Mszy świętej w każdą niedzielę.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #22 dnia: Czerwca 20, 2010, 19:16:44 pm »

@ manna

Zmiany po Grzegorzu Wielkim też były drugorzędne, głównie lokalne, ale nie da się zaprzeczyć, że były. Zresztą - tekst jak tekst, ale najistotniejszą zmianą było przesunięcie akcentu z podniesienia ofiarnego („Per ipsum”) na podniesienie adoracyjne (po konsekracji). Ponadto mnożono nabożne gesty, krótkie modlitwy, westchnienia (np. przy całowaniu Krzyża na „Te igitur”) - jednak Pius V większość poprzycinał, w imię powrotu do starożytnej liturgii. Różne święta i różne wotywy miały własne Hanc igitur i własne Communicantes (w niewielkim zakresie ta różnorodność przetrwała w Mszale Piusa V). Sam Kanon pierwotnie zaczynano dopiero po ukończeniu śpiewu Sanctus - i odmawiano głośno (aczkolwiek historycy nie są co do tego zgodni). Wreszcie, przed „Per ipsum” wtrącano różne ceremonie poświęceń. Np. w Polsce jeszcze krótko przed II w. ś., na św. Agaty ksiądz przerywał wtedy Kanon, odchodził od ołtarza i święcił trzymane przez wiernych chlebki i wodę. Niestety źródła nie podają, czy chwytając kropidło rozłączał palce ;)
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Guldenmond
aktywista
*****
Wiadomości: 2136


« Odpowiedz #23 dnia: Czerwca 20, 2010, 19:43:08 pm »

z zna pan teksty poswiecenia tych chlebow i wody?

ps. u mnie swieci sie SÓL i chleb  ;)
Zapisane
"coraz bardziej cię wciaga do tego trydenckiego ścieku"
ks. K.B.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #24 dnia: Czerwca 20, 2010, 19:56:47 pm »

Ps 66

Kyrie eleison... Wspomożenie nasze itd. (+ módl się za nami św. Agato)

Panie Jezu Chryste, Synu Boga żywego, któryś jest chlebem żywym, który z nieba zstąpił, pobło + gosław i po + święć te chleby i wodę ku czci św. Agaty Panny i Męczennicy, aby gdziekolwiek przeciw ogniowi się je wrzuci czy położy, stamtąd ogień ucieknie i całkiem zgaśnie. Który żyjesz i królujesz...

Błogosławieństwo Boga wszechmogącego, Oj + ca i Sy + na i Ducha + Świętego, przez wstawiennictwo św. Agaty Panny i Męczennicy twojej, niech zstąpi na te stworzenia i pozostanie na zawsze. Amen.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Tato
aktywista
*****
Wiadomości: 4746


« Odpowiedz #25 dnia: Czerwca 21, 2010, 11:46:20 am »

Św. Józef w Kanonie to temat już tu kilkakrotnie wałkowany, wydaje się jednak kwestią bezsporną, że ważniejszym jest sam kontekst w którym zmiana została wprowadzona niż fakt  tejże ( sam św.Józef jest wszak Czcigodnym Patronem i Opiekunem Świętego Kościoła ) zatem przypomnę tylko okoliczności tego osobliwego posunięcia Jana XXIII ( dodajmy że zarówno Pius IX jak i św. Pius X nie ważyli się "naruszyć" kanonu zaś na petycję w sprawie św Józefa odpowiadali "niestety jestem tylko Papieżem..." ). Otóż zostało ono ogłoszone w dniu w którym Ojcowie Soboru Watykańskiego II mieli głosować schemat o liturgii, w okolicznościach głosowania te poprzedzających wspomnieć należy ś.p. Kard. Geatano Cigognani Prefekta Komisji Liturgicznej, który nie chciał podpisać się pod schematem ( wówczas nie byłby on  w ogóle rozpatrywany ) i zmuszony do tego ( poprzez Jana XXIII wywierającego niebywałą presję poprzez brata Kardynała, który był wówczas Sekretarzem Stanu Kard Amleto Cicognaniego ) podpisał i zmarł cztery dni później załamany.

Sama ingerencja Jana XXIII w Kanon w tej formie nie powoduje oczywiście nieważności Mszy Św. , natomiast stanowiła bezpośredni impuls i sygnał do rewolucji liturgicznej i nie tylko, dlatego ten właśnie kontekst rzuca mrok na fakt owej decyzji....
Zapisane
"CRUX SACRA SIT MIHI LUX , NON DRACO SIT MIHI DUX"
          V R S N S M V - S M Q L I V B
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #26 dnia: Grudnia 05, 2011, 08:44:30 am »

Prace nad tekstem Kanonu Rzymskiego

http://www.da-przystan.mkw.pl/liturgia/me-1-zmiany.htm

Cenne opracowanie ze stron salezjańskiego DA. O tym, jak majstrowano przy Kanonie i czym kierowano się, redagując propozycje nowych modlitw eucharystycznych.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
darl
uczestnik
***
Wiadomości: 138

« Odpowiedz #27 dnia: Grudnia 05, 2011, 13:50:05 pm »

Kanon który się zmienia nie jest kanonem
Zapisane
Strony: 1 [2] Drukuj 
Forum Krzyż  |  Novus Ordo  |  Kościół posoborowy  |  Wątek: Stary Kanon vs. Nowy Kanon « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!