No to rzeczywiście słabe. Powinni wydać analizę bpa Guerarda des Lauriers, który chyba jako jedyny był w stanie rozjechać zwolenników hipotezy sedewakantystycznej.
Cytat: Krusejder w Sierpnia 08, 2012, 12:19:56 pmNo to rzeczywiście słabe. Powinni wydać analizę bpa Guerarda des Lauriers, który chyba jako jedyny był w stanie rozjechać zwolenników hipotezy sedewakantystycznej.Jakby FSSPX wydało coś Bp.Guerarda to dopiero byłoby ciekawe...
tradycjonaliści, stawiają wszak opór reformie. Zarówno stopień tego oporu jak i jego zasadność jest przecież czymś powodowana prawda ?
Cytat: Tato w Sierpnia 08, 2012, 11:46:13 am tradycjonaliści, stawiają wszak opór reformie. Zarówno stopień tego oporu jak i jego zasadność jest przecież czymś powodowana prawda ?Z pewnoscia nie brakiem waznosci nowych rytow sakramentow ani watpliwosciami odnosnie waznosci.
W jakiś środowy wieczór, kiedy ojciec Finet nie mógł przynieść Komunii łw. osobiście cie, poproszono o to księdza towarzyszącego pani Favre - jednej z odwiedzających. Udali się do domu Marty, wchodzą do jej pokoju, a Marta mówi:- Tutaj nie ma Pana.- Jak to Marto? Jest, w kustodii - mówi zbity z tropu ksišdz.Marta powtarza jednak:- Pana nie ma...Ksiądz otwiera kustodię, która okazuje się... pusta! W Ognisku zapomnieli włożyć konsekrowaną hostię. Natychmiast samochód wraca do Ogniska.
[Panu S do merytorycznej dyskusji zapodam:http://www.ultramontes.pl/cekada_niewazne_swiecenia.htmorazhttp://www.ultramontes.pl/problemy_sakrament_swiecen.htm
Cytat: Fons Blaudi w Sierpnia 08, 2012, 13:17:55 pmCytat: Tato w Sierpnia 08, 2012, 11:46:13 am tradycjonaliści, stawiają wszak opór reformie. Zarówno stopień tego oporu jak i jego zasadność jest przecież czymś powodowana prawda ?Z pewnoscia nie brakiem waznosci nowych rytow sakramentow ani watpliwosciami odnosnie waznosci.To zależy...dla jednych nie dla drugich tak...inaczej nie byłoby tematu...
dziejach Kościoła wielokrotnie zmieniano formę sakramentu pokuty i to jest potwierdzone nawet na stronie ultramontes
Powiem jeszcze że sede bardzo przeginają no i tyle(naginają fakty aby potwierdzić swoją tezę)
Na powaznie - chyba pan nie rozumie pojecia "forma sakaramentu". Moze chodzi panu o "forme" w znaczeniu potocznym, a nie ontologicznym? Gdy zmienia sie forma bytu, to zmienia sie byt. Spowiedz ze inna forma, to nie spowiedz, ale cos zupelnie innego. Gdyby Kosciol zmienil forme sakramentu, to sakrament by zniknal, co jest oczywiscie niemozliwe.
FORMA SAKRAMENTU Forma sakramentu zmieniała się przez stulecia. Ojciec Villien wymienia wiele z tych zmian w swojej pracy The History and Liturgy of the Sacraments (10). I tak na przykład, dawny Pontyfikał z Tours po stwierdzeniu, że Chrystus ustanowił tenże Sakrament i po wezwaniu różnych świętych i Najświętszej Dziewicy, oznajmia: "ipse vos absolvat per ministerium nostrum ab omnibus peccatis vestris, quaecumque cogitatione, aut locutione, aut operatione negligenter egistis, atque a vinculis peccatorum vestrorum absolutos perducere ad regnum coelorum. Per Dominum..." ("niech Pan odpuści tobie za naszą posługą wszystkie twoje grzechy, cokolwiek niebacznie popełniłeś myślą, mową albo uczynkiem, a uwolnionego z więzów twoich grzechów doprowadzić raczy do królestwa niebieskiego. Przez Pana naszego Jezusa Chrystusa..."). Tradycyjna forma rozgrzeszenia używająca formuły oznajmującej "Ja cię rozgrzeszam z grzechów twoich, w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego" była w użyciu już przynajmniej od trzynastego wieku, pozostaje w zgodności z formułą opisaną przez św. Tomasza z Akwinu i została potwierdzona przez Sobór Trydencki. Mimochodem można napomknąć, że istota formuły pozostała niezmieniona (11).
Wiem co to jest forma, jest to tekst, słowa wymagane co do ważności sakramentu.
Pytanie teoretyczne czy Kosciol w ogole moze zmienic forme sakramentu?