Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Lipiec 10, 2020, 03:13:30 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
Skauci św. Bernarda

http://ssbc.pl/
217956 wiadomości w 6280 wątkach, wysłana przez 1560 użytkowników
Najnowszy użytkownik: paulie
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: BREVIARIUM ROMANUM
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 36 37 [38] Drukuj
Autor Wątek: BREVIARIUM ROMANUM  (Przeczytany 162866 razy)
Pentuer
aktywista
*****
Wiadomości: 620

« Odpowiedz #555 dnia: Listopad 24, 2019, 22:03:46 pm »

Zwlekałem aż wykupili  ;D ;D ;D. Szkoda, gdyż odmawiam Liturgię Godzin i nie mam niestety niczego niezreformowanego.


Złożyłem ok. 2 tygodnie temu zamówienie w księgarni 3DOM wiedząc, że czas realizacji do 30 dni i... miła niespodzianka! Wczoraj odebrałem przesyłkę! :) Text łacińsko - niemiecki, Deutschsprache znałem nawet nieźle, ale jeżeli języka się praktycznie nie używało przez 20 lat to musiał zardzewieć. Dobrze się składa gdyż za tydzień koniec roku liturgicznego, czyli Najwyższy dał czas niegodnemu na zapoznanie się z podstawami.

Wątek przeczytałem parę tyg. temu, nie wiem, na ile poważnie traktować hasło "Nie rozumiem po łacinie" :D

O sobie sądzę, że największą trudność sprawi mi pozbycie się pewnych nawyków związanych z prawie półtorarocznym odmawianiem posoborowego "Brewiarza dla świeckich" (plus dość regularne uczestnictwo w coczwartkowych Godzinach Czytań z Siostrami Benedyktynkami - Sakramentkami)...
Zapisane
Ecclesia ibi est, ubi fides vera est - (S. Hieronymus, Ecclesiae Doctor)
jwk
aktywista
*****
Wiadomości: 5859


« Odpowiedz #556 dnia: Listopad 25, 2019, 10:31:15 am »

Zawsze poratować się można divinumofficium.com.
Zapisane
Für Kikokarmenisten, Komunisten und Volkskomissaren Eintritt verboten.
Pentuer
aktywista
*****
Wiadomości: 620

« Odpowiedz #557 dnia: Listopad 25, 2019, 12:51:57 pm »

Zawsze poratować się można divinumofficium.com.

Muszę przyjąć jakiś punkt odniesienia. Dla mnie typowe - "sprawdzić jak jest i dociekać, dlaczego tak a nie inaczej".

A co do łaciny (tu mizeria straszna!) - spróbuję zastosować poradę P. @Andrzej75'a posiłkując się psałterzem tynieckim lub w przekł. F. Karpińskiego.
Zapisane
Ecclesia ibi est, ubi fides vera est - (S. Hieronymus, Ecclesiae Doctor)
Pentuer
aktywista
*****
Wiadomości: 620

« Odpowiedz #558 dnia: Listopad 30, 2019, 21:55:31 pm »

Właśnie wróciłem z Mszy Św. i nieszporów w kościele św. Brata Alberta i św. Andrzeja Apostoła. I pytanie - czy uroczystość patrona "stoi wyżej" niż niedziela I klasy? Nieszpory bowiem były II Vesperae S. Andreae Apostoli i kommemorancja jutrzejszej I Niedzieli Adwentu. Nie kwestionuję tego, tylko pytam.
W mszale tynieckim przeczytałem, że niedziele adwentu ustępują tylko przed Świętem Niepokalanego Poczęcia Najśw. Maryi Panny. I tak będzie za tydzień. Więc?
Zapisane
Ecclesia ibi est, ubi fides vera est - (S. Hieronymus, Ecclesiae Doctor)
Albertus
rezydent
****
Wiadomości: 266

« Odpowiedz #559 dnia: Grudzień 02, 2019, 03:36:16 am »

Nie wiem jak jest po zmianach Piusa XII i Jana XXIII, ale normalnie II Nieszpory świąt duplex 1 jak i 2 klasy miały pierwszeństwo przed I Nieszporami jakiejkolwiek Niedzieli, nawet 1 klasy. Tak więc tradycyjnie nawet zwykłe święto św. Andrzeja (duplex 2 kl.) miało by swoje II Nieszpory ze wspomnieniem I Niedzieli Adwentu, mimo że gdyby wypadły w ten sam dzień, to pierwszeństwo by miała niedziela, a święto by było przeniesione. Okurencja nie musi równać się konkurencji.
Zapisane
Jacek S.
rezydent
****
Wiadomości: 315

« Odpowiedz #560 dnia: Grudzień 02, 2019, 12:27:33 pm »

Zarówno święto patrona kościoła, jak i niedziela adwentowa, są 1. klasy. W omawianym wypadku nastąpiło ich spotkanie się (concurrentia), czyli należało odprawić nieszpory o św. Andrzeju ze wspomnieniem niedzieli (KR 105). Natomiast gdyby niedziela przypadała 30. listopada, mielibyśmy do czynienia ze zbieżnością (occurrentia) obchodów, w związku z czym odprawiałoby się mszę z niedzielnego formularza, a uroczystość odpustową przenosiło by się na dzień następny (zgodnie z przepisami KR 95 i 91).
Zapisane
Msza tradycyjna TAK, tradycjonaliści NIE.

Miłośnik dobrej liturgii (starej i nowej), wierzący w hermeneutykę ciągłości i reformę reformy.
Pentuer
aktywista
*****
Wiadomości: 620

« Odpowiedz #561 dnia: Grudzień 04, 2019, 19:55:24 pm »

Bardzo dziękuję Panom za odpowiedzi. Jestem dopiero początkujący w dziedzinie Breviarum Romanum. Pozdrowienia. :)
Zapisane
Ecclesia ibi est, ubi fides vera est - (S. Hieronymus, Ecclesiae Doctor)
Pentuer
aktywista
*****
Wiadomości: 620

« Odpowiedz #562 dnia: Maj 08, 2020, 09:32:30 am »

https://allegro.pl/oferta/breviarium-romanum-pars-aestiva-1946-zlocenia-9249559567?reco_id=24941f45-9111-11ea-a510-000af7f62220&sid=f8bddad5d737919e6c726c989b66bdbe96499e13bc806f55bd0c404f69ac7020

https://allegro.pl/oferta/breviarium-romanum-pars-autumnalis-1946-zlocenia-9249560458?reco_id=306b4849-9111-11ea-8cdf-246e96104f98&sid=041047f9c36843e364ecb91b45c568a2755aa386fe7e14ee7421a14291fbf951

"Stan dobry (wycofane z biblioteki WSM Księży Sercanów) - sprzedaż w imieniu WSM Księży Sercanów w Stadnikach"

Tym sposobem dałoby się zakupić komplet 4 tomów za niecałe 400 PLN.

Gdybym nie miał już Diurnale zastanawiałbym się. Warto? (Oferta wygasa za niecałe pół godziny) Oferta wygasa za 2 dni

Edit Zaktualizowałem linki
« Ostatnia zmiana: Maj 08, 2020, 11:55:07 am wysłana przez Pentuer » Zapisane
Ecclesia ibi est, ubi fides vera est - (S. Hieronymus, Ecclesiae Doctor)
Simeonus
uczestnik
***
Wiadomości: 137


« Odpowiedz #563 dnia: Maj 20, 2020, 18:58:23 pm »


Mam pytanie odnośnie prymy, ale zapewne dotyczy to także innych godzin. W FSSPX na dziś tj. środę przed Wniebowstąpieniem Pańskim obowiązywały psalmy 25, 51, 52. Na stronie https://adiutorium.pl/ na prymę przypisano psalmy: 9, 10, 11. Wczoraj z kolei w pierwszym przypadku (FSSPX) obowiązywał psalm 24 podzielony na 3 części a w "środowisku Christianitas" psalmy 7, 8 i 9. Z czego wynika ta różnica?
Zapisane
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3561

« Odpowiedz #564 dnia: Maj 20, 2020, 19:10:33 pm »

Inicjatywa adiutorium.pl nie dotyczy Brewiarza Rzymskiego lecz Brewiarza Monastycznego.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Simeonus
uczestnik
***
Wiadomości: 137


« Odpowiedz #565 dnia: Maj 20, 2020, 19:23:55 pm »

Inicjatywa adiutorium.pl nie dotyczy Brewiarza Rzymskiego lecz Brewiarza Monastycznego.

Bóg zapłać. Zapytam jeszcze o praktykę dot. Brewiarza Rzymskiego. Czy można prymę odmówić przed godz. 6, gdy przecież czasokres między powiedzmy godz. 4 a 6 przynależał raczej do laudesów? Na ile dopuszczalna w tym względzie była elastyczność (o ile w ogóle takowa była)?
Zapisane
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3561

« Odpowiedz #566 dnia: Maj 20, 2020, 19:48:27 pm »

Te czasokresy można sobie darować :) W praktyce Jutrznię z Laudesami antycypowano dnia poprzedniego (nawet już o 14:00), a Pryma była pierwszą godziną dnia.

Podam przykład z klasztoru karmelitanek bosych w Dijon na początku XX wieku:
https://books.google.pl/books?id=qBYnGXiGwJEC&pg=PA754&lpg=PA754#v=onepage&q&f=false
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Simeonus
uczestnik
***
Wiadomości: 137


« Odpowiedz #567 dnia: Maj 20, 2020, 20:16:52 pm »

Te czasokresy można sobie darować :) W praktyce Jutrznię z Laudesami antycypowano dnia poprzedniego (nawet już o 14:00), a Pryma była pierwszą godziną dnia.

Podam przykład z klasztoru karmelitanek bosych w Dijon na początku XX wieku:
https://books.google.pl/books?id=qBYnGXiGwJEC&pg=PA754&lpg=PA754#v=onepage&q&f=false

"Forum Krzyż" - i już wiesz :-) Bóg zapłać!
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2193


« Odpowiedz #568 dnia: Maj 20, 2020, 20:28:56 pm »

W gruncie rzeczy dopiero w Kodeksie Rubryk (1960) jest większy nacisk na „veritas horarum”. Ale nawet tutaj nic nie stoi na przeszkodzie wcześniejszemu odmawianiu Prymy.

142. Godziny kanoniczne Oficjum Bożego, odkąd je ustanowiono, uporządkowane są dla uświęcenia rozmaitych godzin naturalnego dnia. Dlatego najlepiej jest odprawiać je w czasie, który jest najbliższy właściwej pory każdej Godziny kanonicznej, aby naprawdę uświęcić dzień i odmówić te Godziny z pożytkiem duchowym.
143. Jednak aby spełnić obowiązek odmawiania Oficjum Bożego, wystarczy odmówić wszystkie Godziny kanoniczne w ciągu dwudziestu czterech godzin doby.
144. Jutrznię ze słusznej przyczyny wolno odmówić w godzinach popołudniowych poprzedniego dnia, byleby nie przed godziną czternastą.
145. Laudes, ponieważ są modlitwą poranną, w chórze oraz wspólnie odmawia się wcześnie rano; wypada przestrzegać tego również w odmawianiu samotnym.
146. Nieszpory, także w czasie W. Postu i Męki Pańskiej, w chórze oraz wspólnie należy odmawiać w godzinach popołudniowych; wypada przestrzegać tego również w odmawianiu samotnym.
147. Kompletę wszyscy, którzy są obowiązani do odmawiania Oficjum Bożego, a zwłaszcza rodziny zakonne, powinni odmawiać (valde opportune dicitur) jako ostatnią modlitwę na końcu dnia, chociażby uprzednio odmówiono ze słusznej przyczyny Jutrznię następnego dnia.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Strony: 1 ... 36 37 [38] Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: BREVIARIUM ROMANUM « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.11 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!