Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 23, 2024, 17:22:48 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231955 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Novus Ordo  |  Kościół posoborowy  |  Wątek: Stary Kanon vs. Nowy Kanon
« poprzedni następny »
Strony: [1] 2 Drukuj
Autor Wątek: Stary Kanon vs. Nowy Kanon  (Przeczytany 8006 razy)
-DominoNR-
Gość
« dnia: Czerwca 19, 2010, 22:22:02 pm »

...
« Ostatnia zmiana: Grudnia 31, 2010, 09:49:07 am wysłana przez -DominoNR- » Zapisane
Guldenmond
aktywista
*****
Wiadomości: 2136


« Odpowiedz #1 dnia: Czerwca 19, 2010, 22:28:48 pm »

po co dodawac tam św. Józefa? (poza tym, że w XIX i 1 pol. XXw. byla b. silna poboznośc świętojózefowa)


ps. tytuł wątku może byc mylący - bo "nowy kanon" to raczej "poprzycinany kanon" zwany rowniez "1 modlitwa ewcharystyczna"
« Ostatnia zmiana: Czerwca 19, 2010, 22:38:52 pm wysłana przez Guldenmond » Zapisane
"coraz bardziej cię wciaga do tego trydenckiego ścieku"
ks. K.B.
manna
aktywista
*****
Wiadomości: 642


Kalendarze!
« Odpowiedz #2 dnia: Czerwca 19, 2010, 22:49:11 pm »

mam ograniczone zaufanie do wikipedii, ale cóż:
Cytuj
8 grudnia 1870, papież Pius IX ogłosił św. Józefa patronem Kościoła Powszechnego. W 1903 papież Leon XIII wydał pierwszą w dziejach Kościoła encyklikę o św. Józefie QUAMQUAM PLURIES o nabożeństwie do św. Józefa. Papież Pius X zatwierdził Litanię do świętego Józefa do publicznego odmawiania, a w 1919 papież Benedykt XV dodał osobną prefację do Mszy o św. Józefie. Papież Jan XXIII wprowadził imię św. Józefa do Kanonu Rzymskiego.
ergo: to umieszczenie w Kanonie to nie rewolucja, ale ewolucja. patron Kościoła Powszechnego to tytuł zobowiązujący. mam też ograniczone zaufanie do cytatów w sedewakantystycznych biuletynach.
Zapisane
Libenter igitur gloriabor in infirmitatibus meis, ut inhabitet in me virtus Christi.
http://kalendarz.staramsza.pl/
Antiquus_ordo
Gość
« Odpowiedz #3 dnia: Czerwca 19, 2010, 22:51:46 pm »

po co dodawac tam św. Józefa? (poza tym, że w XIX i 1 pol. XXw. byla b. silna poboznośc świętojózefowa)

Po co czytać męczenników rzymskich jak byli dawno temu i tylko w Rzymie....?
Zapisane
Guldenmond
aktywista
*****
Wiadomości: 2136


« Odpowiedz #4 dnia: Czerwca 19, 2010, 22:55:04 pm »

chodzi o niezmiennosc najswietszego tekstu.

ani mnie Panstwo nie przekonacie , ze to bylo ok., ani ja niektorych z Was, ze bylo złe.
Zapisane
"coraz bardziej cię wciaga do tego trydenckiego ścieku"
ks. K.B.
manna
aktywista
*****
Wiadomości: 642


Kalendarze!
« Odpowiedz #5 dnia: Czerwca 19, 2010, 23:45:50 pm »

tekst Kanonu, który od szóstego stulecia był niezmienny
stuprocentowo? nie znam historii Kanonu. chętnie poznam.

Cytuj
mam też ograniczone zaufanie do cytatów w sedewakantystycznych biuletynach.
::)
albo w opracowaniach związanych z krytyką feministyczną. widziałam już sporo manipulacji w pracach teoretycznie naukowych, więc szukam źródeł, o ile tylko dostępne.
Zapisane
Libenter igitur gloriabor in infirmitatibus meis, ut inhabitet in me virtus Christi.
http://kalendarz.staramsza.pl/
marcin
Gość
« Odpowiedz #6 dnia: Czerwca 19, 2010, 23:51:34 pm »

właśnie jak to jest z tą ewolucją? Skoro od 6 wieku nie zmienny to domyślam się że podane tekst KR z tego okresu nie będzie trudne.
Zapisane
Antiquus_ordo
Gość
« Odpowiedz #7 dnia: Czerwca 20, 2010, 00:09:09 am »

Chyba jednak bedzie, pierwszym kodeksem który podaje treść kanonu jest Sakramentarz Galezjanski starszy,  ale on jest nie z VI. a VIII w.
Zapisane
FidelisTraditioni
aktywista
*****
Wiadomości: 1059


Mój blog
« Odpowiedz #8 dnia: Czerwca 20, 2010, 00:15:58 am »

Ale same informacje o nim faktycznie pochodzą z pierwszych wieków.
Zapisane
"Nie może mieć Boga za Ojca ten, kto nie ma Kościoła za Matkę"
 
św. Cyprian
Antiquus_ordo
Gość
« Odpowiedz #9 dnia: Czerwca 20, 2010, 00:24:29 am »

Tak jak o św. Grzegorzu reformującym śpiew:)?
Zapisane
FidelisTraditioni
aktywista
*****
Wiadomości: 1059


Mój blog
« Odpowiedz #10 dnia: Czerwca 20, 2010, 00:36:29 am »

Grzegorzem się nie zajmowałem :) Nie będę się kłócić, bo wiem kto jest interlokutorem mym :)
Zapisane
"Nie może mieć Boga za Ojca ten, kto nie ma Kościoła za Matkę"
 
św. Cyprian
Caesar
aktywista
*****
Wiadomości: 822


cezarostopkowiec

« Odpowiedz #11 dnia: Czerwca 20, 2010, 00:37:39 am »

A czy po VI w. nie dodawano niczego? Czy w IX w. nie dodano tzw. Additamentum Alcuini (pro quibus tibi offerimus)?
Zapisane
Mospanie, rzekł bernardyn, babska rzecz narzekać,
a żydowska rzecz ręce założywszy czekać.
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #12 dnia: Czerwca 20, 2010, 08:33:38 am »

Dodanie św. Józefa do Kanonu było naturalnym następstwem wszystkich wcześniejszych wydarzeń (zacytowane wyżej z wikipedii), jak i gorących próśb o to czcicieli św. Józefa. Z tego, co czytałem, to specjalne petycje w tej sprawie były słane do papieża (papieży?). Na łamach blogów liturgia.pl toczyła się kiedyś bardzo ciekawa dyskusja na ten temat: http://www.liturgia.pl/node/7300. Tam można znaleźć więcej szczegółów na ten temat. Sprowadzanie całej sprawy do twierdzenia, że Kanon był nienaruszalny, a bł. Jan XXIII dokonał historycznego wyłomu, który spowodował całą lawinę zmian, jest, moim zdaniem, nieco przesadzone, ale faktem jest, że spowodowało to swego rodzaju zachwianie równowagi w Kanonie (chodzi o liczbę wymienianych świętych w Communicantes).
Zapisane
Jarod
aktywista
*****
Wiadomości: 2525


« Odpowiedz #13 dnia: Czerwca 20, 2010, 08:52:54 am »

chodzi o niezmiennosc najswietszego tekstu.

ani mnie Panstwo nie przekonacie , ze to bylo ok., ani ja niektorych z Was, ze bylo złe.

czy gdyby teraz znaleziono tekst Kanonu z V wieku sprzed zmian Grzegorza Wielkiego to czy bylby Pan za powrotem to tamtego niezmiennego najswietszego tekstu i odrzuceniem nowinek Grzegorza Wielkiego? Jesi nie, to niech Pan wytlumaczy dlaczego Grzegorz Wielki mowgl "tunować" Kanon a Jan XXIII nie mogl?
Zapisane
Antiquus_ordo
Gość
« Odpowiedz #14 dnia: Czerwca 20, 2010, 09:02:41 am »

A mnie się zdaje, że w dodaniu Józefa do kanonu zbyt mocno uwypukla się wątek osobisty papieża (Józef) a zapomina o tym realnym, o potrzebach, których był tylko wyrazicielem.
Zapisane
Strony: [1] 2 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Novus Ordo  |  Kościół posoborowy  |  Wątek: Stary Kanon vs. Nowy Kanon « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!