Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 27, 2024, 15:24:59 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231963 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Dziecięce poszukiwania odpowiedzi na pytania błahe i całkiem poważne.
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 82 83 [84] 85 86 ... 190 Drukuj
Autor Wątek: Dziecięce poszukiwania odpowiedzi na pytania błahe i całkiem poważne.  (Przeczytany 662068 razy)
STS
rezydent
****
Wiadomości: 334

« Odpowiedz #1245 dnia: Stycznia 03, 2014, 15:54:04 pm »

Swoją drogą pamiętam, że przy mojej pierwszej spowiedzi przedkomunijnej (2004) księża wymawiali formułę rozgrzeszenia jeszcze po łacinie.

Nową (Deus, Pater misericordiarum; Et ego te absolvo) czy starą (Dominus noster; Passio; Ego te absolvo)?
Passio Domini nosti w nowym obrzędzie jest opcjonalnie do wyboru - z tym, że zostało przeniesione już za sam akt rozgrzeszenia.

Cytuj
Po udzieleniu rozgrzeszenia:

K: Wysławiajmy Pana, bo jest dobry.
P: Bo jego miłosierdzie trwa na wieki.
K: Pan odpuścił tobie grzechy. Idź w pokoju.

Zamiast dziękczynienia i formuły rozesłania penitenta kapłan może powiedzieć:

A. Męka Jezusa Chrystusa, naszego Pana, wstawiennictwo Najświętszej Maryi Panny i wszystkich Świętych, dobro, które spełniasz, i cierpienie, które zniesiesz, niech będą zadośćuczynieniem za twoje grzechy, wyjednają ci wzrost łaski i nagrodę życia wiecznego.

B. Pan ciebie uwolnił od grzechu, niech da ci udział w swoim królestwie. Jemu chwała na wieki wieków. Amen.

C. Szczęśliwy człowiek, któremu zostanie odpuszczona wina, a jego grzech zapomniany. Raduj się w i wesel w Panu. Idź w pokoju.

D. Idź w pokoju i głoś światu cudowne dzieła Boga, który cię zbawił.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 03, 2014, 16:00:17 pm wysłana przez STS » Zapisane
Kamil
aktywista
*****
Wiadomości: 1368


« Odpowiedz #1246 dnia: Stycznia 03, 2014, 17:03:24 pm »

Szczerze mówiąc nigdy nie spotkałem się, aby jakiś ksiądz (spowiadający w nowym rycie) korzystał z tej opcji. Nawet nie wiedziałem, że zachowano tę modlitwę w nowym rycie spowiedzi...
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #1247 dnia: Stycznia 03, 2014, 20:32:40 pm »

Szczerze mówiąc nigdy nie spotkałem się, aby jakiś ksiądz (spowiadający w nowym rycie) korzystał z tej opcji. Nawet nie wiedziałem, że zachowano tę modlitwę w nowym rycie spowiedzi...

Ja też nigdy się z tym nie spotkałem w praktyce, chociaż wiem że modlitwa jest zachowana (teoretycznie). Ale tak czy inaczej w polskim rytuale nie ma tej modlitwy PO ŁACINIE – w przeciwieństwie do samej formuły sakramentalnej.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
tytanik404
aktywista
*****
Wiadomości: 604


« Odpowiedz #1248 dnia: Stycznia 03, 2014, 21:03:54 pm »

http://www.youtube.com/watch?v=kUuOT_rre0w
Co to za pieśń od 3:33? Brzmi jak litania, ale nie znam włoskiego. Jest może jakieś inne równie dobre wykonanie w necie?
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #1249 dnia: Stycznia 03, 2014, 21:12:37 pm »

Prawdopodobnie jakaś litania do świętych zakonu jezuitów.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Innomine
rezydent
****
Wiadomości: 327


« Odpowiedz #1250 dnia: Stycznia 03, 2014, 23:51:22 pm »

Ja się zdziwiłem, jak niedawno przeczytałem, że należy w nowej formule odpowiadać "Amen"

Cytat: Obrzędy pokuty
38* c) Wiernych należy zapoznać z brzmieniem nowej formuły rozgrzeszenia i jej znaczeniem. Punkty katechezy zawiera nr 19 Wprowadzenia. Na formułę rozgrzeszenia penitent z wdzięcznością odpowiada: Amen. Przy spowiedzi penitentów znających język łaciński można posługiwać się łacińską formułą rozgrzeszenia. Również po tej formule penitent odpowiada: Amen.
Zapisane
"Poza tym trudno ci było opuścić oratorium, tak dobrze się tam czułeś. Czy widzisz, jak prowadzi do Boga, jak do Niego przybliża rygoryzm liturgiczny?"  św. Józef Maria Escrivá de Balaguer, Droga, N. 543
Andriusza
rezydent
****
Wiadomości: 394

« Odpowiedz #1251 dnia: Stycznia 05, 2014, 00:39:24 am »

W podręcznikach do teologii moralnej wspomina się, że gdy droga pieszo do kościoła zabiera nam więcej niż jedną godzinę, to nie musimy uczestniczyć we Mszy Świętej. Przeglądając archiwa widziałem wypowiedzi Pana Fons Blaudi, który wspominał też o dystansie 50 km (rozumiem, że trzeba mieć dostęp do jakiegoś transportu). Czy ktoś wie skąd pochodziła ta informacja ? Albo dysponuje cytatem z odp. podręcznika ?
Zapisane
"Tekst dokumentu [Gaudium et spes] odgrywa rolę anty-Syllabusa w stopniu, w jakim stanowi on próbę oficjalnego pogodzenia Kościoła ze światem, takim, jakim stał się on od roku 1789, po Rewolucji Francuskiej."
kard. Ratzinger
Anna M
aktywista
*****
Wiadomości: 7381

« Odpowiedz #1252 dnia: Stycznia 05, 2014, 11:25:41 am »

Przykład rodziny Vianney:



(proszę kliknąć na skan to się powiększy do czytania)

... zaraz po północy każdej niedzieli opuszczali wioskę, by udać się na Msze św.

źródło: http://www.tedeum.pl/tytul/244,Swiety-i-diabel
Zapisane
Artur Rumpel
aktywista
*****
Wiadomości: 1183


Prawdziwe Boze Narodzenie
« Odpowiedz #1253 dnia: Stycznia 05, 2014, 14:27:41 pm »

Przykład rodziny Vianney jest nie na temat. Pytanie było o obowiązek, a przykład odnosi się do nadzwyczajnej, indywidualnej. Nikt nie miał obowiązku isc kilka godzin na msze. Niektorzy to robili, owszem. Ale dob4rowolnie. I zawsze był to przyklad nadzwyczajnej gorliwosci
Zapisane
Anna M
aktywista
*****
Wiadomości: 7381

« Odpowiedz #1254 dnia: Stycznia 05, 2014, 14:32:41 pm »

Ja nie napisałam że to obowiązujące, napisałam jako przykład. A czy to jest nadzwyczajna forma tej rodziny? - nie powiedziała bym.
Zapisane
Artur Rumpel
aktywista
*****
Wiadomości: 1183


Prawdziwe Boze Narodzenie
« Odpowiedz #1255 dnia: Stycznia 05, 2014, 14:53:15 pm »

Ja nie napisałam że to obowiązujące, napisałam jako przykład. A czy to jest nadzwyczajna forma tej rodziny? - nie powiedziała bym.
A dlaczego nie? Myśli Pani, ze to była norma wtedy? Bynajmniej. Co najwyżej 1% ludzi tak robiło. Z reguły ci, co mieli do kościoła 10km i więcej, chodzili do niego kilka razy w roku. Co nie znaczy, że nie praktykowali regularnie. Praktykowali, tyle że nie w kościołach i nie na Mszy. Wielka popularnością na wsiach cieszyły się na przykład kaplice różańcowe.
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #1256 dnia: Stycznia 05, 2014, 19:05:50 pm »

Przykład świętowania niedzieli w parafii międzyrzeckiej 100 lat temu:
"Znajdują się jeszcze w parafii trzy kaplice, w których Msza św. nigdy się nie odprawia, lecz gdzie ci z mieszkańców, którzy w święta nie mogą udać się do kościoła, gromadzą się na wspólne modły. Są one w oddalonych wioskach od kościoła, a mianowicie: w Łubach, Kożuszkach i Łuniewie" [ks. A . Pleszczyński, Opis historyczno-statystyczny parafii międzyrzeckiej, Warszawa 1911, s. 149].

http://przedsoborowy.blogspot.com/2012/04/sowko-o-swietowaniu-niedzieli.html (komentarz)
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Aleksander
uczestnik
***
Wiadomości: 112


« Odpowiedz #1257 dnia: Stycznia 28, 2014, 01:30:17 am »

Poszukuję oficjalnych dokumentów Kościoła zakazujących wspólnej modlitwy z heretykami.
Zapisane
Fons Blaudi
aktywista
*****
Wiadomości: 4275

« Odpowiedz #1258 dnia: Stycznia 28, 2014, 10:32:59 am »

Jest tego calkiem sporo, dostepne w AAS na stronie vatican.va

Pierwsze z brzegu :

KPK 1917

Can.1258. § 1. Haud licitum est fidelibus quovis modo active assistere seu partem habere in sacris acatholicorum.

§ 2. Tolerari potest praesentia passiva seu mere materialis, civilis officii vel honoris causa, ob gravem rationem ab Episcopo in casu dubii probandam, in acatholicorum funeribus, nuptiis similibusque sollemniis, dummodo perversionis et scandali periculum absit.

Zapisane
Dio ci guardi dalla tentazione dei pasticci ibridi
Bogumil
*NOWICJUSZ*
adept
*
Wiadomości: 16

« Odpowiedz #1259 dnia: Stycznia 28, 2014, 13:10:34 pm »

Jest tego calkiem sporo, dostepne w AAS na stronie vatican.va

Pierwsze z brzegu :

KPK 1917

Can.1258. § 1. Haud licitum est fidelibus quovis modo active assistere seu partem habere in sacris acatholicorum.

§ 2. Tolerari potest praesentia passiva seu mere materialis, civilis officii vel honoris causa, ob gravem rationem ab Episcopo in casu dubii probandam, in acatholicorum funeribus, nuptiis similibusque sollemniis, dummodo perverionis et scandali periculum absit.
 
Ale nas obowiązuje Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku.
Jest też
PAPIESKA RADA DS. JEDNOŚCI CHRZEŚCIJAN
Dyrektorium ekumeniczne
Dyrektorium w sprawie realizacji zasad i norm dotyczących ekumenizmu z 25 marca 1993 r.
108. Tam, gdzie to wypada, katolików powinno się zachęcać do łączenia się z innymi, zgodnie z normami podanymi przez Kościół, celem wspólnego modlenia się z chrześcijanami należącymi do innych Kościołów i Wspólnot eklezjalnych. Takie wspólne modlitwy są z pewnością środkiem skutecznym do wybłagania łaski jedności i stanowią autentyczny wyraz więzów jednoczących nadal katolików z innymi chrześcijanami[119]. Wspólna modlitwa jest sama w sobie drogą prowadzącą do pojednania duchowego.
Zapisane
Strony: 1 ... 82 83 [84] 85 86 ... 190 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Poczekalnia  |  Wątek: Dziecięce poszukiwania odpowiedzi na pytania błahe i całkiem poważne. « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!