Cytat: conservative revolutionary w Stycznia 02, 2014, 18:44:00 pmSwoją drogą pamiętam, że przy mojej pierwszej spowiedzi przedkomunijnej (2004) księża wymawiali formułę rozgrzeszenia jeszcze po łacinie.Nową (Deus, Pater misericordiarum; Et ego te absolvo) czy starą (Dominus noster; Passio; Ego te absolvo)?
Swoją drogą pamiętam, że przy mojej pierwszej spowiedzi przedkomunijnej (2004) księża wymawiali formułę rozgrzeszenia jeszcze po łacinie.
Po udzieleniu rozgrzeszenia:K: Wysławiajmy Pana, bo jest dobry.P: Bo jego miłosierdzie trwa na wieki.K: Pan odpuścił tobie grzechy. Idź w pokoju.Zamiast dziękczynienia i formuły rozesłania penitenta kapłan może powiedzieć:A. Męka Jezusa Chrystusa, naszego Pana, wstawiennictwo Najświętszej Maryi Panny i wszystkich Świętych, dobro, które spełniasz, i cierpienie, które zniesiesz, niech będą zadośćuczynieniem za twoje grzechy, wyjednają ci wzrost łaski i nagrodę życia wiecznego.B. Pan ciebie uwolnił od grzechu, niech da ci udział w swoim królestwie. Jemu chwała na wieki wieków. Amen.C. Szczęśliwy człowiek, któremu zostanie odpuszczona wina, a jego grzech zapomniany. Raduj się w i wesel w Panu. Idź w pokoju.D. Idź w pokoju i głoś światu cudowne dzieła Boga, który cię zbawił.
Szczerze mówiąc nigdy nie spotkałem się, aby jakiś ksiądz (spowiadający w nowym rycie) korzystał z tej opcji. Nawet nie wiedziałem, że zachowano tę modlitwę w nowym rycie spowiedzi...
38* c) Wiernych należy zapoznać z brzmieniem nowej formuły rozgrzeszenia i jej znaczeniem. Punkty katechezy zawiera nr 19 Wprowadzenia. Na formułę rozgrzeszenia penitent z wdzięcznością odpowiada: Amen. Przy spowiedzi penitentów znających język łaciński można posługiwać się łacińską formułą rozgrzeszenia. Również po tej formule penitent odpowiada: Amen.
Ja nie napisałam że to obowiązujące, napisałam jako przykład. A czy to jest nadzwyczajna forma tej rodziny? - nie powiedziała bym.
Jest tego calkiem sporo, dostepne w AAS na stronie vatican.vaPierwsze z brzegu :KPK 1917Can.1258. § 1. Haud licitum est fidelibus quovis modo active assistere seu partem habere in sacris acatholicorum.§ 2. Tolerari potest praesentia passiva seu mere materialis, civilis officii vel honoris causa, ob gravem rationem ab Episcopo in casu dubii probandam, in acatholicorum funeribus, nuptiis similibusque sollemniis, dummodo perverionis et scandali periculum absit.