Można się obawiać o los dokumentów SWII za kilkadziesiąt lat, bo nie mają żadnej rangi doktrynalnej.Ranga doktrynalna określana jest użytymi sfomułowaniami, a w niżej wymienionych dokumentach wcale nie ma, prócz Paweł... na wieczną rzeczy pamiątkę, które to sformułowanie samo w sobie żadnej miary doktrynalnej nie stanowi. Wyjaśniła to soborowa komisja doktrynalna, jej nota podana jest we wprowadzeniu do synopsy dokumentów soborowych wydanej po polsku w 1970r. A do użycia "Amen" na zakończenie ma prawo każdy katolik.
Mam na myśli:
Konstytucja o liturgii świętej "SACROSANCTUM CONCILIUM"
Konstytucja dogmatyczna o Kościele "LUMEN GENTIUM"
Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym "DEI VERBUM"
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym "GAUDIUM ET SPES"
Ponad to niektóre dokumenty są sprzeczne z Tym co mówi Tradycja:
Na temat kluczowego tekstu soborowego Gaudium et spes kard. Ratzinger stwierdził, iż jest to anty-Syllabus: „Stawiając ogólną diagnozę tego tekstu [Gaudium et spes] można powiedzieć, że jest to (razem z tekstami o wolności religijnej i o religiach świata) rewizja Syllabusa Piusa IX, czymś w rodzaju anty-Syllabusa (...)
Porównaj:
http://www.kns.gower.pl/vaticanum/gaudium.htm z
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pius_ix/inne/syllabus_08121864.htmlPoza tym istnieje prawo:
Lex specialis derogat legi generali Zasada prawna oznaczająca mówiąca, że prawo o większym stopniu szczegółowości (pochodzące z aktów prawnych o tej samej mocy, obowiązujące w tym samym czasie) należy stosować przed prawem ogólniejszym.