przeczytałem może 2 akapity, a tam piszą, że Orygenes to jeden z Ojców Kościoła. no to ja mówię "pas". Nie ma o czym gadać.
Orygenes, zaliczany do grona Ojców Kościoła
Kryteria uznania kogoś za Ojca Kościoła (przyjęte przez Kościół, sformułowane przez św. Wincentego z Lerynu w Jego Commonitorium:1. prawowierność nauki (tu, może poza ks. Hryniewiczem, wszyscy są zgodni: metempsychoza i częściowo apokatastaza Orygenesa go dyskwalfikują)2. świętość życia3. życie w czasach starożytnych4. aprobata Kościoła (za brak owej nie wejdzie do tego grona np. Tertulian, którego nb. uwielbiam, bo to prawnik Trzeba spełnić łącznie te 4 warunki, aby być uznanym za Ojca Kościoła.Pomogłyby też uznanie za świętego/błogosławionego - w przypadku Orygenesa to nie zachodzi. No i jest problem z tą jego autokastracją (ok, są spory, czy to zaszło naprawdę).Myślę, że mogę powiedzieć, że większość patrologów nie zalicza go do grona O.K.To tak jak z ks. prof. Bartnickim z KULu, który wbrew wszystkiemu i wszystkim, od wielu lat uparcie twierdzi, że Ewangelia Mateusza jest najstarsza, mimo coraz większej liczby dowodów, że to Marek był pierwszy.
informacje przytaczam za wykładem Henryka Pietrasa SI. te kryteria obowiązują, przyjął je Kościół, więc nie można głosić błędnych teorii i być jednocześnie Ojcem Kościoła. Zalicza się dwóch w/w Autorów do tzw. starożytnych pisarzy chrześcijańskich. Obecność np. ich tekstów w Godzinie Czytań nie przesądza o uznaniu ich za O.K. Zgodzę się, że należą do szeroko pojętej tradycji patrystycznej.
ta książka ks. Kudasiewicza to jubileuszowe wydanie jego starej książki o synoptykach (fakt, że przejrzane przez jakiegoś, bodaj, SDB) - czytałem ją na studiach.nie ma żadnej pewności, że Q to jest właśnie Mateusz aramejski.jeszcze trochę, a zacznę szukać notatek z wykładów i skryptów
Cytat: OPen w Lutego 28, 2009, 08:57:41 amKryteria uznania kogoś za Ojca Kościoła (przyjęte przez Kościół, sformułowane przez św. Wincentego z Lerynu w Jego Commonitorium:1. prawowierność nauki (tu, może poza ks. Hryniewiczem, wszyscy są zgodni: metempsychoza i częściowo apokatastaza Orygenesa go dyskwalfikują)2. świętość życia3. życie w czasach starożytnych4. aprobata Kościoła (za brak owej nie wejdzie do tego grona np. Tertulian, którego nb. uwielbiam, bo to prawnik Trzeba spełnić łącznie te 4 warunki, aby być uznanym za Ojca Kościoła.Pomogłyby też uznanie za świętego/błogosławionego - w przypadku Orygenesa to nie zachodzi. No i jest problem z tą jego autokastracją (ok, są spory, czy to zaszło naprawdę).Myślę, że mogę powiedzieć, że większość patrologów nie zalicza go do grona O.K.To tak jak z ks. prof. Bartnickim z KULu, który wbrew wszystkiemu i wszystkim, od wielu lat uparcie twierdzi, że Ewangelia Mateusza jest najstarsza, mimo coraz większej liczby dowodów, że to Marek był pierwszy. Po pierwsze jako Ojcowie Kościoła w tekstach Patrystycznych występuje dwóch "nieświętych" Orygenes właśnie i Tertulian. Ich słowa uznawane są za Tradycję Patrystyczną - oczywiście nie te błędnowiercze , ale te, które głosili będąc jeszcze w Kościele. Skąd więc stwierdzenie iż nie są Ojcami Kościoła? Orygenes jest jednym z największych geniuszy nie tylko Kościoła, ale i całej ludzkości - A. HammanW n/w publikacjach Orygenes zaliczany jest do Ojców KościołaHenri Crouzel, Orygenes, Kraków 2004Dom Pierre-Patrick Verbraken OSB - Ojcowie Kościoła. Panorama patrystyczna, Warszawa 1991Hans von Campenhausen - Ojcowie Kościoła, Warszawa 1998Adalbert Hamman - Portrety Ojców Kościoła, - Warszawa 1978także z publikacji x. Marka Starowieyskiego można wyciągnąć wniosek, że przychylałby się do nazywania Orygenesa, Ojcem KościołaCytujPo drugie - wielu egzegetów biblijnych uważa, że Ewangelia wg. św. Marka nie była pierwszą. Z czterech Nowotestamentowych to faktycznie Marka jest najstarsza, ale uznaje się - dość powszechnie - iż pierwowzorem dla synoptyków było tzw. źródło Q - czyli Mateusz aramejski. Polecam literaturę - x. prof. Kudasiewicz, Ewangelie synoptyczne dzisiaj, Apostolicum 1999Co do Ewangelii to najstarsze są:- Magdalen Papyrus (P64) datowany na lata 30-70 p.Ch. (Ewangelia św. Mateusza) - grecki- 7Q datowany przez O'Callaghana datowany 60-100 p.Ch. (Ewangelia św. Marka) - grecki- Bodmer Papyrus datowany ok. 125 p.Ch. (Ewangelie Św. Łukasza i św. Jana) - grecki- The John Rylands Fragment datowany 117-138 p.Ch. (Ewangelia św. Jana) - greckiJak Państwo zauważyliści w/w najstarsze fragmenty Ewangelii zostały napisane w języku greckim. Obecnie wśrod sporej grupy biblistów panuje przekonanie, że pierwotnie tekst Ewangelii został spisany w języku aramejskim a dopiero potem został przetłumaczony na grekę, łacinę, koptyjski itd. Czekamy z niecierpliwością na dokument który potwierdzi tę tezę.
Kryteria uznania kogoś za Ojca Kościoła (przyjęte przez Kościół, sformułowane przez św. Wincentego z Lerynu w Jego Commonitorium:1. prawowierność nauki (tu, może poza ks. Hryniewiczem, wszyscy są zgodni: metempsychoza i częściowo apokatastaza Orygenesa go dyskwalfikują)2. świętość życia3. życie w czasach starożytnych4. aprobata Kościoła (za brak owej nie wejdzie do tego grona np. Tertulian, którego nb. uwielbiam, bo to prawnik Trzeba spełnić łącznie te 4 warunki, aby być uznanym za Ojca Kościoła.Pomogłyby też uznanie za świętego/błogosławionego - w przypadku Orygenesa to nie zachodzi. No i jest problem z tą jego autokastracją (ok, są spory, czy to zaszło naprawdę).Myślę, że mogę powiedzieć, że większość patrologów nie zalicza go do grona O.K.To tak jak z ks. prof. Bartnickim z KULu, który wbrew wszystkiemu i wszystkim, od wielu lat uparcie twierdzi, że Ewangelia Mateusza jest najstarsza, mimo coraz większej liczby dowodów, że to Marek był pierwszy. Po pierwsze jako Ojcowie Kościoła w tekstach Patrystycznych występuje dwóch "nieświętych" Orygenes właśnie i Tertulian. Ich słowa uznawane są za Tradycję Patrystyczną - oczywiście nie te błędnowiercze , ale te, które głosili będąc jeszcze w Kościele. Skąd więc stwierdzenie iż nie są Ojcami Kościoła?
Po drugie - wielu egzegetów biblijnych uważa, że Ewangelia wg. św. Marka nie była pierwszą. Z czterech Nowotestamentowych to faktycznie Marka jest najstarsza, ale uznaje się - dość powszechnie - iż pierwowzorem dla synoptyków było tzw. źródło Q - czyli Mateusz aramejski. Polecam literaturę - x. prof. Kudasiewicz, Ewangelie synoptyczne dzisiaj, Apostolicum 1999