Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Grudnia 07, 2024, 01:25:00 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
232690 wiadomości w 6640 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Novus Ordo  |  Kościół posoborowy  |  Wątek: komunia na rękę
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 17 18 [19] 20 Drukuj
Autor Wątek: komunia na rękę  (Przeczytany 103317 razy)
DarPius
uczestnik
***
Wiadomości: 134


ZERO tolerancji

« Odpowiedz #270 dnia: Sierpnia 26, 2020, 19:07:08 pm »

Właśnie otrzymałem dzisiaj książkę poleconą mi podczas dyskusji youtubowej.
Tytuł: "Petrus, liebst du mich?" [Piotrze, czy mnie kochasz?]
Autor: Daniel le Roux

Książka ta została przetłumaczona z francuskiego na niemiecki i wydana nakładem Bractwa św. Piusa w 1990 roku w Stuttgarcie. Kupiłem od antykwariusza za 9,50€.

Jak w temacie, to tam znalazłem.
Przetłumaczę, co w czerwonej ramce:
Cytuj
Podczas swojej pierwszej podróży do Francji papież udzielał zawsze Komunii do ust. Z biegiem pielgrzymek widziano go wkrótce, jak regularnie udzielał Komunii na rekę.
W roku 1980 w Moguncji: "Zwyczajowo Jan Paweł II udzielał kilku wiernym Komunii. Wyciągnęli ręce, co wywołało pewne zamieszanie. Papież wydawał się być zaskoczony, ale jednak udzielił im Komunii na rękę.

W roku 1986 podczas pielgrzymki do Francji papież już często udzielał Komunii na rękę. "Le Figaro" z 8 października 1986 roku pokazało go, jak udziela Komunii jednemu dziecku i załącza następujący komentarz:
"Podczas Mszy na brzegu jeziora Annecy Jan Paweł II udzielał Komunii licznej młodzieży, między innymi temi dziecku".

Całej pikanterii z 1980 w Moguncji roku dodaje fakt, że 6 miesięcy wcześniej opublikował list DOMINICAE CENAE.
http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/letters/1980/documents/hf_jp-ii_let_19800224_dominicae-cenae.html

Czyli tak: Albo papież niniejszym podporządkowuje się decyzji lokalnego episkopatu, któremu wydał pozwolenie i wątpi niniejszym w prymat własnego urzędu (który sam sprawuje!), albo guzik obchodzą go prawa, które sam ustala. Słowem obłęd!  ::)

https://vk.com/doc548040872_566401741
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 27, 2020, 11:35:12 am wysłana przez DarPius » Zapisane
'Et portae inferi non praevalebunt eam'
- Kto? katolik wierny tradycji Świętego Kościoła Rzymskiego
- Sedewakantysta? NIE
- Chodzi na NOM? NIE
Talerpimmut
uczestnik
***
Wiadomości: 132

« Odpowiedz #271 dnia: Października 05, 2020, 14:14:34 pm »

Zamiast ciągle przytaczać wypowiedzi ostatnich papieży, współczesnych kardynałów, stanowiska Kongregacji itd., może lepiej odnaleźć coś na temat Komunii świętej na rękę w starej literaturze? Mówi się, że praktykę Komunii świętej na rękę wprowadzili protestanci, żeby w ten sposób zaprzeczać Realnej Obecności Chrystusa w Komunii świętej. Czy żaden święty nie wypowiadał się w tamtych czasach na temat tej praktyki, czy żadna ważna osobistość nic przeciwko niej mówiła? Czy może nic takiego się nie zachowało? Wiemy, że tak protestanci mieli robić (ja osobiście nie widziałem żadnego materiału źródłowego do tego zagadnienia), więc coś chyba jest na ten temat.
Zapisane
Ulikkaluttuinnarpoq. Ullut 4o-t unnuallu 40-t siallersorujussuujuarpoq. Kiisa qaqqat portunerit allaat ulugussaapput. Inuit uumasullu umiarsuarmiinngitsut tamarmik ajunaarput, soorlu Guuti oqarsimasoq. umiarsuarmiittulli annapput.
mac
aktywista
*****
Wiadomości: 1231


sługa Boży Pius XII

« Odpowiedz #272 dnia: Października 09, 2020, 20:14:59 pm »

KEP wydał oświadczenie na tema komunii rękę.
https://episkopat.pl/komisja-liturgiczna-episkopatu-komunia-na-reke-nie-jest-profanacja/
Komisja liturgiczna Episkopatu: Komunia na rękę nie jest profanacją!

Cytuj
Komunikat Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów

Warszawa, 3 października 2020 r.

              W związku z wieloma pytaniami dotyczącymi sposobu przystępowania do Komunii świętej, Komisja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Konferencji Episkopatu Polski wystosowała treść komunikatu.

W związku z zapytaniem o publiczne inicjatywy krytyczne wobec Komunii św. na rękę, przypominamy, że chociaż główną formą przyjmowania Komunii w Polsce jest Komunia do ust (Wskazania KEP z 2005 r. nr 40), to jednak nie oznacza to, że inne zatwierdzone przez Kościół formy miałyby być same z siebie niegodne, niewłaściwe, złe lub grzeszne, jeśli spełnia się warunki stawiane w tej kwestii przez prawo liturgiczne.

Niewłaściwe i krzywdzące wiernych jest twierdzenie, że przyjmowanie Komunii św. na rękę, jest brakiem szacunku wobec Najświętszego Sakramentu. Podobnie niesprawiedliwe jest ukazywanie osób przyjmujących Komunię św. na rękę jako tych, którzy „winni są Ciała i Krwi Pańskiej”, z założeniem, że czynią to bez uszanowania, którego domaga się św. Paweł w 1 Liście do Koryntian. Co prawda Sobór Trydencki używa tego fragmentu na przypomnienie o godnym i pełnym czci przyjmowaniu Ciała Pańskiego, ale nadaje mu również wymiar duchowy, ukazując że niegodnym jest przyjmowanie Komunii w grzechu (Dekr. o Euch., sesja 13: 1/A, r. 7). Dodajmy, że słowo „niegodne” oznacza to, czego się nie godzi czynić, a tymczasem Kościół w swoim prawie uznaje za „godny” zarówno jeden, jak i drugi sposób przyjmowania Komunii. Potępiając jeden z godziwych sposobów przyjmowania Komunii św., wprowadza się nieład i podział w rodzinie Kościoła.

Nie można też stwierdzić, iż Komunia św. na rękę jest sama z siebie profanacją. W ten sposób zarzucałoby się Stolicy Apostolskiej, która dopuszcza Komunię na rękę, że akceptuje profanację (por. Mszał Rzymski, OWMR 161, rzymska instrukcja Redemptionis Sacramentum nr 92). Tymczasem faktyczna profanacja Eucharystii to czyn „mający znamiona dobrowolnej i poważnej pogardy okazywanej świętym postaciom” (instr. Redemptionis Sacramentum 107, por. KPK kan. 1367). Nie można więc zarzucać profanowania Eucharystii osobom, które z różnych powodów pragną przyjąć z wiarą i czcią Komunię św. na rękę, zwłaszcza w okresie pandemii,.

Przypominamy także wszystkim szafarzom Komunii, zwyczajnym i nadzwyczajnym, że są oni zobowiązani do przestrzegania prawa liturgicznego, które stanowi, że kiedy nie ma niebezpieczeństwa profanacji, nie można ani zmuszać, ani zabraniać Komunii w jednej czy drugiej formie (por. Redempt. Sacr. nr 12). Szafarze nie mogą twierdzić, że samo udzielenie Komunii na rękę stanowi niebezpieczeństwo profanacji, jeśli wierny z wiarą i szacunkiem prosi o tę formę Komunii. Prawo oceniania i zmieniania praktyki liturgicznej należy do Stolicy Apostolskiej i dopóki ona uznaje Komunię na rękę za godziwy sposób udzielania wiernym Ciała Pańskiego, nikt nie powinien tego sposobu potępiać. Kto zaś to czyni, wprowadza nieład i podział w rodzinie Kościoła. Może się natomiast zdarzyć, że w okresach nadzwyczajnych, jak np. trwająca epidemia, biskupi na swoim terenie tymczasowo zawężą obowiązujące prawo (por. List kard. Saraha z 3 września br.), czemu należy być zawsze posłusznym, aby zachować w Kościele pokój, o który modlimy się we Mszy przed samą Komunią.

Niech szafarze udzielający Komunii na rękę poczuwają się do szczególnie wielkiej dbałości o cześć wobec Najśw. Sakramentu, zwracając uwagę na to, aby przy Komunii nie dopuścić do gubienia okruszyn Hostii. W tym celu powinni dbać o jakość stosowanych do Mszy hostii, z wielką uwagą dbając o to, aby się nie kruszyły i nie pozostawiały na dłoniach wiernych okruszyn. Warto też przypomnieć za Mszałem, że „ilekroć przylgnie do palców jakaś cząstka Hostii, zwłaszcza po łamaniu Chleba i Komunii wiernych, kapłan powinien otrzeć palce nad pateną, a jeśli to konieczne, obmyć je. Ma również zebrać cząstki znajdujące się poza pateną.” (OWMR 278). Kongregacja ds. Nauki Wiary w 1972 r. wyjaśniła, że „zasadniczo otarcie palców nad pateną powinno wystarczyć. Ale mogą się zdarzyć i takie przypadki, w których konieczna jest ablucja palców, jeśli np. wyraźnie widoczne partykuły pozostaną przyklejone do palców z powodu pocenia się.” (dekl. De fragmentis eucharisticis). Jeśli kapłani są zobowiązani do sprawdzenia, czy na dłoniach nie pozostały okruszyny Hostii (OWMR 278), podobnie powinni postępować wierni. Dlatego ci, którzy z uzasadnionych powodów proszą o Komunię na rękę, zaraz po spożyciu Ciała Pańskiego powinni uważnie obejrzeć dłonie oraz zebrać i spożyć ze czcią każdą widoczną okruszynę, która mogła oderwać się od Hostii.

Bp Adam Bałabuch
Przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów
Konferencji Episkopatu Polski

Zapisane
"Przyglądając się dzisiejszemu Kościołowi (kler-liturgia-teologia) tradycyjny katolik najpierw się oburza, potem trwoży a w końcu wybucha śmiechem."
DarPius
uczestnik
***
Wiadomości: 134


ZERO tolerancji

« Odpowiedz #273 dnia: Października 10, 2020, 00:13:09 am »

KEP wydał oświadczenie na tema komunii rękę.
https://episkopat.pl/komisja-liturgiczna-episkopatu-komunia-na-reke-nie-jest-profanacja/
Komisja liturgiczna Episkopatu: Komunia na rękę nie jest profanacją!
Na szczęście nie dotyczy to katolików, tylko gnostycznej sekty SVII.

KEPscy ignoranci/zdrajcy (niepotrzebne skreślić) mają co najwyżej status Synodu z Pistoi, który papież Pius VI zdruzgotał nieomylnym dokumentem "Auctorem fidei" z 1794 roku.
Przytaczam link do tekstu niemieckiego z imprimaturem, bo akurat ten język znam:
http://kathpedia.com/index.php?title=Auctorem_fidei_(Wortlaut)

po włosku
http://www.vatican.va/content/pius-vi/it/documents/bolla-auctorem-fidei-28-agosto-1794.html


ważne punkty:
Potępione zdanie dotyczące władzy i organizacji w Kościele
Cytuj
VI. Die Lehre der Synode, wo sie bekennt, sie sei überzeugt, ein Bischof habe von Christus alle zur guten Führung seiner Diözese notwendigen Rechte empfangen, so, als ob zur guten Führung einer Diözese nicht die höheren Anordnungen gehören würden, die sich auf den Glauben und die Sitten oder auf die allgemeine Disziplin beziehen, wozu das Recht bei den Päpsten und den Allgemeinen Konzilien für die ganze Kirche liegt, als SCHISMATISCH, MINDESTENS ABER IRRIG

Cytuj
DIRITTI INDEBITAMENTE ATTRIBUITI AI VESCOVI.

Decr. dell’Ord., § 25.

VI. La dottrina del Sinodo con la quale professa «essere persuaso che il Vescovo abbia ricevuto da Gesù Cristo tutti i diritti necessari per il buon governo della sua diocesi»;

Quasi che al buon governo di ciascuna diocesi non siano necessarie le superiori disposizioni concernenti o la fede, o i costumi, o la disciplina universale, il diritto delle quali appartiene ai Sommi Pontefici e ai Concilii Generali per tutta la Chiesa;

SCISMATICA, O PER LO MENO ERRONEA.

moje tłumaczenie
Cytuj
PRAWA NIENALEŻNE BISKUPOM
Naukę synodu, który wyznaje, że [synod] jest przekonany, jakoby biskup otrzymał od Chrystusa do dobrego prowadzenia diecezji konieczne uprawnienia, w taki sposób, jakoby do dobrego prowadzenia diecezji nie należą wyższe zarządzenia, które dotyczą wiary, moralności i ogólnej dyscypliny, gdzie [stanowienie] prawa należy do papieży lub Synodów Powszechnych, należy uznać za schizmatyczna a conajmniej błędną.

Mówiąc krótko, chodzi o ukrócenie samowolki biskupów.
Nie ma czegoś takiego, jak "Komisja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów" w KEP, bo to przekracza ich kompetencje. KROPKA.

A teraz cytat z tejże bulli, dotyczący BEZPOŚREDNIO epidiaskopów narodowych wszelkiej maści

Cytuj
LXXXV: Irrtümer über die Einberufung des National-Konzils
VON DER EINBERUFUNG DES NATIONAL-KONZILS.

Aus der Denkschrift über die Berufung des National-Konzils, § I.

LXXXV. Die Vorlage, welche sich dahingehend ausspricht, auch die geringste Kenntnis der Kirchengeschichte sei hinreichend, dass jedermann bekennen müsse, ein National-Konzil sei einer jener canonischen Wege, auf welchem in der Kirche die sich auf die Religion beziehenden Streitigkeiten der betreffenden Nationen beendet werden,

so verstanden, dass die in was immer für einer Kirche hinsichtlich des Glaubens und der Sitten entstandenen Streitigkeiten auf einem National-Konzil durch einen unabänderlichen Urteilsspruch zu Ende gebracht werden können, gleichsam als wenn die Unfehlbarkeit in Sachen des Glaubens und der Sitten einem National-Konzil zustehen würde,

als SCHISMATISCH UND HAERETISCH.

Cytuj
DEL CONCILIO NAZIONALE DA CONVOCARSI.

Promemoria per la convocazione di un Concilio Nazionale, § 1.

LXXXV. La proposizione la quale dice che basta una qualche cognizione della storia ecclesiastica per dover ammettere che la convocazione di un Concilio nazionale è una delle strade canoniche per mettere fine nella Chiesa delle rispettive Nazioni alle controversie in materia di Religione;

Intesa nel senso che le controversie spettanti alla Fede, ed ai costumi nate in qualsivoglia Chiesa possano terminare con giudizio inconfutabile del Concilio nazionale, quasi che al Concilio nazionale competesse l’impossibilità di sbagliare nelle questioni di Fede e dei costumi;

SCISMATICA, ERETICA.

moje tłumaczenie
Cytuj
[Potępione jest ] Twierdzenie, które wypowiada się w tym kierunku, że jakoby podstawowa znajomość historii kościoła jest wystarczająca, że każdy musi wyznawać, że synod narodowy (/episkopat narodowy) jest jakoby ową scieżką kanoniczną, na której istniejące  w kościele spory religijne dotyczące tych narodów mogą zostac zakończone,
 
i to w taki sposób, że jakiekolwiek w kościele powstałe spory dotyczące wiary i moralności mogą zostać zakończone przez nieodwołalny wyrok synodu narodowego, i to w taki sposób, jakoby synodowi narodowemu przysługiwałby w sprawach wiary i moralności wyrok nieomylny,

jako SCHIZMATYCZNE i HERETCKIE
 

Podsumowując:
  • KEP przekracza swoje uprawnienia dotyczące spraw wiary i liturgii
  • Nawet jeżeli cos zostoało opublikowane, a nie jest zgodne z dokumentem nadrzędnym, można to wyrzucić do kosza

Dokumenty nadrzędne
Proszę się nie silić na "argumentację" historyczną -> herezja archaizmu
W historii Kościoła dyskusja teologiczna na temat obrzędów i liturgii została zakończona na soborze w Trydencie. Dyskusja na temat rytów Mszy świętej została zakończona bullą "Quo primum".

Trydent, sesja 7 kanony o sakramentach
Cytuj
13. Gdyby ktoś mówił, że przyjęte i uznane obrzędy Kościoła katolickiego, zwyczajowo stosowane przy uroczystym udzielaniu sakramentów, mogą być lekceważone lub dowolnie i bez grzechu pomijane, lub zmieniane na inne nowe przez jakiegokolwiek pasterza kościołów - niech będzie wyklęty.

Dlatego NIKT NIGDY nie śmiał tego kwestionować. "Gdyby ktoś mówił" było już obłożone anatemą, a co dopiero eksperymenty

Cytuj
Zamiast ciągle przytaczać wypowiedzi ostatnich papieży, współczesnych kardynałów, stanowiska Kongregacji itd., może lepiej odnaleźć coś na temat Komunii świętej na rękę w starej literaturze?
[...] , więc coś chyba jest na ten temat.
Patrz -> Trydent i Quo Primum.

KEPscy oczywiście kręcą i wywracają kota ogonem. Nie wiem, czy znany jest temat odnośnie instrukcji "Universae Ecclesiae" z 2011, kiedy to były zapytania o komunię na rękę w starym rycie.
Z ostrozności i rzetelności procesowej podali by przynajmniej też tą drugą instrukcję. No ale wtedy ludek mógłby sie połapać, że coś nie teges.


Treść instrukcji:
http://www.u.arizona.edu/~aversa/scholastic/universae_ecclesiae.html

Natrafiłem na to przez przypadek, jak jeden z teologów niemieckich odwołał prywatną ocenę teologiczną, dotyczącą komunii na rekę w starym rycie.
Wiem, że zaglądja tu księża, jak ktoś zna niemiecki - odwołanie z argumentacją:
https://www.geroweishaupt.com/app/download/5783848901/Roma_locuta_causa_finita.pdf.1.pdf

Teolog ów przytacza z instrukcji "Universae Ecclesiae" z 2011 punkt 28:
Cytuj
28 – Praeterea, cum sane de lege speciali agitur, quoad materiam propriam, Litterae Apostolicae Summorum Pontificum derogant omnibus legibus liturgicis, sacrorum rituum propriis, exinde ab anno 1962 promulgatis, et cum rubricis librorum liturgicorum anni 1962 non congruentibus.

Cytuj
28. Furthermore, by virtue of its character of special law, within its own area, the Motu Proprio Summorum Pontificum derogates from those provisions of law, connected with the sacred Rites, promulgated from 1962 onwards and incompatible with the rubrics of the liturgical books in effect in 1962.

Tja, piękne słówko "non congruentibus" ("niekompatybilne") ;D
Mówiąc krótko: wszystkie "zmiany", indulty po roku 1962 idą w starym rycie do kosza, bo są niekompatybilne z rubrykami. Oznacza to, że takowe ZAWSZE były niekompatybilne, więc nikomu nie przychodziło do głowy, aby o to pytać.


Każdy katolik musi podjąć decyzję na wyższym poziomie, jaką naukę przyjmuje:

- albo "stary" i "nowy" ryt to dwie formy, tego samego rytu, czyli "na rękę" i "nie na rękę" to jedno i to samo (jak sugeruja KEPscy)
(de facto w następstwie musi zaakceptować wszystko inne, co mu poda KEPowa "komisja do spraw liturgii")
i obiektywnie przestaje być katolikiem

- albo tylko "stary" jest legalny, wtedy musi odrzucić NOM jaki nielegalny ze wszystkimi konsekwencjami.
« Ostatnia zmiana: Października 10, 2020, 00:38:29 am wysłana przez DarPius » Zapisane
'Et portae inferi non praevalebunt eam'
- Kto? katolik wierny tradycji Świętego Kościoła Rzymskiego
- Sedewakantysta? NIE
- Chodzi na NOM? NIE
Sławek125
aktywista
*****
Wiadomości: 1662

« Odpowiedz #274 dnia: Października 10, 2020, 09:31:56 am »

Bardzo dziękuje Panie DarPius za ten wpis. Synod w Pistoi przez wielu jest postrzegany jako antycypacja SWII i ten drugi dokonał wszystkiego czego pistojczycy się domagali.
Zapisane
Licht
rezydent
****
Wiadomości: 329

« Odpowiedz #275 dnia: Października 10, 2020, 19:20:54 pm »

KEP wydał oświadczenie na tema komunii rękę.
https://episkopat.pl/komisja-liturgiczna-episkopatu-komunia-na-reke-nie-jest-profanacja/
Komisja liturgiczna Episkopatu: Komunia na rękę nie jest profanacją!

Cytuj
Komunikat Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów

.

W związku z zapytaniem o publiczne inicjatywy krytyczne wobec Komunii św. na rękę, przypominamy, że chociaż główną formą przyjmowania Komunii w Polsce jest Komunia do ust (Wskazania KEP z 2005 r. nr 40), to jednak nie oznacza to, że inne zatwierdzone przez Kościół formy miałyby być same z siebie niegodne, niewłaściwe, złe lub grzeszne, jeśli spełnia się warunki stawiane w tej kwestii przez prawo liturgiczne.

Główną formą spiewu liturgicznego pozostaje chorał gregoriański, to jednak nie oznacza to, że inne formy śpiewu są niegodne...
Głównym językiem liturgii i Kościoła pozostaje łacina, to jednak nie oznacza to, że inne języki są niegodne...

Można tak cały dzień.
Zapisane
DarPius
uczestnik
***
Wiadomości: 134


ZERO tolerancji

« Odpowiedz #276 dnia: Października 10, 2020, 20:05:30 pm »

Można tak cały dzień.
Nic dodac nic ująć, i własnie o tym jest napisane w Auctorem Fidei.
Znalazłem część istotnego tłumaczenia i zrobiłem kilka poprawek (z tłumaczenia niemieckiego)
za: http://www.kathpedia.com/index.php?title=Auctorem_fidei_(Wortlaut)
Cytuj
Dieselben kannten die verschlagene Kunst des Betruges der Neuerer: jene, die Verletzung katholischer Ohren fürchtend, bemühen sich häufig, die Schlingen ihrer Fangnetze durch schlaue Bemäntelung der Worte zu überdecken, damit der in der Mehrdeutigkeit[7] versteckte Irrtum leichter unbemerkt in die Seelen eindringe. So tritt es dann ein, dass wegen der durch die geringste Hinzufügung oder Veränderung entstellten Wahrheit eines (Lehr-)Satzes sich das Bekenntnis, welches das Heil wirkt, durch irgendeine subtile (Sinn-)Verletzung zum Tode wende. Und gerade diese verdeckte und trügerische Weise der Auseinandersetzung, die in jeder Art sprachlicher Darstellung lasterhaft ist: sie ist in einer Synode am wenigsten zu dulden. Das Lob einer Synode besteht ja besonders darin, dass sie beim Lehren jene klare Weise des Ausdruckes einhalte, welche keine Gefahr des Anstoßes mehr zurücklässt. Wenn daher etwas in dieser Art gesündigt worden ist, so kann es nicht verteidigt werden durch die heimtückische Entschuldigung, welche vorgebracht zu werden pflegt: nämlich dass das, was sich als gefährlich gesagt herausstellt, an anderen Stellen deutlicher erklärt oder auch verbessert aufgefunden wird - so, als ob die leichtfertige Willkür bei Behauptungen und Verneinungen und beim darüber nach eigenem Gutdünken geführten (Meinungs-) Streit, welche immer eine betrügerische List der Neuerer mit dem Zweck der Verführung zum Irrtum war, nicht weit mehr zur Fortpflanzung als zur Entschuldigung des Irrtums geeignet wäre. Oder sind etwa besonders den Unwissenderen, die zufällig auf diesen oder jenen Teil der in der Volkssprache jedermann zugänglichen Synode stoßen, auch immer die anderen (im Text) verstreuten Stellen gegenwärtig, in welche sie zu diesem Zweck Einsicht nehmen müssten? Oder selbst angenommen, dass sie in dieselben Einsicht nehmen würden: ist etwa jedermann fähig genug, jene Stellen von sich aus derart miteinander zu vergleichen, um dadurch - wie jene fälschlich schwätzen - jeder Gefahr des Irrtums auszuweichen imstande zu sein? Dies ist in Wirklichkeit der verderblichste Kunstgriff, um einen Irrtum einzunisten. Er wurde schon vor Zeiten in den Briefen des Bischofs Nestorius von Constantinopel aufgedeckt: er wurde durch Unseren Vorgänger Coelestinus[8] unter schwerster Zurechtweisung bewiesen. Denn der in diesen Briefen ausgespürte alte Schlaukopf wurde ertappt und überführt, indem er sich mit seiner Vielrednerei selbst zu Fall brachte: da er Wahres in Unverständliches einhüllte, dann wieder beides miteinander vermengte. So war er (Nestorius) bestrebt, entweder das Abgeleugnete zuzugestehen, oder das Zugestandene in Abrede zu stellen. Zur Abweisung solcher sich zu jeder Zeit nur zu oft wiederholender Arglist ist kein besserer Weg eingeschlagen worden, als dass bei Auslegung der Sätze, welche unter der Hülle der Mehrdeutigkeit eine gefährliche und verdächtige Abweichung der Begriffsinhalte in sich schließen, diejenige falsche Bedeutung angemerkt werde, in welcher der Irrtum enthalten ist, den die katholische Denkweise verwirft.


Cytuj
Znali oni dobrze nikczemną sztukę owych innowatorów, którzy, obawiając się urażenia katolickich uszu, starali się ukryć swe podstępy pod maską fałszywych słów tak, aby błąd ukryty między znaczeniami łatwiej niezauważony przeniknął do dusz i aby – zmieniwszy prawdę tezy poprzez niewielki dodatek albo zmianę sformułowania – stwierdzenie, które miało przynieść zbawienie, poddane pewnej subtelnej zmianie (sensu), prowadziło do śmierci. Ponieważ ów pokrętny i fałszywy sposób wywodu jest zły w każdej postaci wypowiedzi, nie można go w żadnym wypadku tolerować podczas Synodu, którego pierwszym walorem musi być przede wszystkim przyjęcie w nauczaniu wyrażenia tak jasnego i klarownego, że nie pozostawia ono miejsca na niebezpieczeństwo zgorszenia. Ponadto, skoro mowa taka jest błędna, nie można uciekać się do podstępnych prób jej obrony, jak to się czyni, wedle której, pewne zbyt mocne stwierdzenia w jednym miejscu są tłumaczone bardziej jasno albo nawet poprawnie, w innych miejscach, jak gdyby praktyka swobodnego stwierdzania i zaprzeczania, która zawsze stanowiła oszukańczą sztuczkę innowatorów, by ukryć błąd, miała prowadzić raczej do usprawiedliwienia błędu niż jego demaskowania: jak gdyby osoby szczególnie nieprzygotowane do swobodnego zapoznawania się z tą czy inną częścią Synodu – przedstawioną wszystkim w języku narodowym – miały mieć zawsze do dyspozycji przeciwstawne cytaty, bądź jakby posiadały one wszystkie przygotowanie do samodzielnego badania w takim stopniu, aby uniknąć jakiegokolwiek niebezpieczeństwa zwiedzenia tym, co jest błędnie szerzone. Ten właśnie sposób szerzenia błędu Nasz Poprzednik Celestyn (List św. Celestyna nr 13) znalazł w pismach biskupa Nestoriusza z Konstantynopola i ujawnił, potępiając w najsurowszy sposób. Jak tylko owe teksty zostały zbadane, oszust został wykryty, albowiem wyrażał się potokiem niespójnych słów, które mieszały błąd i prawdę, mieszając jedno z drugim tak, że mógł wyznawać te rzeczy, którym zaprzeczał oraz próbować wypierać się tych tez, które wyznawał. Przeciw tego rodzaju sidłom, niestety ponawianym w każdej epoce, najlepszą metodą jest ujawnienie twierdzeń, które pod zasłoną wieloznaczności, skrywają niebezpieczną niezgodność znaczeń, ze wskazaniem przewrotnego znaczenia, pod którym ukrywa się błąd potępiony przez katolicki sposób myślenia. (…)
« Ostatnia zmiana: Października 10, 2020, 20:17:50 pm wysłana przez DarPius » Zapisane
'Et portae inferi non praevalebunt eam'
- Kto? katolik wierny tradycji Świętego Kościoła Rzymskiego
- Sedewakantysta? NIE
- Chodzi na NOM? NIE
Talerpimmut
uczestnik
***
Wiadomości: 132

« Odpowiedz #277 dnia: Października 26, 2020, 15:40:37 pm »

Dla poprawy humoru lub podniesienia ciśnienia:

https://deon.pl/kosciol/komentarze/w-kosciele-odzywa-duch-dawnej-herezji,1033087
Zapisane
Ulikkaluttuinnarpoq. Ullut 4o-t unnuallu 40-t siallersorujussuujuarpoq. Kiisa qaqqat portunerit allaat ulugussaapput. Inuit uumasullu umiarsuarmiinngitsut tamarmik ajunaarput, soorlu Guuti oqarsimasoq. umiarsuarmiittulli annapput.
Albertus
rezydent
****
Wiadomości: 334

« Odpowiedz #278 dnia: Października 31, 2020, 01:14:05 am »

Abp Szczecińsko-Kamieński Andrzej Dzięga w liście do kapłanów z 27.10.2020 wzywa m.in. by nie promować Komunii Św. na rękę:

"Po raz kolejny proszę też wszystkich Was Drodzy Księża, nie promujcie Komunii Świętej na rękę. Wszędzie, gdzie to możliwe niech będą przygotowane odpowiednie stabilne klęczniki (balaski), aby każdy wierny mógł w pełni bezpiecznie i adoracyjnie przyjmować prawdziwe Ciało Pana. Główną naszą odpowiedzią na zniewagi i bluźnierstwa wobec Pana Boga ma być bowiem pełne, także zewnętrzne, oddanie chwały Panu. Odpowiednia postawa przy Komunii Świętej też jest tego znakiem."
Zapisane
Michal260189_T
aktywista
*****
Wiadomości: 1531

« Odpowiedz #279 dnia: Marca 02, 2021, 21:40:09 pm »

Ja was wybrałem J 15,16 - Świętokradztwo w polskim Kościele.
https://www.youtube.com/watch?v=Jb07untRcio
Zapisane
Sancte Michael Archangele, defende nos in proeli.....
jwk
aktywista
*****
Wiadomości: 7315


« Odpowiedz #280 dnia: Marca 02, 2021, 22:25:03 pm »

Abp Szczecińsko-Kamieński Andrzej Dzięga w liście do kapłanów z 27.10.2020 wzywa m.in. by nie promować Komunii Św. na rękę:

Terlikowski już się za to odgrywa. Żąda usunięcia Arcybiskupa z diecezji pod pretekstem, że ten w jego opinii nie dość radykalnie postąpił w sprawie księdza Andrzeja Dymera.
Zapisane
Zamiast zajmować się całą rzeszą katolików, którzy nie chodzą w ogóle do kościoła,
Watykan uderza w tych, którzy są na Mszy świętej w każdą niedzielę.
Anna M
aktywista
*****
Wiadomości: 7381

« Odpowiedz #281 dnia: Czerwca 15, 2021, 10:34:58 am »

KOMUNIA ŚWIĘTA NA KLĘCZĄCO I DO UST BEZPIECZNIEJSZA NIŻ KOMUNIA UDZIELANA NA RĘKĘ

Eucharystia na klęcząco i do ust niesie mniejsze ryzyko przenoszenia wirusów niż Komunia Święta udzielana na rękę. To wynik badań prowadzonych na Wydziale Nauk Biologicznych Uniwersytetu w Bergen w Norwegii, o których poinformował „Nasz Dziennik”.

Badania w tym zakresie prowadził Sergey Budaev, pracownik naukowy Wydziału Nauk Biologicznych Uniwersytetu w Bergen w Norwegii. Zwrócił on uwagę, że wbrew powszechnie przyjętemu na świecie konsensusowi wśród biskupów katolickich przyjmowanie Komunii Świętej na język i w pozycji klęczącej jest naukowo najbezpieczniejszą i najbardziej higieniczną formą, która – jak podkreślił – „mało prawdopodobne, aby wiązała się z wysokim ryzykiem przeniesienia infekcji”.

Wygląda na to, że ślepo podąża się za ogólnymi zaleceniami, nie dostosowując ich do Kościoła Rzymskokatolickiego” – napisał Sergey Budaev, który specjalizuje się w „złożonych interakcjach biologicznych we wspólnotach symbiontów i pasożytów”.

„Założenie, że Komunia na rękę nie niesie ze sobą żadnego ryzyka lub jest ono niewielkie, jest nieuzasadnione i może w rzeczywistości stwarzać fałszywe poczucie bezpieczeństwa, potencjalnie prowokując bardziej lekkomyślne zachowanie zarówno kapłana, jak i komunikującego” – podkreślił autor badań.

Dodał, że gdy „kapłan zbliża się do już klęczącego wiernego (komunikującego), całkowicie unika kontaktu twarzą w twarz i tym samym zapewnia lepszą ochronę”.

Naukowiec wyjaśnia także, że tradycyjny sposób przyjmowania Komunii Świętej jest bezpieczniejszy, ponieważ osoba komunikująca na kolanach wysuwa język do przodu, tym samym wymagając wstrzymania oddechu i zmniejszając w ten sposób możliwą wydajność oddechową (ponieważ COVID-19 jest przenoszony głównie przez małe kropelki oddechowe podczas bliskiego kontaktu twarzą w twarz i w powietrzu przez wydychany aerozol). Zwraca także uwagę, że gdy podczas przyjmowania Eucharystii wierni klęczą, zapewniają większą odległość od kapłana, a ich twarze znajdują się na wysokości klatki piersiowej celebransa. Jak podkreśla, tym samym wszelkie możliwe kropelki i aerozol są kierowane na klatkę piersiową księdza, co stwarza znacznie mniejsze ryzyko niż w przypadku komunikowania na stojąco twarzą w twarz.

Sergey Budaev z naukowego punktu widzenia potępia narzucenie przyjmowania Komunii Świętej na rękę jako promowane „bez dowodów naukowych” i obarczone brakiem „przejrzystości, dyskusji i porozumienia z całą społecznością” wiernych.

https://www.radiomaryja.pl/informacje/komunia-swieta-na-kleczaco-i-do-ust-bezpieczniejsza-niz-komunia-udzielana-na-reke/
Zapisane
DarPius
uczestnik
***
Wiadomości: 134


ZERO tolerancji

« Odpowiedz #282 dnia: Czerwca 15, 2021, 14:36:38 pm »

Pani już da spokój z tymi pseudo-wirusowymi idioctwami. Jakby takie brednie miały jakiekolwiek znaczenie przy podejmowaniu tego typu decyzji.
Zapisane
'Et portae inferi non praevalebunt eam'
- Kto? katolik wierny tradycji Świętego Kościoła Rzymskiego
- Sedewakantysta? NIE
- Chodzi na NOM? NIE
jwk
aktywista
*****
Wiadomości: 7315


« Odpowiedz #283 dnia: Czerwca 15, 2021, 16:25:19 pm »

Pani już da spokój z tymi pseudo-wirusowymi idioctwami. Jakby takie brednie miały jakiekolwiek znaczenie przy podejmowaniu tego typu decyzji.

Tradycyjny Polak i Katolik zwykł się uprzejmiej do niewiast odzywać. Pani Anna nie jest żadną zapiekłą polityczną sekciarą.
Zapisane
Zamiast zajmować się całą rzeszą katolików, którzy nie chodzą w ogóle do kościoła,
Watykan uderza w tych, którzy są na Mszy świętej w każdą niedzielę.
Anna M
aktywista
*****
Wiadomości: 7381

« Odpowiedz #284 dnia: Czerwca 15, 2021, 17:48:40 pm »

Pani już da spokój z tymi pseudo-wirusowymi idioctwami. Jakby takie brednie miały jakiekolwiek znaczenie przy podejmowaniu tego typu decyzji.

Pan przestanie czytać moje wpisy i komentarze i  obejdzie się bez pana prostackich i wprost chamskich komentarzy w moją stronę (nie pierwszy raz tutaj) i bóle panu miną. Wielki "tradycjonalista" się znalazł!
Zapisane
Strony: 1 ... 17 18 [19] 20 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Novus Ordo  |  Kościół posoborowy  |  Wątek: komunia na rękę « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!