formę jako formułę ?
Cytat: corunius w Sierpnia 08, 2012, 21:40:59 pmformę jako formułę ?W dyskusjach na FK, a nie w knajpie czy w tramwaju, staram sie uzywac terminow teologicznych zgodnie z ich znaczeniem, a nie w znaczeniu kolokwialnym. Tak tez odczytuje wypowiedzi wspolforumowiczow chyba, ze kontekst wskazuje na co innego. Forma sakramentu jest jedna, formul moze byc wiele. Rozmaitosc formul nie wyklucza jednosci formy. Kosciol moze zmienic formuly (np. obrzedy), ale nie moze zmienic formy.
Ad Pan Corunius - przykłady wszelkich "mistyczek", czy też "stygmatyczek", podobnie jak "cudu w Sokółce" nie są tu żadnym argumentem. Oczywiście pośrednio mogą wskazywać pewne kwestie, ale można je uznać conajwyżej jako drobne przesłanki pośrednie. W analizie teologicznej kwestii ważności sakramentów w zasadzie nie mają znaczenia. Dlatego pozwoli Pan, że choć rozumiem Pana w tym względzie zaangażowanie, to nie będę się odnosił do tych kwestii.
Sakramenty są bękarcimi sakramentami. Nie wiemy już, czy są sakramentami, które udzielają łaski.
Nie wiemy już, czy ta Msza udziela nam Ciała i Krwi naszego Pana Jezusa Chrystusa.
Kapłani wychodzący z seminariów są nieprawymi kapłanami.
— Odpowiedzi na różne naglące problemy, Écône, 24 lutego 1977 r.:Jeśli uważamy, że ta zreformowana liturgia jest heretycka i nieważna, czy to z powodu zmian poczynionych w materii i formie, czy też z powodu intencji reformatorów wpisanej w nowy ryt, będącej przeciwieństwem intencji Kościoła katolickiego, to oczywiście nie możemy uczestniczyć w tych reformowanych obrzędach, ponieważ bralibyśmy udział w czynie świętokradzkim. Ta opinia oparta jest na gruntownych przesłankach…
— Przedmowa do książki opowiadającej się za tezą o nieważności NOM, autorstwa ojca Michała Guérarda des Lauriers. Écône, 2 lutego 1977 r.:Radykalne i rozległe zmiany dokonane w rzymskim Obrzędzie Ofiary Mszy Świętej i ich podobieństwo do modyfikacji dokonanych przez Lutra obligują katolików lojalnych swej wierze do zakwestionowania ważności tego nowego obrzędu. Kto lepiej od wielebnego ojca Guérarda des Lauriers zdoła wnieść przemyślany wkład w rozwiązanie tego problemu…?"
Cytat: Tato w Sierpnia 10, 2012, 12:06:09 pm— Przedmowa do książki opowiadającej się za tezą o nieważności NOM, autorstwa ojca Michała Guérarda des Lauriers. Écône, 2 lutego 1977 r.:Radykalne i rozległe zmiany dokonane w rzymskim Obrzędzie Ofiary Mszy Świętej i ich podobieństwo do modyfikacji dokonanych przez Lutra obligują katolików lojalnych swej wierze do zakwestionowania ważności tego nowego obrzędu. Kto lepiej od wielebnego ojca Guérarda des Lauriers zdoła wnieść przemyślany wkład w rozwiązanie tego problemu…?"Błąd 2: Obrzęd można zmienić dowolnie, o ile nie dotyka się formy sakramentu.
Przykro mi, ale Pan nie zrozumiał...otóż w analizie teologicznej np. "ważności święceń" nie są to żadne argumenty.
Po pierwsze w analizie w zakresie sakramentologii to te argumenty nie są "żadnymi argumentami" ale nie są po prostu brane pod uwagę. W analizie teologicznej takie argumenty są jak najbardziej brane pod uwagę bowiem mistyka zaliczana jest też do Teologii. Co się czyta w seminariach??? Dzieła wielkich mistyków: Teresy z Avila, Jana od Krzyza itd. Oni byli filozofami? nie! byli mistykami, a z tego co wiem to seminarzyści jako studenci studiują filozofię i teologię. Po prostu nie ma Pan żadnych kontrargumentów.
- X. Gabiel Amorth - nasłynniejszy "posoborowy" egzorcysta, przytacza przykłady "egzorcyzmów" dokonowynaych skutecznie przez charyzmatyków, pastorów protestanckich a wspomina nawet żydowskiego rabina,... czy na tej podstawie będzie Pan np. twierdził , ze wszyscy oni mieli święcenia egzorcystatu albo że są katoloikami Nonsens...