Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 29, 2024, 10:40:02 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231965 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Novus Ordo  |  Kościół posoborowy  |  Wątek: Bractwo św. Jozafata.
« poprzedni następny »
Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 12 Drukuj
Autor Wątek: Bractwo św. Jozafata.  (Przeczytany 48084 razy)
Major
aktywista
*****
Wiadomości: 3722

« Odpowiedz #45 dnia: Czerwca 07, 2010, 11:47:53 am »

Najfajniejszy misz masz był kiedyś u redemptorystów zaalpejskich gdzie w jednym klasztorze pomieszkiwali mnisi z różnych katolickich obrządków. Ciekawe jak jest teraz u nich na Orkadach?
Zapisane
Guldenmond
aktywista
*****
Wiadomości: 2136


« Odpowiedz #46 dnia: Czerwca 10, 2010, 22:01:58 pm »

http://www.saintjosaphat.org/fotohalereya/foto/picture/DSC08639.JPG/thumbnail/0/album/Seminariya%20-%2013.05.07/

Czy mi się tylko wydaje, czy to jest Boska Liturgia przy wystawionym Sakramencie przed figurą MB Fatimskiej?



a tu unickie Boże Ciało: http://www.saintjosaphat.org/fotohalereya/album/Riasne-2%20-%2018.06.09/
i jeszcze raz przy wystawieniu: http://www.saintjosaphat.org/fotohalereya/foto/picture/DSC08362.jpg/thumbnail/0/album/Dyyakonski%20svyachennya%20-%2018.11.09/
« Ostatnia zmiana: Czerwca 10, 2010, 22:07:11 pm wysłana przez Guldenmond » Zapisane
"coraz bardziej cię wciaga do tego trydenckiego ścieku"
ks. K.B.
ryszard1966
aktywista
*****
Wiadomości: 4698

« Odpowiedz #47 dnia: Czerwca 10, 2010, 22:21:31 pm »

Nie podoba mi się to mieszanie rytów zachodnich i wschodnich. Jakiś mix.
Zapisane
marcin
Gość
« Odpowiedz #48 dnia: Czerwca 10, 2010, 23:14:49 pm »

ale takie mieszanie to wydawać by się mogło posoborowa mentalność a tu niby tradycjonaliści a tacy moderniści.
Zapisane
Jarod
aktywista
*****
Wiadomości: 2525


« Odpowiedz #49 dnia: Czerwca 11, 2010, 07:36:39 am »

ale takie mieszanie to wydawać by się mogło posoborowa mentalność a tu niby tradycjonaliści a tacy moderniści.
Dla nich to nie jest mieszanie a trzymanie sie rubryk ichnych starych mszalow, ktore podlegaly organicznej ewolucji w wyniu latynizacji.

BTW, latynizacja powstawala tez dlatego, ze chcieli ja sami wschodniacy. Po prostu dla nich obrzadek lacinski byl bardziej swiety i dystyngowany. Duchowienstwo lacinskie bylo lepiej wyksztalcone. W pewnym momencie to lacinskie zakony prowadzily seminaria wschodnie. Nawet nie mialy one checi latynizacji ale po prostu wschodni klerycy byli zapatrzeni w Kosciol lacinski gdyz tam widzieli pewne idealy.
Zapisane
ryszard1966
aktywista
*****
Wiadomości: 4698

« Odpowiedz #50 dnia: Czerwca 11, 2010, 07:54:55 am »

Myślę, ze to dobrze że Kosciół grekokatolicki pozbywa się teraz latynizmów w liturgii. Jeśli mają przyciągać prawosławnych to ich liturgia musi być podobna. Tak jak i sprawy dyscyplinarne np. nie obowiązkowy celibat. Kiedyś w Polsce nie było żonatych duchownych grekokatolickich(za kardynała Wyszyńskiego) teraz są żonaci proboszczowie.
Zapisane
Michał Barcikowski
*
aktywista
*
Wiadomości: 1875

« Odpowiedz #51 dnia: Czerwca 11, 2010, 08:59:18 am »

ale takie mieszanie to wydawać by się mogło posoborowa mentalność a tu niby tradycjonaliści a tacy moderniści.

Nie, takie mieszanie to ubogacanie adoracją eucharystyczną uboższych o nią, niedoskonałych pod tym względem rytów wschodnich.
Zapisane
marcin
Gość
« Odpowiedz #52 dnia: Czerwca 11, 2010, 11:09:04 am »

wstawienie ikonostasu do kościołów łacińskich było by ubogacające o kontemplację i kult ikon uboższego pod tym względem rytu zachodniego, podobnie jak kielich dla wiernych byłby dopełnieniem.

Tak to sobie możemy... ryty wschodnie mają swoją praktykę adoracji, a mieszanie jest zakłuceniem organicznego rozwoju liturgii.

Po komunii wierni aklamują "Ujrzeliśmy prawdziwe Światło, otrzymaliśmy niebiańskiego Ducha, znaleźliśmy prawdziwą wiarę: uwielbiamy niepodzielną Trójcę, bo to Ona nas zbawiła". Tu nie ma żadnego braku w rozumieniu eucharystii ani w jej adorowaniu.
To jest bardzo proste - do kontemplacji i adoracji są ikony, komunia jest pokarmem. Na zachodzie nie wykształciła się taka rola ikony zatem zaczęto adorować eucharystię i ok, zostawmy jak jest.
Zapisane
marcin
Gość
« Odpowiedz #53 dnia: Czerwca 11, 2010, 11:20:46 am »


Dla nich to nie jest mieszanie a trzymanie sie rubryk ichnych starych mszalow, ktore podlegaly organicznej ewolucji w wyniu latynizacji.

BTW, latynizacja powstawala tez dlatego, ze chcieli ja sami wschodniacy. Po prostu dla nich obrzadek lacinski byl bardziej swiety i dystyngowany. Duchowienstwo lacinskie bylo lepiej wyksztalcone. W pewnym momencie to lacinskie zakony prowadzily seminaria wschodnie. Nawet nie mialy one checi latynizacji ale po prostu wschodni klerycy byli zapatrzeni w Kosciol lacinski gdyz tam widzieli pewne idealy.
tak ale to nie było takie oczywiste. Polityka Rzeczypostplitej była taka że pełnym obywatelem był jedynie katolik łaciński, prawosławni dopiero po 1630otrzymali legalizację wyznania po unii brzeskiej a unici byli de facto niepełnymi obywatelami. Latynizacja unitów była wynikiem pogardy dla ich obrządków. Biskupi uniccy chcąc doprowadzić do równouprawnienia po prostu robili to co wydawało im się najskuteczniejszym, upodobniali obrządek grecki do łacińskiego. Było to skutkiem narzucenia przekonania o wyższości rytu łacińskiego nad wschodnim. Uniccy władycy kształcili się w łacińskich kolegiach, uczelniach i przesiąkami ich ideami które później realizowano w metropoliach.

Organicznym rozwojem nie mogło być usunięcie ikonostasu, który się rozwijał od wczesnego średniowiecza. Ostatnio będąc w Burgas na Boskiej liturgii u unitów, liturgię odprawiał ksiądz z Czech zapytałem się czemu nie było tepłoty (zeonu) a on że w Bułgarii się nie korzysta z tego. Takie praktyki to nic innego jak nomowanie liturgii bizantyjskiej, przecież zeon był powodem dość poważnych konfliktów między ormianami i grekami no bo ormianie "nie chcieli pić ciepłego wina".
Unitów w sumie jest niewielu, 20mln? może 30mln... jest ich garstka ale nieproporcjonalnie do swojej liczebności ubogacają kościół katolicki i trzeba pielęgnować ich tradycję - ale nie postępującą latynizację.
Zapisane
ryszard1966
aktywista
*****
Wiadomości: 4698

« Odpowiedz #54 dnia: Czerwca 11, 2010, 12:31:39 pm »

Panie Marcinie, nie wie Pan dlaczego są różnice w udzielaniu komunii świętej przez unitów i prawosławnych? Wszak to ta sama liturgia św.Jana i św. Bazylego. Chodzi mi, że całowanie kielicha przez wiernych, wymienianie imienia komunikującego, chusta przy udzielaniu komunii, popijanie wody po komunii przy odrędbnym stoliku, czy takie małe chlebki, które diakon rozdaje wiernym po komunii(nie wiem jak się nazywają)
Zapisane
marcin
Gość
« Odpowiedz #55 dnia: Czerwca 11, 2010, 13:19:55 pm »

to znaczy to są chyba różnice regionalne, w Bułgarii unici też mają chustę którą trzymają podczas przyjmowania komunii, też można pocałować kielich, po liturgii kapłan wychodzi i rozdaje nieprzemieniony chleb a wierni go odbierając całują kapłana w rękę.
Co do popijania, tylko raz widziałem ale u prawosławnych że na bocznym stoliku stawia się zwykłe wino i chleb ale nikt mi nie potrafił wyjaśnić o co chodzi.
Zapisane
ryszard1966
aktywista
*****
Wiadomości: 4698

« Odpowiedz #56 dnia: Czerwca 11, 2010, 13:25:56 pm »

Różnice te zauważyłem w katedrze prawosławnej na Pradze. Natomiast w cerkwiach unickich na Miodowej i w Bartoszycach nie ma tych rzeczy.
Zapisane
Michał Barcikowski
*
aktywista
*
Wiadomości: 1875

« Odpowiedz #57 dnia: Czerwca 11, 2010, 13:56:48 pm »

@ Marcin,

Ryt zachodni nie wymaga pod w tym względem żadnego uzupełnienia, gdyż cześć oddawana wizerunkom świętych jest jego integralną częścią.
Poza tym kult ikon nie jest nawet cieniem ekwiwalentu kultu Najświętszego Sakramentu, gdyż w ikonie nie jest obecny realnie i substancjalnie Jezus Chrystus, z całym swoim bóstwem i całym swoim człowieczeństem.
Zapisane
marcin
Gość
« Odpowiedz #58 dnia: Czerwca 11, 2010, 15:19:24 pm »

Różnice te zauważyłem w katedrze prawosławnej na Pradze. Natomiast w cerkwiach unickich na Miodowej i w Bartoszycach nie ma tych rzeczy.

wydaje mi się że to różnice wynikające z obrządku, prawosławni w Polsce mają tradycję synodialną taki jak w Kostomłotach a unici ukraińską (rusińską).

Cytuj
Ryt zachodni nie wymaga pod w tym względem żadnego uzupełnienia, gdyż cześć oddawana wizerunkom świętych jest jego integralną częścią.
Poza tym kult ikon nie jest nawet cieniem ekwiwalentu kultu Najświętszego Sakramentu, gdyż w ikonie nie jest obecny realnie i substancjalnie Jezus Chrystus, z całym swoim bóstwem i całym swoim człowieczeństem.

to jest tak jak ktoś chce nauczyć innego jak kochać swoją żonę.
Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #59 dnia: Czerwca 11, 2010, 15:30:28 pm »

Co do popijania, tylko raz widziałem ale u prawosławnych że na bocznym stoliku stawia się zwykłe wino i chleb ale nikt mi nie potrafił wyjaśnić o co chodzi.
To jest zapivka, jest to po prostu, używając terminologii łacińskiej, puryfikacja ust niekonsekrowanym chlebem i winem
Zapisane
Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 12 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Novus Ordo  |  Kościół posoborowy  |  Wątek: Bractwo św. Jozafata. « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!