Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Marca 28, 2024, 17:55:58 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231860 wiadomości w 6626 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Katolicki punkt widzenia  |  Wątek: Sakrament Pokuty - pytania i odpowiedzi
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 26 Drukuj
Autor Wątek: Sakrament Pokuty - pytania i odpowiedzi  (Przeczytany 161701 razy)
Piotr
uczestnik
***
Wiadomości: 218

« Odpowiedz #75 dnia: Marca 16, 2010, 10:40:15 am »

Hint : ostatnie zdanie. Biskup bardzo madrze postapil niejako instytucjonalizujac zachete do zalu doskonalego.
Ale nie napisał im przecież - wzbudźcie w sobie żal doskonały mówiąc o grzechach innym osobom, tylko "powinni spowiadać się sobie nawzajem jak na to pozwala nauczanie Apostołów"(Jakuba 5:16). Wydaje mi się że tu zachodzi jeszcze inna sytuacja, aniżeli tylko żal doskonały.
Zapisane
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #76 dnia: Marca 16, 2010, 11:26:56 am »

"Nie była to oczywiście spowiedź sakramentalna, ale najlepsze pasterskie rozwiązanie w tak dramatycznej sytuacji."

Jedyna rolą wyznania grzechów osobie świeckiej było w tych okolicznościach pobudzenie umierającego do żalu doskonałego. Natomiast sam ów akt wyznania grzechów, nawet przy zachowaniu warunków spowiedzi (żal niedoskonały, mocne postanowienie poprawy), nie miał SKUTKU SAKRAMENTALNEGO. Z drugiej strony, żal doskonały gładzi grzechy ciężkie i bez aktu spowiedzi. Jednak jeśli ktoś nie pracował nad odpowiednią dyspozycją do żalu doskonałego, jest mało prawdopodobne, że udało mu się go wzbudzić na łożu śmierci - i żadne zarządzenie biskupie tego nie zmieni. Podobnie, jeśli ktoś się nie modli, a na Mszę chodzi tylko by wypełnić przykazanie, trudno mu będzie uzyskać odpust zupełny w godzinę śmierci, bo nie będzie potrafił wykonać samego aktu wzbudzenia intencji jego uzyskania.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
cabbage
aktywista
*****
Wiadomości: 2637


« Odpowiedz #77 dnia: Marca 16, 2010, 16:00:41 pm »

1. Czy formuła po polsku "Ja cię rozgrzeszam z grzechów twoich, w Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego" jest ważną formułą?
2. Gdzie się spowiada ks. Trytek?  ;D Tak całkiem serio i z ciekawości pytam... są jeszcze jacyś sedeccy duchowni w Polsce oprócz niego? Czy jeździ zagranicę za każdym razem? A jak nie da rady- odprawia Mszę w stanie grzechu ciężkiego? A może do piusowców lub petrystów chodzi- chyba, że nie uznaje ich święceń...?
Zapisane
http://www.youtube.com/watch?v=r24hZXfl__o&feature=related
To jest Msza Dziękuję Ci!!!!! ;(

Św. Józef z Kupertynu potężny orędownik, zwłaszcza studentów!!

"Gdy strzelcy się kłócą, niedźwiedź jest bezpieczny!" przysłowie norweskie pod rozwagę tradsom ;)

Jestem papistką :] zbawić dusze :-)
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #78 dnia: Marca 16, 2010, 16:12:52 pm »

1. Czy formuła po polsku "Ja cię rozgrzeszam z grzechów twoich, w Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego" jest ważną formułą?

Oczywiście.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Andris krokodyl różańcowy
aktywista
*****
Wiadomości: 1371


« Odpowiedz #79 dnia: Marca 16, 2010, 17:54:10 pm »

(por. Płatek, Sprawowanie sakramentu pokuty i pojednania)

Jak dla mnie, to nie ma czegoś takiego, jak "sakrament pokuty i pojednania", za to jest "sakrament pokuty". Może to jednak czymś się różni?

Może "Płatkowi" chodzi o samo "pojednanie" bez "pokuty"?
Zapisane
Początkowo zamierzaliśmy nie odpisywać na Pański list, ale ponieważ Pan nalega, pragniemy poinformować, że nie odpowiemy na zadane pytanie.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #80 dnia: Marca 16, 2010, 18:08:45 pm »

(por. Płatek, Sprawowanie sakramentu pokuty i pojednania)

Jak dla mnie, to nie ma czegoś takiego, jak "sakrament pokuty i pojednania"

To termin z Katechizmu Kościoła Katolickiego.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Piotr
uczestnik
***
Wiadomości: 218

« Odpowiedz #81 dnia: Marca 16, 2010, 20:52:03 pm »

"Nie była to oczywiście spowiedź sakramentalna, ale najlepsze pasterskie rozwiązanie w tak dramatycznej sytuacji."

Jedyna rolą wyznania grzechów osobie świeckiej było w tych okolicznościach pobudzenie umierającego do żalu doskonałego. Natomiast sam ów akt wyznania grzechów, nawet przy zachowaniu warunków spowiedzi (żal niedoskonały, mocne postanowienie poprawy), nie miał SKUTKU SAKRAMENTALNEGO. Z drugiej strony, żal doskonały gładzi grzechy ciężkie i bez aktu spowiedzi. Jednak jeśli ktoś nie pracował nad odpowiednią dyspozycją do żalu doskonałego, jest mało prawdopodobne, że udało mu się go wzbudzić na łożu śmierci - i żadne zarządzenie biskupie tego nie zmieni. Podobnie, jeśli ktoś się nie modli, a na Mszę chodzi tylko by wypełnić przykazanie, trudno mu będzie uzyskać odpust zupełny w godzinę śmierci, bo nie będzie potrafił wykonać samego aktu wzbudzenia intencji jego uzyskania.

Dziękuje za wyjaśnienie. Rozumiem że wyznawanie grzechów nie-kapłanom jest jedną z możliwych form wzbudzenia żalu doskonałego? Czy taki sposób był powszechny wśród pierwszych chrześcijan?
Zapisane
Andris krokodyl różańcowy
aktywista
*****
Wiadomości: 1371


« Odpowiedz #82 dnia: Marca 17, 2010, 09:21:41 am »

(por. Płatek, Sprawowanie sakramentu pokuty i pojednania)
Jak dla mnie, to nie ma czegoś takiego, jak "sakrament pokuty i pojednania"
To termin z Katechizmu Kościoła Katolickiego.

W czasach, gdy różne dziwne rzeczy wyłażą, gdy neguje się dogmaty, trzeba wierzyć w to, w co zawsze wszyscy wierzyli. Czytałem katechizm św. Roberta, św. Piusa X ,kard. Gasparriego i tam nie znalazłem takiego terminu jak "sakrament pokuty i pojednania".
(Wiem, oczywiście, że przez sakrament pokuty człowiek zostaje z Bogiem pojednany.)
Zapisane
Początkowo zamierzaliśmy nie odpisywać na Pański list, ale ponieważ Pan nalega, pragniemy poinformować, że nie odpowiemy na zadane pytanie.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #83 dnia: Marca 17, 2010, 13:09:44 pm »

Rozumiem że wyznawanie grzechów nie-kapłanom jest jedną z możliwych form wzbudzenia żalu doskonałego? Czy taki sposób był powszechny wśród pierwszych chrześcijan?

Tak, jest jednym ze środków usposabiających do stanu żalu doskonałego (o samym żalu polecam poczytać np. tutaj: http://msza.net/i/cz18_09.html). W braku kapłana, jeśli zachodzi niebezpieczeństwo śmierci, zaleca się, m.in. za św. Tomaszem:

http://www.scribd.com/doc/25670735/%C5%9Aw-Tomasz-z-Akwinu-Suma-Teologiczna-Tom (str. 49-53 Z. 8 art. 1 i 2, str. 212-213 przypisy do Z. 8 art. 1 i 2)

by penitent zrobił przynajmniej wszystko, co w jego mocy odnośnie Sakramentu Pokuty.

Merkelbach pisze („Summa Theologiae Moralis” t. III art. „De potestate ordinis” n. 574-4), że wyznawanie grzechów wobec świeckich „in periculo mortis” praktykowano dopiero od średniowiecza. Celem tej praktyki ma być pobudzenie skruchy, tęsknoty za spowiedzią sakramentalną, wstyd wywołany obnażeniem swoich grzechów wobec drugiej osoby ma skłonić do zadośćuczynienia, a ostatecznie doprowadzić do żalu doskonałego.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Andris krokodyl różańcowy
aktywista
*****
Wiadomości: 1371


« Odpowiedz #84 dnia: Marca 18, 2010, 10:09:14 am »

Ksiądz, widząc z ziemi spadający samolot, udzielił absolucji wszystkim na pokładzie. Ważnej?

Dopisane: chodziło o katastrofę Iła "Kościuszko" w 1987.
« Ostatnia zmiana: Marca 19, 2010, 08:29:51 am wysłana przez Andris Inkvizitors » Zapisane
Początkowo zamierzaliśmy nie odpisywać na Pański list, ale ponieważ Pan nalega, pragniemy poinformować, że nie odpowiemy na zadane pytanie.
Fons Blaudi
aktywista
*****
Wiadomości: 4275

« Odpowiedz #85 dnia: Marca 18, 2010, 10:58:15 am »

Waznej dla tych, ktorzy chca ja otrzymac (nie dla wszystkich obecnych na pokladzie). Offtopikowo dodam, ze tej dyspozycji odnoszacej sie do stanu wyzszej koniecznosci posoborowie zrobilo w wielu miejscach regule. Sa cale dekanaty, a nawet diecezje, w ktorych spowiedz indywidualna zostala wyrugowana przez zbiorowe ceremonie pokutne, ktore sa oczywiscie calkowicie niewazne jako, ze warunek SWK nie zachodzi.
Zapisane
Dio ci guardi dalla tentazione dei pasticci ibridi
ryszard1966
aktywista
*****
Wiadomości: 4698

« Odpowiedz #86 dnia: Marca 22, 2010, 12:24:10 pm »

Mam pytanie. Czy katolicy łacińscy mogą się spowiadać u księży grekokatolickich i odwrotnie, czy grekokatolicy u księży obrządku łacińskiego? Na pewno moga, ale czy jest to to właściwie? Poza sytuacjami wyjątkowymi. Wszak to inne obrządki, duchowość, inne przepisy np. postne. Z przystępowanie wzajemnym do komunii sprawa jest prostsza.
Zapisane
jp7
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 5521


« Odpowiedz #87 dnia: Marca 24, 2010, 11:04:13 am »

Na jakimś forum była kiedyś dyskusja na ten temat - ktoś, zdaje się, twierdził, że taka spowiedź u oszusta będzie ważna, jeśli poprawnie zostanie wypowiedziana formuła.
NIE będzie ważna.

z tego co uczyłem sie na spowiednictwie to jesli penitent nie wie ze to oszust otrzymuje on rozgrzeszenie na zasadzie Ecclesia suplet potestatem. a pokute zawsze mozna odmowic przyjecia jesli jest szczegolnie ciezka, albo prosic przy nastepnej spowiedzi o zmianę
Jeśli penitent NIE WIE, a zdoła wyspowiadać się (naprawdę) po takim fakcie, to grzechy nieodpuszczone przy poprzedniej "spowiedzi" są odpuszczane przy tej prawdziwej.

wyraznie napislaem jesli osoba nie wiedziala o tym i nie dowiedziala sie do następnej spowiedzi, wiec miala przekonanie ze zostala rozgrzeszona to wtedy ma zastosowanie zasada ecclesia suplet (por. Płatek, Sprawowanie sakramentu pokuty i pojednania)
To nie jest "Ecclesia suplet" - rozgrzeszenie jest na tej samej  zasadzie co grzechów których się nie pamięta.
Zapisane
Kyrie Eleison!
Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?
Fons Blaudi
aktywista
*****
Wiadomości: 4275

« Odpowiedz #88 dnia: Marca 25, 2010, 08:26:55 am »

Ecclesia suplet to tyle co "Kosciol uzupelnia". Zas Kosciol moze uzupelnic tylko brak tego, co sam ustanowil, nie moze sie stawiac na miejscu Pana Boga. Moze wiec uzupelnic brak jurysdykcji, ale nie brak szafarza. Zdanie przeciwne wynika z cichego zalozenia, ze sakramenty sa z ustanowienia ludzkiego. Cytowalem juz ksiedza, ktory powolal sie na Ecclesia suplet gdy mu na mszy wlano wody zamiast wina.
Zapisane
Dio ci guardi dalla tentazione dei pasticci ibridi
Jarod
aktywista
*****
Wiadomości: 2523


« Odpowiedz #89 dnia: Marca 25, 2010, 21:53:48 pm »

Mam pytanie. Czy katolicy łacińscy mogą się spowiadać u księży grekokatolickich i odwrotnie, czy grekokatolicy u księży obrządku łacińskiego? Na pewno moga, ale czy jest to to właściwie? Poza sytuacjami wyjątkowymi. Wszak to inne obrządki, duchowość, inne przepisy np. postne. Z przystępowanie wzajemnym do komunii sprawa jest prostsza.
Tak, ksieza g-k czesto pomagaja w spowiedzi w parafiach lacinskich. Nie ma problemu.
Zapisane
Strony: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 26 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Katolicki punkt widzenia  |  Wątek: Sakrament Pokuty - pytania i odpowiedzi « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!